Gedrag in organisaties, 9e editie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 17 Leiderschap © Pearson Education Benelux,
Advertisements

Evaluatie van mentorprojecten
De fundamenten van de organisatiestructuur
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Sales Management 8. Motivatie en Training.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk IX
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
WISKUNDIGE FORMULES.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Professionele ontwikkeling
Inleiding tot management en organisaties
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 13 Ontwikkeling en groei van mensen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright.
Gedrag in organisaties, 9e editie
De fundamenten van de organisatiestructuur
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Hoofdstuk 9 Het ontwerpen van functies
Management van gedrag Hoofdstuk 8 Leiderschap 1.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Leiderschap en vertrouwen
© Pearson Education Benelux, 2003
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Conflicten en onderhandelingen
Hoofdstuk 3 Persoonlijkheid en waarden
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Gedrag in organisaties, 10e editie
Gedrag in organisaties, 10e editie
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Missie, visie, strategie & jaarplan
Schitterende Organisaties®
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ZijActief Koningslust
Hoofdstuk 9 Leiderschap in organisaties
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Conflicten en onderhandelingen
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
De fundamenten van groepsgedrag
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Hoofdstuk 3 Persoonlijkheid en waarden
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Transcript van de presentatie:

Gedrag in organisaties, 9e editie Stephen P. Robbins en Timothy A. Judge Hoofdstuk 11 Leiderschap

Na bestudering van dit hoofdstuk ben je in staat om: 1. Een onderscheid te maken tussen leiderschap en management. 2. De kenmerken van effectieve leiders te benoemen. 3. De leiderschapsdimensies van het Ohio State-onderzoek te benoemen en voorbeelden te geven. 4. Leiderschapstheorieën op basis van gedrag en van karaktereigenschappen met elkaar te vergelijken.

Na bestudering van dit hoofdstuk ben je in staat om: 5. Het contingentiemodel van Fiedler over effectief leiderschap te beschrijven. De kwaliteiten van een charismatische leider te beschrijven. Onderscheid te maken tussen transformationeel en transactioneel leiderschap. 8. Aan te geven in welke situaties leiderschap niet nodig is. 9. Uit te leggen hoe je effectieve leiders vindt en hoe ze kunnen worden gevormd.

Verschil tussen leiderschap en management: Management gaat over het omgaan met complexiteit; leiderschap gaat over het omgaan met verandering. Leiderschap is het vermogen om een groep zo te beïnvloeden dat die zich inzet voor een visie of serie doelstellingen. Een manager is niet per definitie een leider.

Theorieën over karaktereigenschappen Zeven trekken onderscheiden leiders van niet-leiders (jaren negentig): ambitie en energie verlangen om leiding te geven oprechtheid en integriteit zelfvertrouwen intelligentie zelfkennis werkgerelateerde kennis

Karaktereigenschappen Persoonlijkheidskenmerken kunnen leiderschap voorspellen. (Zie de Grote Vijf.) Persoonlijkheidskenmerken voorspellen het opkomen van het leiders, maar wat betreft het onderscheid tussen effectieve en ineffectieve leiders is dit minder duidelijk.

Theorieën over gedrag Veronderstellen dat mensen getraind kunnen worden om een leider te worden Onderzochten het gedrag van leiders Voorzien in het basisontwerp voor trainingprogramma’s

Ohio State Studies Ontwikkelden twee categorieën over leiderschapsgedrag: Structuur-initiatie – het organiseren en ordenen van werk, werkrelaties, en doelen Consideratie – bekommert zich om het welzijn, de status en tevredenheid van zijn volgelingen

Onderzoek van de Universiteit van Michigan Werknemersgericht – veel aandacht voor intermenselijke relaties Productiegericht - nadruk op technische of taakaspecten van het werk

Contingentietheorieën Fiedler-model ‘Leader-member exchange’-model Pad-doeltheorie

Leiderschapsmodel van Fiedler Voor goede groepsprestaties moet de wijze waarop de leider met zijn werknemers omgaat, aansluiten op de hoeveelheid invloed die de situatie hem geeft. LPC-vragenlijst (least-preferred co-worker)

Contingentievariabelen van Fiedler Leider-groepslidrelaties Taakstructuur Positiemacht

Het Fiedler-model

Leiders en situaties Het verbeteren van effectief leiderschap: Kies een nieuwe leider die bij een situatie past. Kies een nieuwe situatie die bij een leider past.

Leader-member exchange Leiders maken onderscheid tussen volgelingen. Dat onderscheid is niet willekeurig. Volgelingen met de status vertrouweling krijgen een betere beoordeling en zijn tevredener.

Uitwisseling tussen leider en leden

Pad-doeltheorie De leider moet zijn volgelingen helpen hun doelen te bereiken en de benodigde richting en steun bieden om te zorgen dat hun doelen stroken met de overkoepelende doelen van de groep of organisatie. Gedrag van leider is aanvaardbaar en motiverend.

Pad-doeltheorie Directieve leider Ondersteunende leider Participatieve leider Prestatiegerichte leider

Pad-doeltheorie

Theorie van charismatisch leiderschap Volgelingen kennen iemand heroïsche of buitengewone kwaliteiten toe wanneer ze bepaald gedrag waarnemen

Hoe charismatische leiders hun volgelingen beïnvloeden formuleert een aanlokkelijke visie. maakt zijn hoge verwachtingen ten aanzien van de prestaties duidelijk. brengt in woord en daad een nieuwe serie waarden over. offert zich op en vertoont onconventioneel gedrag waaruit moed en overtuigingen over zijn visie blijken.

Transformationeel leiderschap Transformationele leiders – transformeren hun volgelingen door het belang en de waarde van taken te benadrukken Transactionele leiders – sturen hun volgelingen in de richting van bepaalde doelen en motiveren door rollen en taken te verduidelijken

Transformationele leiders Besteden aandacht aan zorgen en ontwikkelingsbehoeften van individuele volgelingen. Veranderen het bewustzijn van volgelingen over bepaalde kwesties. Kunnen volgelingen opwekken, enthousiasmeren en inspireren.

Authentiek leiderschap Authentieke leiders weten wie ze zijn, weten waar ze in geloven en waar ze waarde aan hechten, en handelen daar open en oprecht in. Ethiek en vertrouwen spelen in deze vorm een grotere rol.

Attributietheorie over leiderschap Leiderschap is niet meer dan een kenmerk dat mensen aan anderen toeschrijven. Als leider moet je vooral de schijn ophouden een goed leider te zijn.

Vervangen/neutraliseren van de invloed van de leider

Leiders vinden en creëren Selectie: zoeken naar persoonlijkheidskenmerken als extraversie, nauwgezetheid, openstaan voor ervaring en Emotionele Intelligentie. Zoeken naar transformationele/ transactionele eigenschappen. Training: geschikt voor mensen die hoog scoren op self-monitoring. Met name operationele vaardigheden kunnen worden aangeleerd.