WELKOM! KICK-OFF PASSENDONDERWIJS SWV 25-06 15.30 - 19.00 uur Duiven, 23 JANUARI 2013
Hester Macrander Dagvoorzitter
NAAM SWV 25-06 ? ? MAAT XS-XL ? 2B Waal-IJssel-Rijn Plexat De Plek Het juiste maatje Rijn-Waal-IJssel ? MAAT XS-XL 2B ? Waal-IJssel-Rijn Plexat De Plek ? Plekzat ? Rivierenland
Kwartiermaker Passend Onderwijs Roel Weener Kwartiermaker Passend Onderwijs SWV 25-06
KICK-OFF SWV 25-06 PASSENDONDERWIJS . Lingewaard . Overbetuwe . Arnhem . Renkum (overig) . Rheden . Roozendaal
Ondersteuningsbehoefte van de leraar
Passende plek + goede leraren = prima toekomst
Zorgplicht is plaatsingsplicht Twee misverstanden Zorgplicht is plaatsingsplicht
2. Er komt een buslading zorgleerlingen bij
Maar wel verevenen! . Nieuwe situatie . Excl. bezuinigingen . Teldatum 1 oktober 2011 .
. SBO: 858 lln = 3,06% - landelijk = 2,68% Maar wel verevenen! . BAO: 27.201 lln . SBO: 858 lln = 3,06% - landelijk = 2,68% . SO : 532 lln = 1,90% - landelijk = 1,65% .
Onderverdeeld in . Categorie 1 = 1,41% L= 1,35% LGF 214 = 0,76% - landelijk = 1,00% .
Tekort in 2020 bij ongewijzigd beleid Verevening 2015 – 2020: € 459.824,- .
. De doelen van Passend Onderwijs . De doelen zijn realistisch Stellingen . De doelen van Passend Onderwijs zijn begrijpelijk en dus terecht . De doelen zijn realistisch
n = resultaat voor dit kind
2. Samen met déze ouder
Procedure zorgplicht . Schriftelijke aanmelding . Bestuur beoordeelt onderwijsondersteunings- vraag (informatieplicht van ouders) . Beslissing toelaatbaarheid (i.o.m. ouders); geen beslissing dan verplichte tijdelijke plaatsing . Geen toelating: andere school of voorziening . Bij extra ondersteuning: ontwikkelingsperspectief
Ouders . Schriftelijk aanmelden (10 weken) . In overleg met de school over arrangement . Op overeenstemming gericht overleg over ontwikkelingsperspectief
Gaat het niet goed . Klacht bij het schoolbestuur . Bezwaar bij verklaring bij het SWV . – Onderwijsconsulenten - Landelijke Geschillencommissie - Cie. GB - Rechter
Stelling . Deze procedure stelt probleem en direct betrokkenen meer centraal: goede zaak
Maatwerk voor kind en leerkracht “Een vijver vullen met “Een kussen optillen met vingerhoed ” met een heftruck”
Handelingsgericht indiceren Stoppen met landelijke indicatiecriteria Hoofdprincipe: geld volgt leerling . Op maat . Leerling-afhankelijk . Leerkracht-afhankelijk . Flexibel . Gevarieerd
Geen kind tussen wal en schip Dekkend aanbod Geen kind tussen wal en schip SWV 25-06
Verantwoordelijkheid is klip en klaar!
