Groen Proeven doet ook aan PDCA Lessen geleerd van monitoring van 36 pilots.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de startdag van de Groen Proeven – OGW pilots!
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Authentiek beoordelen in het VMBO: is het de opdrachtgever of de locatie die ‘t ‘m doet Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, Wageningen Universiteit.
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
03/04/2017 Competenties beoordelen met GP Hoe doe ik het en hoe borg ik kwaliteit? Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR.
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Ochtend Presentatie - docenten Welkom terug! Hoe ging de uitvoering van de PvB? Wie heeft dit allemaal gedaan en wat waren de ervaringen?
De PvB analyseren: HELP!
Reflectievaardigheden en instrumenten
Leerbehoeften van VMBO docenten in de eerste stappen richting kwalitatief goed competentiegericht beoordelen Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies,
Leergang Groen Proeven Dag 2
Praktijkworkshop: Groen Proeven in de praktijk. Programma • Introductie • Waarom Groen Proeven? • Beleid mbt Groen Proeven • Waar staan we nu? • Ervaringen.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Van Zwak naar Beter Jij maakt het verschil!!!. Quickwinst - MT stuurt aan, maakt een plan van aanpak - Confrontatie team met de feiten, volledige transparantie.
4. uitvoeren, monitoren en testen
1.
Alex van Essen (Toetsplaza)
Logical Framework Approach
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Reflectievaardigheden en instrumenten
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
T-AfL-Q: 0-meting en actieplan
‘Wat biedt het het vmbo groen?’
Monitoring Groen Proeven : resultaten Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR
Groen Proeven in de praktijk van AOC-Oost
Monitoring Groen Proeven : resultaten Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR
Welkom! ‘Pilotbijeenkomst 14 oktober 2010’. Programma van vandaag Even voorstellen Groen Proeven flitst langs - Waar staat Groen Proeven voor? - De Groen.
Welkom Groen Proevers! ‘Kick off’ 13 september 2011.
Monitoring Groen Proeven : resultaten Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR
Workshop Reflecteren 3 februari 2011
Welkom op de startdag van de Groen Proeven – OGW pilots!
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
Stel 1 minuut lang ALLEEN maar open vragen aan je buurman.
Kwaliteit van toetsen buiten kijf
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Waar staan we nu?.
03 februari Breed draagvlak AOC’s 2. Subsidietoekenning LNV Resultaten breed beschikbaar voor het groene onderwijs. Dit moet ‘leiden tot een versterking.
Aan de slag met competenties beoordelen
Sectorwerkstuk Den Bosch
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Workshop “Beoordelen”
De kubus van CSPE succesfactoren!
Return to Sender.
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
Voortgangsgesprek LiO 2014
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Cijferloos lesgeven bij talen
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
NIEUW ONDERWIJS POORT COLLEGE
Transcript van de presentatie:

Groen Proeven doet ook aan PDCA Lessen geleerd van monitoring van 36 pilots

Kwaliteit garanderen! GP in de PDCA GP ontwikkelt kant en klare Proeven van Bekwaamheden (producten) vanuit een bepaalde visie op toetskwaliteit Kwaliteit van toetsing ligt echter niet alleen in een goed toetsinstrument / product Implementatie ervan bepaalt de kwaliteit Om doelen te bereiken moet GP ook aan implementatie ondersteuning doen (PLAN) Monitoringsprocedure opgezet en ondersteuningsmateriaal ontwikkeld (DO)  huidige pilots ondersteunen een PvB van GP kwaliteit neer te zetten (DO)  kritisch evalueren op pilot niveau en over pilots heen (CHECK)  producten en ondersteuningsmiddelen van GP aanpassen (ACT)

Monitoringsprocedure en instrumenten PLAN en DO 1.Intake gesprek • intakevragenlijst: Dé kritische vragen gebaseerd op de uitgangspunten van GP  een PvB met zo hoog mogelijke kwaliteit uitvoeren • groepsgesprek met docenten, teamleider, GP expert van andere school en onderzoeker 2.Observatie tijdens de uitvoering met feedback: GP expert van andere school 3.Evaluatie: • Evaluatie vragenlijsten voor leerlingen, docenten en observator (GP expert) • Evaluatiegesprekken met leerlingen en docenten olv. onderzoeker

