Herstel binnen de schoolcontext perspectief van de directeur
Workshop Mijn weg als directeur De weg van de school De kerngroep Implementatie van herstelgericht werken Wat? Hoe? Nabeschouwing
Directeur in het PIHS Moeilijk maar boeiend pad Mijn persoonlijk leiderschap: vw voor H. ? Participatief Supervisie maar voeling Leider
School was zoekende Gebrek aan structuur, duidelijkheid o.a. sanctiebeleid Pedagogische studiedag: “Naar een vernieuwd sanctiebeleid op school “ duidelijke polarisatie De weg van de school
Beide strekkingen aanwezig Doel: Sanctiewerkgroep Representatief Beide strekkingen aanwezig Doel: Duidelijkheid, houvast voor heel de school Menselijke school, positief schoolklimaat
Werkgroep sanctiebeleid Realisaties: Streven naar positief schoolklimaat (preventief) onthaal Structuur, orde Leefregels Rol van KT (begeleiding, opvolging lln) Straffenbeleid: gebaseerd op Wat is er gebeurd? Wie heeft het gedaan (dader) Welke straf?
sanctiebeleid Overdreven regelgeving , strafboek Vooral gericht op dader Straf moet pijn doen (afschrikken, pijn gedragsverandering?) Straf met betekenis, inhoud gedragsverbetering Probleem: Problemen meestal niet opgelost Men dacht: meer controle, meer opvolging Dader: vereenzelvigd met daad, conflict geen positief schoolklimaat kader ontbrak, visie ontbrak, polarisatie bleef, geen gedragen visie ongenoegen
Directeur op vorming Herstelgericht gedachtegoed leren kennen Dir en leerlingenbegeleider volgen opleiding Integere opleiding bij Ligand Beklijft Visie (geen methode) Kader om sanctiebeleid, schoolbeleid rond uit te bouwen
Herstel Waarom zo toepasbaar op school? Gebaseerd op waarden: respect, vertrouwen, verantwoordelijkheid, eerbied Niet bestempelend, wel oplossingsgericht Echt menselijk contact: de andere ontmoeten (gelijke golflengte) Gelijkwaardigheid Duidelijk: wat fout is wordt benoemd gedrag = fout, niet de mens schade = kan hersteld worden relatie = wordt hersteld kansen = recht op herstel, nieuw begin Leereffect Positieve houding: oplossingsgericht
Herstel - pad Implementeren? Gedachtegoed leren kennen: info Tegelijkertijd ook hergo’s doen: beklijven (principe Vettenburg: *wacht niet om hergo’s te doen tot dat je H. hebt geïmplementeerd; *pas reeds hergo’s toe en gebruik het effect ervan voor de implementatie (wat beklijft blijft bij)
Pedagogische studiedag: Jan Ruigrok onderdompeling voor alle personeelsleden concrete toepassingen Leiderschap: directeur Kerngroep gevormd Beslissing: de school kiest ervoor om herstelgericht te gaan werken
kerngroep 15 personeelsleden (met directeur) Representatief voor de school Mandaat voor implementatie Volgen een traject bij Ligand Integere kennismaking met herstel Uitwerken van implementatie
kerngroep Foto van de school: Wat is er? Wat loopt mank? Wat ontbreekt? Wat willen we bereiken? Hoe gaan we dat bereiken?
implementatie WAT? Menselijke school Welbevinden, positieve contacten, goede communicatie, betrokkenheid, verbondenheid Conflicten vermijden door positieve communicatie = preventief Conflicten oplossen zowel voor slachtoffer als dader herstel van aangerichte schade bij s. en d. herstel van de relatie echt nieuwe kansen Duidelijke afspraken, structuur, opvolging Medewerking van iedereen (collegiaal en consequent.)
implementatie Waarden: respect vertrouwen (zelf)verantwoordelijkheid engagement Vertalen op 3 niveaus: Micro niveau: leerlingen Meso niveau: leerkrachten Macro niveau: school (beleid, ouders)
Meso Menselijke school positieve contacten, goede communicatie met collega’s,leerlingen, ouders, externen informatie over herstelgericht werken (vorming, smartschool, FGn, mentoraat nieuwe lkn…) Structuur procedures met implementatie van herstel - te laat komen - inhalen van taken en toetsen - escalatie in de klas * - hergo’s: leerlingenbegeleider directie: enkel tussen leerkrachten sanctie steeds met herstel (dader/ slachtoffer, schade, relatie)
Meso Escalatie in de klas wat is escalatie? blijf eigenaar van het probleem (zelf oplossen) ernstig probleem: leerling uit de klas opvoeder, leerlingenbeg. - ontlading - inzicht leerkracht wordt gehoord steeds met herstelgesprek (+ sanctie)
micro Integrale leerlingenbegeleiding Studiebegeleiding Soc. emot./ gedrags begeleiding Bevorderen van leerklimaat Stimulerende leeromgeving crea Bevorderen van leefklimaat Goede communicatie, Participatie, team…. Remediëringslessen Leren leren NT2… Prev Aanleren van soc. vaardigheden Leefregels, afspraken, info Time out, begeleiding … Tekorten: verplichte remediëring kansen, herstel cura Sanctie Herstel
macro Implementatie in schoolbeleid - leefregels - schoolreglement - website - IM, schoolbestuur - ouders
Implementatie HOE? Directeur: leiderschap samen met de kerngroep Introductie van veranderigsprocessen: Creators ) ) ) kerngroep ) focus Pioniers ) ) Volgelingen ) Gesettelden
Implementatie Stappenplan (pdca) - pedagogische studiedag info en beleving - alg. vergaderingen: directeur: kondigt aan: afspraken die dienen nagevolgd kerngroep: per 2 naar kleine groepen toe (gemengd) 1e: 2 procedures = reële vernieuwing met herstel hergo’s door llnbegenleiders 2e: aanleren van pro-actieve cirkels 3e: evaluatie, bijsturing 4e: verbeterde procedure klemtoon op belang van herstel, positieve communicatie
nabeschouwing Directeur: opleiding overtuigd Directeur: blijf in je leiderschap procesbewaking Kerngroep: zeer belangrijk - basis, - vrijwillig - participatie, delegatie - bewaken, stimuleren
nabeschouwing Proces: Schooleigen: TIJD: blijven bijsturen PDCA proces én product Schooleigen: implementeren in wat is TIJD: tijdsintensief op termijn tijdswinst
Invloed op schoolklimaat Positief: betere interne contacten meer betrokkenheid, verbondenheid meer creativiteit, inventiviteit Mensen werken oplossingsgericht waarom waartoe? nemen verantwoordelijkheid op Daadwerkelijk minder problemen OPGELET: terugval (vergt energie, oude gewoonte…)
Pro-actieve cirkel Wat heeft me geraakt, wat heeft me geroerd? Wat neem ik mee naar mijn school?
Dank voor jullie aandacht én medewerking