De kennisbasis van lerarenopleiders: de aard, dilemma’s, uitdagingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
een didactiek voor opleiden op school
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Onderzoekend kijken naar opleidings-gedrag
Expertisenetwerk Professionele Ontwikkeling Lerarenopleiders Een stimulans voor het leven lang leren van lerarenopleiders? Fer BoeiWindesheim Jurriën Dengerink.
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Wat (en hoe) willen lerarenopleiders leren
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Wat kunnen wij leren van het Finse onderwijsmodel? Bob van de Ven
De weg naar de competente docent
Integreren van onderzoek in onderwijs
De docent tussen vakwetenschap en schoolvak
De nieuwe lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding Mentorendag november.
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
Onderzoek in het onderwijs: opvattingen
De kracht van een driehoeksverbinding. Naar echt samen opleiden
Becoming a Teacher Educator: De inductie van beginnende lerarenopleiders Marcel van der Klink, CELSTEC, Open University of the Netherlands
Onderzoek in de praktijk: Wat en hoe?
1 Verhalen vertellen Verhalen verbinden Verhalen voorbij Mieke Lunenberg VELON-werkgroependag 7 november 2008.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Lerarenopleiders beroepsstandaard beroepsregistratie Ko Melief
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
Academische lerarenopleiding primair onderwijs
Kennis-maken door self-study onderzoek
Casusbank Didiclass Reflectie binnen het voortgezet onderwijs
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
ICT-competentieprofiel lerarenopleiders
Programma Diversiteit en Anti Discriminatie HBO-I Docentendag 30 maart 2010 Ineke van Halsema.
De veranderende rol van de leraar Workshop Leo Lenssen 28 januari 2009
Het opleidingsprofiel:
Individueel transitieplan (ITP) voor arbeidsintegratie
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Leerkrachtcompetenties 6 oktober 2014 Caroline Kearney Senior Project Manager & Onderwijsanalist.
De lerarenopleider gepositioneerd
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie.
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
De lerarenopleider als rolmodel
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Welkom bij de UT lerarenopleidingen
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Dialoog doen! Startbijeenkomst ‘Doorstart Stimuleringsproject LOB in het mbo’ Frans Meijers ‘s-Hertogenbosch 20 november 2012.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Professionele ruimte voor professionele identiteit van beginnende leraren Han Leeferink Radboud Docenten Academie BSL-project Onderzoekers: Harmen.
Loopbaancompetenties
Begeleiding bij Werkplekleren
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Theorie.
Dé Vlaamse beroepsvereniging voor lerarenopleiders
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Leiding geven aan school ontwikkeling
Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Transcript van de presentatie:

De kennisbasis van lerarenopleiders: de aard, dilemma’s, uitdagingen VELON studiedag 6 november 2009 Klaas van Veen  

Wie is de leraar van de leraar van de leraren?

Wie leidt de leraar der leraren op?  

De Groep  

De Praktijk  

Ik zelf  

Maar welke kennis?  

Reconstructie eigen kennisbasis

Reconstructie eigen kennisbasis Ervaring als leerling en student Na VWO, PABO Eigen ervaring met opleiding tot leerkracht basisonderwijs Eigen ervaring met lesgeven Studie onderwijskunde (achtergronden leren, schoolorganisatie, maatschappij) Werken in de lerarenopleiding Gepromoveerd op ervaringen leraren onderwijsvernieuwingen Dialoog met vakdidactici Dialoog met collega’s, leraren, studenten Zelf schrijven erover Verdere studie en onderzoek…

Kennisbasis eerstegraads lerarenopleider Kennisbasis eerstegraads lerarenopleider? Overeenkomsten en verschillen met anderen (PABO, 2e graads, nascholing, op school) Afhankelijk van specifieke taak en omgeving? Wat mist er aan kennis? Hoe goed is die kennis? Hoe bruikbaar is die kennis? Hoe effectief?

