SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Menno Karres Lead Auditor
Advertisements

wanneer is projectmatig werken geschikt?
Integrale handhaving en Wabo!
Het belang van risicomanagement voor vastgoedbeheerders
Corporate Portfolio Management
Medezeggenschap en de Benchmark
STRATEGISCHE PLANNING
Methodisch begeleiden
Onze aanpak van de SEPA-migratie Seminar SEPA-migratie Pensioenfondsen 23 januari 2013 Hubert Baars Programmamanager.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Innovatie ziekenhuisfysiotherapie kwetsbare ouderen
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
Inventarisatie Werkkostenregeling (WKR)
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Hoe ver is de pensioensector bij de overgang naar SEPA? Mirjam Plooij DNB Programmabureau SEPA SEPA-seminar pensioenfondsen 23 januari 2013 De Nederlandsche.
Inkomensverzorger voor de sector zorg en welzijn
Risicomanagement Beperking van vrijheid of ruimte voor kansen
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
Agenda Inkoopprofessionalisering
Interne Audit van de Vlaamse Administratie
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Verandermanagement Hoofdstuk 9 Evaluatie
Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Hoofdstuk 11 Controle en macht Management van gedrag.
Partnerschapsovereenkomst - Nieuws. De omzendbrief Op 7 december verstuurd naar de Beleidscel Aanvraag om praktische informatie Teruggestuurd op 18 december:
De competente projectleider
Prince2 Componenten.
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Platform milieuhandhaving grote gemeenten
EFFECTIEVE MEDEZEGGEN- SCHAP Vereniging voor Pensioenrecht 6 juni 2006 Mr. R.J.G. Veugelers.
Netwerkdag 15 april Implementatie Handhaving in de VR 2 Workshop Implementatie Handhaving in de VR Robert Luinge 15 april 2009.
Systeemtoezicht ‘Vertrouwen is goed, controleren is beter’
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
1 Klanttevredenheidsonderzoek Vergunningverlening Presentatie LOVH Sjoerd Zegers – 18 november 2010.
Planvorming, van oud naar nieuw, van papier naar een werkende organisatie ir. Ad van Leest.
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
Welkom op de stoompan Werkgroep SGT Driebergen, 17 augustus 2011.
Risicomanagement in projecten
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Gemeente Nijmegen Informatiebijeenkomst Hervorming gesubsidieerde arbeid 13 januari 2011 Mark van der Velden projectleider.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Bij pensioenfondsen is meer dan voldoende sense of urgency om te beginnen met de SEPA-migratie.
Hoe ver zijn Nederland en de pensioenfondsen met de overgang op SEPA? Pensioenfondsen over op SEPA: wat verwacht DNB van u? Amsterdam, 30 mei 2012 Michiel.
Governance en systeemtoezicht Rian Vos Coördinerend/specialist senior inspecteur IGZ.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
“Kijken, denken en doen met voor risico”
Waterplan Heusden. Waterplan Heusden: 1. Waarom het … 2. Wat is het … 3. Totstandkoming … 4. Communicatie over … 5. Uitvoeringsprogramma … 6. Vragen Inhoud.
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet), zoals deze er uit ziet na de wijziging.
6 stappen in Risico management
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Insights & Essentials Willem van Putten
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Meerwaarde accountant voor de gemeenteraad bij het financieel toezicht “Het dichten van het gat”: meer benutten bestaande activiteiten en nieuwe activiteiten.
1 Financiële risico’s decentralisaties Robert ‘t Hart
Certificering van assetmanagement
College-onderzoeken naar doelmatigheid en doeltreffendheid o.g.v. art. 213a Gemeentewet Commissie Rekening & Audit 25 november 2014 Besturing & controlling/
PwC De essentie van horizontaal toezicht = coöperatieve regelnaleving De basis van coöperatieve regelnaleving is (gerechtvaardigd) vertrouwen en transparantie.
Transitiepaden AFL Van school  Naar kenniscentrum AFL Van werken binnen teams in opleidingen  Naar samenwerken binnen en tussen domeinen en met de 5.
Financiële rechtmatigheid
Rapportage van voortgang of status
Cursus Interne auditor
Sociaal / ethisch ondernemen
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen en beleggingsondernemingen

Agenda •Belang van goede SEPA-voorbereidingen •Wettelijk kader •Wat kan er mis gaan? •Welke vragen kunt u stellen aan uw uitvoerder? •Wat zijn de verwachtingen van DNB? •Wat doet DNB? •Vragen 2

