Startbijeenkomst Evenementen Donderdag 23 januari 2014
Welkom! Pim van den Berg Wethouder Cultureel Klimaat
Terugblik 2013 Anne Arendsen Team Cultuur
Terugblik 2013 Duidelijke regierol is van belang Regie, taken en verantwoordelijkheden zijn duidelijk vastgelegd. Advies voor vervolg: Kijk of het mogelijk is het aantal contactpersonen voor evenementenorganisaties terug te brengen.
Terugblik 2013 Duidelijke regierol is van belang Gemeente Amersfoort Regierol Evenementenbeleid algemeen, Startbijeenkomst, Evenementenplatform (TC) Procesbewaking vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) Procesbewaking bestuurlijke betrokkenheid en besluitvorming (V&W) Fysieke maatregelen en Evenementenpakket (SB) Politie wettelijk verantwoordelijk en aanspreekbaar voor openbare orde adviserende rol tijdens het proces van vergunningverlening VRU wettelijk verantwoordelijk voor het bestrijden van calamiteiten adviserende, signalerende rol in aanloop naar en tijdens evenement en tijdens het proces van vergunningverlening Evenementenorganisatie in brede zin verantwoordelijk voor een goed georganiseerd en veilig evenement voor haar bezoekers, inclusief het naleven van de vergunningsvoorwaarden, en de inzet van eventuele beveiligers en vrijwilligers.
Terugblik 2013 2. Bestuurlijk overleg in vroeg stadium is wenselijk Met name bij grote evenementen en/of als er bestuurlijke vraagstukken liggen.
Terugblik 2013 3. Maak het eisenpakket zo duidelijk mogelijk Startbijeenkomst: what’s new? Evenement Assistent: invoering laat op zich wachten Advies voor vervolg: Ontsluit zoveel mogelijk lokaal beschikbare regelgeving op www.amersfoort.nl
Terugblik 2013 4. Strakkere procesbewaking en goede communicatie Invoering protocol Vergunningverlening Advies voor vervolg: HDO is centraal overleg tijdens vergunningverlening Afstemmingsoverleg toevoegen aan protocol (proces) Markt- en havenmeester neemt deel aan HDO
Terugblik 2013 5. Verantwoordelijkheden buiten Evenemententerrein Evenementenpakket Oplossing voor kosten facilitering Locatieoverzicht: duidelijke informatie en grenzen Advies voor vervolg: Ontsluiten gegevens op www.amersfoort.nl, ook voor autocadbewerking Overzicht ‘fietsopstelplaatsen’
Terugblik 2013 5. Evenementenpakket Banners Centrale post Evenemententelefoon Voor wie? Voor niet-commerciële evenementen, met een vrij toegankelijk, openbaar karakter Niet voor commerciële evenementen, met een besloten karakter, waarvoor entreegeld moet worden betaald
Terugblik 2013 5. Oplossing voor kosten facilitering Advies voor vervolg: Onderzoek gezamenlijk welke constructies mogelijk zijn voor financiering van organisatie- en beheerkosten
Terugblik 2013 6. Draag zorg voor evaluatie en een goede dossiervorming Evaluatie is onderdeel van het protocol Advies voor vervolg: Volg de werkwijze van het protocol Maak een overall-evaluatie Digitaal dossier, vanuit HDO
Terugblik 2013 7. Eenduidige vastlegging van het proces Protocol Vergunningverlening Advies voor vervolg: Afstemmingsoverleg in protocol opnemen
Terugblik 2013 Samenvattend: te doen in 2014 Gemeente Minder aanspreekpunten? Digitale formulieren en kaartmateriaal (autocad) Afstemmingsoverleg met buitencoördinator in protocol Overzicht fietsopstelplaatsen/plaskruizen Ontsluiten lokaal beschikbare regelgeving Actualiseren Evenementennota
Terugblik 2013 Evenementenorganisaties Professionaliseringsslag doorzetten Organisatiegraad vergroten, meer samenwerken Onderling communiceren Gezamenlijk Onderzoeken/Ontwikkelen structuur en financierings- mogelijkheden (organisatie/beheer/veiligheid)
Evenementenkalender 2014 Frans Oostendorp Afdeling Vergunningverlening Toezicht en Handhaving
Evenementenkalender Amersfoort 2014
Doel & functies Evenementenkalender Reserveren data en locaties voor evenementen Verlenen formele status evenement Draagt bij aan optimale capaciteitsplanning gemeentelijke afdelingen, regionale hulpdiensten en politie. Hulpmiddel bij verkenning nieuwe initiatieven. Kennisgeving (voorbode)bewoners en bedrijven
Evenementenkalender 2014 in vogelvlucht 19/12 titel van de presentaties Evenementenkalender 2014 in vogelvlucht Gelijkmatige spreiding over locaties Redelijke spreiding in het jaar Geslaagde (horizontale) planning grote en/of terugkerende evenementen Divers aanbod
Update door Brandweer Roelof Willemze VRU
Waar aan wordt getoetst.
Vastgestelde regelgeving De Algemene Plaatselijke Verordening De Brandbeveiligingsverordening Verwijzing naar het Bouwbesluit 2012 Praktische invulling door de Handreiking Brandveiligheidsvoorschriften voor Evenementen BRUL
Tenten Verwoord in de NEN 8020-41 zijn o.a.: > 25m2 Tent: verplaatsbare, tijdelijke overkapping van tentdoek met of zonder scheerlijnen Tentboek (o.a.constructie, belasting en tentdoek) Omvang tent Afstand tot overige (niet)bouwwerken / inrichtingen
Tenten (2) Doorstroomcapaciteit Nooduitgangen (aantal, wijze, afstand) Klassen waaraan voldaan moet worden: Klasse 2 NEN 6065 of Klasse B NEN-EN 13501-1 Klasse B1 van DIN 4102 Klasse M2 (NFP92-503/504/505 of 507) Brandbare vloeistoffen vloeibare gassen >5m
Ontwikkelingen Vervanging van de lokale Brandbeveiligingsverordening door een landelijke Algemene Maatregel van Bestuur Nu geen inzicht in regeling (consequenties, overgangsbepalingen e.d.) Ingangsdatum (voorlopig) 1 juli 2014.
Update Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving Frans Oostendorp Afdeling Vergunningverlening Toezicht en Handhaving
Terrassenbeleid tijdens evenementen
Uitgangspunten terrassen op pleinen in Stadshart Evenementenorganisator is hoofdaannemer Terrasvergunning geldt niet tijdens evenementen Organisator onderbouwd ruimtevraag Redelijkheidsbeginsel Organisator informeert en overlegt met horeca Resultaat onderdeel vergunning
Horeca-exploitatie pleinen Uitgangspunten 29/12 titel van de presentaties Horeca-exploitatie pleinen Uitgangspunten Organisator besteedt exploitatie uit Georganiseerde horeca preferente partij Marktconforme condities Geen overeenstemming: handen vrij Uitzondering op rechten pleingebonden horeca: - Drank- en voedselaanbod onlosmakelijk verbonden met en/of essentie evenement.
Overige horeca tijdens evenementen 30/12 titel van de presentaties Overige horeca tijdens evenementen Geveltap Eetkraam Gevelterras tenzij …… - ruimtelijke beperkingen - openbare orde en veiligheid Toezicht & Handhaving
Vragen aan de gezamenlijke evenementenorganisatie Tent cq overkapping Alfred Konijnenbelt Vrijwilligers inzetten voor beveiligingstaken Floor Visser en Boudewijn Court
Vragen?
Dank voor uw aandacht!