Informatiebijeenkomst trajectgroepen 10 april 2012 SWV VO Zuid-Kennemerland Nenette Dieleman
Doelen alle scholen hebben een goed beeld van de trajectgroepen alle scholen hebben handvatten hoe dit op de eigen school te realiseren is
Programma Deel 1 Deel 2 Inleiding: achtergronden en kaders Trajectgroepondersteuners aan het woord over de pilot en wat zij kunnen betekenen Trajectgroepbegeleiders aan het woord: de ervaringen in de praktijk Deel 2 De huidige 6 scholen met een TG presenteren zich met materiaal (standjes)
Achtergronden van de TG’s Pilot in het kader van de Plusvoorziening Passend Onderwijs
Pilot 2010: Subsidie Plusvoorziening Pilot voor 2 jaar ingevuld met Satelliet en Trajectgroepen Pilot voor 2 jaar - 6 scholen doen mee - voor REC-leerlingen en “zorg”leerlingen; financiering ½ REC, ½ subsidie
Pilot Taak: leerlingen begeleiden en docenten coachen Doelen: af- en uitstroom voorkomen ervaring opdoen met begeleiden van leerlingen bij wie handelingsverlegenheid is (vooruitlopend op Passend Onderwijs) Evaluatie na 1 jaar: zeer positief Meer leerlingen opvangen binnen regulier onderwijs Docenten ondersteunen Samenwerken met ouders
Passend Onderwijs Wet aangenomen per 1-8-2012 Financiële consequenties per 1-8-2013 REC 3 en 4 opgeheven - REC-indicaties vervallen - rugzakjes verdwijnen - ambulante begeleiding stopt - AB’ers met expertise zonder werk bezuiniging op vso- en AB-gelden geldstroom verlegd: schooldeel rugzakjes naar SWV na 2 jaar ook AB-deel rugzakjes naar SWV met bezuiniging van 57%
Passend onderwijs Inhoudelijke consequenties Scholen stellen ondersteuningsprofiel op Dekkend onderwijs/ondersteuningsaanbod in de regio Geen thuiszitters Zoveel mogelijk leerlingen in regulier onderwijs Ondersteuningsplan van SWV in overleg met gemeenten
Van tekorten naar behoeften Van probleemgericht naar handelingsgericht Van wat heeft een kind naar wat heeft een kind nodig? Uit het voorstaande: kost veel geld, toename van aantal leerlingen met een stempel. En belangrijk: er wordt vooral gekeken naar wat heeft de leerling. In de klas: ik heb al 2 ADHD ‘ers! Of 3 autisten. Meer kan ik niet aan! Veel bureaucratie, energie, hulpverleners om indicatie rond te krijgen. Slagboom. Hele bureaus voor. De Rec’s : ambulante begeleiding. Werkt niet altijd even goed Dat moet anders! Maar ook en bezuiniging
Passend onderwijs Voortschrijdend inzicht Voorheen: basis-, breedte- en diepteprofiel → nu: ondersteuningsprofiel VanderValkbijeenkomst 25-11-10 - vragenlijsten voor scholen: wat bieden wij aan basiszorg, wat moeten we gaan bieden? - pilot op 5 scholen; uitkomst: meeste basiszorg is aanwezig op de scholen, maar alles is ook voor verbetering vatbaar
Hoe verder? Visie van SWV – breed gedragen Zoveel mogelijk leerlingen in regulier Investeren aan de voorkant: preventief werken Adequate en transparante zorgstructuur op alle scholen, ondersteund door TG’s Zorg op de school is onderwijsgerelateerd; verder ondersteuning door smw Deskundigheidsbevordering docenten Handhaving autonomie scholen Gezamenlijke verantwoordelijkheid binnen SWV
Uitwerking visie Ondersteuningsprofiel op elke school: Goede zorgstructuur (scan→verbeterpunten) TG’s – 3 pijlers - begeleiding leerlingen - coaching docenten - partnerschap met ouders Trajectgroepondersteuners (TGO’s) Schakelloket als leerlingen toch uitvallen SWV faciliteert formatie voor TG’s
Formatiecategorieën TG’s Tot 200 ll 0,4 fte 200-500 ll 0,5 fte 500-1200 ll 0,8 fte Meer dan 1200 ll 1,0 fte
tijdpad Augustus 2012: alle scholen starten met TG 2012-2013 overgangsjaar: - optimaal-speciaalvariant - plaatsing AB’ers
Financiën op termijn Bezuiniging Verevening Putten uit reserves SWV
En verder…. Veel moet nog worden uitgewerkt, zoals Definitieve financiële cijfers Cluster3-leerlingen in TG Rol van de ouders Schakelloket IVO i.p.v. REC-indicaties Geld volgt leerling Plusvoorziening, thuiszitters lwoo-scholen Daaf, Paulus, Tender Rol vso (diepteprofiel); vso op havo/vwo-niveau Monitoring VAVO ……..