Sanne van Beek en Willisa Kragt

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kom verder. Saxion. Aantrekkelijk werk voor jongeren in de technische sector. Gezocht: duidelijkheid, structuur en ontwikkeling.
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Tevredenheidonderzoek Maatjesproject
Diakenen op de bres… voor mantelzorgers Workshop Kerk in Actie Binnenlands Diaconaat Inspiratiebeurs 2012.
Rijk aan gezinsvriendelijk beleid?
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
Vragen en behoeften mantelzorgers mensen met CVA
Zorg Beter mét Vrijwilligers
NVPMT Werkveldgroep Revalidatie Bijeenkomst vrijdag 24 mei.
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Werk&Mantelzorg is een initiatief van Mezzo en Qidos. Powered by het Ministerie van VWS. MANTELZORGQUIZ Copyright © Werk&Mantelzorg.
Vergoedingsregeling dyslexie
Informatie vaardigheden
Wat wil de mantelzorger? Een onderzoek naar behoeften van mantelzorgers in Rotterdam Presentatie t.b.v. casuïstiekoverleg Mantelzorgondersteuning.
Welkom bij workshop IV Hoe zorg ik voor voldoende opdrachtgevers?
Vraag 1: Wat is mantelzorg?
Optimale Parkinsonzorg
Onderzoek Mentorschap
Mentorschap uit de startblokken! Evaluatie Mentorschap Netwerk Nederland en de regionale stichtingen Mentorschap.
De mantelzorgvriendelijke vereniging wat | waarom | hoe.
Vrijwilligerscentrale Haarlem e.o.
1 DE MANTELZORGER ALS ACTIEVE PARTICIPANT Mr Elisabeth van Oostrum 15 januari 2015.
Stichting Welzijn Bommelerwaard Samen zoeken naar een oplossing!
Marjan Hurkmans Anneke de Jong. Wat is de Wandeling Mantelzorger: verwerking intensieve periode, vergroten draagkracht, inzet ervaringsdeskundigheid.
Goede voorbereiding is het halve werk
Spreker(s) dag maand jaar Evaluatiebijeenkomst Medicatiebeoordeling in het verpleeghuis.
Interactieve Mantelzorgkamer Share&Care
Experiment 2: Museumbezoek in schoolverband. Vooraf Dit receptenboek is bedoeld voor musea die de resultaten van de experimenten willen toepassen in de.
Onderzoek op basis van de Waarstaatjegemeente Burgerpeiling Waarom ‘meedoen’ niet voor iedereen vanzelf gaat Eric de Kruik.
BRUSSEN Wat hebben zij nodig? Quick scan en de praktijk. Utrecht, Landelijke CP dag 3 oktober 2015 Mieke Vergeer, Nederlands Jeugdinstituut Sophie Wintels,
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Bijeenkomst mantelzorg- en vrijwilligers beleid Gemeente Zundert, 2015 Eva van den Broek.
Respijtzorg werkconferentie ‘...respijt op maat Drenthe’ 15 april 2015 B. Bijl.
Werkconferentie `... Respijt op maat Drenthe’ Uitkomsten onderzoek Respijtzorg.
Feiten Meest voorkomende helpdeskproblemen.  Per werknemer wordt gemiddeld een half uur per dag(!) besteed aan zoeken naar ICT antwoorden.  Productieverlies.
Jenneke van Veen, voorzitter van het Verbeterprogramma Palliatieve Zorg.
Campagne en coalitievorming Contact met politieke partijen 30 januari 2014.
Dienstverlening aan de burger HOE ERVAREN BURGERS MET EEN CHRONISCHE AANDOENING DE OVERHEIDSDIENSTVERLENING?
Evaluatieverslag coördinator ouderensteunpunten gemeente Landerd.
Medezeggenschap en agressie en geweld in de marktsector Jo Scheeren Harry Hartmann.
Wat heb jij mantelzorgers te bieden?. Leerdoelen Je onderzoekt en benoemt welke ondersteuningsbehoefte de mantelzorger heeft. Je bespreekt met de mantelzorger.
MODULE 1 ROLBEWUSTZIJN. SOFA-MODEL Samenwerken OndersteunenFaciliteren Afstemmen.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Huishoudelijke ondersteuning bij de cliënt met dementie.
Financiering van de zorg
Hoe ga jij naar een oplossing zoeken?
Joyce Mulder Esther Witte
Project Interculturele Palliatieve Zorg
Persoonsgerichte zorg
Ouderinitiatief Wonen in Goirle
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Samenwerken met vrijwilligers en mantelzorgers
Marktanalyse voor fysiotherapeuten. Marktanalyse voor fysiotherapeuten.
Netweten Cyberpesten.
Kwalitatief onderzoek naar de ondersteuningsbehoefte van brussen binnen Stichting Abrona Sanne Klomp Sociaal Pedagogische Hulpverlening
Steunpunt Mantelzorg (ZwolleDoet!)
Problemen van mantelzorgers die zorgen voor een oudere naaste
De zorgboerderij.
De Limburgse ouderenzorg in beweging
Bijeenkomsten modernisering CAO Sport
Mantelzorg en dementie
Onderzoek ‘peuterwerk in achterstandswijken’
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?
Doelgroep kwijt Kijkende naar de doelgroep EVB+ lijkt het wel of we onze doelgroep kwijt zijn. Zoek je op internet naar bijvoorbeeld LVB+ dan krijg je.
Meer op eigen benen in een etnisch diverse stad
GRIP OP GROEI Resultaten 0-meting
HET CONSUMENTEN ACTIVATIE CANVAS
Mantelzorgteam Saam Welzijn
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Transcript van de presentatie:

Sanne van Beek en Willisa Kragt ‘De intensieve en langdurige mantelzorgers van het Mantelzorgplatform Meppel’ Sanne van Beek en Willisa Kragt

Wie zijn wij? Voorstellen Waarom gekozen voor dit onderzoek? naam, leeftijd, woonplaats en opleiding Waarom gekozen voor dit onderzoek? Wat is onze ervaring met mantelzorg?

Inleiding In 3 jaar tijd is het aantal mantelzorgers aanzienlijk gegroeid: van 300 1200 Interesse in de kenmerken van de mantelzorgers & de intensieve en langdurige mantelzorgers Te weinig bekend over deze doelgroep. Intensief: De mantelzorger zorgt meer dan 8 uur per week voor zijn/haar naaste. Langdurig: De mantelzorger zorgt langer dan 3 maanden voor zijn/haar naaste.

Hoofdvraag & deelvragen ’Wat is het aandeel intensieve en langdurige mantelzorgers in het bestand van Mantelzorgplatform Meppel en wat zijn hun verwachtingen van de ondersteuning van het Mantelzorgplatform Meppel?’ Deelvragen: 1. Hoeveel intensieve en langdurige mantelzorgers zitten er in het bestand van mantelzorgplatform Meppel? 2. Wat zijn de kenmerken van een intensieve en langdurige mantelzorger? 3. Wat zijn de verwachtingen van de intensieve en langdurige mantelzorgers ten aanzien van de ondersteuning van het Mantelzorgplatform Meppel?

Methode Praktijkgericht onderzoek Enquête Interview Dialoogbijeenkomst Met elementen van PAO Enquête Populatie: 928 mantelzorgers Meetinstrumenten Verwachting Gericht op intensieve en langdurige mantelzorgers Interview Populatie: zes mantelzorgers Vijf professionals Dialoogbijeenkomst Populatie: stakeholders Ethische overwegingen

Resultaten Enquête Vraag 5 uit de enquête. Intensief?

Resultaten Enquête Vraag 6 uit de enquête. Langdurig?

Resultaten Enquête Vraag 3 uit de enquête.

Resultaten Enquête Vraag 4 uit de enquête.

Resultaten Enquête Vraag 7 uit de enquête.

Resultaten Enquête Vraag 8 van de enquête. Bij deze vraag waren er meerdere antwoorden mogelijk, daarom komt het percentage niet op 100% uit bij het optellen van alle staafdiagrammen.

Resultaten Enquête Vraag 9 van de enquête. Bij deze vraag waren er meerdere antwoorden mogelijk, daarom komt het percentage niet op 100% uit bij het optellen van alle staafdiagrammen.

