WELKOM! KICK-OFF PASSENDONDERWIJS SWV uur

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

PPO Delflanden Op weg naar 1 augustus 2014.
Ouderavond • Informatie over passend onderwijs • Informatie over de MR door Arno Derkman • Informatie over de OR door Claudia Pleijhuis • Ouders.
Leek, zaterdag 30 november Zorgplicht  Schoolbestuur  Leerlingen die staan ingeschreven  Leerlingen die worden aangemeld  Geen leerling tussen.
KWALITEITSZORG november 2012
De Zevensprong APRIL De Zevensprong.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Het schoolondersteuningsprofiel en ondersteuningsplan als basis voor inhoudelijke samenwerking Eelco Dam Algemene Vereniging Schoolleiders 26 november.
Nu: weer samen naar school
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Bijeenkomst passend onderwijs 22 november Bestuurlijk overleg: 24 schoolbesturen Stuurgroep passend onderwijs : ▪Inhoudelijke thema’s via werkgroepen.
SWV de Eem.nl Amersfoort Baarn Bunschoten-Spakenburg Leusden Soest (Soesterberg) Woudenberg 31 schoolbesturen 123 scholen: 113 bao 7 sbo 3 so.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Besturen en scholen in SWV op weg naar 2012
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Passend onderwijs SWV VO Utrecht en Vechtstreek April 2012.
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Samenwerken aan veranderend passend onderwijs
passend onderwijs en zorgplicht
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
Passend onderwijs 22 maart 2012 zorgcoördinatoren
Samenwerkingsverband VO 23-02
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
Passend Onderwijs Zorg in en om de school
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Werkconferentie 4 april 2013
Samenwerkingsverband passend onderwijs VO/VSO Helmond-Peelland
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
De kern van het arrangeren
27 januari 2014 Handelingsgericht Arrangeren. HA 27 januari 2014 Programma Welkom Algemene inleiding Henk Büscher Presentatie Pilot a. Evalueren.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Ieder kind de best passende ontwikkeling 8 februari 2011 Henk Keesenberg
SWV 2802 Bijeenkomst 26 november Johan Frisoschool Lansingerland.
SWV passend onderwijs i.o. Informatieavond mr 5 juni 2012.
Passend Onderwijs Directie en IB-ers 10 en 31 oktober 2013.
Handelingsgericht werken
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Wat is passend onderwijs?
TAC. 1.Voorzitter 2.Vertegenwoordiging primair onderwijs (sbao) 3.Vertegenwoordiging SO cluster 3 4.Vertegenwoordiging SO cluster 4 Per bespreking 5.Wisselende.
informatiebijeenkomst
Infobijeenkomst IB-ers & directies en ondersteuners scholen PMT
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Diepteanalyse tbv typologieën van samenwerkingsverbanden
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr 10 oktober 2012.
Passend onderwijs versie 8 mei Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op een passend onderwijsprogramma. Geen thuiszitters. Scholen, besturen.
WELKOM! Kick-Off Passend Onderwijs SWV V(S)O uur Duiven, 23 oktober 2013.
Passend onderwijs Dominique van der Elst 7 oktober 2013.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
Roel Weener Besturen, scholen en docenten in SWV OP WEG.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
passend onderwijs en de overdracht po-vo
Passend Onderwijs en Zorgplicht
Transcript van de presentatie:

WELKOM! KICK-OFF PASSENDONDERWIJS SWV 25-06 15.30 - 19.00 uur Duiven, 23 JANUARI 2013

Hester Macrander Dagvoorzitter

NAAM SWV 25-06 ? ? MAAT XS-XL ? 2B Waal-IJssel-Rijn Plexat De Plek Het juiste maatje Rijn-Waal-IJssel ? MAAT XS-XL 2B ? Waal-IJssel-Rijn Plexat De Plek ? Plekzat ? Rivierenland

Kwartiermaker Passend Onderwijs Roel Weener Kwartiermaker Passend Onderwijs SWV 25-06

KICK-OFF SWV 25-06 PASSENDONDERWIJS . Lingewaard . Overbetuwe . Arnhem . Renkum (overig) . Rheden . Roozendaal

Ondersteuningsbehoefte van de leraar

Passende plek + goede leraren = prima toekomst

Zorgplicht is plaatsingsplicht Twee misverstanden Zorgplicht is plaatsingsplicht

2. Er komt een buslading zorgleerlingen bij

Maar wel verevenen! . Nieuwe situatie . Excl. bezuinigingen . Teldatum 1 oktober 2011 .

