Hogeschool Rotterdam “teams aan zet” 9 mei 2019
Teams aan Zet – Hoe organiseer je hierbij de ondersteuning?
Teams aan Zet – “Onze Agenda” Koers naar decentralisatie 2 jaar geleden ingezet bij introductie van de nieuwe strategische agenda van de Hogeschool Rotterdam “Onze Agenda”: “De sleutel is in handen van docententeams, al het overige is daar dienstbaar aan.” Speerpunten uit deze agenda mbt decentralisatie: In onze manier van werken staat professionele autonomie centraal. De docententeams zijn verantwoordelijk voor de kwaliteit van het onderwijs. Leidinggevenden en ondersteunende medewerkers dragen zorg voor een omgeving waarin docententeams kunnen excelleren.
Teams aan Zet – visie op ondersteuning binnen de Hogeschool Rotterdam Rode Ring- Centrale diensten zoals : Facilitair & ICT (FIT) Administratie, Informatievoorziening & Control (AIC) Concert Staf (CcS) Onderwijs Kwaliteit & Personeel (OKP) Blauwe Ringen – Decentrale ondersteuning bij instituten, rondom opleidingsteam georganiseerd, zoals: Bedrijfsbureau Kwaliteitszorg Financiën PZ Communicatie Externe Betrekkingen Bron: Werkplan Hogeschool Rotterdam 2017
Directie & Ondersteuning Teams aan Zet – Instituut voor de Lerarenopledingen Organisatie IvL – Centrale Model Onderwijs georganiseerd per cluster / opleiding Ondersteuning centraal georganiseerd vanuit Bedrijfsvoering Ontwikkelingen: Radicale decentralisatie (teams aan zet) Flexibilisering van het onderwijs Curriculum Ontwikkeling Programmering (bv kortcyclisch) Directie & Ondersteuning Cluster talen Cluster M&M PABO Cluster Exact
Gevolgen voor ondersteuning: Teams aan Zet Gevolgen voor ondersteuning: Beweging naar hybride model - Behoefte van clusters om ondersteuning zo dicht mogelijk bij de clusters/opleidingen te organiseren door oa: Meer persoonlijk contact, ondersteuners fysiek plaatsen bij de opleidingen Aansluiten bij overleggen Betrekken bij (curriculum)ontwikkeling
Teams aan Zet – Instituut voor de Lerarenopledingen Vraagstukken/uitdagingen bij Hybride model: Spanningsveld lean werken en flexibiliteit Toename compexiteit Wie heeft de regie (en overzicht) over welke processen? Wie bewaakt de organiseerbaarheid? Vertroebeling DOP/AOP? (kader HR 19% AOP) Borging expertise en professionalisering Borging naleving onderwijs-examenregelement (functiescheiding?)