Resultaten Enquête Vraag 10 van de enquête. Gemiddelde is 6,13% 19% geeft een 7 17% geeft een 5, 6, 8

Resultaten Interview en dialoogbijeenkomst Maatwerk leveren Lastig om maatwerk te leveren als organisatie. Mantelzorgers hebben er wel behoefte aan. Informeren over ondersteuningsmogelijkheden Er moet goed geïnformeerd worden naar de mantelzorgers toe over wat er allebei mogelijk is op het gebied van mantelzorgondersteuning. Jonge mantelzorguitjes Tijden voor deze uitjes zijn niet altijd gunstig én het leeftijdsverschil is erg groot van de jonge mantelzorgers. Samenwerking tussen organisaties Organisaties zouden beter met elkaar moeten samenwerken, elkaar beter moeten weten te vinden en gebruik moeten maken van elkaars netwerk. Bloemmodel Onbekendheid ondersteuningsmogelijkheden bij de mantelzorgers Sommige mantelzorgers weten niet dat dit mogelijk is en wat deze ondersteuning precies inhoudt. Alle informatie op één plek Één centraal en inzichtelijk punt met duidelijkheid van ’de wegen’.

Discussie Enquête Groot reactiepercentage enquête = grotere kans dat het voor alle mantelzorgers geldt. 15% was het streven 26% behaald 51% van de mantelzorgers bij het Mantelzorgplatform Meppel zorgen (extra) intensief en langdurig. In Nederland ligt dit percentage voor de intensieve mantelzorgers op 16%. En een half miljoen mensen zorgt langdurig. Iemand die langdurig en intensief zorgt heeft meer kans op overbelasting. Er werd een 6,4 op de overbelastingvraag gescoord door deze mantelzorgers in vergelijking tot een 5,6 van alle mantelzorgers die de enquête hadden ingevuld. Het is ook te zien dat de langdurige en intensieve mantelzorgers veel taken hebben, zoals: beschikbaar/bereikbaar zijn, vervoer en begeleiding bij bezoeken en gezelschap. Daarnaast blijkt dat de belasting zwaarder wordt als een mantelzorger voor een kind (25%) of een partner (48%) zorgt. Ook het ziektebeeld bepaald de mate van belasting. Dementie (14%) lijdt tot een hogere ervaren belasting Door de cognitieve beperkingen en gedragsveranderingen.

Discussie Interview en dialoogbijeenkomst Goede mantelzorgondersteuning is een kwestie van maatwerk. Professionals hebben een belangrijke rol in het delen van informatie en verwijzing naar andere organisaties en/of professionals.

Conclusie Enquête Interviews en dialoogbijeenkomst 46.5% intensieve en langdurige mantelzorgers. Grootste gedeelte is vrouw. Gemiddelde leeftijd tussen de 46 en 65 jaar. Meerderdeel zorgt voor hun partner. Meest voorkomende ziektebeelden zijn ‘lichamelijke beperking’ en ‘verstandelijke beperking’. Interviews en dialoogbijeenkomst meer bekendheid ondersteuningsmogelijkheden. Informeren over ondersteuningsmogelijkheden Maatwerk leveren Alle informatie op een plek Beter samenwerken  bloemmodel Meer aandacht voor jonge mantelzorg uitjes

Aanbevelingen Alle informatie op één plek Het Mantelzorgplatform zou meer organisaties bij het platform kunnen betrekken. Steeds meer informatie. Mantelzorgers hoeven maar één ‘weg’ te onthouden. Rekening houden met mantelzorgers zonder internet. Maatwerk leveren Luisteren en kijken naar de behoeftes en wensen van de individuele mantelzorgers. Bij nieuwe (thema)bijeenkomsten zal er goed gekeken kunnen worden naar de begin- en eindtijd. Naar de interesses van de mantelzorger. (bijvoorbeeld lotgenotencontact of een informatiebijeenkomst) Onbekendheid ondersteuningsmogelijkheden Het mantelzorgplatform zou meer kunnen informeren en bekend maken over der ondersteuningsmogelijkheden die er geboden kunnen worden. Persoonlijke gesprekken Informatiefolder Samenwerken tussen organisaties werken vanuit een bloem model

Bedankt voor uw aandacht! Zijn er nog vragen? Einde Bedankt voor uw aandacht! Zijn er nog vragen? Bedankt voor uw aandacht! Zijn er nog vragen?