Alles draait om de leerkracht
De stappen . 1 juni 2013: bestuur SWV in Stichting . SWV 25-06 is een rechtspersoon . 1 mei 2014: Ondersteuningsplan met daarin alle ondersteuningsprofielen
Passend Onderwijs 1 augustus 2014 . Zorgplicht . Lichte en zware ondersteuning . Arrangementen . Geen WSNS, geen REC’s en geen Rugzakken meer
Stelling Handelingsgericht indiceren geeft het onderwijsveld meer ruimte om op eigen wijze vorm te geven aan Passend Onderwijs
De Werkgroepen ‘Van basisondersteuning naar extra ondersteuning’ 2. ‘Van indiceren naar arrangeren’ 3. ‘Dekkend onderwijscontinuüm’
Werkgroep Basisondersteuning Kartrekker Hilde Toenders Coördinator Onderwijszorg De Basis
Leden Hilde Toenders Michel Loos Dorethea Arissen Marnix de Leeuw Hettie Sipman Simone Wannet Marja Wegman Loes Grob Rob Hulstein Margaret Verbeek
Opdracht Vaststellen van basisondersteuning Inventarisatie ondersteuningsprofielen Inventarisatie behoefte scholen Ondersteuning scholen Ambities scholen Faciliteren scholen die meer kunnen bieden
Werkgroep Indiceren-arrangeren Kartrekker Wim Jansen Beleidsmedewerker/teamleider Dienstverlening De onderwijsspecialisten, Cluster 3
Leden Wim Jansen Ron van Hoeven Willy Wolters Anny Peek Irma Homan Mieke Snijders Martin van de Kaaden Tineke Klein Beernink Ellen Bouman Rita van Rens Joyce van der Lugt Marjolein van der Drift Rebekka Bersee Henriëtte Valk
Opdracht Model ontwikkelen voor toewijzen van ondersteuning en arrangementen Vaststellen op welke momenten ondersteuning nodig is in de vorm van arrangementen of verwijzing SBO of SO
Vaststellen hoe en door wie ondersteuning plaatsvindt Onderzoek naar huidige situatie Afstemming en komen tot eenduidigheid van Zorgteams en ZAT’s Onderzoek naar gemeentelijke verschillen in bijvoorbeeld financiering, jeugdzorg
Belangrijke randvoorwaarden Gewenst hoog niveau basisondersteuning Inventarisatie aanwezige expertise op de scholen Expertise op zo’n hoog mogelijk niveau Zorgen dat de expertise geborgd blijft
Werkgroep Dekkend Onderwijscontinuüm Kartrekker Liesbeth Smallegange Directeur SO Cluster IV Arnhem De Radar/Arnhemse Buitenschool
Leden Liesbeth Smallegange Ben Wubkes Frits Terwijn Jannie van Broekhoven Denise Verhaaff Tyra Buitenhuis Alfred van Bergen Wim van Schaik Astrid Later-Smith Lisette Weeda Nico Ras Martin Vooren Ria Wehkamp
Opdracht Wat verwacht het regulier onderwijs in het SWV 25-06 van SBO en SO als het gaat om: Onderwijsvoorziening Expertisecentrum
VRAAG 1 Waar staan we nu?
Werkgroep Basisondersteuning Vaststellen van de basisondersteuning Inspiratie: ‘indicatoren basisondersteuning’ van Cor Hoffmans e.a. Concept met inhoudelijke werkgroep Bespreken in eigen SWV/scholen
Werkgroep Indiceren-arrangeren Leidraad ‘Handelingsgerichte visie’ van Noëlle Pameijer Afstemming verschillende modellen samenwerkingsverband Ondersteuning vanuit PO-Raad
Werkgroep Dekkend Onderwijscontinuüm Inventarisatie aanbod in regulier onderwijs dat tegemoetkomt aan speciale onderwijsbehoeften Inventarisatie ondersteuningsbehoefte leerkracht en leerling in het regulier onderwijs door SO en SBO Welke kinderen met welke onderwijsbehoeften zitten op dit moment in SBO en SO? Aanscherping van grenzen tussen BAO, SBO en SO als onderwijsvoorziening.
VRAAG 2 Waar willen we naartoe?
Werkgroep Basisondersteuning Basisondersteuning van een hoge kwaliteit! Draagvlak bij de scholen Ondersteunen scholen in bereiken doelen Ambities van scholen zo veel mogelijk honoreren
Werkgroep Indiceren-arrangeren Korte lijnen en snelle trajecten Transparante procedures Flexibele arrangementen Afstemming externe partners
Werkgroep Dekkend Onderwijscontinuüm Thuis nabij onderwijs Geen kind tussen wal en schip Flexibele plaatsingsmogelijkheden Overdracht expertise
VRAAG 3 Wat is daarvoor nodig?
Werkgroep Basisondersteuning Inhoud voorop! Enthousiaste, positief kritische werkgroep Collega’s als klankbord Afstemming tussen werkgroepen Scholen faciliteren t.b.v. basisondersteuning
Werkgroep Indiceren-arrangeren Dezelfde doelstelling Afstemming met andere werkgroepen Goede communicatie Duidelijk tijdpad In het proces alle geledingen betrekken (zowel intern als extern) Professionele ondersteuning Durven, doen!
Werkgroep Dekkend Onderwijscontinuüm Bevlogen professionals Meer kennis van elkaars expertise Open houding naar nieuwe samen- werkingspartners ‘Out-of-the-box’ denken
Pareltjes in beeld Wat er al is…! pareltjes 1 pareltjes 2
In gesprek met… Janny van Broekhoven Jos Boonman Martijn Vooren Coördinator Bijzonder SWV WSNS Arnhem e.o. Jos Boonman Directeur obs De Doornick in Doornenburg, ( SVOB ) Martijn Vooren Directeur Jeroen Boschschool in Arnhem (De Basis) Marnix de Leeuw Directeur SO Cluster 3, Lichtenbeek in Arnhem
Bedankt voor uw komst en eet smakelijk! helpt u ons aan onze nieuwe naam? Regiegroep SWV Passend Onderwijs 25-06