Rob Boelema (projectleider) Wido Bijlmakers (gemeente Helmond)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jeugdzorg en Lang zult u wonen
Advertisements

Transitie en transformatie Jeugdzorg
Alert4you Wethouders voor Kindcentra 3 februari 2012.
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Welkom Presentatie Passend Onderwijs voor ouders 11 februari 2014
Startbijeenkomst voorlopersaanpak 23 april 2012
Transitie Jeugdzorg Informele raadsbijeenkomst, maandag 10 maart 2014
Project Jong in De Friese Meren Jongerenparticipatieproject in het kader van de gemeenteraadsverkiezingen 2013 Presentatie 28 augustus 2013 Het PAC, Lemmer.
C entrum J eugd en G ezin Tynaarlo Opvoeden en opgroeien daar praat je over!
Centrum voor Jeugd en Gezin CJG-Ameland
Veranderingen in de zorg
Stelselwijziging jeugd Hoe verder?
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
Samenwerking Voorne-Putten jeugd(gezondheids)zorg Ambtelijke Werkgroep Jeugd Voorne-Putten.
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
passend onderwijs en zorgplicht
Jan Visscher Lid klankbordgroep Vroeg, Voortdurend, Integraal 23 september 2009.
Een Taskforce voor Integrale Vroeghulp Na 3 jaar succesvol experimenteren met IVH en Vroeg, Voortdurend, Integraal (VVI) Verankering Integrale Vroeghulp.
Passend Onderwijs en Zorg voor Jeugd in Noord en Midden Drenthe Presentatie Bijeenkomst Voorlopers 23 april 2012.
Invoering CJG gemeente Son en Breugel
Context CJG = Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
Harmonisatieplannen kabinet
De Lokale Educatieve Agenda en de Centra voor Jeugd en Gezin.
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Historie Operatie Jong: Kind centraal en geen kind tussen het wal en het schip Gideonsgemeenten: Opvoed-
Basismodel CJG Om de naam CJG te mogen gebruiken moet
Analyse  Kinder en ouders niet centraal - Ontschotting en meer samenwerken  Beperkt bereik van risicogroepen - Vindplaatsen jeugdproblematiek.
Transitie op Maat Coaching voor jongeren die uit (dreigen te) vallen en vastlopen in de versnipperde bureaucratie integraal (één coach) langdurig intensief.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
De kern van het arrangeren
Decentralisaties oftewel: de transformatie van het sociale domein
Naam overlegorgaan Preventief Jeugdbeleid: Samen ontwikkelen en uitvoeren Workshop Kennis voor de Stad 6 november 2009.
CJG4Kracht Pilot in de gemeente Apeldoorn Centrum voor Jeugd en Gezin
Verbinden van zorg en onderwijs
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
Blik op de toekomst…?! Blik op de praktijk Centrum Jeugd en Gezin d.d. 18 oktober 2010.
Jeugdhulp Oktober 2014.
Samenwerking gemeente/CJG en Onderwijs Peter van Kerkhof, projectmedewerker CJG Den Bosch.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Centrum voor Jeugd en Gezin
Samenwerking Onderwijs en Gemeenten Meer mogelijkheden voor ondersteuning voor leerling, school en thuis
Trojka Een nieuwe manier van indiceren. DE GESCHIEDENIS De Trojka is ontstaan in het kader van passend onderwijs en de ontwikkeling Centrum Jeugd en gezin.
Passende zorg zo dichtbij en snel als mogelijk
“Deurbroez´n” Decentraliseren vanuit gemeentelijk perspectief´
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
Stelselwijziging zorg voor jeugd Regiobijeenkomsten MO-groep September/oktober 2012 Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
(mee)Bewegen in de jeugdzorg. Kaders 1.Landelijke visies op opvoeding en jeugdzorg 2.Transitie jeugdzorg 3.Gedeelde missie en visie in Overijssel 4.Organisaties.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Presentatie BIO CJG 9 april Avond programma 1.Doorkijk Centrum Jeugd en Gezin 2.Interactieve vragenronde 3.Doorkijk transitie jeugdzorg 4.Interactieve.
Toekomst JGZ Aad Koster VNG, 24 januari 2008 Platform GGD bestuurders.
Peuterspeelzaal De Woezel Een kleine partner met een grote visie. Of hoe klein duimpje het hart wil laten kloppen………………….
Stelselwijziging zorg voor jeugdigen Masterclass transitie jeugdzorg Léon Wever directeur Jeugd 26 mei 2011.
School en Wijk verbonden Congres Toegang en Teams in het Sociaal Domein Chaja Deen Dick Rasenberg en Edith Warmerdam
1 Gemeenteraad Gouda 17 september 2008 Ineke van Kampen JGZ GGDHM Rita Siegers.
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
WSNS regio Leiden en VIA Leiden. WSNS is een samenwerkingsverband van alle schoolbesturen primair onderwijs in de regio Leiden Wij zijn van en voor de.
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
Kennismarkt Susan Osterop Landelijke coördinator Taskforce Integrale Vroeghulp 18 november 2013.
Werkatelier Transitie 18 juni Transitie: een mooie klus!
Transformatie/transitie jeugdzorg Zeeland Cora Schout 16 april 2013.
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
1Titel van de presentatie Passend onderwijs: Een kans voor de Jeugdgezondheidszorg?!
Transities sociale domein VV Uitleg Introductiefilmpje roltraproltrap Kanteling Het gesprek Begrippen.
Werkbezoek ambtenaren SRE-gemeenten 25 september 2012.
Experimenten Ambulante Jeugdzorg zonder indicatie Nijmegen en regio Noord-Veluwe Doel Doelgroep Afsprakenkader Werkwijze Overeenkomsten en verschillen.
CMWW Peuteropvang Marjo Hoek September versus kinderopvang Peuteropvang: het kind en zijn ontwikkeling staat centraal nauwe samenwerking met ouders.
Stuurgroep Integrale Vroeghulp Zwolle/kampen 14 november 2013 Susan Osterop.
Jeugdgezondheidszorg 0-19
Complexe problematiek vereist integrale jeugdzorg
Transcript van de presentatie:

Pilot MKD-dienstverlening naar voren bewegen van indiceren van zorg naar samenwerken aan talenten Rob Boelema (projectleider) Wido Bijlmakers (gemeente Helmond) d.d. 23 april 2012

MKD-dienstverlening naar voren bewegen Doelstellingen: Ouders: van recht op zorg naar verantwoordelijkheid om een veilige en stimulerende opvoeding te realiseren Jeugdzorg: van indiceren naar vroege signalering en hulp op maat Onderwijs: van probleemanalyse naar passende arrangementen Gemeente Helmond: verbinden van transitie jeugdzorg met onderwijs

MKD-dienstverlening naar voren bewegen Doelgroepen en partners in het project: Ouders en kinderen: jonge kind van 2-6 jaar, waarvoor veel stimulering in de ontwikkeling nodig is (pilot van 5-10 kinderen) MKD, JGZ, MEE en Peuterspeelzalen cq. K-dagverblijven: samen zoeken naar vroege signalering en hulp op maat Onderwijs en buitenschoolse opvang: samen werken aan passende arrangementen Gemeente Helmond: integrale visie-ontwikkeling op jeugdbeleid en onderwijs

MKD-dienstverlening naar voren bewegen consultatiebureau namens de gemeente Helmond projectleiding: Rob Boelema  r.boelema@ocghadvies.nl  06 10897131 MKD peuterspeelzaal kinderdagverblijf zo thuisnabij mogelijke opgroei en opvoedsituatie voor het kind centrum jeugd gezin basisschool WSNS speciale basisschool speciaal onderwijs

Ontwikkelen binnen de kaders Kantelingen verzorgingsstaat: Onderwijs en jeugdzorg = twee werelden Transformatie en transitie = lastig Rijk: mogelijkheden tot experimenten; leren door te doen Financiële ruimte is beperkt, dus “leren” zoveel mogelijk met gesloten beurs Werkgebied: Helmond (en Peelgemeenten) Looptijd project: twee jaar ( 5-2012 tot 6-2014)

Probleem, doel, resultaat Beperken toestroom speciaal onderwijs Hulp tijdens peuterleeftijd al in reguliere context Hoofdlijn: Dienstverlening: “Combinatie-arrangement” Route naar dienstverlening: via JGZ/MEE Minimaal 5, maximaal 10 kinderen

Rollen Formatie nodig voor opvang/hulp Formatie nodig voor consultatie Randvoorwaarden/ruimte voor professionals om te experimenteren WSNS: zicht op proces vanaf starthulp Formatie nodig voor intervisie/leren Gemeente: € projectleiding, personele inzet … Rob Boelema (OCGH) = projectleider

De projectorganisatie Stuurgroep -Gemeente (Wido en Inge) WSNS (…….) Combinatie (Wil) Spring (Ellen) projectleider Werkgroep dienstverlening -Spring Pedagoog (+ x professionals) Onderwijs (zelf bepalen hoe te organiseren)(+ x professionals) MKD Rieja (+ x professionals) Werkgroep toeleiding Consultatieburau CJG MEE Ouders (zijn cruciaal voor uitvoering/ toestemming) intervisie De projectorganisatie

Beleidslijn transitie jeugdzorg (1)

