Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Advertisements

Is innovatie te belangrijk om aan HR managers over te laten? Prof. dr. Frederik Anseel HR.
Opleidingsadviseur Fundeon
situationeel leiderschap
Hoe ontstond dit initiatief ?
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
Zo doen we dat in Dordrecht: Bewoners aan Zet
Waardenvol organiseren
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Een startersgids voor innovatie
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Portaal, participatie en Bewonersgroepen Frauke van Iperen 23 februari 2012.
Eindmeting proeftuin Wmo Symposium ‘Samen met elkaar’, 31 oktober 2007.
COMPETENTIEONTWIKKELING
Let op de ijsberg! Over de klimaatscrises, leeftijdsbewust personeelsbeleid en diversiteit Sjiera de Vries.
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Co-creatie in netwerken Thijs Habets Albert Kampermann.
Strategie en Indelingsprincipes
Petra Verhagen (ISS-CMV) Dorris Direks (IPS-VD)
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Masterclass ‘gedoe komt er toch’ ‘echte innovatiekracht ligt bij professionals, niet bij managers’ ‘de meerwaarde van innovatie kan zich alleen tonen in.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
PLATO™-Intensief- Leadership
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
Opleidingskunde: Leren in teams en Kennisproductiviteit
Een echte win – win situatie Corporate Health
Presentatie CabFaB Open podium 16 maart Bedrijven praten weliswaar steeds vaker over klantgericht werken, de praktische invulling is nog altijd.
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Een theoretische verkenning
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten organisaties mee-veranderen.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Diversiteit in de techniek Niet vanzelf, wel vanzelfsprekend Sjiera de Vries.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Evenwicht in sturing.
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 7 Stakeholderanalyse, wenselijkheid en haalbaarheid en vooruitblik elevatorpitch.
Groepsdynamica Lesweek 6 – Les 5
Groepsdynamica.
Geïntegreerde schoolverbetering
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
MODERN BOEREN OP OUDE HOEVES even voorstellen 3 partners proces; nieuwe samenwerking expeditie ruimte.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Overheveling begeleiding van AWBZ naar WMO Janny Bakker-Klein Wethouder gemeente Huizen Lid VNG commissie Gezondheid en Welzijn 24 maart 2011.
Duurzaam HRM methodologische uitgangspunten 8 mei 2014 Dr. Leni Beukema.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Convenant ‘Extra investeringen Langdurige Zorg ’ Peter Kruithof directie Langdurige Zorg.
Meer verbinding, sociale cohesie en eigen/samen regie in de buurt Met het Buurtteam als stimulator, facilitator en begeleider van een samenleving die niemand.
6 september 2012 Heb jij genoeg ruimte om je werk goed te doen? Ans Jansen.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
MEE maakt meedoen mogelijk
Wat betekent het voor jou?
De Wever Zorg Innovatie Centra
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Marja Comajta Alkmaar, 16 oktober 2017
Dr. Ir. Gwendolyn Kolfschoten
Seminair E-health in de zorg Beilen, 25 januari 2018
Leiding geven aan school ontwikkeling
Toekomst Fysieke Overlegtafel BOV/Kempen Resultaten inventarisatie
Persoonlijk Leiderschap
Werken aan werkvermogen
het katholiek basisonderwijs
Werken met plezier en goed presteren
Boeien en binden van goede medewerkers
Loopbaanpaden Een verkenning.
Transcript van de presentatie:

Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid

Verscheidenheid •Si = maximale benutting van competenties •Grote verscheidenheid aan competenties •Grote verscheidenheid in wat nodig is om maximaal te benutten Vraagt specifieke aandacht •Minder ‘one size fits all’, meer maatwerk •In arbeidsrelatie, aansturing, taken etc.