. SBO: 858 lln = 3,06% - landelijk = 2,68% Maar wel verevenen! . BAO: 27.201 lln . SBO: 858 lln = 3,06% - landelijk = 2,68% . SO : 532 lln = 1,90% - landelijk = 1,65% .

Onderverdeeld in . Categorie 1 = 1,41% L= 1,35% LGF 214 = 0,76% - landelijk = 1,00% .

Tekort in 2020 bij ongewijzigd beleid Verevening 2015 – 2020: € 459.824,- .

. De doelen van Passend Onderwijs . De doelen zijn realistisch Stellingen . De doelen van Passend Onderwijs zijn begrijpelijk en dus terecht . De doelen zijn realistisch

n = resultaat voor dit kind

2. Samen met déze ouder

Procedure zorgplicht . Schriftelijke aanmelding . Bestuur beoordeelt onderwijsondersteunings- vraag (informatieplicht van ouders) . Beslissing toelaatbaarheid (i.o.m. ouders); geen beslissing dan verplichte tijdelijke plaatsing . Geen toelating: andere school of voorziening . Bij extra ondersteuning: ontwikkelingsperspectief

Ouders . Schriftelijk aanmelden (10 weken) . In overleg met de school over arrangement . Op overeenstemming gericht overleg over ontwikkelingsperspectief

Gaat het niet goed . Klacht bij het schoolbestuur . Bezwaar bij verklaring bij het SWV . – Onderwijsconsulenten - Landelijke Geschillencommissie - Cie. GB - Rechter

Stelling . Deze procedure stelt probleem en direct betrokkenen meer centraal: goede zaak

Maatwerk voor kind en leerkracht “Een vijver vullen met “Een kussen optillen met vingerhoed ” met een heftruck”

Handelingsgericht indiceren Stoppen met landelijke indicatiecriteria Hoofdprincipe: geld volgt leerling . Op maat . Leerling-afhankelijk . Leerkracht-afhankelijk . Flexibel . Gevarieerd

Geen kind tussen wal en schip Dekkend aanbod Geen kind tussen wal en schip SWV 25-06

Verantwoordelijkheid is klip en klaar!

Alles draait om de leerkracht

De stappen . 1 juni 2013: bestuur SWV in Stichting . SWV 25-06 is een rechtspersoon . 1 mei 2014: Ondersteuningsplan met daarin alle ondersteuningsprofielen

Passend Onderwijs 1 augustus 2014 . Zorgplicht . Lichte en zware ondersteuning . Arrangementen . Geen WSNS, geen REC’s en geen Rugzakken meer

Stelling Handelingsgericht indiceren geeft het onderwijsveld meer ruimte om op eigen wijze vorm te geven aan Passend Onderwijs

De Werkgroepen ‘Van basisondersteuning naar extra ondersteuning’ 2. ‘Van indiceren naar arrangeren’ 3. ‘Dekkend onderwijscontinuüm’

Werkgroep Basisondersteuning Kartrekker Hilde Toenders Coördinator Onderwijszorg De Basis

Leden Hilde Toenders Michel Loos Dorethea Arissen Marnix de Leeuw Hettie Sipman Simone Wannet Marja Wegman Loes Grob Rob Hulstein Margaret Verbeek

Opdracht Vaststellen van basisondersteuning Inventarisatie ondersteuningsprofielen Inventarisatie behoefte scholen Ondersteuning scholen Ambities scholen Faciliteren scholen die meer kunnen bieden

Werkgroep Indiceren-arrangeren Kartrekker Wim Jansen Beleidsmedewerker/teamleider Dienstverlening De onderwijsspecialisten, Cluster 3

Leden Wim Jansen Ron van Hoeven Willy Wolters Anny Peek Irma Homan Mieke Snijders Martin van de Kaaden Tineke Klein Beernink Ellen Bouman Rita van Rens Joyce van der Lugt Marjolein van der Drift Rebekka Bersee Henriëtte Valk

