Info klinisch onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het schrijven van een practicum verslag
Advertisements

StartDOCUMENT Petje op petje af Muziek van holland spot of fimpje.
Inleiding Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je:
Eindwerk zesde jaar.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Het oude Egypte Frankie Schram 1 Het oude Egypte Werken met een website-onderdeel Fr. Schram 29/011/2003.
Bachelor verpleegkunde
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
ResearchLab V1 Blok hoorcollege 5 © R. Buisman.
Jaar 1 les 5 Het creatieve proces
Hoe werkt een powerpoint?
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Iedereen coach naar Jef Clement.
Frans informatica 1INFO 2INFO 3INFO.
Natuurwetenschappelijk verslag
Scriptieseminarie 3 Methode – Experimenteel onderzoek
2 de en 3 de graad.  De leerlingen kunnen op het einde van de 2 de graad  Doelgericht informatie opzoeken over het verleden en het heden op basis.
Groep 5.
Tweede wereldoorlog.
2rootje ‘Dat is uit de kunst’
Klinisch redeneren en evidence based practice
Workshop ondersteunen eigen regie van de patiënt: Jeroen Havers Angela de Rooij 4 december 2014.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Onderzoek doen een methodische aanpak
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Workshop evalueren Dcp
Een schot voor open doel?!
Denise Goessens-Nix, ketencoördinator CVA keten Parkstad Utrecht, 7 oktober 2015.
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
Verpleegkundig redeneren
Productbespreking 2 la 3 1 december Goed: Relevante onderwijsvernieuwingen! Marcia: handelingsgericht werken Manon: actief leren Sandra: betekenisvol.
Gnathologie Casus mevrouw De Wilde. Mevrouw De Wilde heeft in het verleden bij u in de praktijk als tandartsassistente gewerkt. Ondanks dat zij haar dienstverband.
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
ECTS fiches Aanleiding WIE: Alle instellingen op Associatieniveau WAT: Vernieuwde structuur ECTS fiches  Vernieuwde KU Loket toepassing 
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Zicht op Samenspel! Meander & Bas Schepers. Programma EERSTE HELFT –Inleiding –Verwachtingen & Vragen –Project of Traject ? –Volgen RUST TWEEDE HELFT.
STAPPENPLAN STAGE 10 stappen voor een succesvolle stage in de Master Vergelijkende Moderne Letterkunde.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Het onderzoeksverslag
Studieloopbaanbegeleiding
In 2017 ga jij: je diploma halen;
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Werkstuk nask In de week van 23 januari 2017 (week 04) voor vrijdag 27 januari 12:15, inleveren Daarna: elke werkdag te laat: 5 punten (van de 100) van.
Aantekeningen maken en navertellen
Bronnen en onderzoeksvragen
4 HAVO wiskunde A hoofdstuk 4 n.a.v. de proef
Methodiek T1 Analyse van het verpleegkundig proces
De eerste les Goedgekeurd door CKO vakgroep < ... >
De eerste les Goedgekeurd door CKO
Digi(bord)boek project <titel project>
Begeleiden les 2.
Plannen en optimaliseren
Spreken en gesprekken 2.2 en 2.3 Schrijven 1.5 en 1.6 Grammatica 3.3
(Niet) Allemaal digitaal
OPO Klinisch onderwijs
Welke rol speelt de EU bij de vrijmaking van de internationale handel?
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test
Gesprekstechnieken Les 6.
Introductie V6 2018/2019.
VTH3 (verpleegtechnisch handelen) "postoperatieve zorg" VP16
Loopbaan en burgerschap les 3
Info klinisch onderwijs
De eerste les Goedgekeurd door CKO
Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test
Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test
Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test
Transcript van de presentatie:

Info klinisch onderwijs Infosessie 24 mei 2019

Doelstelling mondeling examen Klinisch redeneren aantonen door linken te leggen tussen diagnose – behandeling – verpleegkundig luik (Gordon en PESDIE’s) a.d.h.v. mondelinge presentatie met verdediging Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

Evaluatie ECTS fiche 80% stage + 20% mondeling examen Foutief indienen = -1/20 op mondeling examen Tweede zittijd enkel voor mondeling examen Niet tolereerbaar Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

