PIAAC daagt het Plan Geletterdheid uit!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Onderwijsloopbaan- begeleiding in de hedendaagse CLB-praktijk Schaarbeek - 31 mei 2011.
Advertisements

Ervaringen in samenwerking
“ - een platform voor ICE in Vlaanderen” Dries Van Den Broucke – 14/09/2012.
Sociale Agenda Presentatie van Krijn van Beek voor de Actuele Tafel NGB en ROI, 18 oktober 2006.
Gedachtewisseling Interne staatshervorming 18 mei 2010.
Veerle Opstaele Brecht De Schepper
+ Good practices Mediawijsheid Kennismaking 3.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
GENTS PLAN GELETTERDHEID Krachtlijnen. Inleiding Naar schatting 20 % van de Gentse bevolking is laaggeletterd (> IALS niv 1) Beleidsmatig kader Historiek.
BELEIDSNOTA MAATSCHAPPELIJKE INTEGRATIE EN ARMOEDEBESTRIJDING S TAATSSECRETARIS VOOR A SIEL EN M IGRATIE, M AATSCHAPPELIJKE I NTEGRATIE EN A RMOEDE ­ BESTRIJDING.

netwerk organisatiebeheersing
Mensen maken de wijk Herijking wijkgericht werken Wim Kemp Wethouder voor welzijn, onderwijs, cultuur en wijkontwikkeling 10 december 2010.
Van visie naar actie.
De Digitale Week 2013 Infomomenten De Digitale Week is een initiatief van LINC vzw.
P. 1 6 december 2008 Gaat samen ook? Interculturaliseren van sociaal-cultureel werk Janna Moonens Vlaamse Gemeenschapscommissie studiedag Masereelfonds.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Onderwijs & Arbeidsmarkt Jaap Bond, gedeputeerde Provincie Noord-Holland.
UA – 11 mei Missie Stichting Lezen wil brede bevolkings- groepen het plezier en het nut van lezen laten ontdekken en beleven om zo hun persoonlijke.
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
CBE: Centra voor Basiseducatie
24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2011 Reitdiep College locatie Kamerlingh Onnes Tien jaar werken.
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Studiedag 11 december Programma 13u00 Start studiedag Minister Frank Vandenbroucke Presentatie visietekst 13u45 Werkgroepen rond proefprojecten.
Lien Verwaeren Kabinet Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Vlaamse Regering Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid.
Het lokaal integraal (en geïntegreerd veiligheids)beleid Veiligheid in de nieuwe lokale context Nadja Desmet VVSG - Stafmedewerker gemeentelijk veiligheidsbeleid.
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Seminar « De lerende gemeente » heet u welkom! Antwerpen, 28 oktober 2010 Een co-productie van Antwerp Management School, het CNO, de VVSG en Politeia.
Naar een nieuw decreet voor het Vlaams cultuur-erfgoedbeleid
Naar een taalbeleid in het OCMW?
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
Bevorderen van de taalvaardigheid
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Jongeren Preventie Team
EAD Consulentendag 2011 Diversiteitswerking Sectorconvenants 16 september 2011.
Jeugdopbouwwerk 2.0 Een schets van de ontwikkelde praktijk
Beleidsplan erfgoed situering vóór erfgoedconvenant stad Hasselt en Vlaamse Gemeenschap: belangrijke spelers in Hasselt: cultuur, toerisme,
De start * 2010 * Initiatief: NIGZ (CBO),NHG, LHV, Pharos, AMC, NIVEL, Stichting Lezen & Schrijven *Intentieverklaring ondertekend door 30 organisaties.
Workshop Duurzaam Curriculum
Hard/t voor IS Het PI: Een actor in ontwikkeling 13 oktober 2008 Delft Sara Kinsbergen.
Casusoverleg Forensisch Zorgtraject
Perspresentatie Gemeenteraadsverkiezingen 14 oktober 2012.
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
Denk aan de toekomst FNV Manifest Gemeenteraadsverkiezingen 2010 Op 3 maart 2010* is het zover. Dan vinden in Nederland nieuwe gemeenteraadsverkiezingen.
Doe je zeg! Via de ouderenraad? 21 november 2014 Veerle Baert.
Mediawijs.be Stuurgroep Plan Geletterdheid. Definitie Mediawijsheid ‘Het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee burgers zich bewust en kritisch.
BEDENKINGEN BIJ DE VISIE VAN OUSMANE SY ROND DECENTRALISATIE Jean Bossuyt.
WERKEN AAN GELETTERDHEID OP DE WERKVLOER 02/07/2015.
Training Capaciteitsgerichte benadering Jasper Kimenai en Hechmi Souguir uur.
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
Kansen voor transformatie
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Community Service Learning VU Amsterdam 2 december 2015.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Noord-Zuidsamenwerking Deinze De GROS vandaag en morgen Oost-Vlaanderen, een solidaire provincie We maken er samen werk van ! Februari 2014.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
G-COACHING IN DE PRAKTIJK door CBE BRUSSELLEER in CVO COOVI VOCVO Trefdag 20 mei 2016 Martin Strynck.
VOCVO-uitwisseldag 12 mei 2017 Riet
Visie mediawijsheid KB
Social Impact Bonds POHO Arbeidsmarkt
Sportplatform De ontwikkeling van HARDERWIJK ACTIEF
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Laaggeletterde ouders digitaal aan de slag
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

