VFO-studiedag ‘Naar meer gelijke kansen in en door onderwijs’ – 24 oktober 2003 Lieve Ruelens Wetenschappelijk medewerkster HIVA De uitstroom naar het.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
Advertisements

Prof. Dr. Pol Ghesquière Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Kansarmoede Omgaan met kansarmoede in de basisschool
Zorgwerking in onze school
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra De impact van de crisis op de onderwijssituatie van kinderen en jongeren Ides Nicaise KU Leuven (HIVA.
Werken met de BaSO-fiche
Buitengewoon Allochtone leerlingen
Hoe beleven ECM ouders de doorverwijzing van hun kind naar het buitengewoon onderwijs? Anneloes Vandenbroucke & Laura Vanclooster.
Grensoverschrijdende participatie van leerlingen en leerkrachten
Iedereen gelijke kansen op school
Flankerend onderwijsbeleid Heusden-Zolder Afdeling Welzijn en lokale economie op het kruispunt van onderwijs en welzijn Kathleen Vandenput Studiedag lokaal.
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
Begeleidingstraject voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
ZORGAVOND dinsdag 29 september 2009
Een tienkamp voor gelijke onderwijskansen Seminariereeks ‘Onderwijs en Opvoeden in de 21 ste eeuw’ KU Leuven, 25 februari 2008.
“Preventieve aanpak van gedragsproblemen bij kinderen: een uitdaging voor kind en gezin.” Door: Jeroen De Clercq.
Strategieën voor meer gelijke behandeling
Zelfevaluatie i.k.v. GOK-beleid Terugkomdag Basisonderwijs Sessie 8 Interactum © I. Nicaise.
OPLEIDINGSONDERDEEL: WERKVELDEN PSYCHOLOGIE Lector: Ivo Bernaerts
Drie richtinggevende vragen Waaraan zullen we het succes van het 1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? Maxiale leerwinst? Een meer.
1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? 2. Is er een limiet aan gelijke kansen? 3. Kunnen concentratiescholen ook goede scholen zijn?
Cijferboek sociale ongelijkheid in het Vlaamse onderwijs
Brede school in Berkenbos
Opleiding voor schoolsecretariaten
Marleen De Vry Rapport Eerste Onderwijsplannen Overlegplatform Centrumsteden 5 mei 2009.
Samen grenzen verleggen voor elk talent
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
CLB en CAR twee partners, samen sterk in zorg. Evoluties binnen de C.A.R. 1 Nieuwe conventie vanaf 01/05/2012 Centra moeten zich meer richten op ‘medische.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Blok 2: Implicaties van huidige visie schoolrijpheid voor begeleiding
Ondersteuning van kinderen van ouders met problematisch middelengebruik Werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening, werkgroep gezin, werkgroep onderwijs.
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
Lessenserie gericht op gezonde leefstijl. Ontwikkeling 2002 Ontwikkeld  RCT 2009 Doorontwikkeld  pilot 2011 Landelijke uitrol  implementatie onderzoek.
Handelingsgericht samenwerken
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Aanpak van ongekwalificeerde uitstroom vanuit CLB CLB Veurne –
Wisselstroom 24/02.
Studiekosten in het basisonderwijs
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
LOP Geraardsbergen Basisonderwijs Beleidsintenties 2008 – 2011 Algemene vergadering 3 juni 2008.
Kansen voor transformatie
Weigering van lln met specifieke onderwijsbehoeften Inschrijven onder de ontbindende voorwaarde van onvoldoende draagkracht.
M-decreet Een korte toelichting.
Kindcentrum [naam] Voor ieder kind van 0 tot 13 jaar!
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
Zorgbeleid. Fase waarbij we inzetten op een krachtige leeromgeving voor ALLE leerlingen. Preventief werken, goed instructie, differentiëren, veilig.
Roma en onderwijs: Een verhaal apart? Elias Hemelsoet
Het zorgcontinuüm.
Zorgbeleid Zorgbeleid.
Wetgeving prioritaire doelgroepen
Studiekosten in het basisonderwijs
Workshop basisonderwijs
Kansen in/voor onderwijs
Reorganisatie Vrij CLB Kempen
Roma en onderwijs: Een verhaal apart? Elias Hemelsoet
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Drie richtinggevende vragen: 1
De uitstroom naar het buitengewoon basisonderwijs: gewikt en gewogen
Transcript van de presentatie:

VFO-studiedag ‘Naar meer gelijke kansen in en door onderwijs’ – 24 oktober 2003 Lieve Ruelens Wetenschappelijk medewerkster HIVA De uitstroom naar het buitengewoon basisonderwijs: gewikt en gewogen

VFO-studiedag ‘Naar meer gelijke kansen in en door onderwijs’ – 24 oktober 2003 # Uitstroom naar het buitengewoon onderwijs: feiten # Zorgverbreding en de uitstroom naar het buitengewoon onderwijs Van Heddegem I., Douterlungne M. & Ghesquière P. (2001), Zorgverbreding in relatie tot het buitengewoon onderwijs, HIVA-K.U.Leuven, Leuven. # De rol van het CLB in de doorverwijzingen naar het buitengewoon onderwijs Ruelens L., Dehandschutter R., Ghesquière P. & Douterlungne M. (2001), Op de wip. De overgang van het gewoon naar het buitengewoon basisonderwijs: analyse van de verwijzingspraktijk in de centra voor leerlingenbegeleiding, HIVA-K.U.Leuven, Leuven. # De rol van het CLB in het nieuwe GOK-beleid Inhoud

VFO-studiedag ‘Naar meer gelijke kansen in en door onderwijs’ – 24 oktober 2003 # Toename van het aantal doorverwijzingen naar het buitengewoon onderwijs # Kleuteronderwijs: aandeel lln BO # : 0,5% # : 0,7% # Lager onderwijs: aandeel lln BO # : 4,2% # : 6,7% # Oververtegenwoordiging van kansarme en allochtone leerlingen in het buitengewoon onderwijs Uitstroom naar het buitengewoon onderwijs

VFO-studiedag ‘Naar meer gelijke kansen in en door onderwijs’ – 24 oktober 2003 Uitstroom naar het buitengewoon onderwijs

VFO-studiedag ‘Naar meer gelijke kansen in en door onderwijs’ – 24 oktober 2003 Uitstroom naar het buitengewoon onderwijs

VFO-studiedag ‘Naar meer gelijke kansen in en door onderwijs’ – 24 oktober 2003 # Begin jaren ’90: start ZVB en OVB, stijging aantal doorverwijzingen # Verhoogde uitstroom geanalyseerd: # Aanvankelijk enkel stijging in ZVB-scholen # Andere scholen volgen onder invloed van veranderd doorverwijzingsklimaat # Oorzaken verhoogde uitstroom? # Nieuwe concentratiescholen # Verhoogde signalering/diagnosticering, maar geen gerichte aanpak Zorgverbreding en de uitstroom naar het buitengewoon onderwijs

VFO-studiedag ‘Naar meer gelijke kansen in en door onderwijs’ – 24 oktober 2003 # Frequenter overleg # Snellere detectie van onderwijsproblemen # Verschuiving functies taakleerkracht en leerkracht ZVB # Meer differentiatie, maar nog te veel als doel op zich # Nood aan ondersteuning bij aanpak problemen Effect ZVB-middelen

VFO-studiedag ‘Naar meer gelijke kansen in en door onderwijs’ – 24 oktober 2003 # Doorverwijzingscriteria en de realiteit van het doorverwijzen # Verantwoordingsprotocollen: kindkenmerken – IQ! # Classificerende diagnostiek: bron van discriminatie # Alibifunctie van het buitengewoon onderwijs # Doorverwijzingsproces # Eerder passieve en uitvoerende rol van het CLB # Scholen sterk determinerend # Scholen signaleren te laat # Minimale rol voor kind en ouders Het CLB en de uitstroom naar het buitengewoon onderwijs

VFO-studiedag ‘Naar meer gelijke kansen in en door onderwijs’ – 24 oktober 2003 # Begeleidingsfunctie van het CLB # Vraaggestuurde werking # Consultatieve begeleiding van leerkrachten # Begeleiding én preventie # Accentverschuiving kleuteronderwijs # Risico vraaggestuurde werking # Van een classificerende naar een handelingsgerichte diagnostiek # Gedeelde verantwoordelijkheid met de scholen Rol van het CLB in het GOK-beleid

VFO-studiedag ‘Naar meer gelijke kansen in en door onderwijs’ – 24 oktober 2003 # Gerichte aanpak van kansarme en allochtone leerlingen # Identificatie van de leerlingen # Nood aan methodiek # Bijzondere aandacht voor allochtone leerlingen # Afstemming met anderen: # Zorgcoördinatoren # Lokaal Overlegplatform GOK Rol van het CLB in het GOK-beleid