Programma Informatiebijeenkomst

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bram Nusselein Afdeling Medische Psychologie
Advertisements

ZINTUIGLIJK WELBEVINDEN
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Communicatie ouder-kind
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
VUmc Basispresentatie
Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden
Spelleiders: Vul namen in Datum: X XX 2009, uur Game Professioneel Opdrachtgever- en Opdrachtnemerschap.
Beroerte en vermoeidheid Beroerte en depressie
Provocatief te werk in een assertiviteitstraining.
TitelWorkshop: Mijn patient heeft stressklachten! Wat nu
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
1.
Verandering & Weerstand
Behandeling van suïcidaal gedrag bij jongeren
Acceptatie en Commitment Therapie Ouderen
Programma Hoe doe ik een goede suiciderisico- inschatting (bij bordelinepatient) Kan ik zelfmoord voorkomen? Hoe kan ik als huisarts scherper signaleren,
NICK TRAINA NAAM: Zanger in de band Link 80 Leeftijd: 18 jaar
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Een update. Inschrijving 2000 deelnemers waarvan : –1200 handhavers –500 vergunningverleners –en 300 juristen Inschrijving sluit op 15 december Hierna.
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Begeleiding door de SPV
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Gedragsrepertoire Denken over je denken
WELKOM BIJ. Werken met gevoel Gevoel en intuïtie als beste raadgever.
Datum: Locatie & Plaats: Welkom! Op het doe-congres: Vernieuwing in de bouw: “Best Practices & Intervisie”
NETWERKBIJEENKOMST MAANDAG 14 NOVEMBER.
Autismespectrumstoornis
PAD Mindfulness en Yoga
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Mindfulness.
Emoties p
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Mentale begeleiding Theoretische inleiding Zelfvertrouwen
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Psychologieles 7 lesweek 7
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Toepassing van de richtlijn in de GGz WSPD congres 2014 ‘Suïcidepreventie van morgen’ WTC Leeuwarden, 10 september 2014 Toon Rutgers, psychiater.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
Sociale vaardigheden leren door buitensport. 1. Inleiding 2. Buitensportactiviteiten 3. Theoretische achtergrond 4. Inschrijvingsprocedure 5. Trainingsbijeenkomsten.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
Signalering in gezinnen. Aanleiding * Sleutelfiguren uit informele netwerken komen in besloten gezinnen. Dat is een kans. Maar ze missen soms de vaardigheid.
MEDEWERKERSDAG YEK WEGWIJZERKAMPEN 28 MEI 2016 ANNELIES VAN PELT Tieners en hun verhalen.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Observeren en rapporteren
Reflecteren even pas op de plaats
Zomertraining ‘Klaar voor de start’
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Workshop Paniek de Baas
Schuld en schaamte SESSIE 15.
Suïcidepreventie Amsterdam
G-Schema SESSIE 5.
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
Interpersoonlijke psychotherapie in een groep
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 11
ontwikkelingspsychologie
Zomertraining ‘Klaar voor de start’

Stress management bij Autisme
Transcript van de presentatie:

Programma Informatiebijeenkomst

Inleiding Wat is een emotie regulatie stoornis? De E.R.T. Opbouw van de training Opbouw van de zittingen Rol van het netwerk

Deze groep ..... deelnemers, 14-18 jaar Trainers: .................... en .................... (namen) Gestart op: ............... (datum) Laatste bijeenkomst: .......................... (datum) Bijeenkomsten duren één uur en drie kwartier

Wat is een emotie regulatie stoornis? Gevoeligheid voor emotionele prikkels Sterke reactie op emotionele prikkels Rustige perioden   ‘Buien’ Emotionele reactie niet in verhouding tot aanleiding Wisselwerking gedachten en gevoelens ‘Draaikolk’ Geen controle Schadelijke gevolgen

Een bui kan op verschillende manieren ontstaan Geleidelijk Er is al een gevoelige stemming of geladenheid Plotseling naar aanleiding van een gebeurtenis Plotseling vanuit het ‘niets’

De E.R.T. Training, geen (groepspsycho)therapie Behandelaar op de poli Eigen behandelaar op de poli of elders (arts, gesprekken) Over medicatie Over alles wat buiten ERT valt (dagelijkse dingen) Over de toepassing van ERT-vaardigheden Voor oudergesprekken Bij crisis

Opbouw van de training Uitleg over emotie regulatie problemen Ken jezelf Trainen van emotieregulatie vaardigheden Leefstijlontwikkeling

Opbouw per zitting Bespreken van opdrachten Theoretische inleiding Oefening Ontspanningsoefening Opdrachten volgende keer

Rol van het netwerk Op de hoogte van de training Klankbord voor ervaringen E.R.T. Advies geven in overeenstemming met E.R.T. Motiveren; doorzetten

G – G – G (– G – G) Schema Gebeurtenis Gedachte Automatische gedachten Gevoel Gedrag Gevolg

Voorbeeld 5 G’s Gebeurtenis: een vriendin komt niet opdagen Gevoel: Boos Verdrietig Onzeker Blij Gedachte: ‘de trut’ ‘ik sta er alleen voor’ ‘ze vindt me stom’ ‘ik had er toch al geen zin in, ik ga lekker naar huis’ Gedrag Gevolgen

Opbouw van de 17 zittingen 1: Uitleg over emotieregulatieproblemen 2 en 3: Uitleg cognitief model GGG-schema automatische gedachten 4: Signaleren + observeren v.e. bui

Inhoud van de 17 zittingen 5 en 6: Jezelf leren kennen a. Aanleg b. Geschiedenis c. Huidige situatie d. Toekomstverwachtingen

Inhoud van de 17 zittingen 7: Doorbreken van een emotionele bui Time-out=“pas op de plaats” Afleiding zoeken Helpende gedachten mobiliseren

Inhoud van de 17 zittingen 8: Registreren/signaleren samenvatting voorafgaande 9 t/m 16: Leefstijlontwikkeling 17: Evaluatie Twee terugkom zittingen

Rol van het netwerk op de hoogte van de training klankbord voor ervaringen E.R.T. advies geven in overeenstemming met E.R.T. zelfoplossend vermogen stimuleren even wachten/ met rust laten tot afgekoeld, niet in discussie/ niet teveel bovenop zitten verwijzen naar training niet teveel in één keer verwachten; verandering kost tijd en gaat ook nog na de training door  motiveren; doorzetten