PIAAC daagt het Plan Geletterdheid uit! Workshop Studiedag PIAAC 20 maart 2014

PIAAC daagt het Plan Geletterdheid uit! Welkom Wie zijn de experten te gast? Wie zijn wij? Wat gaan we doen in deze workshop? Presentatie: verwezenlijkingen en doelen Presentatie: over de zwakste presteerders uit PIAAC Discussie: moet het Plan Geletterdheid bijgestuurd worden? Wat gaan we doen met jullie advies? PIAAC daagt het Plan Geletterdheid uit!

PIAAC daagt het Plan Geletterdheid uit! Blikvanger (1) “Als Vlaanderen top wil zijn in wiskunde, dan…” “…moet de regio investeren in creatievere leerkrachten” Ingrid Daubechies, De Morgen, 14 maart PIAAC daagt het Plan Geletterdheid uit!

Blikvanger (2) “Als Vlaanderen top wil zijn in geletterdheid, dan… Suggesties? “…moeten we structureel samen werken” “…is geletterdheid een aandachtspunt bij beleid en praktijk” “…houden we ons gericht op hoe kansarme groepen leren” PIAAC daagt het Plan Geletterdheid uit!

PIAAC daagt het Plan Geletterdheid uit! Enkele begrippen PIAAC daagt het Plan Geletterdheid uit!

Definitie Geletterdheid competenties om informatie te verwerven, te verwerken en gericht te gebruiken = met taal, cijfers en grafische gegevens kunnen omgaan en gebruik kunnen maken van ICT belangrijk om zelfstandig te functioneren en participeren in de samenleving nodig om zich persoonlijk te kunnen ontwikkelen en bij te kunnen leren PIAAC daagt het Plan Geletterdheid uit!

PIAAC daagt het Plan Geletterdheid uit! Enkele begrippen Geïntegreerd werken aan geletterdheid In de context van een opleiding of begeleiding Samenwerken Methodiek Structureel Zichtbaar maken Inbedden in kader van beleid en samenwerking Tastbare realisaties en tools PIAAC daagt het Plan Geletterdheid uit!

Deel 1: Verwezenlijkingen en Doelen Het Plan Geletterdheid gisteren en morgen

Korte historiek van het Plan Geletterdheid 1997 IALS: ‘tussen 15 en 18% van de Vlaamse bevolking heeft problemen m.b.t. geletterdheid’ 2005 Strategisch Plan Geletterdheid Verhogen 2011 Beleidsevaluatie 2012 Een nieuw plan: Strategisch Plan Geletterdheid Verhogen 2012-2016 2013 PIAAC 2014 Mogelijkheid tot actualisatie of evaluatie PIAAC daagt het Plan Geletterdheid uit!

Verwezenlijkingen uit het Plan Geletterdheid voorbeeld uit domein onderwijs G-coach Integratie van geletterdheidstraining in beroepsopleidingen Ontwikkeling van model (CTO/CBE Leuven-Hageland, 2009) Projecten van CBE (2010-2011) Toekomst: 1.14. De bestaande onderwijsreglementering wordt verfijnd om een meer trajectmatige en flexibele benadering van het geletterdheidsprobleem mogelijk te maken PIAAC daagt het Plan Geletterdheid uit!