Check & Act Voldoet de implementatie aan de gewenste kwaliteit? En wat doen we er dan mee? Een selectie uit de monitoringsresultaten

Check & Act Het intakegesprek ahv intake vragenlijsten was van grote meerwaarde voor een PvB van kwaliteit: • Inzicht krijgen in wat een GP PvB nu eigenlijk allemaal inhoudt • Een gezamenlijk beeld krijgen met je team over hoe deze PvB, op deze school, met deze leerlingen er concreet uit gaat zien • Het ontdekken van “oeps, hier hebben we nog niet over nagedacht” of “Ik zou niet weten hoe ik dat moet doen?”  samen benoemen van actiepunten ACT • Intake vragenlijst toegankelijk maken op GP-website • GP experts aanwijzen per school die teams via monitoringsprocedure kunnen ondersteunen

Check & ACT Docenten moeten een beeld vormen van competenties • Hoe ZIE ik competenties in leerling gedrag? (observeren) • Hoe praat ik over competenties? (Reflectiegesprek voeren) ACT • GP ontwikkelgroep heeft in PvB’s competenties op concreet gedrag beschreven • Observatieformulier met daarin concreet gedrag per competentie toegevoegd aan PvB • Workshops reflectiegesprek voeren op verschillende DOE-dagen • Dag 2 van leergang gaat voor docenten over: Observeren en reflectiegesprek voeren

Check & ACT Onderwijs en PvB matchen niet bij elkaar wat toetskwaliteit in gevaar brengt • Leerlingen: Eerst frustratie  worstelen  trots ‘Maar wat ik dan eigenlijk wel vind, is dat ze al eerder op school moeten leren hoe je zelfstandig moet werken. Nu moesten we dat ineens in deze toets doen en dat zijn we helemaal niet gewend.’ • Evaluatievragenlijst: “ik heb in les kunnen oefenen met taken die ik in de PvB moest doen” scoort laagste • Docenten: “als wij deze manier van toetsen goed willen wegzetten, dan vraagt dit aanpassing in ons onderwijs” (100% van de betrokken docenten) ACT: • Aandachtspunten opgenomen in PvB template (bv. ‘reflectiegesprek oefenen’, ‘planningen maken’ oefenen, werken met complexe taken in onderwijs) • Dag 2 leergang voor TL-ers: Inbedden van GP in het onderwijs

Check and ACT Allerlei obstakels ervaren in organiseren, maar vooral ook veel creatieve oplossingen bedacht ACT: GP kan dit niet standaardiseren. Organisatie is sterk school- afhankelijk • Leren van elkaar  creatieve oplossingen uitwisselen  GP leergang ondersteund bij bouwen aan GP netwerk • Organiseren thema op iederen DOE dag • Dag 2 leergang voor Tl-ers

Met de input van deze dag 2 van de leergang • TL: organiseren en inbedden in onderwijs (PDCA en OGW) • Docenten: hoe beoordeel ik een PvB? • hoe observeer ik? • hoe voer ik reflectiegesprek? Hopen we met jullie samen een nieuwe cyclus van nieuwe verbeterede PvB’s in te gaan! Alle inzichten uit de monitoring van de 36 pilots: Zie GP-site of

Zaalindeling programma docenten Docenten van locaties vanNaar zaalMet workshopleiders en experts Nordwin College Van Lodensteincollege Lentiz Edudelta Bisschopszaal (Voorhuis)Liesbeth Marjolein, Ton, Jaspert AOC Oost Clusiuscollege Groenhorstcollege Helicon Opleidingen Haarsezaal (Voorhuis)Judith Riekele, Loes, Jan AOC Terra AOC Groene Welle Prinsentuincollege SG Stevensbeek Wellantcollege HooischuurLinda Ineke, Roland, Nicolle, Chris Jan