Buiten leren, binnen valideren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het Nederlandse Rode Kruis
Advertisements

PAL Peer assisted learning Peer support in het onderwijs
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT voor een bewuste stap naar het hbo
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Diversity Network ABN AMRO Mentoringprogramma
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Loverboys.
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
Mijn stage bij Wijkenstein Naam: Amanda van de Nieuwegiessen Klas: Grijs Jaar: 4e Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Presentation Of Learning
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Welkom MAS
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Welkom! ‘Pilotbijeenkomst 14 oktober 2010’. Programma van vandaag Even voorstellen Groen Proeven flitst langs - Waar staat Groen Proeven voor? - De Groen.
Maatschappelijke stage Studiedag VECON 3/4/2008 Jump Koch Chris Zwart CPS Onderwijsontwikkeling en advies Amersfoort.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Efficiënt organiseren van competentiegericht beoordelen Workshop 4 Het Groene Leertraject Karin Elferink
Algemene ouderavond Leerjaar 1 Augustus 2013
Bijdrage Symposium ´Vaderschap in diversiteit´, 17 juni 2011
Competentiegericht leren vmbo
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
moderniseren van het curriculum.
Workshop Extra Leertijd Conferentie Children’s Zone 6 maart 2014.
Communiceren met Marloes
Wouldn’t it be great if every single child could be succeed in school? (citaat aankondiging Dr. Heather Peshak George) Saskia Ceulemans, Hanneke de Jong,
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Ouderavond klas 3C Jaap Veld - maandag 14 September 2015.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Werkweek Taalbrug Doelen  Uitdagingen aangaan  Motiveren en ondersteunen van elkaar  Doorzetten als het moeilijk is  Opdoen van nieuwe.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Docentencongres #leerling2020/32. Ieder mens een belofte RRR……..??? Doen.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
Plusklas Ommen PCO Ommen en openbaar onderwijs Ommen Een ochtend in de plusklas.
Mondzorg - persoonsgericht
Doelen realiseren met media
What is the meaning of? Student centered learning
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Consumenten-gedrag Het gezin
Ontwikkeling, wij als EBS
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Leiderschapsontwikkeling
How to use games and materials when discussing sexuality Manouk Vermeulen, consultant specialized in sexuality education 12+
Transcript van de presentatie:

Buiten leren, binnen valideren Karin Elferink Buiten leren, binnen valideren 10 februari 2010 Het Groene Leertraject

Workshop Aanleiding en achtergrond Buitenschoolse activiteiten in beeld De casussen belicht In groepen aan het werk Plenaire terugkoppeling

De aanleiding Het onderzoek De weg De wetenschap Het richten

“It takes a village to raise a child!”, Hillary Clinton De aanleiding “It takes a village to raise a child!”, Hillary Clinton

Het onderzoek Doel De effecten van buitenschool leren bevorderen Sherlock Holmes: "The world is full of obvious things which nobody by any chance ever observes." Doel De effecten van buitenschool leren bevorderen Onderzoeksvraag Wat is nodig om de wisselwerking tussen binnen en buitenschools leren te versterken, zodanig dat een optimaal leeropbrengst ontstaat?

De weg Nulmeeting Plan van aanpak Volgen en in beeld brengen van interventies Tussenmeeting 2009 Eindmeeting 2010 Digitale Toolkit

De wetenschap Dr. Bill Law www.hihohiho.com Expertgroep

Kernpunten van Bill’s gedachtegoed Loopbaanleren voltrekt zich overal, niet alleen op school of werkplek of in begeleidingssituatie Loopbaanleren is interactief, gebaseerd op ervaringen en (innerlijke) dialoog Loopbaanleren = learning for living, de verbinding tussen werk en leven De sociale (culturele) context is een belangrijke, in grote mate bepalende factor in loopbaanleren Doel van onderwijs en begeleiding is jongeren in staat te stellen levensbeslissingen te nemen en levenskeuzes te maken en stereotypen te doorbreken Loopbaanleren verbindt formeel en informeel leren

Waaier van mogelijkheden Netwerkontwikkeling Waaier van mogelijkheden partners-coming-in / students-going-out / ‘real-life’ projects Buitenschools leren in omgeving Leerlingen zijn direct in contact met mensen, omgeving en taken learning-outcomes / target-setting / outcomes-of-learning Leerling profielen en individuele leer &actieplannen Verwerking en reflectie op wat je weet en wat je ermee kunt doen. tutor-time / carousels / specialist-time Ontwikkeling persoonlijke & sociale vaardigheden Leren van conventies &rollen,hoe toe te passen in spec.situaties expert help / mentoring / digital media Persoonlijke begeleiding&advies Ind. Hulp bieden bij specifieke problematiek display & loan / interactive / local & life-wide Informatiepunt en bronnenmateriaal Verzamelen van informatie en indrukken kansen, rollen en identiteit occasional / systematic / progressive Duurzaam partnerschap voor onderwijs Samenwerkende partners binnen en buiten de school, gepositioneerd in teams as-and-when / planned / monitored Vakkenintegratie Toepassen van (vak)kennis op leven/ervaringsleren Partners binnen / leerlingen buiten / levensechte projecten Leeropbrengst (wat)/ doelgericht (normen) / leereffect (wat&hoe) Mentoruur/tutortijd/ wisselende groepen/ inzet specialist decanaat / mentoraat / digitale media Folder&leenmateriaal / interactief /lokaal&levensbreed soms / systematisch (gestuurd)/ progressief Af en toe / vaste momenten (projecten / als beleid

