Arjan Klapwijk Beleidsmedewerker openbaar vervoer Gemeente Tilburg Experimenten met tarieven in Tilburg Arjan Klapwijk Beleidsmedewerker openbaar vervoer Gemeente Tilburg
Opbouw (OV in) Tilburg in kort bestek Doelstelling tariefacties OV: Verkeer Sociaal Uitwerking verschillende tariefacties Praktische uitwerking en kosten Resultaten Pilot Goedkoop OV Provincie Noord Brabant
Tilburg: 200.000 inwoners, zesde stad van het land Veel logistieke bedrijven, daarnaast creatieve en medische sector van belang Veel onderwijs, zoals Universiteit Tilburg
Tilburg:
Centrum Tilburg; Spoorlaan
Stadsvervoer Tilburg: 3 NS-stations 9 stadslijnen 2 wijkbussen jaarlijks ±11.000.000 reizigers vervoerder: Veolia Transport
Opwaardering stadsvervoer begin 2005 (T bus): herziening routes Hoogwaardige haltes op belangrijkste locaties Wijkbussen; buurtbusconcept toegepast in de stad Eigen consumentenplatform (CONOV Tilburg)
TOP-halte en bus in huisstijl
Tariefacties OV Tilburg In Collegeprogramma 2006-2010 verschillende doelstellingen: Verhogen participatie m.n. ouderen Verbeteren luchtkwaliteit Garanderen bereikbaarheid stad Openbaar vervoer krijgt hierin belangrijke rol Brede steun van vrijwel alle raadsfracties
Functie OV in verkeerssysteem Tilburg: Leefbaarheid, bereikbaarheid, mobiliteit in balans, OV vervult hierin belangrijke functie Milieuvriendelijk alternatief voor de auto, belangrijk bij verbeteren luchtkwaliteit Veilig vervoer Vooral in daluren nog ruimte voor groei
Functie OV in sociale systeem Tilburg 25% van de huishoudens niet in bezit van auto Belangrijk vervoer voor mensen die fysiek niet meer in staat zijn te fietsen Nabijheid van halte belangrijk voor participeren ouderen Voor gebruik OV blijkt nog financiële drempel te bestaan
Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) Hoofddoelstelling: iedereen kan meedoen in maatschappij Gemeenten hebben belangrijke rol in voorwaarden scheppen voor participatie Bevorderen OV past uitstekend bij voorwaardenscheppend beleid
Tariefmaatregelen Pilot voor in eerste instantie 9 maanden Gratis OV voor 55+ Uitbreiding geldigheid winkelkaartje TOP-ticket Kinderen tot 12 jaar gratis met TOP-ticket Tariefsverlaging nachtvervoer Nightliner
Gratis OV voor 55 plus: Minima boven 55 jaar kwetsbare groep Veel reizen juist in daluren Bevordering participatie Terugdringen autoverkeer Gratis reizen op vertoon van Identiteitskaart (ook reizigers buiten Tilburg)
Uitbreiding TOP-ticket Eerst alleen tijdens koopavonden, zaterdagen Belangrijke rol bij terugdringen autoverkeer naar centrum Vereenvoudiging door geldigheid gehele weekend Bevordering gebruik dal Gratis voor kinderen als stimulans voor gebruik bus door gezinnen
Praktische uitwerking Afspraken met provincie (verantwoordelijk voor tarieven OV) Afspraken met Veolia/BBA: Praktische zaken Financiële compensatie gemiste inkomsten Kosten en dekking hiervan
Afspraken Provincie In zomer 2006 nog geen actieve rol provincie bij Gratis OV Tilburg voert pilot voor 9 maanden zelf uit Naar aanleiding van resultaten afspraken over voortgang Gratis OV in Tilburg vormt mede de aanleiding voor pilots goedkoop OV provincie
Afspraken Veolia/BBA Kosten derving inkomsten op basis van groot reizigersonderzoek in 2005 Snelle overeenstemming over kosten Extra inzet naar behoefte (vooralsnog niet nodig geweest) Identiteitskaart als geldig vervoerbewijs
Kosten per jaar Invoering gratis OV 55+: €600.000,- Uitbreiding geldigheid TOP-ticket: €50.000,- Kosten monitoring en communicatie; €100.000,- Dekking vanuit reserveringen exploitatie openbaar vervoer
Belangrijkste resultaten Gratis OV 55plus Zeer grote bekendheid (97% binnen doelgroep) Ruime verdubbeling van aantal reizigers in de doelgroep 40% van alle nieuwe reizigers nam voorheen de bus 10% van alle nieuwe reizigers bleef voorheen thuis; bijdrage aan sociale participatie Geen noemenswaardige negatieve bij-effecten Geen/nauwelijks effecten op drukte op de weg en milieu
Belangrijkste resultaten TOP-ticket: Belangrijke bijdrage aan verminderen autoverkeer naar binnenstad Tilburg Voor overgroot deel winkelpubliek Op zondag met name sociaal gebruik
Na de pilots: Pilots Tilburg vormden de aanzet tot provinciale initiatieven met gratis OV; Provincie zette pilots helaas niet door, maar startte eigen pilots; Ook TOP-ticket wordt vervangen door provinciale pilot goedkoop OV.
Pilots eindigen per 1 juli 2010 (gelijk met invoering OV-chipkaart- Na de pilots: Provincie is gestart met Brabantbrede pilots met lage tarieven voor gratis OV; 0,30 tarief voor senioren (65plus) en kinderen (<12) per 1 mei 2008 tot 0,60 tarief dal en €1,00 (spits) voor overige reizigers per 1 januari 2009 Pilots eindigen per 1 juli 2010 (gelijk met invoering OV-chipkaart-
Provinciale pilots Je blijft bussen: Van 1 mei 2008 tot 1 juli 2010 Voor 65+ en kinderen onder 12 Een uur reizen voor 1 strip (€0,30) Strippenkaart van 15 strippenkaart
Provinciale pilots De bus beter dus: Van 1 januari tot 1 juli 2010 Voor iedereen tussen 12 en 65 Een uur reizen voor 2 strippen (€0,60) In de spits een uur reizen voor 3 strippen (€0,90) Strippenkaart van 45 strippenkaart Vervangt ook TOP-ticket
Provinciale pilots Dagkaart: Van januari 2009 tot 1 juli 2010 Voor alle reizigers Een dag reizen voor €3,- Als enige ook op de bus te koop Ook in Stadsregio Eindhoven
Resultaten provinciale pilots Goedkoop OV 65+ en kinderen (De bus, beter dus): Ruim 80% van alle Brabanders is van de tariefactie op de hoogte Aantal reizigers in doelgroep is met 38% toegenomen Positief effect op participatie Geen effect op congestie en milieu
Resultaten provinciale pilots Goedkoop OV 12 tot 65 Nog geen monitoringsgegevens bekend Wel duidelijk dat dagkaart verreweg het populairst is
Voortzetting pilots Provinciale pilots eindigen op 1 juli 2010 Op 1 juli start OV-chipkaart Dit voorjaar besluit over tarieven OV-chipkaart
Bedankt voor uw aandacht