‘t Schrijverke “Teamonderwijs Op Maat”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Leek, zaterdag 30 november Zorgplicht  Schoolbestuur  Leerlingen die staan ingeschreven  Leerlingen die worden aangemeld  Geen leerling tussen.
Leefgroepen in de kleuterschool
Op weg naar het “IKC” en een nieuw onderwijsmodel ‘t Schrijverke, loc
Groei van hof ter weide Informatie geven Vragen beantwoorden
Informatieavond 22 april 2013
Mediërend leren op bs. Theresia
Modelschool 2014  Waarom  Hoe  Resultaten  Vragen.
Voorgeschiedenis: KPC rapport februari 2009
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Integraal onderwijs met ict
Informatie over opzet onderbouw
‘t Schrijverke Zoetermeer
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
geschiedenis Start Digitalis augustus 2011 Deskundigheid Individueel Geborgenheid Inspirerend Twee stromen Actief Laagdrempelig Innovatief Samen.
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
Bijeenkomst 26 mei 2011 avondbijeenkomst. Verleden  Materialen dekten niet de gevraagde leerstof  Nieuwe inzichten over de opbrengsten van de montessorimaterialen.
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
MBO passend onderwijs
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
‘t Schrijverke Unit 1 Teamonderwijs Op Maat “ Het scheppen van beelden ” Informatieavond woensdag 16 oktober 2013.
De weg naar het voortgezet onderwijs
INFORMATIEAVOND SCHOOLJAAR dinsdag 17 mei 2011.
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Meer maatwerk door vernieuw(end) teamwerk ‘t Heibosch
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
Geerstraat Sterrenschool. Wat is de sterrenschool?  Het hele jaar open van zeven tot zeven  Kinderen leren in één klimaat  Maatwerk voor ieder kind.
Het werken met portfolio
Groepsverdeling Randvoorwaarden voor de groepsindeling: -de beschikbare formatie (leerkrachten / management, ib, etc) -de aantallen leerlingen.
Openbare Jenaplanschool de Buizerd
Wat is passend onderwijs?
Onderwijs op de Masten in
moderniseren van het curriculum.
Informatiebijeenkomst voor ouders St. Catharinaschool Schooljaar
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Ouderavond Groepsorganisatie
“TOP lessen Schrijverke” Informatieavond 23 juni 2015.
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
Dalton op de Dorendal.
Ouder info avond 25 juni 2013 Het Avontuur Sterk in Eigentijds Onderwijs.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Informatieve ouderavond Inrichting schoolorganisatie Th.J.Rijkenschool
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
‘de kracht van 4 scholen’ vitaal en duurzaam onderwijs OUDERAVOND 6 SEPTEMBER 2016 INEKE VAN SIJL.
Passend onderwijs.
Informatieavond bs. De st. Nicolaasschool
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Informatieavond 15 november 2017
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Presentatie Rode Bosbes
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Doubleren.
Doubleren.
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
De druppel die de emmer doet overlopen
Transcript van de presentatie:

‘t Schrijverke “Teamonderwijs Op Maat” Presentatie informatieavond Groep 1 t/m 3 (2013/2014) Dinsdag 28 mei 2013

Toen ik het afgelopen weekend op You Tube een geschikt filmpje voor de opening van deze avond wilde zoeken, typte ik in: “21st century teaching” Ik werd overspoeld met diverse filmpjes, presentaties en lezingen. Allen met grotendeels dezelfde strekking en velen door bekende namen uit de onderwijswereld. Er was zoveel om uit te kiezen dat ik nauwelijks een keuze kon maken. Wat zegt dit ons?

Augustus 2010 De start van de uitvoering van het proces was spannend: m.b.t. Medewerkers: Nieuwe werkwijze, nieuwe denkpatronen Leerlingen: Je wilt alleen stappen nemen die de leerlingen vooruit helpen Ouders/verzorgers: Die bepalen met hun keuzes het bestaansrecht van de school Bestuur: Het bestuur is eindverantwoordelijk

Opbrengsten tot nu toe * Uitstroomgegevens groep 8 (2012/2013) Met de verwachting dat de uitstroom conform het landelijk gemiddelde is (zo is onze populatie m.b.t opleidingsniveau van ouders opgebouwd) stroomt iets meer dan het landelijk gemiddelde uit naar havo/vwo * Inspectierapport De inspectie kijkt met enthousiasme naar de ontwikkelingen: Ziet veel mooie kansen Is tevreden over de eindopbrengsten en de ambities Komt pas over 4 jaar terug voor een nieuwe kwaliteitsmeting Erkent dat het klassikaal onderwijs zijn langste tijd heeft gehad * Tevredenheid leerlingen, ouders en medewerkers De tevredenheidspeilingen (febr 2013) geven bij leerlingen en ouders aan dat zij tevreden zijn over de school. Het ontwikkelingsproces heeft niet geleid tot een afname van het leerlingenaantal. Voor de medewerkers geldt dat er een hoge arbeidsethos heerst en een laag ziekteverzuim * Bestuur Het bestuur heeft vertrouwen in de ontwikkelingen van ‘t Schrijverke: De school krijgt ruimte om de nodige aanpassingen op personeelsgebied te maken Het bestuur komt regelmatig kijken en biedt ondersteuning waar nodig Het bestuur geeft aan in de toekomst geen klassikale schoolgebouwen meer te willen

