Onderwijs(logistieke) landschap HAN in beweging!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

Visie ‘t Haarhoes Noordijk 24 april 2013.
De hoeden van Edward de Bono
De propedeuse: meer dan een eerste jaar
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
ROC-UP ! Wat is er gerealiseerd ……. 22 Januari 2013
Onderbouwend vertrouwen, focus op succes! Ron Bormans November 2006.
Bestuurlijke relevantie
Mensen maken de wijk Herijking wijkgericht werken Wim Kemp Wethouder voor welzijn, onderwijs, cultuur en wijkontwikkeling 10 december 2010.
Praktijkwerkplaats Poort Verbinding vrijwilliger en professional / Samenwerking formele en informele zorg Henriëtte Nauta (VMCA) en Marjan van Doorn.
Den Haag 25 januari 2011 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Associate degree en MBO-HBO
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Differentiëren in de klas (en erbuiten)
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
Faculteit Economie en Management. FEM Smart Business Center Van lerende organisaties naar lerende combinaties April 2015.
Maturity Scan HAN en nu verder! Presentatie Maturity Scan HAN
Duurzaam duurt het langst bij Hogeschool Leiden
Digitale Agenda 2020 Den Haag 14 oktober 2015.
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
Wie bepaalt de toekomst van het OV? Marieke Kassenberg Liesbeth Couwenberg.
Tafel dagbesteding gemeenten
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
Uitgeversgroep en Maatwerk Jeroen van Esch Docent - Uitgever Welkom!
Keuze voor één prestatie-elftal senioren. Het voorgenomen besluit Overwegingen en onderbouwing. De overwegingen: twee eerste seniorenelftallen financieel.
Keuze voor één prestatie-elftal senioren. Keuze voor één prestatie-elftal senioren. De agenda bij dit onderwerp: Informeren over de argumenten over de.
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
Welkom op de informatieavond van bs Groene Vallei
Werken aan de doorgaande lijn van 0-13 jaar De visie van 7 onderwijsbestuurders.
Leeruitkomsten, LOT en flexibilisering
MODERN BOEREN OP OUDE HOEVES even voorstellen 3 partners proces; nieuwe samenwerking expeditie ruimte.
Informatiebeleid, een basis voor beleidsresultaten Onderzoek door de Delftse Rekenkamer naar het informatiebeleid van de gemeente Delft 16 mei 2012.
Werkconferentie economische vitaliteit, 1 november 2012Jan Sijtsma outube.com/watch?v=S9ISlgCG3bA ‘de KUNST van het VERBINDEN’
Stelling: Planning & Control (P&C) is iets van financiën !
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
 Dynamiek waarbinnen PeelrandWonen opereert is:  -Complex,  -Vragend  -Oordelend  -Uitdagend  Visiedocument biedt de ruimte om flexibel in te spelen.
Centraal inwerkprogramma docenten HAN
Samen op reis naar excellente mensgerichte zorg !
Referentiemodel Flexibele onderwijslogistiek
Presentatie EduCheck SOML
Studieloopbaanbegeleiding
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Vernieuwen wijkparticipatie
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
Rotterdam: Van werkstad naar netwerkstad
Workshop jaarcongres VH 6 april 2017
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Gepersonaliseerd leren
Onderwijsontwerp cluster havo/vwo
24 UUR ZDV 2018 Hedy Segond von Banchet en Deborah van der Meere
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Nieuw onderwijsconcept Windesheim
Waarde(n)vol werk in uitvoering
“Omgeving in beweging”
Sportplatform De ontwikkeling van HARDERWIJK ACTIEF
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Rol van de NVZF rondom het thema: stimuleren van beweeggedrag in ziekenhuizen Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuis Fysiotherapie Maart 2018.
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Lennart Nooij & Linda Lemmens
Hogeschool Rotterdam “teams aan zet” 9 mei 2019
Uitgeversgroep en Maatwerk
Programma Digitale Leeromgeving
Transcript van de presentatie:

Onderwijs(logistieke) landschap HAN in beweging! Marcel Penners 9 mei 2019

Onderwijs(logistieke) Landschap HAN in beweging! Jaarcongres Vereniging Hogescholen 9 mei 2019 Onderwijs(logistieke) Landschap HAN in beweging! Marcel Penners Adviseur Onderwijslogisiek HAN

Doelstellingen Instellingsplan HAN (2016-2020) Instituten worden om die reden de dragende entiteiten van onze inhoudelijke en organisatorische ambities, waarin mensen zich verbinden rondom onderwijs en onderzoek. In het informatiebeleid staat de student centraal. 1.2 Naast onze basisinfrastructuur (die grotendeels op orde is) ontwikkelen we een keuze-infrastructuur (’cafetariamodel’) en vrije ruimte waarin gebruikers zelf keuzes kunnen maken voor een lokale infrastructuur. Wij spelen daarbij in op de verschillende leerstijlen van studenten en bieden hen de ruimte om verschillende leerroutes te volgen 1.4 Ook de opdracht van het Service Bedrijf verandert: het gaat de instituten faciliteren bij hun onderwijs en onderzoek, in het licht van de HAN-brede doelstellingen en ambities. We zullen aan de ‘harde’ kant sterker standaardiseren op de basisinfrastructuur van onze bedrijfsvoering en aan de ‘zachte’ kant meer flexibiliseren. 1.7 Differentiatie en keuzeruimte zijn gericht op verschillende doelgroepen. Differentiatie in het aanbod betekent ruimte voor verschillende routes en afstudeerrichtingen, excellentietrajecten, aansluitingstrajecten, verschillende didactische vormen (voltijd, deeltijd, werkplekleren) en in verschillende talen. 1.6 Ons informatiebeleid ondersteunt een leven lang gepersonaliseerd leren, onderzoeken en werken in een door technologie ondersteunde sociale en open leerwerkomgeving. Dat betekent dat de informatie- voorziening zich ontwikkelt van statisch naar wendbaar, van instellingsbrede naar ook persoonlijke digitale middelen, van applicaties naar gegevens, van gesloten naar open en van kostenpost naar waardecreator. 1.10 We herijken onze studentbegeleiding en de relatie met de student. Dit is meer dan studieloopbaanbegeleiding en wordt ook zichtbaar in de onderwijssituatie: in de wijze waarop de klassen, lessituaties, Leeromgevingen gestructureerd zijn; 1.11 Anticiperend op demografische ontwikkelingen zetten we in ons toekomstig huisvestingsbeleid vooral in op het verbeteren en efficiënt en flexibel gebruik van de huidige gebouwen. Duurzaamheid in gebouwen en bedrijfsvoering blijft een belangrijk uitgangspunt. 1.9 Iedere student weet zich in zijn gehele studieloopbaan herkend, gezien en gehoord. Dit vraagt om versterking van onze studentbegeleiding en het aansluitmanagement en om meer differentiatie en maatwerk in ons onderwijs. 1.8 We gaan enkele hardnekkige ‘dissatisfiers’ onder studenten, zoals de roostering, aanpakken.

Waarom een Onderwijslogistiek Landschap? Het Onderwijslogistieke Landschap geeft overzicht en richting om heldere (inrichtings)keuzes te maken om flexibelere leerroutes ook vanuit perspectief van organisatie en systemen mogelijk te maken.

Versie Referentie-model SURF Studentjourney Versie DT-Flex HAN FED Versie Referentie-model SURF

Landschapsontwerp BLOEI!

Schets van het Onderijslogistieke Landschap

Ontwerpprincipes Onderwijslogistiek Landschap Flexibele leerroutes vormen de basis voor ontwerp Het hart van het landschap wordt gevormd door de studiecontractketen en de planningsketen De HAN beschikt over één digitale onderwijsbibliotheek die geldt als bron voor alle onderwijs(logistieke ketens) In alle onderwijslogistieke ketens geldt het principe van Click, Call, Consult

Toekomstig landschap

Opdracht: Formuleer 5 argumenten waarom je als directeur van een HAN academy NIET zou willen werken met het geschetste onderwijslogistieke landschap!