Arjan Klapwijk Beleidsmedewerker openbaar vervoer Gemeente Tilburg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jeugdzorg en Lang zult u wonen
Advertisements

Studenten in Kortrijk. Vandaag voor jullie… • Uitgangspunt • Situering Kortrijk – centrum – onderwijsinstellingen • Aantallen (algemeen & kotstudenten)
Ervaringen in samenwerking
Alternatieve bezuinigingen. Het moet socialer! •Het college bezuinigt onevenredig veel op cultuur, kunst, welzijn en sport. •Juist de Oldenzaalse samenleving.
Een nieuwe lente, een nieuw geluid? ?  Wat dromen we …
DEBAT MOBILITEIT & VERVOER Stedelijke Ouderen Commissie (SOC) 23 april 2014.
Duurzaam mobiliteitsbeleid Jan Cornillie, Adjunct-Kabinetschef van de Vlaamse minister van Mobiliteit 9 november 2007.
WMO Praat mee!.
Regionaal overleg Noord- Zuidconsulenten
Marco Oving Projectleider
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Presentatie: Jan Paddenburg Manager Sportplan Niels Balke
Veranderingen in de zorg
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
Strategisch partner Risicodrager / volmachtgever Licentie verstrekker.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
KBO BUDEL – 25 maart 2014 Oog voor elkaar! In Cranendonck doen we
Gratis openbaar vervoer met een sociaal doel 11 november 2009 Rudy Schoonveld.
Fietsparkeren in Delft
StadsOntwikkeling Openbaar Vervoer als deel van de stadsontwikkeling Bijdrage aan de OV-Werkconferentie 15 februari 2011 Rob Tiemersma StadsOntwikkeling.
1 Liesbeth Trip Casper Rupert Fietsberaad 16 maart 2006 Tilburg klaart de lucht Luchtkwaliteitsplan gemeente Tilburg
Bedrijfsvervoerplannen (BVP)
Proeftuin Populatiemanagement Pelgrim “op weg naar duurzame zorg”
Veghel Transparant (lid VPPG)1 Hoofdlijnenprogramma raadsverkiezingen 3 maart 2010 Veghel Transparant! voor leefbaarheid & gezondheid.
Nieuwe vrienden maken en
Bedrijfsbezoek ‘Active Ageing’
Presentatie Regiocommissie Verkeer en Vervoer 25 februari 2009.
Fietsbeleid in Culemborg
Fietsparkeren bij Bus, Tram en Metro in de Stadsregio Amsterdam Maarten Bakker Fietsberaad
StadsFerry Nieuwe Maas Het Rotterdamse OV krijgt een nieuwe dimensie Fred van der Blij.
Veilig op weg effecten stadsregionaal beleid sociale veiligheid presentatie portefeuillehoudersoverleg Verkeer en Vervoer 12 januari 2012.
Actieplan Luchtkwaliteit Utrecht: wat wil het bedrijfsleven? Raadsinformatieavond 3 november 2009 VNO-NCW Utrecht, MKB Utrecht, TLN, EVO, PBU, KvK Midden-Nederland.
Ouderen aan zet in de samenleving Gemeentelijke senioren raad Mol
Steeds krachtiger bestuur in:
Robert Jan Saft beleidsmedewerker VAOP
Presentatie Aanpak van geweld in Afhankelijkheidsrelatie in het Sociale domein Bijeenkomst 30 oktober Kenniscafe Movisie Marike de Boer 0.
Zorg nieuwe stijl.
MEE OP WEG Meedoen in het (maatschappelijk) verkeer
Puzzelen met de provincie Provinciale Ruimtelijke Structuurvisie mei 2011.
TEL Veghel (lid VPPG)1 TEL Hoofdlijnenprogramma raadsverkiezingen 3 maart 2010 Transparant, Evenwichtig & Leefbaar Veghel.
Rover-symposium 'Krimp' 21 maart 2014 – Den Haag ‘Krimp’ probleem of kans? Manu Lageirse.
‘Veilig en duurzaam naar school’ Project mobiliteit 2008 Gemeente Destelbergen - Heusden.
Succesvol fietsparkeerbeleid
Zwembadcomplex De Bosselaar naar een hoger niveau
Hervormingen in de zorg AWBZ en Wmo
Presentatie ABVAKABO 10 april 2006 Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)
Regionale samenwerking Geïntegreerde kindvoorziening Dhr. van Gelder wethouder De Marne Mw. Hartman-Togtema wethouder Loppersum.
1 Presentatie voor de kaderleden van de Noord-Hollandse ouderenbonden en de werkgroepen van de SBO-NH 8 november 2013 Door Wiebe de Haan (voorzitter Rocov-NH)
Platform Informele Zorg Bladel Cliëntondersteuning Woensdag 29 april 19:30 – 21:30 uur.
Administrateur-generaal
Veolia Transport Limburg
Presentatie Raadscommissie Verkeer en Vervoer – gemeente Dordrecht
Huiskamers van de Buurt, Amsterdam. Huiskamer van de Buurt Een collectieve voorziening in de vorm van dag(deel)arrangementen voor mensen met een beperking.
Armoede in Sluis 9 november Aanleiding presentatie Uitkomsten Tweede Zeeuwse armoedemonitor 2009 Uitkomsten Lokale monitor werk, inkomen en zorg.
1 Betrouwbare reistijd van deur tot deur Commissie EMG 14 mei 2004 Ludger Schrauwen Coördinator infrastructuurbeleid.
Wijkaanpak in Gouda ‘Gebiedsgericht samenwerken aan leefbaarheid en bewonersparticipatie’ 1994 start wijkaanpak 2007 vernieuwde inhoudelijke werkwijze.
Doelgroepenvervoer en Openbaar Vervoer: naar een nieuwe balans
Voor Elkaar Pas Zelfstandig reizen als alternatief voor besloten vervoer Maart 2017 – actualiteitenseminar leerlingenvervoer Check titel.
‘Spelen met Ruimte, in de lokale samenwerking’
Klankbordsessie 2 december 2015
Spelregels Digitale stad
VN-verdrag vraagt anders-om-gaan
Fiets/snelfietsroutes in provinciale akkoorden
SUCCESFACTOREN BINNEN TOEGANKELIJKE VRIJETIJDSBESTEDING
WoON 2012 Differentiatie woningaanbod in aandacht wijken
Provincie Noord-Brabant
Kansen van de Wmo voor de installatiebranche
Helpt basisbereikbaarheid vervoersarmoede de wereld uit?
WAARDMAKERS - TEAM 13 Samenstelling Team 13 * Michelle Helmig
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Transcript van de presentatie:

Arjan Klapwijk Beleidsmedewerker openbaar vervoer Gemeente Tilburg Experimenten met tarieven in Tilburg Arjan Klapwijk Beleidsmedewerker openbaar vervoer Gemeente Tilburg

Opbouw (OV in) Tilburg in kort bestek Doelstelling tariefacties OV: Verkeer Sociaal Uitwerking verschillende tariefacties Praktische uitwerking en kosten Resultaten Pilot Goedkoop OV Provincie Noord Brabant

Tilburg: 200.000 inwoners, zesde stad van het land Veel logistieke bedrijven, daarnaast creatieve en medische sector van belang Veel onderwijs, zoals Universiteit Tilburg

Tilburg:

Centrum Tilburg; Spoorlaan

Stadsvervoer Tilburg: 3 NS-stations 9 stadslijnen 2 wijkbussen jaarlijks ±11.000.000 reizigers vervoerder: Veolia Transport

Opwaardering stadsvervoer begin 2005 (T bus): herziening routes Hoogwaardige haltes op belangrijkste locaties Wijkbussen; buurtbusconcept toegepast in de stad Eigen consumentenplatform (CONOV Tilburg)

TOP-halte en bus in huisstijl

Tariefacties OV Tilburg In Collegeprogramma 2006-2010 verschillende doelstellingen: Verhogen participatie m.n. ouderen Verbeteren luchtkwaliteit Garanderen bereikbaarheid stad Openbaar vervoer krijgt hierin belangrijke rol Brede steun van vrijwel alle raadsfracties

Functie OV in verkeerssysteem Tilburg: Leefbaarheid, bereikbaarheid, mobiliteit in balans, OV vervult hierin belangrijke functie Milieuvriendelijk alternatief voor de auto, belangrijk bij verbeteren luchtkwaliteit Veilig vervoer Vooral in daluren nog ruimte voor groei

Functie OV in sociale systeem Tilburg 25% van de huishoudens niet in bezit van auto Belangrijk vervoer voor mensen die fysiek niet meer in staat zijn te fietsen Nabijheid van halte belangrijk voor participeren ouderen Voor gebruik OV blijkt nog financiële drempel te bestaan

Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) Hoofddoelstelling: iedereen kan meedoen in maatschappij Gemeenten hebben belangrijke rol in voorwaarden scheppen voor participatie Bevorderen OV past uitstekend bij voorwaardenscheppend beleid

Tariefmaatregelen Pilot voor in eerste instantie 9 maanden Gratis OV voor 55+ Uitbreiding geldigheid winkelkaartje TOP-ticket Kinderen tot 12 jaar gratis met TOP-ticket Tariefsverlaging nachtvervoer Nightliner

