Aanvangsbegeleiding S CHOLENGEMEENSCHAPPEN H EILIG K RUIS – S INT -N ICOLAAS B A O.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterschool Klavertje 3 Overbroek
Advertisements

Kleuterschool De Zevensprong
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Aanvang eerste leerjaar
STAB: een veilig netwerk voor startende leerkrachten
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Verantwoordelijke Leni.
NA SCHOOLS BREDE SCHOOL IK BEN OKÉ.
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
OPDRACHTEN VVB NAAR DE PROVINCIES -Vormen van provinciale selecties volgens bepaalde normen en deelname aan IPJOT’s -Organiseren van clinics en symposia.
A Supporting Technology for Rehabilitation In Dementia Herman Astrid Psychologe 10/11/2006.
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
CVO-IVV de Avondschool centrum voor volwassenenonderwijs PROJECT “gecombineerd onderwijs”
Hoe kun je de kwaliteit van onderwijs in je eigen project verbeteren?
De weg naar het voortgezet onderwijs
MS Landen Tiensestraat Landen 1. Begeleiders  Directie  Leerkracht voor begeleiding van leerstoornissen  Begeleider huiswerkklas  Leerlingbegeleider.
Welkom!.
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
Start to run Start to swim Start to … MENTORING Een praktische werkwinkel rond mentorenwerking in SG Poperinge.
Functiebeschrijving godsdienst inspecteurs-adviseurs r. -k
Beatrijs Vandecasteele & Luc Lemarcq
Evaluatie van de topambtenaren bij de Vlaamse Overheid
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
OPP Groeidocument Mireille van Iperen Mary Anema WELKOM Fijn dat jullie er zijn.
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
Functiegesprekken in de praktijk.
Dyslexie De Wissel Herlaarhof.
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
Pass’t Montessorionderwijs ?
S J P o i JongerenProcesgerichtScreeningsinstrument
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Sterk Starten engagement naar de beginnende leerkracht
Zorgplicht in passend onderwijs
Hervorming langdurige zorg
Personeelsessie LOKO.
Participatiewet vanaf 2015
Loopbaancoaching Voorstelling van raamplan
ONDERZOEK haalbaar & duurzaam organiseren van stages ONDERZOEK naar het haalbaar & duurzaam organiseren van stages opleiding leraar secundair onderwijs.
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Studieadviesregeling
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Naar het voortgezet onderwijs
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
De overheid biedt scholen en scholengemeenschappen een relatieve autonomie zodat zij aan hun eigen schoolontwikkeling kunnen werken. Zij biedt daartoe.
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
SG vormen Scholengemeenschap Dynamo7 14 oktober 2008 Nieuwpoort.
WELKOM Directeurs coördinatie scholengemeenschappen februari 2009.
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Functionerings- gesprekken 2012 MCOpa 18 januari 2012.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
AANBOD STARTERSLABO FASE 4
Het zorgcontinuüm.
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
Scholengemeenschappen Heilig Kruis – Sint-Nicolaas BaO
Scholengemeenschappen Heilig Kruis – Sint-Nicolaas BaO
Ouderavond 3 havo 18 september 2018
Scholengemeenschappen Heilig Kruis – Sint-Nicolaas BaO
Niveau SCHOLENGEMEENSCHAP
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

aanvangsbegeleiding S CHOLENGEMEENSCHAPPEN H EILIG K RUIS – S INT -N ICOLAAS B A O

Wij koesteren wat ons wordt toevertrouwd ! B EGELEIDINGS - EN EVALUATIETRAJECT

SG Sint-Nicolaas  Samenstelling :  11 schoolbesturen  27 scholen  700 leerkrachten  Goede afspraken zijn dus nodig !  Afsprakennota personeelsbeleid Afsprakennota personeelsbeleid  Samenwerking is niet vanzelfsprekend ! Autonomie van elk schoolbestuur respecteren, Veel kansen voor startende lkr, maar ook : veel scholen die hun deur kunnen sluiten !  Samenwerking met SG Stekene

Waarom aanvangsbegeleiding ? Twee doelstellingen : 1. Begeleiden en ondersteunen van beginnende leerkrachten bij de instap in de onderwijspraktijk  De uitstroom uit het onderwijs beperken  Het welbevinden bij de beginnende lkrn vergroten  De schooldirecties ondersteunen bij de begeleiding en toeleiding naar de klaspraktijk  Op ≠ niveau’s : individueel – scholengemeenschap – op lange termijn - … 2. In de scholengemeenschap de individuele evaluatietrajecten stimuleren, mee begeleiden en opvolgen…

De peilers De peilers van onze aanvangsbegeleiding :  De coaching/evaluatie op school stimuleren  De mentorenwerking  Het B&E-traject

Streefdoel Geen aanvangsbegeleiding in SG Structurele aanvangsbegeleiding in SG Geen aanvangs- begeleiding op school Laisser-faireFundament zonder huis Structurele aanvangs- begeleiding op school Single-loop aanvangsbegeleiding Double-loop aanvangsbegeleiding