Informatiegeletterdheid Verwezenlijkingen uit het Plan Geletterdheid Voorbeeld uit domein cultuur Informatiegeletterdheid Het zoeken en vinden/ verwerken/ toepassen van informatie Begeleiding van bibliotheken die op een vernieuwende manier werken aan informatiegeletterdheid en informatievaardigheden Sensibilisering: studiedag en publicatie ‘Hier oversteken’ Toekomst: nood aan verdere disseminatie en meer structurele verankering binnen de werking van de betrokken actoren PIAAC daagt het Plan Geletterdheid uit!

Informatiegeletterdheid Verwezenlijkingen uit het Plan Geletterdheid Voorbeeld uit domein cultuur Informatiegeletterdheid PIAAC daagt het Plan Geletterdheid uit!

Doeboek ‘Recht op leren’ Verwezenlijkingen uit het Plan Geletterdheid voorbeeld uit domein armoedebestrijding Doeboek ‘Recht op leren’ Een praktijkboek met stappenplan om een concrete samenwerking (verder) uit te bouwen tussen centra voor basiseducatie, enerzijds, en verenigingen waar armen het woord nemen en diverse andere welzijnsorganisaties, anderzijds. Toekomst: nood aan verdere disseminatie en meer structurele verankering binnen de werking van de betrokken actoren. PIAAC daagt het Plan Geletterdheid uit!

Iedereen geletterd(²)! Lokaal samenwerken voor geletterdheid Verwezenlijkingen uit het Plan Geletterdheid voorbeeld uit domein bestuur Iedereen geletterd(²)! Lokaal samenwerken voor geletterdheid Vele goede praktijken van CBE Sensibilisering van lokale besturen m.b.t. de mogelijkheden om geletterdheid lokaal te verhogen PIAAC daagt het Plan Geletterdheid uit!

Verwezenlijkingen uit het Plan Geletterdheid voorbeeld uit domein werk Sectorconvenanten Protocols van samenwerking tussen de beroepssectoren en de Vlaamse Regering over actuele thema’s zoals: een betere aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt, het stimuleren van competentieontwikkeling, en het verhogen van diversiteit Acties m.b.t. geletterdheid en/of basiscompetenties worden opgenomen in 17 van de 31 sectorconvenanten (januari 2011) Toekomst: blijven opvolgen van en inzetten op de sectorconvenanten + voorbeelden van acties aanreiken PIAAC daagt het Plan Geletterdheid uit!

2014 2015 2016 Vandaag en morgen Actieplan Platform Platform+ Plan, netwerk of centrum 2016 Expertise netwerk/centrum Nieuw meerjarenplan PIAAC daagt het Plan Geletterdheid uit!

Doelen in het Plan Geletterdheid voorbeeld uit domein Onderwijs Geletterdheidsondersteuning voor ouders op de school van hun kinderen structureel maken Zichtbaar: leerplannen MO Samen leven ouders en school, NT2 School en ouders, goede praktijken Inbedden: ouderparticipatie en taalbeleid; Beleid: STEM, Samen Taalgrenzen verleggen, middelen Structureel: Onderzoek naar hoe scholen en centra voor basiseducatie die willen samen werken ondersteunen Goed praktijkvoorbeeld

Doelen in het Plan Geletterdheid voorbeeld uit domein Cultuur Mediawijze professionals in onderwijs en cultuur creëren Inbedden: Mediawijsheid/geletterdheid verruimt en draagt bij tot visie/begrip van geletterdheid Zichtbaar: Opleidingsprofiel ICT, Sectorkaart, Opleiding Mediacoach Tastbaar: visie op geletterdheid en expertisebevordering Goed praktijkvoorbeeld PIAAC daagt het Plan Geletterdheid uit!

Het informele leren valoriseren Doelen in het Plan Geletterdheid voorbeeld uit domein Armoedebestrijding Het informele leren valoriseren Zichtbaar: Leerkansen in verenigingen waar armen het woord nemen Inbedden: Vertaling van onderzoek en reflectie voor beleid; Leren zonder drempels Structureel: Onderzoek naar het valoriseren Goed praktijkvoorbeeld

Doelen in het Plan Geletterdheid voorbeeld uit domein Bestuur Besturen stimuleren om te werken aan geletterdheid Zichtbaar: Partners en Regionale plannen geletterdheid Tastbaar: Wat doet een bestuur voor haar burgers? Structureel: Terugkerende rol in alle acties Goed praktijkvoorbeeld en tool

