Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nascholing VCLB Koepel oktober 2009 Kleuterparticipatie als kansenbevordering Een overzicht van de maatregelen Luc Driesmans.
Advertisements

Kleuterschool Klavertje 3 Overbroek
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Kleuterschool De Zevensprong
SUPER SIM = project rond kleuterparticipatie en kinderarmoedebestrijding.
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Inschrijvingsprocedure schooljaar Basisscholen Sint-Pieters-Leeuw
VFO-studiedag ‘Naar meer gelijke kansen in en door onderwijs’ – 24 oktober 2003 Lieve Ruelens Wetenschappelijk medewerkster HIVA De uitstroom naar het.
Het jaar van de kleuter “Goed begonnen is half gewonnen” Contactvergadering ankerfiguren kansenbevordering 31 januari 08 PVOC.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Welzijnsoverleg Regio Gent Martelaarslaan 204 B, 9000 Gent tel. 09/ BETREKKEN VAN DE DERDE PARTNER Een praktijkbeeld uit.
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
ZORGAVOND dinsdag 29 september 2009
Leuvens Fonds ter Bestrijding van Kinderarmoede (LFBK)
Frank Vandenbroucke 17/02/06
Project rond kleuterparticipatie en kinderarmoedebestrijding
Ontmoeting tussen internaten en verwijzers op 16 november 2010.
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
Anderstalige nieuwkomers in centrumsteden (basis- en secundair onderwijs) - resultaten bevraging centrumsteden en LOP’s -
Inschrijven voor het schooljaar Het centraal aanmeldingsregister.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Blok 2: Implicaties van huidige visie schoolrijpheid voor begeleiding
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
Ondersteuning van kinderen van ouders met problematisch middelengebruik Werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening, werkgroep gezin, werkgroep onderwijs.
Symposium 12 mei 2011 Workshop: ‘Sociaal dossier en handelingsplan in residentieel werken met gezinnen’ door Carlo Theuwen en Lien Van Hoof.
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
Ervaringsgerichte leefschool Elshout
 Minister Vandenbroucke  Voorstellen tegen spijbelen  12-actieplan.
Handelingsgericht samenwerken
Zorgteam: juf Inge, juf Rita, juf Martine, juf Kristien, juf Heidi.
Zindelijkheid binnen het aanbod van Kind en Gezin
Onderzoek ervaringen van cliënten, jobcoachen en trajectbegeleiders met uitzendarbeid beeldvorming van uitzendconsulenten en werkgevers over het ATB-netwerk.
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
TRANSVISIE ZORG Gert Bekendam
Casusoverleg Forensisch Zorgtraject
De Sint-Gillisschool “Ieder kind zijn eigenheid”.
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
JGZ-richtlijn Begeleiding gezin bij overlijden kind
Waarom? Alle ouders willen dat hun kind de beste kansen krijgt om goed te ontwikkelen in deze samenleving. Een goede ontwikkeling start al van bij de geboorte.
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
LOP Geraardsbergen Basisonderwijs Beleidsintenties 2008 – 2011 Algemene vergadering 3 juni 2008.
BaSO-fiche regio Gent ‘Zorg’ gedragen door basisonderwijs & secundaire onderwijs.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Positionering Dienst maatschappelijk werk (DMW) van een ziekenfonds.
Preventieve zorg Kind en Gezin. Prenataal aanbod Kennismakingsbezoek in de kraamkliniek/thuis 2 basishuisbezoeken voor alle gezinnen met pasgeboren baby.
LOP werking en anderstalige nieuwkomers N.a.v. opening van asielcentra aan de kust LOP Westkust basis LOP Oostende – Middelkerke Basis LOP Oostende – Middelkerke.
Meerwaarde van samenwerking LOP Diest Oa in detecteren en oplossen van gekende en onverwachte problemen van anderstalige nieuwkomers.
Kwalitatief onthaalonderwijs is durven over het muurtje kijken LOP Antwerpen Basisonderwijs & Secundair onderwijs.
Algemene vergadering LOP Basis Anderstalige Minderjarige Nieuwkomers
Stichting Jeugdformaat
Het zorgcontinuüm.
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
LOP DIEST Diest in Antwerpen LOP Diest in LOP Antwerpen 23/09/2018.
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
Kansarmoede in de kleuterschool
LOP Basisonderwijs Sint-Niklaas
CLB Wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen?
Nieuwe onderwijsregelgeving basisonderwijs
brengt school en ouders dicht bij elkaar
1.
Inleiding campusvoorrang
Voorstel CAR3 door Stuurgroep LOP.
Samen door de schoolpoort
Reorganisatie Vrij CLB Kempen
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
De uitstroom naar het buitengewoon basisonderwijs: gewikt en gewogen
Transcript van de presentatie:

Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning • Individuele begeleiding • Netwerking en draaischijffunctie CLB • Aandachtspunten - bezorgdheden Kleuterparticipatie_netoverstijgen de CLB-ervaringen_2012_05_09 1

