Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het gebruik van rijke casussen uit de praktijk van management
Advertisements

Groen Proeven doet ook aan PDCA Lessen geleerd van monitoring van 36 pilots.
Authentiek beoordelen in het VMBO: is het de opdrachtgever of de locatie die ‘t ‘m doet Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, Wageningen Universiteit.
“Hoe kom ik aan klanten?”
KENNIS IN PRAKTIJKHANDELEN
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Taalportfolio in Action
tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
“Jongens, vandaag krijgen we les van een professional!” Wetenschappelijk onderzoek op een middelbare school Amber Walraven.
Criteriumgericht Beoordelen - beroepsbekwame toetsing – VELON 2014
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Methoden van Onderzoek
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
T-AfL-Q: 0-meting en actieplan
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Onderzoek in de onderwijspraktijk
Workshop Onderzoeksontwerp
Monitoring Groen Proeven : resultaten Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Op weg naar een generiek model voor een regionale volksgezondheidsrapportage Marja J.H. van Bon-Martens CEPHIR seminar Regionale Volksgezondheid Toekomst.
Evaluatie examens LBB 2009 Vragenlijst en examenbespreking Deelnemers Groene leertraject.
Aan de slag met competenties beoordelen
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
November 2009 Informatievaardigheden NVB, 17 juni 2010 – Karin Dielemans.
Wat je zelf vindt, weet je beter
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
Nulmetingen Bureaucratie en Oudertevredenheid NRO-bijeenkomst
De kubus van CSPE succesfactoren!
Onderzoek doen een methodische aanpak
Leeromgeving als katalysator voor leren voor duurzame ontwikkeling Het Groene Onderwijs & LvDO NRO 14 november 2014 Stan Frijters
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Evidence based onderzoek. Wat is evidence-based ?  Letterlijk betekent dit aanduiding of bewijs.  het gebruik van een bewijs dat de keuze voor een bepaalde.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Pedagogische theorieën
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Social work Week 2.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Kritische internet- en onderzoeksvaardigheden: 4 modellen vergeleken Hanneke Banine-de Smit.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Kenniskringen in De HHS Marinka Kuijpers Lector Pedagogiek van de Beroepsvorming.
Een onderzoekende houding bij pabostudenten Congres voor Lerarenopleiders, Februari, Brussel Femke Timmermans Gerda Geerdink.
Het bevorderen van diep leren in het voortgezet onderwijs Presentatie inspiratie- bijeenkomst NRO Dr. Maaike Koopman Projectnr.:
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
WDA voor het vmbo Wiskundige Denkactiviteiten
Oefening met atlas en kaarten
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Onderzoek door en voor LVO Een nieuw aanbod Joris Ghysels TIER.
Toetsing Vakdidactiek 2.
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs 03/04/2017 Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs Judith Gulikers, leerstoelgroep Educatie en competentiestudies, Wageningen Universiteit

Opzet Onderzoeksobject en randvoorwaarden Problemen bij uitvoering in de praktijk en wetenschappelijke proces Tips voor omgaan met problemen Geleerde lessen

Onderwerp van onderzoek Kwaliteit van summatieve competentiegerichte assessments (CGAs) in het groene onderwijs Inzicht krijgen in daadwerkelijk gebruikte CGAs in groene onderwijs Nieuwe kwaliteitscriteria gebruiken om deze te evalueren bij verschillende stakeholders Relatie kwaliteitscriteria en kenmerken van CGA

Probleem 1: veel variatie CGA is breed 1 CGA heeft vele verschijningsvormen in praktijk Niet CGA-methode, maar operationalisatie in bepaalde school bepaalt de kwaliteit Oplossing: zo vergelijkbaar mogelijk maken 1 CGA methode selecteren Op basis van literatuur onderscheidende kenmerken benoemen Uitwerkingen in verschillende contexten in kaart brengen ahv. deze onderscheidende kenmerken

Probleem 2: Wat men zegt ≠ wat men doet AOC-plannen op papier (visie) Vertaling naar een concreet CGA door docententeam Interpretaties van verschillende docenten/assessoren Daadwerkelijke uitvoering Oplossing: niet alleen luisteren, ook zelf kijken en kritisch zijn Met onderscheidende kenmerken verschillende bronnen (1-4) onderzoeken Daadwerkelijke assessments observeren Bevindingen (ook van verschillen) terugkoppelen

Probleem 3: onderzoeken van nieuw fenomeen Praktijk en wetenschap spreekt niet dezelfde taal Stakeholders snappen niet goed wat je vraagt Vragenlijsten blijken niet te werken (slechte validiteit) Leerlingen (maar ook docenten) lezen niet Oplossing: meer kwalitatieve dataverzameling en expert ondersteuning  Maar dit vraagt meer en (wetenschappelijk) moeilijkere data-analyse en rapportage

Probleem 4: wetenschappelijk omgaan met kwalitatieve data Analyse methoden zijn vaak ingewikkeld en zeer uitgebreid Valkuil om teveel te interpreteren Gevoel oproepen “dat je maar wat gedaan hebt” of aan “self-fulfilling prophecy” doet Oplossing: structuren, objectiveren en expliciteren Interview structureren aan hand van theorie 2 onderzoekers of opnemen Zoek grote lijn in een analyse methode om data te structuren en analyseren Membercheck van je interpretaties bij deelnemers Interpretatie controleren door mede-onderzoeker

Probleem 5: Dissiminatie Wetenschappelijk artikel Veel vraag naar evidence-based en kwalitatief onderzoek, maar toch moeilijker te publiceren Tips Kritisch kijken naar je onderzoeksvragen. Echte praktische vragen weg! Relatie onderzoeksvragen – onderzoekscontext – methode beargumenteren Mixed-Methods doen het goed! Methode/analyse sectie: expliciet beschrijven Resultaten: waar mogelijk ondersteunen met citaten uit alle groepen Discussie: blijf bij directe implicaties Implicaties voor theorie en onderzoek, naast praktische implicaties

Overige praktische problemen / tips Zoek één contactpersoon voor communicatie Bekijk curriculum en zoek hoe/wanneer je op school moet zijn Sluit zoveel mogelijk aan bij bestaande overleggen/evaluaties Bezoek praktijkmensen op hun eigen werkplek Vooraf toestemming vragen aan deelnemers

Geleerde lessen Baseer je vooraf zoveel mogelijk op theorie/literatuur/bestaande instrumenten en houd dit in altijd voor ogen Niet meegaan met ‘waan-van-de-praktijk’ Zorg voor een zo goed mogelijk beeld van je context Zoek mogelijkheden om contexten te vergelijken Spreek hun taal en sluit aan bij hun vragen Vergroten van medewerking/acceptatie

Geleerde lessen Zoek kwalitatieve data-analyse en vind hier structuur in Beschrijf structuur en aanpak voor herhaalbaarheid Ben je bewust van mogelijkheden tot interpretatie Laat zoveel mogelijk controleren door originele onderzoeksgroep Maak analyse-stappen inzichtelijk en laat stappen en interpretatie controleren door andere onderzoeker (studentassistent)

Bedankt! en………..veel succes! Judith.gulikers@wur.nl 03/04/2017 Bedankt! en………..veel succes! Judith.gulikers@wur.nl © Wageningen UR