Leerbehoeften van VMBO docenten in de eerste stappen richting kwalitatief goed competentiegericht beoordelen Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de startdag van de Groen Proeven – OGW pilots!
Advertisements

Groen Proeven doet ook aan PDCA Lessen geleerd van monitoring van 36 pilots.
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Authentiek beoordelen in het VMBO: is het de opdrachtgever of de locatie die ‘t ‘m doet Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, Wageningen Universiteit.
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
03/04/2017 Competenties beoordelen met GP Hoe doe ik het en hoe borg ik kwaliteit? Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR.
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Ochtend Presentatie - docenten Welkom terug! Hoe ging de uitvoering van de PvB? Wie heeft dit allemaal gedaan en wat waren de ervaringen?
De PvB analyseren: HELP!
Reflectievaardigheden en instrumenten
Praktijkworkshop: Groen Proeven in de praktijk. Programma • Introductie • Waarom Groen Proeven? • Beleid mbt Groen Proeven • Waar staan we nu? • Ervaringen.
Competentiegericht beoordelen: beelden krijgen en beelden geven
Ouders en Kinderen Centraal
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Flow als sturingsprincipe
Samenwerken in kennen en kunnen Onderwijs ontmoet zorg, 4 oktober 2013.
1.
Competentiegericht beoordelen: handvatten krijgen
Ervaringen met de invoering van CGO
Hoe rijk is een GP ervaring?
Reflectievaardigheden en instrumenten
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
T-AfL-Q: 0-meting en actieplan
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Summatieve beoordeling BPV met behulp van STAR en een competentiemeter
‘Wat biedt het het vmbo groen?’
Monitoring Groen Proeven : resultaten Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR
Groen Proeven in de praktijk van AOC-Oost
Monitoring Groen Proeven : resultaten Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR
Welkom! ‘Pilotbijeenkomst 14 oktober 2010’. Programma van vandaag Even voorstellen Groen Proeven flitst langs - Waar staat Groen Proeven voor? - De Groen.
Welkom Groen Proevers! ‘Kick off’ 13 september 2011.
Monitoring Groen Proeven : resultaten Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR
Welkom op de startdag van de Groen Proeven – OGW pilots!
Meten en registratie ontwikkeling competenties
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
Conferentie samen werken aan een sterk VMBO-groen 8 november 2012.
Bewust toetsen met Groen Proeven
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
Samenwerken rond een complexe probleemsituatie kijkend naar ervaringen met VM2 in 20 minuten … Dag van de Beroepskolom 7 oktober 2011 Ed Weijers, senior.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Waar staan we nu?.
03 februari Breed draagvlak AOC’s 2. Subsidietoekenning LNV Resultaten breed beschikbaar voor het groene onderwijs. Dit moet ‘leiden tot een versterking.
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Evaluatie examens LBB 2009 Vragenlijst en examenbespreking Deelnemers Groene leertraject.
Efficiënt organiseren van competentiegericht beoordelen Workshop 4 Het Groene Leertraject Karin Elferink
Welkom bij 30 oktober 2008.
Aan de slag met competenties beoordelen
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Leren door reflecteren: Samen ontwikkelen van CGO Ron Aalders Henry Claessen Miriam Goes Renée Smeets 31 maart 2011.
Mariëlle van Valkenburg
Pass’t Montessorionderwijs ?
Voortgangsgesprek fase 1
Competentiegericht leren vmbo
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
De kubus van CSPE succesfactoren!
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Competentiegericht onderwijs in het Leerwerktraject
Transcript van de presentatie:

Leerbehoeften van VMBO docenten in de eerste stappen richting kwalitatief goed competentiegericht beoordelen Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, Wageningen Univerisiteit, Judith.gulikers@wur.nl Ism. Wilma Bredewold en Scilla van Cuijlenborg. Projectleiding van Groen Proeven

Context : aanleiding, Groen Proeven, behoeften Docentenprofessionalisering bij onderwijsvernieuwing : uitgangspunten Onderzoek Expliciete / impliciete leerbehoeften vooraf en achteraf Typerende bevindingen

Context Gegloblaliseerde, competentiegerichte examenprogramma’s in VMBO groen (beroepsgerichte deel) per 1 aug. 2010 18 competenties aan bod komen in schoolexamen Competentiegericht MBO waarop VMBO moet voorbereiden

