Theater en politiek Bertolt Brecht.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het verhaal van de twee keien.
Advertisements

De trouw van ‘n vriend op 4 poten Loyalty of a 4-legg-friend.
MUZIEK : SOUVENANCE DE TOI - ALAIN MORISOD
De beroemdste persoon die er is …
De Drama Driehoek.
Op weg naar oorlog.
Jezus en de wet van Mozes.
Verborgen vormen van pesten
Geloof in werking GEMEENTE DOK MARCEL GENEZING GAVEN VAN DE GEEST.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
CHAPEAU, MIJNHEER FILLON !!! Vertaald uit het Frans – Freddy Storm 02/2010.
Beelden storm.
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
Hoofdstukken 15 en 16.  als spelers meer keuze hebben kunnen nieuwe verhalen ontstaan. Hoe kan ik meer keuzes brengen?  Conflicten leiden tot meerdere.
Discipelschap.
Denken en gewoon doen. Leren is eerder het vuur aansteken dan een emmer vullen.
Hitler aan de macht Paragraaf 2.
4/4/2017 6:30 AM Markus 12:13-17 © 2007 Microsoft Corporation. All rights reserved. Microsoft, Windows, Windows Vista and other product names are or may.
Klik telkens met de linkermuisknop om verder te gaan.
Welkom.
Wat maakt het leven zinvol?
BOODSCHAP VAN PAUS BENEDICTUS XVI VOOR DE VASTEN VAN 2009
6.1 & 6.2, Op weg naar de Grote Confrontatie
Woord van Leven November 2009.
Relationship Macbeth and Lady Macbeth
Zijn mensen vrij of is dat een illusie?
Parasjah (=“gedeelte”) van vandaag
Existentialisme (Sartre) Hume Logisch positivisme Cultuurrelativisme
Historisch overzicht Hoofdstuk 4
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
De theorie van de dramadriehoek
De ontwikkeling van Het Christendom..
Paragraaf 5.1: van vriend naar vijand.
Hoofdstuk 2 W.O II.
Dierenwereld door Jeanne en leo door Jeanne en leo.
Woord van Leven December 2009 “Zo moet jullie licht schijnen voor de mensen, opdat ze jullie goede werken zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de.
E XAMEN SAMENVATTEN 2010 II 1. Hoe luidt de beoordeling van de samenvatting? 2. Hoe ziet de samenvatting eruit?
Interpreteren van data
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Existentialisme – stap voor stap
Welkom op TOV!.
Verlangen naar licht.
Achttiende en negentiende eeuw
Wie is God? Kun je Hem kennen? Wat kunnen wij van Hem weten?
MUSIC : SOUVENANCE DE TOI - ALAIN MORISOD
Hoe kun je Geloven? Een jaar of tien geleden zat ik in een studentenkamer. HIJ zat tegenover me. Als ik eraan terugdenk voel ik mijn wangen weer gloeien.
Preek Jakobus 2:
Wat is de zin van het leven?
Proeftoets periode 1 4 havo.
4 VWO / HAVO Laagland, Module 4.
Hoofdstuk II: De Tweede Wereldoorlog Par 1: Oorzaken
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Welkom Zondag 3 mei 2015 Voorganger: Ds. J.A. Berkheij Ouderling van dienst: Anita Dahmen Orgel: Herman Kamp Lezingen: I Johannes 2: 28-3: 10 Efeziërs.
Het kost niets om dit te lezen.... het kost niets om te proberen !!! Te kijken maar doorlezen tot het einde het kost niets om te proberen !!! Te kijken.
“De Rode Draad…” De levensbeschouwelijke analyse.
“Soms zou ik willen dat Jezus hier was …”
Mens- en wereldbeelden van verklaringsmodellen van armoede en van samenlevingsmodellen. Peter De Burghgraeve 5 TSO.
De Tweede Wereldoorlog