It’s the pensioendeelnemer, stupid! (Vrij naar Bill Clinton, 1992) 3

Belang van een goede SEPA- voorbereiding 4

Belang van een goede SEPA- voorbereiding (2) 5

Wettelijk kader •art. 34 Pw (Uitbesteding) •Bestuur dient er voor te zorgen dat de uitvoerder de wettelijke regels naleeft die van toepassing zijn op het fonds •art. 143 Pw (Beheerste en integere bedrijfsvoering) •Bestuur waarborgt een beheerste en integere bedrijfsvoering 6

Wettelijk kader (2) •art. 14 Besluit uitvoering Pw en Wvb (Beheersing uitbestedingsrisico’s) •Fonds draagt o.a. zorg voor een systematische analyse •Fonds voert adequaat beleid en beschikt over procedures en maatregelen ten behoeve van uitbestede activiteiten •Fonds beschikt o.a. over toereikende informatie om de uitvoering van de uitbestede werkzaamheden te kunnen beoordelen 7

Wat kan er mis gaan? •Met de implementatie van SEPA stijgt o.a het operationeel risico van een fonds •Wat kan er mis gaan (in de voorbereidingsfase): •Onvoldoende beheersing van het veranderproces •Onvoldoende monitoring •Uitvoering van de wijzigingen vindt ongecontroleerd plaats. 8

9 Wat kan er mis gaan? (2) •Haperingen bij in- en excasso •Mogelijk hogere kosten •Juridische risico’s (claims bij structurele problemen excasso) •Financiele positie van het fonds (bij structurele incassoproblemen) •Aantasting van vertrouwen in het fonds (reputatierisico)

10 Vragen die u aan de uitvoerder kunt stellen •Heeft de uitvoerder de impact, kosten en risico’s van SEPA geëvalueerd (b.v. risicoanalyse incl. business impact analyse)? •Is een plan opgesteld om SEPA te implementeren? •Hoe heeft de uitvoerder het project ingericht?

Vragen die u aan de uitvoerder kunt stellen (2) •Heeft de uitvoerder een goed change management proces b.v.: •Hoe worden veranderingen doorgevoerd (het aanvragen van een wijziging, doorvoeren en implementatie daarvan)? •Zijn taken en bevoegdheden duidelijk? •Hoe wordt het proces gemonitord (voortgang, openstaande punten)? •Hoe wordt het proces geëvalueerd? •Hoe worden de wijzigingen getest (omgeving, data)? •Vindt er een evaluatie plaats en komt er een eindrapport? • 11

Verwachtingen van DNB? •De administratieve organisatie dient op orde te zijn: het bestuur dient er voor te zorgen dat de risk management control infrastructuur van het fonds toereikend is om dit veranderingsproces te beheersen zodat het bestuur o.a.: •Adequaat inzicht heeft in de inherente risico’s van het SEPA- implementatie proces (incl. contingency plannen); •Kan vaststellen of de noodzakelijke wijzigingen consequenties hebben voor het (operationeel) risicoprofiel van het fonds; •Kan bepalen of additionele controls, risk management processen of risico mitigatiestrategieën noodzakelijk zijn. 12

Verwachtingen van DNB? (2) •Het bestuur moet zich er van gewissen dat de uitvoerder voldoende middelen heeft gealloceerd aan het project om het tijdig uit te voeren. •Het veranderingsproces dient periodiek door het bestuur gemonitord te worden om eventuele afwijkingen in het verwacht operationeel risicoprofiel te identificeren en, waar nodig, actie te ondernemen om (onverwachte) risico’s te managen (b.v. op de hoogte zijn van de uitvoering van het plan van aanpak, testresultaten, etc.). •Adequate en tijdige rapportage aan het pensioenbureau en het bestuur om het operationeel risico proactief te managen. 13

•Er zijn geen belemmeringen om nu te implementeren – hoe eerder hoe beter. Nu is er nog ruimte om te testen en te leren. •Vermijd het afbreukrisico van niet op tijd klaar zijn. 14 Verwachtingen van DNB? (3)

15 Wat doet DNB? • De SEPA-implementatie van pensioenfondsen die in de top 200 staan van grootste betalers volgen. • Waar nodig gesprekken voeren met pensioenfondsen en uitvoerders als deze onvoldoende voortgang boeken. • Zorgen (intern) dat de toezichthouders goed worden aangesloten op SEPA. • Periodiek SEPA-overleg voeren met de Pensioenfederatie en additionele acties afspreken.

Vragen? 16