Verbetersleutel Verbetersleutel SVR Fase 1   Paper Mondeling Basis Pluspunt Presentatie x Structuur + essentie benoemen 1 Presentatievaardigheid (vlotheid, timing,…) Literatuurlijst APA-norm 0,5 Verwijzing in de tekst Medische luik vakjargon + uitleg link diagnose --> behandeling link medicatie --> VPK handelen Prognose VPK gegevens Parameters: noteren 0,25 Parameters: interpreteren 0,75 Gordon: basis info Gordon: surplus info PESDIES Lijst: volgorde Lijst: klopt met zorgvrager Lijst: Correcte benaming van ALLE problemen Probleem: Aard Oorzaak: van besproken zorgvrager Symptomen bij het probleem Doelstelling: correcte inhoud Doelstelling: SMART of RUMBA Interventies (HAPP) Interventies: van toepassing op de zorgvrager? Evaluatie: formulering Evaluatie: inhoud Evaluatie: voorstellen tot verbetering Kritische blik tussen realiteit en carpenito Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

Verloop examen Voorbereiding: thuis: ken je patient en je patientenstudie De dag zelf: Je komt naar het examenlokaal op het geplande tijdstip; zorg dat je tijdig aanwezig bent Je brengt je stage-opdracht mee, en je mag je Carpenito + overzichtje verpleegproblemen per patroon ook meebrengen Je mag al je meegebracht materiaal gebruiken bij jouw presentatie Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

Verloop examen Je krijgt 3 minuten tijd om jouw casus voor te brengen Daarna word je bevraagd omtrent verschillende items uit jouw opdracht Dit kan zijn over: Items die onvolledig zijn Items die onduidelijk zijn Items waarin we verdieping zoeken …. Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

verdediging

Beknopte voorstelling Dit is de basis van jouw patientenvoorstelling; Deze vul je aan met volgende belangrijke items: Behandeling Gordon Verpleegproblemen Belangrijke zaken die we moeten weten over de zorgvrager Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

Medische gegevens Zorg dat je het medisch traject van je zorgvrager kent, en dat je de belangrijkste items ervan kan weergeven Benoem essentiële zaken uit de behandeling Vergeet niet de ondersteunende therapieën

Medische gegevens Zorg dat je begrijpt wat je geschreven hebt Zorg dat je linken leggen met je verdere verhaal Linken tussen medicatie – Gordon – PESDIE zijn belangrijk Elke patiënt heeft een prognose; verwoordt deze op een professionele manier Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

Verpleegkundige gegevens Maakte je een juiste interpretatie van de parameters? Zie je hiervan iets terugkomen in jouw PESDIE’s? Kan je uitleggen waarom parameters misschien niet genomen zijn? Welke vind je overbodig of tekort gecontroleerd, en waarom?

Patronen van Gordon Heb je alle patronen besproken? Waar maakte je relevante dagobservaties? Welke linken heb je gemaakt met de medische gegevens, medicatielijst, parameters, PESDIE’s? Waar had je achteraf bekeken nog dieper op moeten ingaan?

Verpleegproblemen Startte je met een lijst verpleegproblemen? Benoemde je de problemen zoals vermeld in carpenito? Waarom vindt je het probleem dat je als eerste benoemde het belangrijkste? Maakte je een duidelijke link met je medische gegevens, medicatielijst, parameters, patronen van Gordon? Is het een actueel, risico of mogelijk probleem? Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

PESDIE Werkte je de meest relevante verpleegproblemen uit? Is er een link tussen je symptomen en Gordon? Is je doelstelling RUMBA’t geformuleerd? Of kan je je ons een RUMBA’t doelstelling formuleren? Zijn je interventies van toepassing op je patiënt? Formuleerde je correct een evaluatie? Hadden de interventies effect? Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

Literatuurlijst? Gebruikte je nog andere bronnen? Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

Theoretisch kader

Verpleegkundige diagnose P = probleem E = etiologie S = symptomen D = doelstelling R = relevant U = verstaanbaar M = meetbaar B = waarneembaar A = haalbaar + T tijdsgebonden Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

Verpleegkundige diagnose I = interventies H = haalbaar A = aanvaardbaar P = professioneel verantwoord P = precies uitgeschreven Wie? Wat? Waar? Wanneer? Waarmee? E = evaluatie Vraagvorm met antwoord Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld

Verbanden P E S D I E Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld