Herstel binnen de schoolcontext perspectief van de directeur

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
Advertisements

van herstelgericht werken op school
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Te laat komen beter laat dan (n)ooit
ASSISTENTIE bij leerlingen. 3 In de praktijk Assistentie Assistentie bij leerlingen 1 De kern van het preventief systeem van Don Bosco 2 In het opvoedings-
Dienst Time Out Projecten
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Seksuele diversiteit Homoseksualiteit Didactiek gedrags- en maatschappij- wetenschappen Isabel Rots 1.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Welkom bij Leefstijl.
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Sint-Donatusinstituut Middenschool Merchtem
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
WAARDEN EN DEONTOLOGIE. Situering Waarom “plots” een nota over waarden en deontologie ? Bespreking van de inhoud Verdere procedure.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Pastoraal op school.
Hogescholen in Dialoog
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
De meerwaarde van een herstelgerichte schoolcultuur
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Respect op school Geen VOET om op te staan.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
De bevolking betrekken bij het ( lokale ) veiligheidsbeleid :
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
Voetbal is een leuk spelletje laten we het ook zo houden!
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Herstelgericht werken na agressie in De Patio
Communicatie met ouders
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Lancering Traject
Ondersteunt ouders/leerling bij weigering in een school. Bemiddelt tussen ouders en school, sensibiliseert scholen, faciliteert het inschrijvingsrecht,
PREVENTIE EN REMEDIËRING Een zaak voor iedereen, een taak voor iedereen 30/07/2015.
vanuit een herstelgerichte visie!
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Geweldloos verzet en nieuwe autoriteit op school Studiedag Poziliv 29 april 2015.
Alle dagen in een warme school. Alle dagen… “Ik heb vertrouwen in de directie en de ploeg.” (Parijs )
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
Programma Vaststaande workshop  Link/relatie met opleiding Taalexpert:  Toepassen van taalbeleid op de aanwezige niveaus:  leerling – groep – school.
Programma Vaststaande workshop  Link/relatie met opleiding Taalexpert:  Toepassen van taalbeleid op de aanwezige niveaus:  leerling – groep – school.
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
FOTO Siersteenlaan FOTO Maresiusstraat Siersteenlaan Maresiusstraat EZ Groningen 9746 BJ Groningen tel: tel:
Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.
Dyslexiebeleid Open Huis.
Wat is jeugdwelzijnswerk?
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
Everyone's dream can come true if you just stick to it and work hard.
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Netwerk samen tegen Time out project HALLE schooluitval 22/09/2017
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
“Weet je nog toen … ?” De tijdslijn.
IVV Sint-Vincentius – Gent 11 november 2012
Betrokken ouder, tevreden ouder
Ouderavond voor ouders en verzorgers van de leerlingen van CBS de Tarissing
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Time-out protocol Presentatie 7 maart 2019.
Herstellend handelen – hergo introductie
Leiderschapsontwikkeling
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

Herstel binnen de schoolcontext perspectief van de directeur

Workshop Mijn weg als directeur De weg van de school De kerngroep Implementatie van herstelgericht werken Wat? Hoe? Nabeschouwing

Directeur in het PIHS Moeilijk maar boeiend pad Mijn persoonlijk leiderschap: vw voor H. ? Participatief Supervisie maar voeling Leider

School was zoekende Gebrek aan structuur, duidelijkheid o.a. sanctiebeleid Pedagogische studiedag: “Naar een vernieuwd sanctiebeleid op school “  duidelijke polarisatie De weg van de school

Beide strekkingen aanwezig Doel: Sanctiewerkgroep Representatief Beide strekkingen aanwezig Doel: Duidelijkheid, houvast voor heel de school Menselijke school, positief schoolklimaat

Werkgroep sanctiebeleid Realisaties: Streven naar positief schoolklimaat (preventief) onthaal Structuur, orde Leefregels Rol van KT (begeleiding, opvolging lln) Straffenbeleid: gebaseerd op Wat is er gebeurd? Wie heeft het gedaan (dader) Welke straf?

sanctiebeleid Overdreven regelgeving , strafboek Vooral gericht op dader Straf moet pijn doen (afschrikken, pijn  gedragsverandering?) Straf met betekenis, inhoud  gedragsverbetering Probleem: Problemen meestal niet opgelost Men dacht: meer controle, meer opvolging Dader: vereenzelvigd met daad, conflict  geen positief schoolklimaat kader ontbrak, visie ontbrak, polarisatie bleef, geen gedragen visie  ongenoegen

Directeur op vorming Herstelgericht gedachtegoed leren kennen Dir en leerlingenbegeleider volgen opleiding Integere opleiding bij Ligand Beklijft Visie (geen methode) Kader om sanctiebeleid, schoolbeleid rond uit te bouwen

