DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Intervisie: sterkte-zwakte analyse
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Project ERASPOP Erasmusatheneum Volhardingslaan Deinze
Gedragsproblemen
Expertisenetwerk Professionele Ontwikkeling Lerarenopleiders Een stimulans voor het leven lang leren van lerarenopleiders? Fer BoeiWindesheim Jurriën Dengerink.
Succesfactoren van krachtige leeromgevingen in het Beroeps Secundair Onderwijs Inge Placklé, Arno Libotton, Gwendoline Hotton, Nadine Engels, Evelyne.
BattleBots The school battle.
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
25 MEI MEI 2009 Workshop : onderwijskundige context en ict.
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
CBE: Centra voor Basiseducatie
Lerarenopleiding: opleiding bachelor lager onderwijs
1 SISO 2 MARCO POLO. 2 MARCO POLO XXL Waarom ? –Borgen diverse initiatieven –gestructureerde en gecentraliseerde aanpak –Netwerking tussen de diverse.
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
CONCEPT OPERATIE X.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Don Bosco Technisch Instituut Helchteren Patrick Loos & Patrick Bos Dag van de Vakdidactiek Residentiële schakelingen Elektrotechnieken /04/2012.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
ICT-competentieprofiel lerarenopleiders
TOM keurmerk Marius Berendse.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Competentiegericht leren vmbo
moderniseren van het curriculum.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
portfolio als competentie-ontwikkelend instrument
Op school en in de scholengemeenschap
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Projectmatige aanpak volgens een concentrisch vormingsconcept
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Evaluatie Leerlijnen.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Workshop evalueren Dcp
Open ramen – vakdidactiek voor praktijkonderwijs hout
De puzzel past steeds beter
’ Ondernemend Onderwijs Professionaliseringsbijeenkomst Dinsdag 19 mei 2015 Van Maerlant College.
Titel samenkomst 14 januari 2016
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
Het openen van de black box van ontwerponderzoek Een bijdrage vanuit het project Onderzoek in Beweging Laura Tamassia UC Leuven-Limburg Congres voor Lerarenopleiders.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
Coaching in regioleren
Project vakdidactiek gedragswetenschappen
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
Avila College meer dan onderwijs school voor mavo en onderbouw havo
Samen leren regisseren: creatief omgaan met doorgaande leerlijnen
Actief burgerschap in het SO: “Hoe maken we samen het verschil?“
Verwelkoming Dag van het Secundair Onderwijs
Leiding geven aan school ontwikkeling
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
De rol van evaluatie in gedifferentieerd onderwijs
Masterclass voor lerarenopleiders
lokale autonome vrijwilligersverenigingen (nu 38)
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Doe je het digitalleen of transformetmeer?
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Transcript van de presentatie:

DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid! Isabelle.Janssens@vub.ac.be Directeur Erasmusatheneum Deinze Lerarenopleider Vrije Universiteit Brussel

Visie op leren in scholen Evolutie in maatschappij Recente onderwijsontwikkelingen Implicaties onderwijspraktijk Van kennis als doel naar kennis als gereedschap Van leerling passief naar actief en zelfstandig Van sturende naar meer begeleidende leraar (coach) EVALUEREN (moeilijk!) Kennis? Structureren na vergaren van kennis in hoofd, LT

Studentgericht onderwijs Constructivisme Activiteiten en leerprocessen van leerlingen centraal (hoeklasser woonark) Product- en procesevaluatie (criteria opstellen met leerlingen Eraspop), examen met jury (koppeling naar andere vakken) Leerlijn zelfsturing (leraargestuurde aanpak met sterke sturing kleine projecten zoals houten puzzel/gereedschapskoffer naar leerlinggestuurde werkvormen met complexere opdrachten zoals ontwerp zitbank/GO!-cart. Doorheen een graad zelfde iconen, zelfde systematiek gebruiken)

Leertaken Individueel/groepsopdrachten Systematische aanpak Ondersteuning via instructiekaarten, evaluatiefiches, reflectiemomenten, … Parameters zelfsturing, complexiteit, duur, context, verantwoordelijkheid, tijdsdruk, groepsgrootte! (Taken delegeren naar leerlingen bv magazijnbeheer) Zichtbaar maken van eindresultaat! Beroepseer van leerlingen, zelfvertrouwen

Directies, pedagogisch begeleiders en lerarenopleiders Kennis, attitudes en vaardigheden Opleiden tot brede leraren (coachen, werken in team, probleemgestuurde opdrachten opstellen) Projectmatig werken (opdeling TV en PV STOP) binnen authentieke leeromgeving Vertalen van werkvloer naar lerarenopleidingen

Focus op krachtige leeromgeving (probleemgestuurd) Authentiek, uitdagend en gedeelde verantwoordelijkheid Motivatie van de leerlingen, positieve attitude Aansluitend op de werkvloer/leefwereld (Eraspop, elektriciteitsplan van thuis meebrengen) Focus op het functionele, op het concrete! Dynamische leeromgeving – differentiëren – evalueren (opstellen eigen checklists, -fiches, -instructiefiches) Integratie van verschillende vakken (motivatie voor algemene vakken tov beroepsgerichte vakken? Verweven in projectmatig werken binnen realisatie ruwbouw)

Directies, lerarenopleiders Blokuren, max aantal leerlingen! Doe-stages, projectstages Infrastructuur: didactisch comfort Intervisie en reflectie vanuit scholen naar opleidingen (leer-kracht maken), expertise op de scholen erkennen, school - leerinstituut Vakgroepwerking (ook voor leraren in opleiding), ruimte voor (interne) professionalisering, rol en nood van begeleidende vakken (Nederlands, …)

Dank aan Alle deelnemers Alle sprekers en coaches Jos, Peter, Yolien, Frederik, Jo, Sarah & Isabelle voor de vlotte organisatie van deze inspirerende studiedag! Vakdidactiek nijverheidstechnieken? Intervisie? Uitwisseling van ervaringen?