‘Makelaar Informele Zorg’ Inspiratiebijeenkomst Sociale Netwerken Versterken Workshop “Makelaar Informele Zorg “ Spectrum / Elan Vrijwilligerscentrale Nijmegen Rient Ploeger
Aanleiding makelaar informele zorg Transitie AWBZ WMO Eigen kracht, kanteling Wijk / kerngericht werken Generalistisch werken Ontschotting maar vooral ook: bezuinigingen !
Aanleiding ‘Makelaar Informele Zorg’ Lokale overheid betrekt de formele zorg in de ontwikkelingen Sociale Wijkteams / Kernteams Nadruk op de vormgeving van (gesubsidieerde) formele zorg
Aanleiding makelaar Informele zorg Onduidelijkheid over consequenties Transitie Aanvullend willen zijn op formele zorg, niet vervangend Wil graag goede samenwerking en afstemming maar ook erkenning
Drie vormen informele zorg Mantelzorg: meestal familieleden Spontane, vrijwillige zorg: burenhulp, vrienden, kennissen Georganiseerde vrijwillige zorg: vrijwillige zorg vanuit maatschappelijke organisatie
Georganiseerde informele zorg Klankbordgroep Mantelzorg en vrijwilligers: Zonnebloem, Humanitas; Hulpdienst, COiL, V. P. T. Z., Sensoor, Mentoren project Gelderland Zuid; Home start, Interlokaal, Buddyzorg, SWON, Mantelzorgondersteuning Turkse ouderen (STON), Marokkaanse ouderen, Muhabbat
Formele zorg Maatschappelijk werk Ouderenwerk Thuis - Zorginstellingen MEE Welzijnswerk RIBW ………….
Doelen Makelaar Informele Zorg 1. Formele en informele zorg in wijkpilots dichter bij elkaar brengen 2. Afstemming binnen informele zorg 3. Stimuleren van afstemming en samenwerking tussen formele en informele zorg 4. Optimale inzet informele zorg 5. In kaart brengen aanbod informele zorg
Aanpak en werkwijze Informatie en advies over informele zorg Vrijwilligerscentrale (projectleiding) en Coördinatiepunt Mantelzorgondersteuning voeren uit; afbouwende inzet over 3 jaar Informatie en advies over informele zorg Advies over informele zorg bij SWT Zorg voor communicatie tussen SWT en organisaties informele zorg Gevraagd en ongevraagd advies bij knelpunten
Gewenste resultaten Overzicht van aanbod en vraag Verbindingen tussen organisaties formele en informele zorg Evenwicht tussen vraag en aanbod informele zorg Mogelijkheden en onmogelijkheden informele zorg zijn bekend bij elk Sociaal Wijkteam Organisaties uit formele en informele zorg werken met elkaar samen en vullen elkaar aan
Resultaten Doel 1: Formele en informele zorg dichter bij elkaar brengen Rol en posities zijn steeds duidelijker geworden Meer verbindingen tussen formele en informele zorg Voor en nadelen informele zorg worden steeds duidelijker (
Resultaten Doel 2: Afstemming binnen informele zorg Door regelmatige info en overleg blijven organisaties betrokken en geïnformeerd Acties worden afgestemd Onderlinge samenwerking verbeterd
Resultaten Doel 3 : Afstemming en samenwerking tussen formele en informele zorg Thema agenderen en bespreken in diverse overleggen en organisaties (O.B.O.) Versterken sociale netwerken SWT’s steeds beter op de hoogte, Inzet door informele zorg nog beperkt
Resultaten Doel 4: Optimale inzet informele zorg Inventarisatie vervoer door vrijwilligers t.b.v. brede samenwerking Digitaal agendabeheer Overzicht wijkgericht aanbod van stedelijk georganiseerde informele zorg
Resultaten Doel 5: Aanbod Informele zorg in kaart Data bestanden voor 3 wijken inmiddels beschikbaar (per wijk 45 aanbieders) Sociale kaart voor het gedeelte informele zorg (stedelijke en wijkgeboden initiatieven) Data bestanden worden regelmatig bijgewerkt
Voorwaarden bij start MIZ Kennis, erkenning en acceptatie van verschillen formele en informele zorg Makelaar heeft kennis van en contacten met formele en informele zorg Bereidheid tot samenwerking Alle partners meenemen in de ontwikkelingen, op passende wijze ……………………………….
Vragen ? Is de informatie duidelijk? Zijn er vragen, reacties ? Er zijn een aantal stellingen ter bespreking
Stelling 1 Formele en informele zorg zijn totaal verschillende circuits
(Tegen) Stelling 2 Zorgvrijwilligers willen geen taken van (wegbezuinigde) beroepskrachten overnemen. Beroepskrachten proberen soms taken aan vrijwilligers over te dragen
Stelling 3 In de transitie wordt meer over, dan met informele zorg gepraat.
Stelling 4 De beroepskracht moet leren, niet automatisch in de opdracht- geversrol ten opzichte van de zorgvrijwilliger te schieten
Stelling 5 Erkennen en accepteren van verschillen tussen informele en formele is basis van samenwerking: Informele zorg is geen 2e keus beroepskracht Beroepskracht is geen professionele vrijwilliger
Stelling 6 De vraag van de overheid of vanuit formele zorg past niet automatisch op het aanbod van de vrijwilliger in de informele zorg
Stelling 7 Een zorgvrijwilliger kan soms meer bieden (bijv. geen kantoortijden), soms minder (geen specifieke beroepsmatige kennis)
Vrijwilligerscentrale, sterk in vrijwilligerswerk!