Beleidslijn (2): dienstverleningsstructuur Als dit de uitgangspunten zijn? Wat hebben we dan nodig om ondersteuning volgens deze uitgangspunten te organiseren? Beter gezegd: wie hebben we dan nodig: gaat nl. om mensen die verantwoordelijkheid nemen Aan de basis staan: de professionals en vrijwilligers van de basisvoorzieningeN, Verantwoordelijkheid nemen voor: ‘gewoon opvoeden’ –> niet handelingsverlegen, maar handelingsbekwaam zijn in het omgaan met kinderen met gedragsproblemen signalen herkennen wanneer er mogelijk iets mis (en dan niet registreren) + vertrouwenspositie gebruiken om hierover het gesprek te gaan..(ingang)   Professionals die lichte opvoed&opgroei-ondersteuning bieden (O&Oérs) zijn 1e aanspreekpunt vanuit de jeugdzorg voor zowel de professionals en vrijwilligers van de basisvoorzieningen als voor ouders en jongeren die om informatie of advies verlegen zitten of wel wat bevestiging kunnen gebruiken Zijn in staat om in een gesprek de vraag te verhelderen en goede inschatting te maken of extra ondersteuning nodig is (of dat ouder het zelf, met netwerk of steuntje wel redt) werken outreachend, in de wijk, dorpskern 3. Professionals en vrijwilligers die jongeren en gezinnen ondersteunen volgens WAC (J&G) -> taak die kan worden ingevuld door…. in beeld bij jongeren en gezinnen met problemen op meerdere leefdomeinen caseload varieert afhankelijk van zelfredzaamheid gezin en complexiteit/zwaarte van de problematiek Verantwoordelijkheid om grip op het normale leven te herstellen 4. Residentiele jeugdzorg (in een instelling) en pleegzorg Blijft ook nodig Pleegzorg dan de voorkeur boven residentiele zorg, omdat gezinssituatie beter benadert. 5. Specialisten nodig die professionals op afroep kunnen consulteren (voor tips en trucs, hoe om te gaan met autisme, maar die ook als nodig is voor gezinsplan kunnen ingeschakeld (voor diagnostiek, behandeling), maar dan dienstbaar aan gezinsplan

Beleidslijn (3): basismodel cliëntroute 1. Clientroute vertrekt vanuit de directe leefomgeving van de opvoeder en de jeugdige Ouders en kinderen komen over de vloer bij basisvoorzieningen in de wijk De belangrijkste zijn: cb, psz, kdv, basisschool en VO-school.. 2. Idee is dat we aan deze vier basisvoorzieningen een O&O-er koppelen, een vast gezicht dat ook regelmatig op de basisvoorzieningen te vinden is. Wijkverpleegkundige CB kan bijv. O&O taak op zich nemen voor psz en kdv; SMW/CJG/JGZ-verpleegkundige kan O&O-taak invullen voor scholen. Deze O&Oérs verdelen onderling andere basisvoorzieningen in gebied, zodat alle signalen over jongere/gezin bij deze professionals samen komen. 3. De O&O-er vormt een tandem met de professional van de basisvoorziening Bepalen in overleg of O&O-er voldoende is, of dat er meer in het gezin speelt en er volgens het bloempje moet worden gewerkt (jeugd&werker). O&O-er bepaalt wie dat het beste kan zijn en wijst J&G-werker toe (vrijwilliger of professional). J&G-er is anaf dat moment verantwoordelijk voor het gezin en heeft een ruim mandaat om ondersteuning en dienstverlening in te zetten. 4. In merendeel van de situaties zal dit de route zijn, maar er zijn ook situaties denkbaar waarbij direct zal worden doorgeleid naar specialist (enkelvoudig, kindgerelateerd), pleegzorg (veiligheid) of crisisdienst (accuut uit huisplaatsing nodig is). 5. In deze – sterk vereenvoudigde clientroute – bestaat de traditionele indicatiestelling (door BJZ CiZ) niet meer, 1) Model gaat er vanuit dat de jeugd&gezinswerker voortaan zonder indicatie kan worden ingezet. 2) Indicatiestelling is een geintegreerd onderdeel van het handelen van de jeugd&gezinswerker. Als deze beoordeelt dat het voor het gezinsplan nodig is dat extra zorg moet worden ingeroepen, dan is deze daartoe gemandateerd. Maar dit mandaat is niet onbeperkt, en daar komt de expertpool boven in het schema om de hoek kijken……. Multidisciplinair team met oa. Jeugdarts, Pedagoog, Jeugdpsychiater, Jeugd-LVB-deskundigen, zonodig aangevuld volwassenzorg, Schuldhulpverl.. Twee functies: 1) zijn op afroep beschikbar voor advies aan O&O’ers en Jeugd&Gezinswerkers... En schuiven zo nodig aan bij gesprekken met o&k 2) En beslissen over de inzet ingrijpende/dure zorg (drempelwaarde moeten we nog bepalen) 3) ook achteraf toetsen of juiste zorg is ingezet

Contouren MKD-pilot 2e pilot: MKD-pilot (relatie met passend onderwijs), toespitst op MKD de mikkel, heeft een regionale functie….. MKD is een residentiele jeugdzorgvoorziening. Veel kinderen op MKD (jeugdzorgvoorziening) stromen rechtstreeks door naar Speciaal onderwijs. Om deze vanzelfsprekende doorstroom te doorbreken (en instroom op MKD te beperken) Gaan we in deze pilot na hoe we reguliere kinderdagverblijven en psz en basisonderwijs zo kunnen toerusten dat deze kinderen in een reguliere voorzieningen kunnen worden opgevangen, thuisnabij, in de wijk, dichtbij vriendjes. 12