Opdracht Model ontwikkelen voor toewijzen van ondersteuning en arrangementen Vaststellen op welke momenten ondersteuning nodig is in de vorm van arrangementen of verwijzing SBO of SO

Vaststellen hoe en door wie ondersteuning plaatsvindt Onderzoek naar huidige situatie Afstemming en komen tot eenduidigheid van Zorgteams en ZAT’s Onderzoek naar gemeentelijke verschillen in bijvoorbeeld financiering, jeugdzorg

Belangrijke randvoorwaarden Gewenst hoog niveau basisondersteuning Inventarisatie aanwezige expertise op de scholen Expertise op zo’n hoog mogelijk niveau Zorgen dat de expertise geborgd blijft

Werkgroep Dekkend Onderwijscontinuüm Kartrekker Liesbeth Smallegange Directeur SO Cluster IV Arnhem De Radar/Arnhemse Buitenschool

Leden Liesbeth Smallegange Ben Wubkes Frits Terwijn Jannie van Broekhoven Denise Verhaaff Tyra Buitenhuis Alfred van Bergen Wim van Schaik Astrid Later-Smith Lisette Weeda Nico Ras Martin Vooren Ria Wehkamp

Opdracht Wat verwacht het regulier onderwijs in het SWV 25-06 van SBO en SO als het gaat om: Onderwijsvoorziening Expertisecentrum

VRAAG 1 Waar staan we nu?

Werkgroep Basisondersteuning Vaststellen van de basisondersteuning Inspiratie: ‘indicatoren basisondersteuning’ van Cor Hoffmans e.a. Concept met inhoudelijke werkgroep Bespreken in eigen SWV/scholen

Werkgroep Indiceren-arrangeren Leidraad ‘Handelingsgerichte visie’ van Noëlle Pameijer Afstemming verschillende modellen samenwerkingsverband Ondersteuning vanuit PO-Raad

Werkgroep Dekkend Onderwijscontinuüm Inventarisatie aanbod in regulier onderwijs dat tegemoetkomt aan speciale onderwijsbehoeften Inventarisatie ondersteuningsbehoefte leerkracht en leerling in het regulier onderwijs door SO en SBO Welke kinderen met welke onderwijsbehoeften zitten op dit moment in SBO en SO? Aanscherping van grenzen tussen BAO, SBO en SO als onderwijsvoorziening.

VRAAG 2 Waar willen we naartoe?

Werkgroep Basisondersteuning Basisondersteuning van een hoge kwaliteit! Draagvlak bij de scholen Ondersteunen scholen in bereiken doelen Ambities van scholen zo veel mogelijk honoreren

Werkgroep Indiceren-arrangeren Korte lijnen en snelle trajecten Transparante procedures Flexibele arrangementen Afstemming externe partners

Werkgroep Dekkend Onderwijscontinuüm Thuis nabij onderwijs Geen kind tussen wal en schip Flexibele plaatsingsmogelijkheden Overdracht expertise

VRAAG 3 Wat is daarvoor nodig?

Werkgroep Basisondersteuning Inhoud voorop! Enthousiaste, positief kritische werkgroep Collega’s als klankbord Afstemming tussen werkgroepen Scholen faciliteren t.b.v. basisondersteuning

Werkgroep Indiceren-arrangeren Dezelfde doelstelling Afstemming met andere werkgroepen Goede communicatie Duidelijk tijdpad In het proces alle geledingen betrekken (zowel intern als extern) Professionele ondersteuning Durven, doen!

Werkgroep Dekkend Onderwijscontinuüm Bevlogen professionals Meer kennis van elkaars expertise Open houding naar nieuwe samen- werkingspartners ‘Out-of-the-box’ denken

Pareltjes in beeld Wat er al is…! pareltjes 1 pareltjes 2

In gesprek met… Janny van Broekhoven Jos Boonman Martijn Vooren Coördinator Bijzonder SWV WSNS Arnhem e.o. Jos Boonman Directeur obs De Doornick in Doornenburg, ( SVOB ) Martijn Vooren Directeur Jeroen Boschschool in Arnhem (De Basis) Marnix de Leeuw Directeur SO Cluster 3, Lichtenbeek in Arnhem

Bedankt voor uw komst en eet smakelijk! helpt u ons aan onze nieuwe naam? Regiegroep SWV Passend Onderwijs 25-06