Evaluator/mentor ? evaluatie coaching

B&E-traject  Elementen :  Coaching op school  Begeleiding via het aanbod SG  Evaluatie op school  Samenwerking tussen :  Directeurs van de SG Sint-Nicolaas en Stekene  DPB  Codi’s

Begeleiding in de SG Aanbod van 6 sessies per jaar :  Een startsessie voor pas gestarte lkrn  In samenwerking met DPB  Vier inhoudelijke sessies  Aanbod gestuurd door evaluatie door deelnemers en organiserende directeurs  Slotsessie  Vooral voor wie stevig op weg is naar TADD

De inhoudelijke sessies Verplicht om zo veel mogelijk sessies te volgen :  Maakt deel uit van de evaluatie Verloop van deze sessies :  Voorbereiding door codi’s, een aantal directeurs (beurtrol) en schoolbegeleider  Korte intro, meestal gevolgd door korte input  Veel kans tot collegiale uitwisseling via gesprekken, werkvormen,…  Sterk praktijkgericht  Kans voor de deelnemende directeurs om voeling te houden met werkveld…

Mentorenwerking  Mentor op school is niet verplicht, wel sterk gestimuleerd. De meeste scholen hebben een mentor, al dan niet hiervoor een tijd vrijgeroosterd.  Mentor wordt op geen enkele wijze betrokken in het evaluatieproces.  Rapportering aan directie : enkel aantal interventies of aard van de interventie. Geen inhoudelijke uitwisseling.

Mentorenwerking  Regiowerking mentoren tot en met juni 13  i.s.m. DPB : collegiale uitwisseling  Maar ook : input en professionalisering Bijv. nascholingssessie met Jef Clement  Werking mentoren vanaf sept 13 :  Intervisiegroep o.l.v. ped. begeleiding en evt. codi  Voorlopig geen interesse genoeg.  Hopen dat…  Zo veel mogelijk scholen hier energie voor vrijmaken!

Mentoren en stagiairs Recent ontwikkeld protocol i.s.m. KAHO Sint-Lieven Sint-Niklaasprotocol  Soort stappenplan :  Wanneer komt de klasmentor in actie ? Wat verwachten we van hem/haar ?  Wanneer komt de schoolmentor in actie ? Wat verwachten we van hem/haar ?  Wanneer komt de stagelector en of de directeur in actie ? Wat verwachten we van hem/haar ?

Ondersteuning schoolleiding Vroeger :  Opmaak van een eigen evaluatieformulier :  SG houdt overzicht bij van functioneren startende lkr en speelt dit desgevallend door aan andere scholen die deze lkr in een nieuwe opdracht aanwerven…  Melding vanaf opdracht van 6 weken  Maar : druist in tegen privacywetgeving

Ondersteuning schoolleiding Nu :  Meldingsformulier evaluatietraject Meldingsformulier evaluatietraject  SG volgt via informat welke TABD’ers een nieuwe opdracht krijgen in een school  De school krijgt het gedeeltelijk ingevulde formulier digitaal doorgestuurd.  Dit formulier wordt aangevuld van zodra opdracht 6 weken duurt.  Wordt digitaal teruggezonden.  Indien het achterblijft, vraagt de SG dit op.  SG houdt de digitale formulieren bij !

Ondersteuning schoolleiding  Bedoeling van dit meldingsformulier :  Scholen stimuleren om werk te maken van een goed evaluatiebeleid en –traject !  Scholen stimuleren om goede leerkrachten te vormen, ook na de Hogeschool !  Vermijden dat TABD’ers die niet voldoen, zomaar van de ene school naar de andere gaan zonder goede opvolging !

Evaluatieafspraken Wettelijke context :  Evaluatietraject :  Functiebeschrijving overhandigen bij start opdracht  Functiebeschrijving personaliseren  Functioneringsgesprekken houden + POP’s opmaken  Evaluatiegesprekken houden

Evaluatieafspraken  Wat de SG extra meeneemt in de evaluatie :  Klasbezoeken  Deelname aan het B&E (tot op zekere hoogte)

Evaluatieafspraken Maar ook :  Bij evaluatie met eindbeoordeling onvoldoende :  Betrokken leerkracht verliest opdracht in opbouw naar TADD  Betrokken schoolbestuur is niet langer verplicht deze leerkracht aan te nemen (voldoet niet lange aan aanwervingsvoorwaarden)  Geeft bij mislukking nieuwe kansen aan startende leerkrachten !  Andere scholen in de SG kunnen zonder problemen deze leerkracht opnieuw aanwerven…

Taak SG  Stimuleren coaching en begeleiding  Stimuleren positief gerichte aanpak  Het begint al met de functiebeschrijving !functiebeschrijving  Overzicht behouden op potentieel kandidaten voor vrijstaande opdrachten.  Maar vooral : stimuleren dat op een fijne manier een evaluatietraject bewandeld wordt!  Hulp bij evaluatie door coaching directies + bijkomende gesprekken !

V EEL SUCCES !