Herstel Waarom zo toepasbaar op school? Gebaseerd op waarden: respect, vertrouwen, verantwoordelijkheid, eerbied Niet bestempelend, wel oplossingsgericht Echt menselijk contact: de andere ontmoeten (gelijke golflengte) Gelijkwaardigheid Duidelijk: wat fout is wordt benoemd gedrag = fout, niet de mens schade = kan hersteld worden relatie = wordt hersteld kansen = recht op herstel, nieuw begin Leereffect Positieve houding: oplossingsgericht

Herstel - pad Implementeren? Gedachtegoed leren kennen: info Tegelijkertijd ook hergo’s doen: beklijven (principe Vettenburg: *wacht niet om hergo’s te doen tot dat je H. hebt geïmplementeerd; *pas reeds hergo’s toe en gebruik het effect ervan voor de implementatie (wat beklijft  blijft bij)

Pedagogische studiedag: Jan Ruigrok onderdompeling voor alle personeelsleden concrete toepassingen Leiderschap: directeur Kerngroep gevormd Beslissing: de school kiest ervoor om herstelgericht te gaan werken

kerngroep 15 personeelsleden (met directeur) Representatief voor de school Mandaat voor implementatie Volgen een traject bij Ligand Integere kennismaking met herstel Uitwerken van implementatie

kerngroep Foto van de school: Wat is er? Wat loopt mank? Wat ontbreekt? Wat willen we bereiken? Hoe gaan we dat bereiken?

implementatie WAT? Menselijke school Welbevinden, positieve contacten, goede communicatie, betrokkenheid, verbondenheid Conflicten vermijden door positieve communicatie = preventief Conflicten oplossen zowel voor slachtoffer als dader herstel van aangerichte schade bij s. en d. herstel van de relatie echt nieuwe kansen Duidelijke afspraken, structuur, opvolging Medewerking van iedereen (collegiaal en consequent.)

implementatie Waarden: respect vertrouwen (zelf)verantwoordelijkheid engagement Vertalen op 3 niveaus: Micro niveau: leerlingen Meso niveau: leerkrachten Macro niveau: school (beleid, ouders)

Meso Menselijke school positieve contacten, goede communicatie met collega’s,leerlingen, ouders, externen informatie over herstelgericht werken (vorming, smartschool, FGn, mentoraat nieuwe lkn…) Structuur procedures met implementatie van herstel - te laat komen - inhalen van taken en toetsen - escalatie in de klas * - hergo’s: leerlingenbegeleider directie: enkel tussen leerkrachten sanctie steeds met herstel (dader/ slachtoffer, schade, relatie)

Meso Escalatie in de klas wat is escalatie? blijf eigenaar van het probleem (zelf oplossen) ernstig probleem:  leerling uit de klas  opvoeder, leerlingenbeg. - ontlading - inzicht  leerkracht wordt gehoord  steeds met herstelgesprek (+ sanctie)

micro Integrale leerlingenbegeleiding Studiebegeleiding Soc. emot./ gedrags begeleiding Bevorderen van leerklimaat Stimulerende leeromgeving crea Bevorderen van leefklimaat Goede communicatie, Participatie, team…. Remediëringslessen Leren leren NT2… Prev Aanleren van soc. vaardigheden Leefregels, afspraken, info Time out, begeleiding … Tekorten: verplichte remediëring kansen, herstel cura Sanctie Herstel

macro Implementatie in schoolbeleid - leefregels - schoolreglement - website - IM, schoolbestuur - ouders

Implementatie HOE? Directeur: leiderschap samen met de kerngroep Introductie van veranderigsprocessen: Creators ) ) ) kerngroep ) focus Pioniers ) ) Volgelingen ) Gesettelden

Implementatie Stappenplan (pdca) - pedagogische studiedag info en beleving - alg. vergaderingen: directeur: kondigt aan: afspraken die dienen nagevolgd kerngroep: per 2 naar kleine groepen toe (gemengd) 1e: 2 procedures = reële vernieuwing met herstel hergo’s door llnbegenleiders 2e: aanleren van pro-actieve cirkels 3e: evaluatie, bijsturing 4e: verbeterde procedure klemtoon op belang van herstel, positieve communicatie

nabeschouwing Directeur: opleiding overtuigd Directeur: blijf in je leiderschap procesbewaking Kerngroep: zeer belangrijk - basis, - vrijwillig - participatie, delegatie - bewaken, stimuleren

nabeschouwing Proces: Schooleigen: TIJD: blijven bijsturen PDCA proces én product Schooleigen: implementeren in wat is TIJD: tijdsintensief op termijn tijdswinst

Invloed op schoolklimaat Positief: betere interne contacten meer betrokkenheid, verbondenheid meer creativiteit, inventiviteit Mensen werken oplossingsgericht waarom  waartoe? nemen verantwoordelijkheid op Daadwerkelijk minder problemen OPGELET: terugval (vergt energie, oude gewoonte…)

Pro-actieve cirkel Wat heeft me geraakt, wat heeft me geroerd? Wat neem ik mee naar mijn school?

Dank voor jullie aandacht én medewerking