Enige feiten (1) Algemeen 1. Sinds de overgang van kleuterschool/lagere school naar basisschool worstelen scholen met de overgang van de kleuters naar het klassikale van groep 3. Voor leerlingen een enorm verschil 2. De opbouw van het klassikale onderwijs is gericht op “lopende banden” (lesstof en leerkracht staat centraal) vanuit de gedachten van een eeuw geleden en niet op “Passend Onderwijs’ waarbij de leerling centraal staat 3. Het Nederlands onderwijs doet het in Europa goed met de resultaten van de minst begaafde leerlingen, maar blijft achter in resultaten van de hoogst begaafde leerlingen. Waar heeft de focus gelegen? 4. De kennis in de wereld verdubbelt zich steeds sneller 5. Onze kinderen zullen zich moeten instellen op een leven lang leren

Enige feiten (2) ‘t Schrijverke 1. De uitstroom van groep 8 richting Voortgezet Onderwijs geeft ons reden om veel aandacht te besteden aan de gemiddeld tot meerbegaafde leerling, aangezien dit een groot percentage betreft. 2. Minimaal 15% van de leerlingen van groep 3 heeft moeite met het volgen van het leesproces en zou eigenlijk meer herhaling nodig hebben

Organisatie Unit 1, groep 1 t/m 3 (1) Op hoofdlijn Groep 4 betrekt het Schansbos als onderdeel van unit 2 De Drie Ballonnen heeft het plan per sept 2013 te gaan starten met een afdeling 0-4 jarigen (aan de Toverberg 3-4) Schooljaar 2013/3014: Toverberg 3-4 Schooljaar 2014/2015: Toverberg 1-2 Augustus 2015: Groep 1 t/m 8 en 0-4 jarigen Toverberg 3-4

Organisatie Unit 1, groep 1 t/m 3 (2) Schooljaar 2013/2014 Start met 2 Instroomgroepen en 3 basisgroepen 2/3 5 Fulltime banen aan leerkrachten en de inzet van een onderwijsassistent ( 0,6 tot 1,0 aan FTE) In november /december wordt gekeken of de leerlingontwikkeling (aantallen) de inzet van extra personeel nodig heeft voor het resterende deel van het schooljaar

Opzet basisgroepen (1) Iedere basisgroep heeft een vaste leerkracht en een eigen plek binnen het gebouw De basisgroepen 2/3 bestaan uit plm 26 tot 30 leerlingen De vaste leerkracht is ook de contactpersoon voor ouders, interne begeleiding, (interne en externe) specialisten en directie De vaste leerkracht draagt ook zorg voor de onderwijsbehoeften van de leerlingen van de basisgroep De leerlingen zitten niet meer de gehele dag tussen dezelfde 4 muren Algemene groepsactiviteiten vinden plaats binnen de basisgroep

Opzet basisgroepen (2) Instructie vindt plaats in niveaugroepen en in instructieruimten In instructieruimten vindt alleen instructie en stil werken plaats Instructie groep 3 wordt verzorgd door de specialisten (taal/lezen en rekenen) Werkplekken worden “rijk” ingericht, ingericht op de doelen van dat moment Het team is gezamenlijk verantwoordelijk voor de gang van zaken binnen de unit, o.l.v. de unitleider Door middel van reflectie en feedback worden de leerlingen zich bewust van het eigen leerproces Leren staat centraal, niet het lesgeven

Kansen (1) = Doorbreken van het “lopende band” effect * Meer gelegenheid tot het verzorgen van instructie op niveau (niveaugroepen, afgestemd op de instructiebehoeften van de leerlingen) = Doorbreken van het “lopende band” effect * Meer gelegenheid tot het werken in rijke en uitdagende leerwerkplekken (hoeken en werkplekken) passend bij de doelen en behoeften van dat moment * Vanuit kerndoelen en leerlijnen, gestructureerd meer kunnen differentieren * Meer gelegenheid tot samenwerkend leren *

Kansen (1) Kansen om toe te werken naar groepsdoorbrekend onderwijs, waarbij leerlingen eerder, of later, kunnen instromen /herhalen binnen verschillende onderwijsgebieden * Unitgericht werken, waarbij in teamverband (van, met en aan elkaar) wordt geleerd * Vanuit hoge ambities en vertrouwen in wat leerlingen kunnen en d.m.v. reflectie en feedback, beter tegemoet komen aan wat leerlingen op dat moment nodig hebben * Vanuit een goed observatiesysteem leerlingen in hun ontwikkeling kunnen volgen

Vragen voor de toekomst Voor augustus 2015 Welk observatiesysteem wordt gekozen? Hoe organiseren we het structureel tussentijds instromen binnen de verschillende ontwikkelingsgebieden? Op welk moment starten we met portfolio en kind- en kind-oudergesprekken? Wat doen we binnen Unit 1 met alle ICT mogelijkheden? Na augustus 2015 Blijft de organisatie gericht op instroomgroepen en basisgroepen 2/3, of wordt uiteindelijk gekozen voor basisgroepen 1 t/m 3? Hoe groot worden de basisgroepen in relatie tot de inzet van personeel? Wat is de ontwikkeling binnen Nederland m.b.t. openingstijden van scholen, dagarrengementen, samenwerking met andere vormen van “kinddiensten”? Hoe kan de samenwerking met de Drie Ballonnen (0-4 jarigen en BSO) goed en effectief worden georganiseerd, en hoe kunnen we beter gebruik maken van elkaars expertise?