Persconferentie minister Johan Vande Lanotte: De Federale Ombudsdienst voor de Consument 18 februari 2014

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dierproeven en proefdieren in Nederland
Advertisements

Dierproeven. Leg dat maar eens uit!
Het klachtenbeleid in de Vlaamse overheid
1 Wat doet Europa voor de beroepsopleiding? Wegwijs in de Europese mogelijkheden: EUROGUIDANCE, PLOTEUS, EUROMODULES… Tanja Biebaut & Jef Vanraepenbusch,
Besturen van de eredienst: wijzigingen in de regelgeving.
Nathalie Ragheno Adviseur bij het Juridisch departement van het VBO
McGuireWoods LLP Symposium Belgica 25 oktober 2004 De milieueffectenbeoordeling van vergunningsplichtige activiteiten in de Belgische zeegebieden: een.
EPSIplus bijeenkomst 27 september 2007 Geo- PSI beleid in Nederland en daarbuiten dr. ir. Bastiaan van Loenen
DE VICE-EERSTE MINISTER, MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN GELIJKHEID VAN KANSEN Persconferentie en officiële eindvoorstelling van de volledige hervorming.
Bouwen aan een nieuwe sociale infrastructuur 27 maart 2014
Inkomenstarief en kindcode voor ouders en opvang 22 november 2013
Autoverzekering BA bij jongeren Car Insurance Survey
Wet van 10 november 2006 betreffende de openingsuren in handel, ambacht en dienstverlening Wet – BS Gewijzigd.
Aanbesteding of Subsidie
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Economic Operators Registration and Identification
Public-Private Partnership. PPP is een samenwerkingsverband waarin het de bedoeling is dat de overheid en de private sector, met behoud van hun eigen.
Diversity Network ABN AMRO Mentoringprogramma
Het nieuwe Akkoord “De consument in de vrijgemaakte elektriciteits- en gasmarkt” 16 oktober 2013.
Op 23 september 2011 nam de Vlaamse Regering akte van de conceptnota “open data”. De conceptnota schetst de beleidscontext en het regelgevend kader voor.
Maarten De Groote - Vlaams Energieagentschap
Lunchcauserie Netwerk Klachtenmanagement 24 oktober 2011 Klachtenbehandeling per beleidsdomein. Kan dat? Hoe?
Een Europese invalshoek Utrecht, 21 oktober 2009 Dr. Xandra Kramer Implementatie van de Europese Mediationrichtlijn.
Verkiezingen 2014 E. Van Verdegem. Verkiezingen 2014 Welke verkiezingen? Agenda Belangrijkste wijzigingen Varia
Hoofddocent gezondheidsrecht KULeuven,
omzetting van de richtlijn 2006/123/CE FOD Sociale Zekerheid – Van De Sande J.M. FOD Economie – AD Economisch Potentieel.
Codering Medische Gegevens (MG-MZG)
Dia 1 Productencatalogus Samen beter informeren. dia 2 Wat is Productencatalogus? Uitwisselingssysteem voor overheidsinformatie.
OMZETTING VAN DE KADERRICHTLIJN DIENSTEN Internal Market Information System (IMI) Sven Baeyens FOD Economie, KMO, Middenstand en.
Innovatief Aanbesteden: DE VLAAMSE OVERHEID ALS ACTIEVE INNOVATOR Kenniscentrum Innovatief Aanbesteden Christophe Veys – Peter Thevissen 28 juli 2014.
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Werkgroep Activering 10 januari Agenda Goede praktijk: Intégra plus "Parcours Territoriaux d’Inclusion Sociale " Stand van zaken: –Ontwerp van omzendbrief.
Koning Boudewijnstichting "De sociaalprofessionele integratievrijstelling in de berekening van het leefloon: knelpunten en denkpistes met het oog op hervorming"
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen Overzicht verwacht wetgevend werk 2008: regelgeving ter voorlegging Raadgevend Comité (DG Controlebeleid)
Ombudsdienst. Ontstaan  Uiteenlopende kanalen : pers, politiek, Gedelegeerd bestuurder,… OMBUDSDIENST Klachten tegen het FAVV Kwaliteitssysteem  Klachtenbeheer:
Begrotingsinfrastructuur, beginselen
Dia 1 Productencatalogus: technische sessie Samen beter informeren.
Feedback bij de strategieën van de werkgroep drugs Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
‘Rechten van de patiënt’ Gent, 28 januari 2003 Werkgroep Klinische Biologen West-Vlaanderen & Gentse Apothekers Biologen UITEENZETTING DOOR Prof. K. Schutyser.
Vergeet de (tiener)vader niet
Een vorm van alternatieve geschillenbeslechting
Ministerraad 7 februari 2014
Bemiddelen voor landbouwbedrijven overname en samenwerken
Het complexe België.
4.1 Pijn in je eigen portemonnee? ↗ Verzekerde ↗ Degene die zich verzekert bij een verzekeringsmaatschappij ↗ Verzekeraar ↗ De verzekeringsmaatschappij.
1.4 De Belgische grondwet & de staatsstructuur
Autonome openbare dienst met rechtspersoonlijkheid.
Implema ntation of UN Resolutio n 1373 Financiële sancties FOD Financiën – Thesaurie 21 April april 2015 FOD Financiën - Thesaurie.
Core business : Grote, georganiseerde fiscale fraude bestrijden.
Aanneming van werken, leveringen, diensten en concessies voor openbare werken 26 september 1996.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Bedrijfsplan 1.  Proces en invloed  De centrumgemeentevariant  Democratische legitimatie  Dichtbij burger (dienstverlening)  Efficiencywinst, financiële.
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
Van rechtsverfijning naar verfijning van ons rechtsbestel Innovatie-agenda Ministerie van Veiligheid & Justitie 8 mei 2012.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Rapport commissie De Vries B&W-presentatie 27 januari 2009.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
MISBRUIK VAN RECHT Een nationaal, internationaal en unierechtelijk perspectief Discussiebijdrage Koen Verburg 12 mei 2016 Vereniging voor Belastingwetenschap.
VERSCHUIVING VAN RECHTERLIJKE TAKEN Conferentie De responsieve rechtsstaat, Prof. dr. Leny de Groot-van Leeuwen Faculteit der rechtsgeleerdheid.
De grondwet Paragraaf 4 politiek.
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Gelijk Speelveld 17 oktober 2017.
ADR's & SCAN CARDS.
Implementatie van de Europese netwerkcodes in België
Normering waterveiligheid
Normering waterveiligheid
De sociale zekerheid van de toekomst – Slotwoord
Maatregelen in het kader van de Britse terugtrekking uit de EU
Transcript van de presentatie:

Persconferentie minister Johan Vande Lanotte: De Federale Ombudsdienst voor de Consument 18 februari

2 Waarom?  Consumenten hebben veel vragen, veel klachten, MAAR het is niet altijd duidelijk waar ze hiermee terecht kunnen.  Er bestaan verschillende ombudsdiensten (telecom, energie, treinreizigers, banken, verzekeringen, post) die elk afzonderlijk werken.  Niet voor elk probleem bestaat er een ombudsdienst: niet voor alle klachten kan de consument ergens terecht.

3 Waarom?  Voor kleine consumentengeschillen wordt stap naar de rechter niet gezet. Voor de consument is een regeling van deze geschillen buiten de gerechtelijke sfeer een interessant alternatief: snel, weinig kosten, minder formaliteiten. Er bestaan wel al bepaalde organen, MAAR een algemeen beleid op dit vlak ontbreekt.  Europese Richtlijn van 21 mei 2013 betreffende alternatieve beslechting van consumentengeschillen: alle economische sectoren moeten worden gedekt door de mogelijkheid tot ADR.

4 Wat?  Daarom richten we één unieke Federale Ombudsdienst voor de Consument op: één centraal aanspreekpunt voor de consument, één plek waar consument terecht kan met alle vragen en klachten over consumentenzaken.  Eén telefoonnummer, één adres, één locatie.

5 Waar? Alle ombudsdiensten zitten samen in één gebouw op een centrale plaats in Brussel: Albert II laan, nr. 8, 1 ste verdiep. (FOD Economie)

6 Wie? Directiecomité Frontoffice Residuele geschillen TelecomPostTreinBankenEnergie Verzekeringen

7 Taken van de Federale Ombudsdienst voor de Consument?  Consumenten informeren over hun rechten, plichten en mogelijkheden tot alternatieve geschillenbeslechting.  Klachten in ontvangst nemen en doorsturen naar de bevoegde klachtinstantie, hetzij zelf behandelen.  Bemiddelen van elk consumentengeschil waarvoor geen andere ADR-entiteit bestaat.

8 Hoe?  De huidige ombudsdiensten behouden hun wettelijk kader en werken met behoud van hun autonomie samen in de Federale Ombudsdienst voor de Consument.  De huidige financiering van de bestaande ombudsdiensten blijft behouden.  Door schaal- en synergievoordelen kunnen middelen worden vrijgemaakt voor een betere dienstverlening.

9 Voordelen voor de consument?  Duidelijk en transparant.  De consument moet niet meer zelf uitzoeken of er een ombudsdienst bestaat en waar deze voor bevoegd is.  Voor elke informatie en voor iedere klacht kun je er terecht.  Voor elk geschil is er een buitengerechtelijke regeling mogelijk.  De toegang tot de Federale Ombudsdienst voor de Consument is gratis.  Kostenefficënt

10 Wanneer?  Start bespreking wetsontwerp in parlement: 18 februari 2014  Publicatie wet: eind maart 2014  Verhuis van de eerste ombudsdienst naar de nieuwe locatie: eind maart 2014  Volledig up and running: eind 2014