1 De invloed van de organisatie op het meldgedrag van managers en medewerkers: een kijkje in de keuken Muel Kaptein Transparency International, April 21,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kom verder. Saxion. Aantrekkelijk werk voor jongeren in de technische sector. Gezocht: duidelijkheid, structuur en ontwikkeling.
Advertisements

De Profile Selector 2 april 2017.
Doublet deel 1 – de basis.
De effectiviteit van de klokkenluiderregeling.
Leer de namen van de noten 1
De fundamenten van de organisatiestructuur
Minisymposium kwaliteit puinbreken
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
22 april 2009 Cijferboeken Cultuur, Jeugd en Sport Opmaak cijferboeken en website.
Een ingewikkeld gesprek over cultuur of toch niet?
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
BI blok 1.4 EBI SLM College 4: Service Design (vervolg) Voorbeeld tentamenvragen.
Fuseren, samenwerken en concurreren
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Diversity Network ABN AMRO Mentoringprogramma
“Balansonderzoek” Afdeling X Maart 2009Begeleider:…………….
Benchmark afhandeling Zaanstad.
Leidinggeven Management Eerste verkoper.
Inkomensverzorger voor de sector zorg en welzijn
COMPETENTIEONTWIKKELING
Leer de namen van de noten 2
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Rattengedrag op de werkvloer
de werkgever van de toekomst
Preventie van schade naar aanleiding van agressie
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
De kwaliteit van de opleidingsschool
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Hoofdstuk 2 Kwaliteitszorg Deel 1.
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Gedrag in organisaties, 10e editie
Introductie tot Organisatie Gedrag
Schitterende Organisaties®
Workshop 5: LPA en RMC, samen tegen VSV
De gezonde school en genotmiddelen
Communicatie in organisaties
Hoofdstuk 5 Vijfkaart hoog, eerste verkenning 1e9 NdF-h1 NdF-h5 1 1.
6,50 euro In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen.
Medewerkersonderzoek
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 BUE: de eerste cijfers Gijs Martens HRM Netwerk 22/02/02.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Strijd tegen de zonde?.
Onafhankelijk onderzoek ûnôfhinklik ûndersyk
Gezond werken in de zorg Resultaten onderzoek januari 2015 Transvorm Marc Spoek – Sichting IZZ Babette Bronkhorst – Erasmus Universiteit Rotterdam.
Leiderschap en veiligheidsprestatie
Juridische Dienst/Algemene diensten 1 OVAM.
PRO 2004 HRM - netwerk 29 oktober 2004 Analyse resultaten Personeelsresultatenonderzoek 2004 Juni personeelsleden / 361 lijnmanagers MVG / VWI.
25 november 2009 Een alcohol- en drugsbeleid tegen 1 april sentral helpt u hierbij. An Hacour.
1 BUE Middenkader 2004 Een eerste verkenning van de resultaten.
Gezondheidszorg Patiëntveiligheid bezien vanuit de psycholoog Resultaten van een onderzoek onder leden van het NIP Dr. Udo Nabitz, bestuur NIP 24 september.
Welke veranderprocessen spelen nu binnen de LVNL of komen eraan?
Dienstenmarketing Week 4.
Meldplicht datalekken en Algemene verordening gegevensbescherming (achtergronden en verplichtingen) Mr. Dr. Anne Wil Duthler Advocaat en senator, voorzitter.
Klokkenluidersregeling Actan adviseurs & accountants
Transcript van de presentatie:

1 De invloed van de organisatie op het meldgedrag van managers en medewerkers: een kijkje in de keuken Muel Kaptein Transparency International, April 21, 2009

2 Even voorstellen… • Associate Partner KPMG Forensic & Integrity • Hoogleraar Bedrijfsethiek en Integriteitmanagement aan Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit

3 Opzet meting • Periode enquête: Zomer 2008 • Respons: leden van Amerikaanse beroepsbevolking • Vragenlijst: Wetenschappelijk gevalideerde schalen • Vervolg op eerdere metingen in 1999 en 2004 • Antwoorden vergeleken met database Nederlandse organisaties (n=73.122)

4 VRAAG 1 Welke onderstaande uitspraak is juist? A. Medewerkers voelen zich meer comfortabel om een overtreding te melden aan hun eigen leidinggevende dan aan het interne meldpunt. B. Hoe hoger het management, des te minder comfortabel medewerkers zich voelen om overtredingen hieraan te melden. C. Medewerkers voelen zich meer comfortabel om een overtreding te melden aan de Juridische afdeling dan aan Internal Audit. D. Al deze drie uitspraken zijn juist.