Buitenschools leren Valideren Formeel, non-formeel en informeel leren Wettelijk kader Het Richten

Buiten leren, binnen valideren Curriculum Buitenschools leren buiten de school: stage, excursie, et cetera – formeel leren Buitenschools leren binnen de school: minionderneming – formeel leren Buitenschoolse activiteiten – non-formeel en informeel leren

Formeel, non-formeel en informeel leren

Buiten leren, binnen valideren Valideren is waarde toekennen Iets is gevalideerd als het is gekoppeld aan een doel. De waarde kan vooraf of achteraf toegekend worden Meer valide als: De waarde door meerdere mensen wordt toegekend Als er beslissingen genomen worden op basis van het waardeoordeel Bij vergroten civiel effect (waarde voor de omgeving) Manieren om waarde toe te kennen, bijvoorbeeld: Loopbaangesprek, reflectiegesprek, feedback, CGI, PvB’s maar ook schriftelijke kennistoetsen.

Wettelijk kader het moet gaan om begeleid onderwijs (inspectie) Eindtermen - PTA Preambule Kwalificatiedossiers - OER Onderwijstijd (Cornielje) Onder verantwoordelijkheid van Maakt deel uit van onderwijsprogramma Inspirerend en uitdagend karakter bijdrage aan zinvolle invulling het moet gaan om begeleid onderwijs (inspectie)

Buitenschoolse activiteiten in beeld! Echte klantopdracht Gastspreker Oriënterende stage Bijbaantje bloemenwinkel

Buiten leren, binnen valideren Dit verhaal gaat ook over Ilse en Jeroen, het hadden ook Mayke of Tarik kunnen zijn. Het verhaal gaat over hun leven, bij hen thuis, hun vrije tijd en op school. Wat ze doen en wat ze leren binnen en buiten de school. ‘It takes a village to raise a child!’, Hillary Clinton

Even voorstellen… Ilse woont met haar ouders en broer in Boxtel (Noord Brabant). Ze zit op het vmbo-t en is 14 jaar oud. Jeroen woont met zijn ouders en broer in Alkmaar. Hij zit ook op het vmbo-K en is 14 jaar oud.

Wat zijn hun hobby’s? Ilse zit bij de Scouting. Ze is daar een echte creatieve regelaar. Neemt veel initiatief (weekend organiseren) en wil als ze 16 is leiding worden. Jeroen zat op voetbal. Vond het spelletje wel leuk, maar heeft er nu even genoeg van. Denkt na over iets anders. Ouders stimuleren hem.

Wat leren ze daar? Ilse leert veel bij Scouting: Organiseren, spelen samenwerken, plannen, Uitdagingen aangaan, grenzen verleggen. Jeroen heeft veel geleerd op voetbal: Tactiek, samenspelen, doorzetten, omgaan met teleurstellingen en successen.

Wat doen ze in hun vrije tijd? Ilse werkt bij haar vader in de zaak. (supermarkt) ze maakt er schoon, vult vakken, doet soms de kassa. Jeroen is vaak buiten op het plein. Kletsen met de buurtjongens. Ook kijkt hij graag TV en gamed (Wii). Jeroen helpt zijn oma met de boodschappen.

Wat leren ze ? Ilse leert 101 dingen. Ze pakt het ondernemerschap van haar vader snel op. Ze ziet het werk en denkt mee. Jeroen is niet zo met leren bezig. Kijkt wel veel documentaires en ontdekt de Wii in al z’n facetten. Zijn oma is blij met hem, hij helpt haar echt, week in week uit!

Wat doen ze op school? Ilse heeft leuke vriendinnen op school. Ze volgt de vakken die op het rooster staan. De docenten vindt ze best aardig. Jeroen heeft leuke vrienden op school. Hij volgt de meeste vakken die op het rooster staan. Is er niet altijd. De docenten vindt hij wel ok.

Wat leren ze op school? Ilse doet het gemiddeld op school. Ze kan meer en beter zegt ze zelf. Maar waarom zou je? Ze mist iets… maar weet niet precies wat. Jeroen kan volgens zijn mentor veel meer. Zelf vindt hij het wel best zo. School is maar school.

Individueel denken, uitwisselen en formuleer gezamenlijke conclusies. Denkt u ook even mee! Wat zou u op uw school kunnen doen om Ilse en Jeroen meer te laten uitblinken? Wat zijn de interne sterktes en zwaktes? Wat zijn de externe kansen en bedreigingen? Individueel denken, uitwisselen en formuleer gezamenlijke conclusies.

Wat is voor u nu de volgende stap? Vervolg van het onderzoek . . . . .plan van aanpak – uitwisselingsbijeenkomst – interventies gaan beschrijven en instrumentarium ontwikkelen

Voor informatie: Karin Elferink k.elferink@kpcgroep.nl 06-51495772

Resultaten SWOT: sterktes en zwaktes

SWOT: kansen en bedreigingen