Het project Groen Proeven Een project van alle 13 AOC’s en de VBG (2009-2010) Ontwikkeling competentiegerichte schoolexamens (o.b.v. geglobaliseerde competentiegerichte examenprogramma’s Implementatieondersteuning van de GP producten Op locatie bij pilots Gezamenlijke bijeenkomsten/workshops voor docenten en MT Via het schoolexamen de ontwikkeling naar meer competentiegericht vmbo groen stimuleren en faciliteren! ‘Hoger liggend doel’ - versterken doorlopende leerloopbaan vmbo – mbo - betekenisvol leren > motivatie - kwaliteitsverbetering (competentiegerichte) SE

Groene MBO werkt ook op deze manier: Eisen aan een Groen Proeven PvB Groene MBO werkt ook op deze manier: Zelfe type PvB’s Reflectie-gesprekken (of criterium-gericht interview) PvB: in een realistische praktische context gedrag ‘uitlokken’. lln moeten: plannen (planning maken) complexe opdracht (combinatie van taken) vervullen keuzes maken inspelen op onverwachte situaties (ingebouwd dilemma) een ‘rol’ vervullen (verantwoordelijkheid) Reflectiegesprek als essentieel onderdeel van de beoordeling: keuzes verantwoorden 2 examinatoren observeren (gewenst) gedrag voeren reflectiegesprek bepalen of een leerling competent is; of hem/haar een praktijksituatie kan worden toevertrouwd beoordelen de uitvoering in zijn geheel

Docenten professionalisering bij onderwijsvernieuwing Doel = kwalitatief goede competentiegerichte toetsen Kwaliteit van toetsing komt door: Goede producten Goede implementatie ervan Kwalitief goede implementatie van onderwijsvernieuwing vraagt om: Tegelijkertijd aanpakken van de onderwijsvernieuwing en docentenprofessionalisering hierin (de Bruijn & Leeman, 2011) Docenten moeten niet alleen assessment begrijpen (‘the letter of the assessment”), maar ze moeten het echt snappen, voelen en zien als onderdeel van hun pegagogie ( “the spirit of the assessment”) (Davies & Ecclestone, 2008)

Uitgangspunten De Bruijn & Leeman (2011): vertalen van onderwijsvernieuwingen naar praktijk van docent niet goed gefaciliteerd en is afhankelijk van praktijktheorie van de docent Smith (2011): docentenprofessionalisering in assessmentvraagstukken is heel lang genegeerd Starkey et al. (2009): type professionalisering hangt af van de implementatie fase van de onderwijsvernieuwing Bakkenes & Vermunt (2010): georganiseerde leeromgeving leidt tot meer leren voor docenten door mn. ‘experimenting’ en ‘considering own practice’ Smith (2011): professionalisering in assessment vraagt top-down confrontatie van praktijktheorieen van docenten

Collaborative action research Gekozen voor: collaborative action research Vertalen van theortische concepten achter nieuwe manier van toetsen op locatie van de school ism docententeam en leidinggevende  “monitoringsprocedure” ontwikkeld

Onderzoeksvraag Welke typen professionaliseringsbehoeften hebben VMBO groen docenten voor een kwalitatief goede invoering van competentiegerichte pvb’s? Vooraf -achteraf Vooraf: voordat ze een pilot gaan doen Achteraf: als ze een pilot hebben gedaan Expliciet - impliciet Expliciet: in hun woorden Impliciet: in hun daden

Hypothese Alleen verstrekken van informatie over de onderwijsvernieuwing leidt niet tot identificeren van persoonlijke leerbehoeften van docenten en niet tot vertalen van theoretische concepten naar eigen handelen Na ervaring zullen leerbehoeften concreter zijn en meer toegespits op theoretische ideeën achter de onderwijsverniewing

Actie-onderzoek 34 pilots met Groen Proeven PvB’s 11 scholen 76 docenten, 20 leidinggevenden, 453 leerlingen Onderzoeker + projectleiding GP-ontwikkeldocententeam: 13 docenten Collaborative action research (Meijer et al., 2010)

Procedure Vrijwillige vragenlijst met leerbehoeften (N= 37) Vooraf: informatiebijeenkomst voor alle VMBO geinteresseerde docenten + leidinggevenden (= fase 2 van Starkey et l., 2009) Vrijwillige vragenlijst met leerbehoeften (N= 37) Individuele pilots (fase 3 Starkey et al. 2009): Betrokken docenten (minimaal 2) + leidinggevende GP-ontwikkelaar Onderzoeker

Maandelijkse reflectie onderzoeker + projectleiding Monitoring pilots Gestructureerd intakegesprek Observatie tijdens uitvoering Evaluatiegesprekken (groep docenten / groep lln) Evaluatielijsten (4 puntsschalen) Verslaglegging naar pilot school naar projectleiding naar ontwikkelgroep Maandelijkse reflectie onderzoeker + projectleiding 2-maandelijkse reflectie met GP ontwikkelteam