5 Ad. 1: Medewerkers voelen zich comfortabel om overtreding te melden aan:

6 VRAAG 2 Belangrijk is voor een melding van een waargenomen overtreding aan het management dat er in de ogen van de melder sprake is van: 1) adequate actie door het management wordt ondernomen, 2) melding vertrouwelijk wordt behandeld, 3) melder wordt beschermd tegen repercussies, en 4) betrokkenen eerlijk worden bestraft. In welke mate is dit volgens medewerkers het meest tot minst aanwezig in hun organisatie? A. 1, 2, 3, 4 B. 4, 3, 2, 1 C. 3, 2, 1, 4 D. 3, 4, 1, 2

7 Ad. 2: Een melding aan het management leidt tot:

8 VRAAG 3 Welke van de onderstaande uitspraken zijn juist? I. Wanneer de eigen organisatie een meldpunt heeft voor overtredingen dan zullen medewerkers overtredingen minder snel extern melden. II. Wanneer de eigen organisatie een meldpunt heeft voor overtredingen, dan zullen medewerkers overtredingen minder snel aan hun manager melden. A. Zowel I als II is juist. B. Zowel I als II is onjuist. C. I is juist en II is onjuist. D. I is onjuist en II is juist.

9 VRAAG 4 Vrouwelijke medewerkers zullen overtreders eerder zelf aanspreken en minder snel hun leidinggevende of het interne meldpunt informeren. A. Juist B. Onjuist In hoeverre is onderstaande uitspraak juist?

10 VRAAG 5 Welke van de onderstaande uitspraken zijn juist? A. Hoe transparanter de werkomgeving, des te minder medewerkers overtredingen zullen melden aan hun manager. B. Hoe transparanter de werkomgeving, des te eerder medewerkers extern zullen melden. C. Hoe transparanter de werkomgeving, des te eerder medewerkers geen actie zullen nemen. D. Al deze drie uitspraken zijn juist.

11 VRAAG 6 Welke van de onderstaande uitspraken zijn juist? I. Hoe slechter de integriteit van het lokale management, des te eerder medewerkers gebruikmaken van het interne meldpunt. II. Hoe slechter de integriteit van het senior management, des te eerder medewerkers gebruikmaken van het interne meldpunt. A. Zowel I als II is juist. B. Zowel I als II is onjuist. C. I is juist en II is onjuist. D. I is onjuist en II is juist.

12 VRAAG 7 Welke van de onderstaande uitspraken zijn juist? I. Hoe helderder de regels en normen van de organisatie, des te meer medewerkers overtredingen intern zullen melden. II. Hoe helderder de regels en normen van de organisatie, des te meer medewerkers overtredingen extern zullen melden. A. Zowel I als II is juist. B. Zowel I als II is onjuist. C. I is juist en II is onjuist. D. I is onjuist en II is juist.

13 VRAAG 8 Hoe meer overtredingen medewerkers waarnemen, des te groter de kans dat zij extern melden. A. Juist B. Onjuist In hoeverre is onderstaande uitspraak juist?

14 VRAAG 9 Welke onderstaande uitspraak is juist? A. Hoe meer overtredingen medewerkers waarnemen, des te groter de kans dat zij dit melden aan het interne meldpunt. B. Hoe meer overtredingen medewerkers waarnemen, des te kleiner de kans dat zij dit melden aan het interne meldpunt. C. Het aantal waargenomen overtredingen door medewerkers is niet gerelateerd aan de mate waarin zij melden aan het interne meldpunt. D. Geen van deze drie uitspraken is juist.

15 Overtredingen  Gebruik meldpunt  gemiddeld

16 VRAAG 10 Hoe slechter de totale ethische cultuur van een afdeling, des te meer medewerkers het meldpunt zullen benaderen. A. Juist. B. Onjuist. In hoeverre is onderstaande uitspraak juist?

17 Take-aways • Zorgen voor een goede cultuur om overtredingen te voorkomen en zelfreinigend vermogen van de organisatie te vergroten. • Het aantal meldingen is niet direct vertaalbaar naar de kwaliteit van de organisatiecultuur. • Organisaties dienen goed zicht te hebben op kwaliteit van hun vangnet. • Het regelmatig meten van de percepties van medewerkers hierover is essentieel. • Toezichthouders zullen steeds meer hierop letten bij het bepalen van de werking van klokkenluiderregelingen.

18