Onderzoek naar... AERA-Panel report: Studying teacher education (Cochran-Smith & Zeichner, 2005) Weinig empirische bewijzen wat werkt en niet werkt bij het opleiden van leraren Bijv: gebruik portfolio’s, minilessen, werken met cases, praktijkonderzoek > Relatie lerarenopleiding, praktijk beginnende docenten en het leren van leerlingen

Werkdefinities kennisbasis lerarenopleiders - wat iemand moet weten om leraren op te leiden en te ondersteunen bij de verdere professionele ontwikkeling lerarenopleiders - een ieder die leraren opleidt of begeleidt bij het leren van of het verder professionaliseren in het beroep - lerarenopleidingen - nascholingsinstituten - op school zelf

Kennisbasis geldt voor de beroepsgroep Vraag: - wat moet elke opleider weten? - wat is specifieke kennis?   Implicaties voor de opleiding van lerarenopleiders - de competenties om de kennisbasis te ontwikkelen en te leren - een beroepsleven lang

Centrale problemen kennisbasis

Centrale problemen kennisbasis Geen opleiding Geen gemeenschappelijke kennisbasis Onvoldoende empirische evidentie voor effect opleidingsaanpak ‘Beautiful theories’ (Copolla, 2007; Zwart et al, 2009)

Relevantie? 1. Belang lerarenopleiders voor kwaliteit leren leerlingen   Kwaliteit lerarenopleiders > kwaliteit opleiding / nascholing ? kwaliteit docenten > kwaliteit onderwijs > leren van leerlingen 2. Empirische evidentie – status beroep – bestaansrecht beroep

Een paar feiten Aantallen lerarenopleiders: (Bron: Lunenberg, 2007) 3250 verbonden aan lerarenopleidingen (Pabo’s: 2100; 2e graads 900; 1e graads 250) Nascholingstellingen ??? 500? 1000? Scholen ??? Zoveel scholen zoveel schoolopleiders? Weinig zicht op opleidingsniveau lerarenopleiders Weinig zicht op kennisbasis huidige lerarenopleiders

Opvattingen en beelden

Opvattingen en beelden Centrale stelling: Kennisbasis afhankelijk van opvattingen en beelden over o.a. - het beroep - functies en doelen van het onderwijs - lesgeven - opleiden van leraren - eigen ontwikkeling - kennis - belang ervaring

Kennisbasis: onderliggende opvattingen en beelden (1) Een docent is iemand die : - die veel weet en dit kan overdragen - een evenwichtige en volwassen persoonlijkheid gericht op ontplooiing - beschikt over een uitgebreid (vak)didactische en pedagogisch repertoire Instrumenteel? De docent als ambachtsman/vrouw Betekenisgericht? De docent als intellectueel Emancipatorisch? De docent als opvoeder en vernieuwer Functies en doelen van het onderwijs: - kwalificatie: beroepsvoorbereidng vs persoonlijke ontplooiing - socialisering: pedagogische taak, reproductie vs verandering - selectie

Kennisbasis: onderliggende opvattingen en beelden (2) Lesgeven - de complexiteit van lesgeven - pedagogisch vs vakinhoud - de beste didactiek - de kennisbasis van lesgeven - lesgeven in een school: micropolitiek

Kennisbasis: onderliggende opvattingen en beelden (3) Opleiden van leraren Training in de praktijk Aanleren van breed didactische reportoire Bewustwording eigen competenties Analyse praktijk Voordoen Begrijpen van waarom Politiek-maatschappelijke bewustwording

Kennisbasis: onderliggende opvattingen en beelden (4) Eigen ontwikkeling als lerarenopleider (Ben-Peretz) - de model didacticus en pedagoog - de reflectieve zichzelf onderzoekende opleider samen ontwikkelen van professionele identiteiten (anti-voorschriften) Fases in ontwikkeling?

Kennisbasis: onderliggende opvattingen en beelden (5) Opvattingen over kennis wat zie je als kennis? eigen ervaring als bron van kennis beeld wetenschappelijk onderzoek Wat leer je nog elke dag? Houding: probleemgevoelig vs oplossingsgericht?

Kennisbasis: onderliggende opvattingen en beelden (6) Relatie kennis en ervaring: Goede docent - goede lerarenopleider? Is ervaring als docent nodig? Besef van complexiteit en emoties?