Leerbehoeften Vooraf Achteraf Expliciet Impliciet Vragenlijst X Intake X (vraag 1) Observatie Evaluatie-gesprek X (zelf benoemd) Evaluatie vragenlijst Reflectie met PL Reflectie met OG

Analyse Na 34 pilots nav alle data met GP team “typen leerbehoeften” benoemd Coderen expliciete leerbehoeften vooraf/achter Coderen impliciete leerbehoeften (observatie verslagen, verslagen van reflectiegesprekken) ++ / + / - / -- / NVT met typerende voorbeelden

7 typen leerbehoeften Geen / niet anders dan nu / geen idee Instrumenteel van aard Organisatorisch van aard Vertaling theoretische concepten naar onderwijspraktijk Persoonlijk begrip Persoonlijk handelen Implicaties voor onderwijs

Type leerbehoefte Vooraf (expliciet) Achteraf Impliciet Geen / niet anders dan nu / geen idee ++ “ik doe het nu al zo “eerst maar eens ervaren” - nvt Instrumenteel + “Ik verwacht .... te krijgen” “papierwerk” Mn. gericht op hulpmiddelen persoonlijke verandering Competenties concreet maken Hulpmiddelen bieden Organisato-risch Hoe te organiseren in onderwijs, met grote groepen Koppeling CSPE Theoretische concepten in praktijk Enkeling: schrijven van praktijksituatie “veel niet goed doordacht” Denken niet vanuit thereotische ideeën

Type leerbehoeften Vooraf (expliciet) Achteraf (expliciet) Impliciet Persoonlijk begrip - ++ “ik kan me weinig bij competenties voorstellen” Loskomen van huidige praktijk Geen beeld bij competenties Denken vanuit huidige praktijk Lage dunk van lln Persoonlijk handelen + maar vnl. gericht op “voeren RG” (= door andere vertelde behoefte) “mijn mond houden” Vertaling van wat lln moeten naar wat docent moet Traditionele docentrol Te weinig kritisch Gericht op onderwijs 100%: “verandering in mijn onderwijs nodig” Leerlingen zijn niet voorbereid

Typerende bevindingen Zonder ervaring: weinig concrete leerbehoeften / verwachten niet dat deze toetsing zoveel anders is dan nu  dus ook geen leerbehoefte vooral externe georienteerde ‘leerbehoeften’ (wat leerling moet, wat organisatie moet) ipv gerelateerd aan docent zelf Docenten denken niet uit zichzelf vanuit theoretische concepten van nieuwe manier van toetsing Expliciet aanboren in gesprek

Typerende bevindingen II Pilot leidt in veel gevallen tot: “oeps, daar hadden we allemaal niet over nagedacht” en “ik vind dat en dat toch wel erg moeilijk” 85% van evaluatiegesprekken: “mijn mond houden” als grootste leerervaring 100% ervaart noodzakelijke verandering van onderwijs en vertaalt dit al naar concrete acties

Opvallende bevinding Bv: “ik kan me wel een beeld vormen bij de competenties, maar ik weet niet goed hoe ik ze op niveau moet beoordelen bij leerlingen” Docenten met meer CGO voorkennis (mn. door CGO docentenopleiding of bijscholing) benoemen meer en concretere leerbehoeften leerbehoeften meer gericht op eigen docentgedrag Beschrijven beter beeld van theoretische concepten Terwijl zij in uitvoering beter voldoen aan theoretische ideeën in hun uitvoering Competentie zien in lln gedrag Observeren Hogere verwachting van lln Kritischer Werken met dilemma’s RG voeren Samen komen tot beoordeling

CGO docentenopleiding lijkt wel positief effect te hebben Conclusie Zonder ervaring of alleen “van horen zeggen” hebben docenten geen leerbehoeften, weten ze niet wat hun leerbehoeften zijn, zijn ze instrumenteel/organisatorisch van aard en extern georiënteerd Door gezamenlijk instakegesprek ontstaan concretere onduidelijkheden en eerste reflectie op theoretische concepten Na ervaring kunnen docenten veel beter eigen leerbehoeften benoemen en zijn deze meer gericht op eigen handelen en aannamen (ook tav. leerlingen) en theoretische concepten nieuwe toetsing CGO docentenopleiding lijkt wel positief effect te hebben

Dank! Wij hopen jullie volgend jaar te zien in Wageningen ORD 2012 Judith.gulikers@wur.nl