Gratis OV voor 55 plus: Minima boven 55 jaar kwetsbare groep Veel reizen juist in daluren Bevordering participatie Terugdringen autoverkeer Gratis reizen op vertoon van Identiteitskaart (ook reizigers buiten Tilburg)

Uitbreiding TOP-ticket Eerst alleen tijdens koopavonden, zaterdagen Belangrijke rol bij terugdringen autoverkeer naar centrum Vereenvoudiging door geldigheid gehele weekend Bevordering gebruik dal Gratis voor kinderen als stimulans voor gebruik bus door gezinnen

Praktische uitwerking Afspraken met provincie (verantwoordelijk voor tarieven OV) Afspraken met Veolia/BBA: Praktische zaken Financiële compensatie gemiste inkomsten Kosten en dekking hiervan

Afspraken Provincie In zomer 2006 nog geen actieve rol provincie bij Gratis OV Tilburg voert pilot voor 9 maanden zelf uit Naar aanleiding van resultaten afspraken over voortgang Gratis OV in Tilburg vormt mede de aanleiding voor pilots goedkoop OV provincie

Afspraken Veolia/BBA Kosten derving inkomsten op basis van groot reizigersonderzoek in 2005 Snelle overeenstemming over kosten Extra inzet naar behoefte (vooralsnog niet nodig geweest) Identiteitskaart als geldig vervoerbewijs

Kosten per jaar Invoering gratis OV 55+: €600.000,- Uitbreiding geldigheid TOP-ticket: €50.000,- Kosten monitoring en communicatie; €100.000,- Dekking vanuit reserveringen exploitatie openbaar vervoer

Belangrijkste resultaten Gratis OV 55plus Zeer grote bekendheid (97% binnen doelgroep) Ruime verdubbeling van aantal reizigers in de doelgroep 40% van alle nieuwe reizigers nam voorheen de bus 10% van alle nieuwe reizigers bleef voorheen thuis; bijdrage aan sociale participatie Geen noemenswaardige negatieve bij-effecten Geen/nauwelijks effecten op drukte op de weg en milieu

Belangrijkste resultaten TOP-ticket: Belangrijke bijdrage aan verminderen autoverkeer naar binnenstad Tilburg Voor overgroot deel winkelpubliek Op zondag met name sociaal gebruik

Na de pilots: Pilots Tilburg vormden de aanzet tot provinciale initiatieven met gratis OV; Provincie zette pilots helaas niet door, maar startte eigen pilots; Ook TOP-ticket wordt vervangen door provinciale pilot goedkoop OV.

Pilots eindigen per 1 juli 2010 (gelijk met invoering OV-chipkaart- Na de pilots: Provincie is gestart met Brabantbrede pilots met lage tarieven voor gratis OV; 0,30 tarief voor senioren (65plus) en kinderen (<12) per 1 mei 2008 tot 0,60 tarief dal en €1,00 (spits) voor overige reizigers per 1 januari 2009 Pilots eindigen per 1 juli 2010 (gelijk met invoering OV-chipkaart-

Provinciale pilots Je blijft bussen: Van 1 mei 2008 tot 1 juli 2010 Voor 65+ en kinderen onder 12 Een uur reizen voor 1 strip (€0,30) Strippenkaart van 15 strippenkaart

Provinciale pilots De bus beter dus: Van 1 januari tot 1 juli 2010 Voor iedereen tussen 12 en 65 Een uur reizen voor 2 strippen (€0,60) In de spits een uur reizen voor 3 strippen (€0,90) Strippenkaart van 45 strippenkaart Vervangt ook TOP-ticket

Provinciale pilots Dagkaart: Van januari 2009 tot 1 juli 2010 Voor alle reizigers Een dag reizen voor €3,- Als enige ook op de bus te koop Ook in Stadsregio Eindhoven

Resultaten provinciale pilots Goedkoop OV 65+ en kinderen (De bus, beter dus): Ruim 80% van alle Brabanders is van de tariefactie op de hoogte Aantal reizigers in doelgroep is met 38% toegenomen Positief effect op participatie Geen effect op congestie en milieu

Resultaten provinciale pilots Goedkoop OV 12 tot 65 Nog geen monitoringsgegevens bekend Wel duidelijk dat dagkaart verreweg het populairst is

Voortzetting pilots Provinciale pilots eindigen op 1 juli 2010 Op 1 juli start OV-chipkaart Dit voorjaar besluit over tarieven OV-chipkaart

Bedankt voor uw aandacht