SPECIAL EDITION: DE TWEEDE WERELDOORLOG Speciale editie: de Tweede Wereldoorlog.
De post-kritische geloofsschaal Een nieuwe manier van omgaan met geloof…?
Kinderen van het Licht Wandel in het Licht II. 1 Thess.5:1Maar wat de tijden [?] en de gelegenheden [?] betreft, broeders, is het voor u niet nodig dat.
"We regard the agreements signed last night as symbolic of the desire of our two peoples never to go to war with one another again.“ (Chamberlain, over.
H3.5, Grote schonmaak 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat.
Hartelijk bedankt voor uw inzet let op: Op het parkeerterrein bij de toren zijn er extra paaltjes geplaatst, let hier vooral op tijdens het parkeren en.
Waarom veranderde Brecht het theater ?
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Transcript van de presentatie:

Theater en politiek Bertolt Brecht

7. E. Welke relatie hebben de personages onderling? Svendson lijkt een goede verstandhouding te hebben met VO en Tsjech. Britt heeft het over de buurvrouw, Tsjech. Zij woont dus vlakbij. Hij vraagt Svendson lid te worden van een vereniging waarin alle buren ingaan tegen de klant. De klant merkt een vijandige sfeer op tegen zijn personage en heeft het nog steeds over verwantschap met Svendson.

7. F & G. Welke gebeurtenissen volgen elkaar op en hoe reageren de personages hierop? VO en Tsjech worden achtereenvolgens vermoord. (cf. Anschluss of annexatie van Oostenrijk bij Groot-Duitsland op 13 maart 1938. In hetzelfde jaar nam Hitler ook heel Tsjechoslovakije over, opdat de Duitsers uit het Sudetenland ook tot het Derde Rijk zouden behoren.)

Britt en Gall willen Svendson introduceren in de vereniging tegen geweld. Zij beschuldigen de klant ervan de moorden te hebben gepleegd, maar de klant zegt dat hij Tsjech enkel wou beschermen. (Deze personages vertegenwoordigen de positie van Groot-Brittanië en Frankrijk. Het was echter onder druk van deze twee landen dat Tsjechoslovakije aan Duitsland werd toegevoegd. Zij hebben zich ondanks de Vrede van Versailles niet verzet omdat ze zelf politiek niet sterk genoeg waren om tegen Duitsland in te gaan. In het stuk doen Gall en Britt ook niks tegen de moord op Tsjech.)

7. (In scène 4 komen we uiteindelijk aan het begin van WOII. In het stuk wil Brecht de politieke wantoestanden ten opzichte van Duitsland en het optreden van Hitler aanklagen. Hij wil de mensen de waarheid laten inzien en geen rad voor de ogen draaien. Ze moesten weten wat er echt gebeurde tussen de verschillende landen in die aanloop naar WOII.)

7. H. Welke motieven vind je hier? Het ijzer is een motief. Naar het einde blijkt het een heel belangrijke rol te spelen in de relaties tussen de verschillende personages. (Zweden bleef ijzer verkopen aan Duitsland, hoewel het beweerde zich neutraal op te stellen in de oorlog.) I. Vat het thema samen in één zin. Het thema van het stuk is de gepretendeerde neutraliteit van Svendson die in ruil voor geld en later andere materiële zaken zijn ijzer verkoopt aan de klant, hoewel hij weet dat die met immorele zaken bezig is.

8. Wat kost het ijzer? Is het verhaal van Svendson. Svendson verkoopt ijzer. Wanneer er een nieuwe klant komt is hij verheugd. Als blijkt dat deze klant zijn buurman omgelegd heeft, laat Svendson zich niet tegenhouden om hem alsnog ijzer te verkopen. Svendson verkoopt zijn ijzer aan iedereen die betaalt en wil het ook best verkopen in ruil voor handelswaar van zijn overleden vrienden. Hij zegt niet te weten dat de klant het gebruikt om zijn buren om te leggen. Ook wanneer de overgebleven buren een appel op hem doen, blijft hij bij zijn standpunt. Uiteindelijk wordt ook hij slachtoffer en komt de klant zwaarbewapend het overgebleven ijzer opeisen. Het verhaal vertelt hoe Duitsland alle buurlanden een voor een binnenviel en alles verwoestte.