Benutten verscheidenheid als SI •Effectiever benutten schaarse menskracht bij vergrijzing en krappe arbeidsmarkt •Langer inzetbaar door zoeken naar mogelijkheden met aandacht voor beperkingen •Individueel maatwerk motiveert  Betere kwaliteit product of dienst; meer tevredenheid en ontplooiing

Vragen bij benutten verscheidenheid •Hoe herken je andere competenties? •Hoe/waar kun je die competenties benutten? Bijv.andere manier van taken verdelen, jobcrafting •Wat betekent voor waardering, loopbaanpaden? •Welke randvoorwaarden om te kunnen excelleren?

Vragen bij benutten verscheidenheid •Hoe herken je andere competenties? •Hoe/waar kun je die competenties benutten? Bijv.andere manier van taken verdelen, jobcrafting •Wat betekent voor waardering, loopbaanpaden? •Welke randvoorwaarden om te kunnen excelleren? Discussie •Wat doet u om verscheidenheid te benutten? •Waar kan het beter, ziet u nog onbenutte kansen?

Verscheidenheid als bron van innovatie •Verscheidenheid in groep = verschillende ideeën en invalshoeken •Doorbreekt denkpatronen •Stimuleert anders kijken en denken •Meer creativiteit, innovatieve ideeën  Innovatie door verscheidenheid

WANNEER WERD U GEÏNSPIREERD DOOR VERSCHEIDENHEID?

Belemmeringen meerwaarde verschil •Geen vanzelfsprekende ontmoetingsplek  men weet niet van elkaars bestaan •Andere taal, termen en stijl van praten  partijen verstaan of begrijpen elkaar niet •Beeldvorming, verwachting negatief  inbreng niet op waarde geschat •Elkaar vinden, begrijpen, waarderen vraagt inzet, gaat niet vanzelf

Negatief effect diversiteit •Minder teamcohesie •Minder identificatie •Minder veiligheid •Minder sociale steun •Meer emotionele conflicten •Meer discriminatie en uitsluiting

Positief effect andere inbreng •Ander is nieuw en tijdelijk (geen bedreiging) •Innoveren gezien als uitdaging ipv bedreiging •Taakafhankelijkheid hoog •Middelmatig niveau taakconflict •Leiderschap (mn transformationeel) •Geen ‘faultline’ (verschil op meerdere fronten)

‘Absorptive capacity’ Vermogen kennis ‘op te nemen’ van ander •Cognitieve diversiteit •Meer contact tussen functies en beroepsgroepen •Meer participatie in besluitvorming •Gedeelde ‘sociale identiteit’: gezamenlijke doelstellingen, normen en vertrouwen •Vertrouwen in elkaars expertise •Bewustzijn eigen denkwijze en uitgangspunten

Vragen meerwaarde verschil •Bij welke taken/functies is meerwaarde mogelijk? •Welke verschillen leveren meerwaarde? •Wat vraagt omgaan met verschil van medewerkers? •Wat vraagt omgaan met verschil van leiding? •Hoeveel verschil kan een organisatie aan? •Hoe gebruik je verschil van buiten: co-creatie?

Vragen meerwaarde verschil •Bij welke taken/functies is meerwaarde mogelijk? •Welke verschillen leveren meerwaarde? •Wat vraagt omgaan met verschil van medewerkers? •Wat vraagt omgaan met verschil van leiding? •Hoeveel verschil kan een organisatie aan? •Hoe gebruik je verschil van buiten: co-creatie? Discussie •Wat doet u om meerwaarde verschil te benutten? •Waar kan het beter, ziet u nog onbenutte kansen?

Lectoraat = onderzoek •Inventariseren: wat weten we al, welke behoefte hebben organisaties, wat doen ze al? •Inspireren: beschrijven en evalueren bestaande werkwijzen •Innoveren: samen met organisaties nieuwe werkwijzen ontwikkelen en testen •Informeren: kennis verspreiden o.a. via onderwijs, brochures, presentaties

Discussie Wanneer werd u geïnspireerd door verscheidenheid? Benutten individuele verscheidenheid en meerwaarde verscheidenheid in teams •Wat doet u? •Waar kan het beter?