Kleuterparticipatie: opdracht voor het CLB • Kleuters zijn een prioritaire doelgroep voor de centra • Wie is onze doelgroep? • Kleuters die weliswaar ingeschreven zijn maar onregelmatig, weinig aanwezig zijn of die systematisch te laat komen • Kleuters die wel aanwezig zijn maar niet optimaal profiteren van het aanbod. • Kleuters die minder actief zijn of minder betrokken zijn bij het klasgebeuren • Indirecte doelgroep: kleuters die niet of veel later ingeschreven zijn dan de meeste kleuters. • Centra vullen dit in volgens lokale noden • Scholen met een groot GOK% worden vaak intensiever begeleid Kleuterparticipatie_netoverstijgen de CLB-ervaringen_2012_05_09 2

Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Schoolondersteuning: • Meewerken aan onthaalmomenten, infoavonden, instapmomenten, open klasmomenten waarbij ouders geïnformeerd worden over kleuteronderwijs. • Meewerken aan infomateriaal over kleuterwerking zoals een boekje over het dagverloop kleuterklas voor nieuwe kleutertjes. • Meewerken aan kleuterprojecten waarbij ouders rond bepaalde thema’s gesprekken en ontmoetingsmomenten hebben. • Meewerken aan info(momenten-avonden) over zindelijkheid • Meewerken aan moeder/vadergroepen • Meewerken aan opmaak stappenplan problematische afwezigheden kleuters. • Meewerken aan overleg op niveau van de scholengemeenschap Kleuterparticipatie_netoverstijgen de CLB-ervaringen_2012_05_09 3

Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Individuele begeleiding: • Systematisch overleg met scholen om kleuters te signaleren met zorgwekkende afwezigheden (MDO) • Focus ligt niet alleen op derde kleuterklas, wel een verhoogde aandacht ifv 220 halve dagen • Overleg zorgcoördinator en CLB-medewerker • Afspraken rond begeleiding: wie contacteert ouders, eventueel huisbezoeken. • Aantal gezinnen zijn reeds gekend door CLB ifv broers/zussen Kleuterparticipatie_netoverstijgen de CLB-ervaringen_2012_05_09 4

Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Netwerk- en draaischijffunctie: • LOP-regio: CLB participeert actief aan werkgroepen rond kleuterparticipatie • Niet LOP-regio: initiatieven netoverstijgend en sectoroverstijgend • Rol van de gemeente: in een beperkt aantal gemeenten initiatieven om actief te werken rond het thema kleuterparticipatie • Samenwerking met Kind en Gezin: overdracht dossiers met aandacht voor risicogezinnen. Waarborgen van continuïteit in de begeleiding bvb. na akkoord van ouders: gezamenlijk huisbezoek.(warme overdracht) Belang van het responsabiliseren van het netwerk! Kleuterparticipatie_netoverstijgen de CLB-ervaringen_2012_05_09 5

Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • CLB-interne aandacht voor kleuterparticipatie: • Aandacht voor het medische consult: betrekken van ouders, werking CLB en belang van de kleuterschool • Bespreking op CLB-teams basisonderwijs: signaaldetectie, regionale initiatieven, bespreking dossiers,… • Centrumraad: aandacht voor het thema kleuterparticipatie, info over kleuterontwikkeling,… • Samenwerking met de PBD: taalontwikkeling, overstap kleuter- lager,… Kleuterparticipatie_netoverstijgen de CLB-ervaringen_2012_05_09 6

Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Aandachtspunten en bezorgdheden: • toenemende aandacht voor kleuterparticipatie zowel vanuit de school als vanuit het CLB • Opletten dat aandacht niet alleen gefocust is op kleuters derde kleuterklas ifv 220 halve dagen • Deelname CLB aan drempelverlagende initiatieven, focus ligt dan minder op problemen maar eerder op wederzijdse kennismaking. • Schooltoelage: nu sanctionerend ipv belonend. Bovendien effect sanctie pas twee jaar later. • Capaciteitsproblemen: school vaak niet eerste keuze van ouders kan een reden zijn tot meer thuis houden van kinderen, tot een latere inschrijving. • Zindelijkheid: sommige scholen geven bij inschrijving aan dat zindelijkheid een vereiste is Kleuterparticipatie_netoverstijgen de CLB-ervaringen_2012_05_09 7

Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Taalproef algemeen: • De taalproef wordt gehanteerd als beslissingsinstrument met een simpelweg ja of neen. Men heeft geen ruimte om met andere kind- en contextkenmerken rekening te houden. • Er is onderzoek nodig naar wat zittenblijven oplevert voor deze kinderen. • Er is onderzoek nodig naar de gevolgen van dit gedwongen zittenblijven • Er is opvolging nodig over hoe de verdere schoolloopbaan van deze kinderen eruitziet, ook op lange termijn • Er moet nagegaan worden in welke mate deze kinderen in hun ‘bisjaar’ ook een specifieke aanpak krijgen? Kleuterparticipatie_netoverstijgen de CLB-ervaringen_2012_05_09 8

Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Taalproef en de gevolgen voor anderstalige nieuwkomers: wat betekent deze taalproef voor de OLV van ANK?Wat • Worden ze nu systematisch ingeschreven in derde kleuterklas? • Komt de kleuterschool tegemoet aan de specifieke noden van deze kinderen? • Als CLB zijn we vragende partij om voor ANK een handelingsgericht diagnostisch traject te gaan waar we zowel context als kindkenmerken kunnen meenemen en we in overleg met school en ouders een gemotiveerd advies kunnen uitbrengen ifv een eventuele inschrijving in het eerste leerjaar Kleuterparticipatie_netoverstijgen de CLB-ervaringen_2012_05_09 9