9. Belangrijke kernwoorden zijn: Verstand prikkelen Rationele inzichten Politiek Vervreemding Afstand houden

10. 1. De scènes volgen elkaar niet logisch op: niet van toepassing, wel grote tijdssprongen. 3. Verschillende locaties worden tezelfdertijd weergegeven: verschillende landen via de personages. 4. Een verteller richt zich rechtstreeks tot het publiek: in de proloog. 5. Er wordt gebruik gemaakt van posters, projecties: aan de hand van de kalender kom je te weten welk jaartal het is.

10. 7. Licht en geluidsapparatuur niet verdekt opgesteld: niet van toepassing. 8. Acteur leeft zich niet in: afhankelijk van de opvoering, maar de kostumering wijst in die richting. 9. Acteur richt zich tot het publiek: niet van toepassing. 10-11. Acteur geeft commentaar in de vorm van een lied: niet van toepassing.

11. Brecht klaagt het feit aan dat in de wereld het geld steeds naar de rijken terugkeert en de armen niets hebben. Door de grote kloof tussen groepen mensen kan er geen harmonieus leven zijn en is het menselijke leven per definitie onvolmaakt. Hieruit spreken de communistische/marxistische sympathieën die Brecht koesterde.

13. Met deze zin wist Brecht te duiden waar de menselijke prioriteit ligt. Eten komt voor de moraal; pas als in al onze eerste levensbehoeften is voldaan, kunnen we aandacht schenken aan hogere waarden zoals ethiek. Wil men mensen tot betere inzichten brengen, dan moet er eerst en vooral voor gezorgd worden dat die primaire behoeften gelenigd zijn en dat er een rechtvaardigere samenleving komt die daarvoor zorgt.

Het Existentialisme & Het theater van het absurde Franz Kafka

2. Tijdsbeeld A. Hoe heeft WOII het wereldbeeld onomkeerbaar veranderd? Holocaust en concentratiekampen, bombardementen op Dresden en de atoombommen op Japan tonen aan dat het laagje beschaving bijzonder dun is. In wezen is de mens destructief en gewelddadig. De vernietigingskracht is enorm en dus is vanaf de KO de vrede een wankel evenwicht. De desillusie in de mensheid is enorm.

2. B. Welk verband bestaat er tussen WOII en het existentialisme Van desillusie naar existentialisme: wat is de zin van een dergelijk bestaan? De mens wordt geboren en sterft, maar het bestaan zelf is zinloos en absurd.

2. C. Verklaar de uitspraak van Sartre ‘L’enfer, c’est les autres’. De mens is een hel voor andere mensen, niet in religieuze zin, maar in humanistisch perspectief.

3. A. Iemand verschijnt op de wereld en definieert zichzelf uiteindelijk door middel van zijn eigen daden. B. Je keuzes bepalen wie je bent. C. Er is geen mastermind in het universum die zin geeft aan ons bestaan. D. Religie is een uitvinding van mensen om hun eigen waarden over te brengen (of anderen te domineren). E. Men doet niet wat men wil, maar men is wel verantwoordelijk voor wat men is.

3. F. De mens is verantwoordelijk voor wat hij is. Niets of niemand anders. G. Je moet je beperkingen aanvaarden en ook de vrijheid van anderen respecteren. H. De maatschappelijke waarden die verbonden zijn aan de genoemde elementen hebben ons denken bepaald en beperken onze vrijheid en moeten als dusdanig eerst worden overwonnen. I. Er is geen werkelijkheid zonder actie. J. Iedere mens moet zijn eigen weg maken/uitstippelen/uitvinden.

4. Kenmerk 1 2 3 4 Uitspraak A, B, G I, J, C A, B, F D, H, E

5. A. ‘Absurd’ betekent in het gewone taalgebruik: ontbreken van logica. B. ‘Absurd’ betekent in filosofische zin iets anders, al zijn de betekenissen wel aan elkaar gelinkt. Het verwijst in het existentialisme naar de absurditeit of zinloosheid van het bestaan, het ontbreken van enige zingeving of uitwendig doel.