Doelen in het Plan Geletterdheid voorbeeld uit domein Werk Een Toolbox voor bedrijven en instrumenten voor consulenten creëren Zichtbaar en tastbaar: Toolbox Geletterdheid Inbedden: instrumenten en maatregelen in een model van begeleiden en een gunstig leerklimaat op het werk Structureel: acties stroomlijnen met beleid Tool

Toepassingsgebied Plan Geletterdheid, vergelijking IALS/PIAAC 2012-2016 Vergelijking IALS/PIAAC Doelgroep Volwassenen Aanspreek-baar in het Nederlands Alle leeftijden Primaire doelgroep = aanspreek-baar in het Nederlands Volwassenen (tussen 16 en 65 jaar) Testtaal = Nederlands Definitie geletterdheid Geletterdheid Gecijferdheid ICT-geletterdheid Enkel geletterdheid PIAAC daagt het Plan Geletterdheid uit!

Over de zwak presteerders in PIAAC Deel 2: PIAAC in focus Over de zwak presteerders in PIAAC

Moet het Plan Geletterdheid bijgestuurd worden? Deel 3: van discussie tot adviezen Moet het Plan Geletterdheid bijgestuurd worden?

PIAAC daagt het Plan Geletterdheid uit! Methode 4 stellingen door de experten Publiek is aan zet 4 x 10 minuten Moderator vat discussie samen na 10 min. Rapporteur vat adviezen samen in 1 slide PIAAC daagt het Plan Geletterdheid uit!

Stelling van Rein en Carine “De PIAAC-resultaten laten vermoeden dat er op het vlak van geletterdheidsverhoging stappen zijn gezet. Toch kunnen de CBE en de CVO nog meer inzetten op dit vlak door meer functionele, levensechte en gepersonaliseerde geletterdheidstrajecten op te zetten voor de hele doelgroep in nauwe samenwerking met alle organisaties die deze doelgroep bereiken. Daartoe zal de huidige beleidsruimte die de centra hebben meer moeten worden benut en de professionaliteit van de leerkrachten moeten worden opgedreven” “Bij alle beleidsmaatregelen die (ook) gericht zijn naar doelgroepen met een laaggeletterdheidsrisico moet er aandacht zijn voor en acties voorzien worden om het geletterdheidsniveau van deze doelgroepen duurzaam te verhogen” PIAAC daagt het Plan Geletterdheid uit!

Stelling van Rein en Carine “Elk beleidsdomein moet aandacht, acties en middelen voorzien om het geletterdheidsniveau van de doelgroepen met een geletterheidsrisico duurzaam te verhogen. Regelgeving die participatie aan geletterdheidsverhogende opleidingen belemmeren, moet worden weggewerkt” PIAAC daagt het Plan Geletterdheid uit!

PIAAC daagt het Plan Geletterdheid uit! Stelling van Diederik “Inzetten op geletterdheid moet sociale positieverschillen overbruggen. Een cultuur van leren beoefenen in alle lagen van de bevolking overstijgt de economische doelmatigheid van geletterdheid. Zo beschouwd, ligt de bijdrage van onderwijs, basiseducatie in het bijzonder, in het verbinden van geletterdheid als vaardigheid met groepen in de samenleving die er beperkt in zijn, daar waar deze groepen zich verenigen en via (informele) leerprocessen die zich enten op hun leefwereld-perspectief en levensloop” PIAAC daagt het Plan Geletterdheid uit!

PIAAC daagt het Plan Geletterdheid uit! Stelling van Elien Opleidingsverstrekkers binnen Onderwijs en Werk leggen te sterk de nadruk op de pijlers ‘learning to know’ en ‘learning to do’. Het brede culturele veld zet daarnaast vooral in op ‘learning to live together’ en ‘learning to be’ in een informele en niet-formele leercontext, wat haar een bevoorrechte partner maakt voor de andere opleidingsverstrekkers. Zeker wat kwetsbare groepen in de samenleving betreft, zoals migranten, anderstaligen en ouderen, die sterker vertegen-woordigd zijn onder de zwak presterenden in PIAAC. PIAAC daagt het Plan Geletterdheid uit!

PIAAC daagt het Plan Geletterdheid uit! Stelling van Sare “Beter lezen en schrijven is pure winst” PIAAC daagt het Plan Geletterdheid uit!

PIAAC daagt het Plan Geletterdheid uit! Bedankt Check het online Platform Geletterdheid vanaf 3/04: verwezenlijkingen en doelen goede praktijken en tools adviezen PIAAC daagt het Plan Geletterdheid uit!