aanvangsbegeleiding S CHOLENGEMEENSCHAPPEN H EILIG K RUIS – S INT -N ICOLAAS B A O
Wij koesteren wat ons wordt toevertrouwd ! B EGELEIDINGS - EN EVALUATIETRAJECT
SG Sint-Nicolaas Samenstelling : 11 schoolbesturen 27 scholen 700 leerkrachten Goede afspraken zijn dus nodig ! Afsprakennota personeelsbeleid Afsprakennota personeelsbeleid Samenwerking is niet vanzelfsprekend ! Autonomie van elk schoolbestuur respecteren, Veel kansen voor startende lkr, maar ook : veel scholen die hun deur kunnen sluiten ! Samenwerking met SG Stekene
Waarom aanvangsbegeleiding ? Twee doelstellingen : 1. Begeleiden en ondersteunen van beginnende leerkrachten bij de instap in de onderwijspraktijk De uitstroom uit het onderwijs beperken Het welbevinden bij de beginnende lkrn vergroten De schooldirecties ondersteunen bij de begeleiding en toeleiding naar de klaspraktijk Op ≠ niveau’s : individueel – scholengemeenschap – op lange termijn - … 2. In de scholengemeenschap de individuele evaluatietrajecten stimuleren, mee begeleiden en opvolgen…
De peilers De peilers van onze aanvangsbegeleiding : De coaching/evaluatie op school stimuleren De mentorenwerking Het B&E-traject
Streefdoel Geen aanvangsbegeleiding in SG Structurele aanvangsbegeleiding in SG Geen aanvangs- begeleiding op school Laisser-faireFundament zonder huis Structurele aanvangs- begeleiding op school Single-loop aanvangsbegeleiding Double-loop aanvangsbegeleiding
Evaluator/mentor ? evaluatie coaching
B&E-traject Elementen : Coaching op school Begeleiding via het aanbod SG Evaluatie op school Samenwerking tussen : Directeurs van de SG Sint-Nicolaas en Stekene DPB Codi’s
Begeleiding in de SG Aanbod van 6 sessies per jaar : Een startsessie voor pas gestarte lkrn In samenwerking met DPB Vier inhoudelijke sessies Aanbod gestuurd door evaluatie door deelnemers en organiserende directeurs Slotsessie Vooral voor wie stevig op weg is naar TADD
De inhoudelijke sessies Verplicht om zo veel mogelijk sessies te volgen : Maakt deel uit van de evaluatie Verloop van deze sessies : Voorbereiding door codi’s, een aantal directeurs (beurtrol) en schoolbegeleider Korte intro, meestal gevolgd door korte input Veel kans tot collegiale uitwisseling via gesprekken, werkvormen,… Sterk praktijkgericht Kans voor de deelnemende directeurs om voeling te houden met werkveld…
Mentorenwerking Mentor op school is niet verplicht, wel sterk gestimuleerd. De meeste scholen hebben een mentor, al dan niet hiervoor een tijd vrijgeroosterd. Mentor wordt op geen enkele wijze betrokken in het evaluatieproces. Rapportering aan directie : enkel aantal interventies of aard van de interventie. Geen inhoudelijke uitwisseling.
Mentorenwerking Regiowerking mentoren tot en met juni 13 i.s.m. DPB : collegiale uitwisseling Maar ook : input en professionalisering Bijv. nascholingssessie met Jef Clement Werking mentoren vanaf sept 13 : Intervisiegroep o.l.v. ped. begeleiding en evt. codi Voorlopig geen interesse genoeg. Hopen dat… Zo veel mogelijk scholen hier energie voor vrijmaken!
Mentoren en stagiairs Recent ontwikkeld protocol i.s.m. KAHO Sint-Lieven Sint-Niklaasprotocol Soort stappenplan : Wanneer komt de klasmentor in actie ? Wat verwachten we van hem/haar ? Wanneer komt de schoolmentor in actie ? Wat verwachten we van hem/haar ? Wanneer komt de stagelector en of de directeur in actie ? Wat verwachten we van hem/haar ?
Ondersteuning schoolleiding Vroeger : Opmaak van een eigen evaluatieformulier : SG houdt overzicht bij van functioneren startende lkr en speelt dit desgevallend door aan andere scholen die deze lkr in een nieuwe opdracht aanwerven… Melding vanaf opdracht van 6 weken Maar : druist in tegen privacywetgeving
Ondersteuning schoolleiding Nu : Meldingsformulier evaluatietraject Meldingsformulier evaluatietraject SG volgt via informat welke TABD’ers een nieuwe opdracht krijgen in een school De school krijgt het gedeeltelijk ingevulde formulier digitaal doorgestuurd. Dit formulier wordt aangevuld van zodra opdracht 6 weken duurt. Wordt digitaal teruggezonden. Indien het achterblijft, vraagt de SG dit op. SG houdt de digitale formulieren bij !
Ondersteuning schoolleiding Bedoeling van dit meldingsformulier : Scholen stimuleren om werk te maken van een goed evaluatiebeleid en –traject ! Scholen stimuleren om goede leerkrachten te vormen, ook na de Hogeschool ! Vermijden dat TABD’ers die niet voldoen, zomaar van de ene school naar de andere gaan zonder goede opvolging !
Evaluatieafspraken Wettelijke context : Evaluatietraject : Functiebeschrijving overhandigen bij start opdracht Functiebeschrijving personaliseren Functioneringsgesprekken houden + POP’s opmaken Evaluatiegesprekken houden
Evaluatieafspraken Wat de SG extra meeneemt in de evaluatie : Klasbezoeken Deelname aan het B&E (tot op zekere hoogte)
Evaluatieafspraken Maar ook : Bij evaluatie met eindbeoordeling onvoldoende : Betrokken leerkracht verliest opdracht in opbouw naar TADD Betrokken schoolbestuur is niet langer verplicht deze leerkracht aan te nemen (voldoet niet lange aan aanwervingsvoorwaarden) Geeft bij mislukking nieuwe kansen aan startende leerkrachten ! Andere scholen in de SG kunnen zonder problemen deze leerkracht opnieuw aanwerven…
Taak SG Stimuleren coaching en begeleiding Stimuleren positief gerichte aanpak Het begint al met de functiebeschrijving !functiebeschrijving Overzicht behouden op potentieel kandidaten voor vrijstaande opdrachten. Maar vooral : stimuleren dat op een fijne manier een evaluatietraject bewandeld wordt! Hulp bij evaluatie door coaching directies + bijkomende gesprekken !
V EEL SUCCES !