Aanzetten tot kennisbasis

Aanzetten tot kennisbasis 1 VELON registratie Lerarenopleider en schoolopleider 1. Grondslag voor het opleiderschap - ontwikkeling leerlingen 2. Interpersoonlijk en (ped)agogisch 3. Opleidingsdidactisch 4. Organisatorisch 5. Werken met collega’s 6. Werken in brede context 7. Werken aan beleid en schoolontwikkeling 8. Werken aan de eigen professionele ontwikkeling > Vaardigheden m.b.t. opleiden > De kennisbasis is (nog) impliciet > Sterk gericht op leeromgeving docenten-in-opleiding > Nauwelijks aandacht voor leerlingen, leren en lesgeven, school

Aanzetten tot kennisbasis 2 MOFET (Tel Aviv) - opleiding - zelf onderzoek doen en publiceren - conferenties & studiedagen - netwerk van studiegroepen - kennisportal Curriculum opleiding: 1. Coaching en didactiek 2. Onderzoeksvaardigheden 3. Academische management 4. ICT 5. Toetsen en evalueren (veel statistische kennis)

Aanzetten tot kennisbasis 3 Research on the education of teachers - Graduate School of Education, Berkeley 1. begrip van de complexiteit van lesgeven in de setting van een klas 2. onderzoek naar lerarenopleiden 3. benaderingen van het opleiden voor zorgberoepen 4. de rol van de praktijk in het opleiden van leraren 5. ontwikkeling van de vakinhoud van het lesgeven 6. beroepsidentiteit en beroepshoudingen 7. lesgeven in contexten van diversiteit 8. de overgang naar lesgeven en het werken in een school 9. professionele ontwikkeling van docenten 10. de institutionele, organisatorische en beleidscontext van lerarenopleidingen 11. alternatieve lerarenopleidingen 12. accountability in het opleiden van leraren 13. lerarenopleidingen in internationale context

Aanzetten tot kennisbasis 4 Self study: Onderzoek door lerarenopleiders naar hun eigen praktijk (Korthagen, Lunenberg, Zwart) Ontwikkeling kennis van onderop Vergroot eigen competenties onderzoek doen Bewustwording en ontwikkeling (academische) professionele identiteit Ontwikkeling onderzoeksgemeenschap Relatie tussen eigen handelen - functioneren beginnnende docenten - leren leerlingen? Signature pedagogies (Shulman, 2005) De kenmerkende manieren van opleiden waarmee toekomstige docenten worden opgeleid voor hun beroep - representaties, decompositie en benaderingen van praktijk (Grossman et al, 2009)

Voorlopige samenvatting

Voorlopige samenvatting Kennis van - proces van opleiden - het beroep waartoe je opleidt Kenmerken: - algemeen en (context)specifiek - achtergronden/theorie - contextgebonden en normatief - in ontwikkeling, geen systematiek nog - empirische basis?

Tussen droom en daad…

De relatie tussen ideaal en praktijk Goodlad’s onderscheid in curricula Ideaal Wat zou moeten? Formeel Wat moet? Geïnterpreteerd Hoe wordt het geïnterpreteerd door de docent? Operationaal Wat gebeurt er in de werkelijkheid? Experimenteel Hoe wordt het waargenomen door de student/leerling? Achtergronden: - theorie/onderzoek - opvattingen en beelden

Manieren van construeren

Manieren van construeren 1. bestaande opleidingspraktijken inventariseren op: - kennisbestanden over opleiden en het werk van docenten - visies - opleidingsachtergronden - signature pedagogies 2. review van internationaal onderzoek en praktijk 3. ideaal analyse: wat zou er nodig moeten zijn? - beelden over het beroep van docent en opleiden van docent - literatuur en onderzoek - beleid 4. onderzoek: - self study, effectstudies, onderzoek naar inhouden, etc.

Implicaties constructie kennisbasis En het volk vraagt om een koning… (1 Samuel 8) Leren! Veel leren! - Studie - Onderzoek (expliciteren, begrijpen, relaties) -Dialoog (netwerken)

A transformation of more or less causal curiosity and sporadic suggestion into attitudes of alert, cautious, and thorough inquiry (Dewey, 1933)

Start Analyse opvattingen en beelden Onderzoek...

Start Analyse opvattingen en beelden Onderzoek & diaaloog…