Info klinisch onderwijs Infosessie 24 mei 2019
Doelstelling mondeling examen Klinisch redeneren aantonen door linken te leggen tussen diagnose – behandeling – verpleegkundig luik (Gordon en PESDIE’s) a.d.h.v. mondelinge presentatie met verdediging Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld
Evaluatie ECTS fiche 80% stage + 20% mondeling examen Foutief indienen = -1/20 op mondeling examen Tweede zittijd enkel voor mondeling examen Niet tolereerbaar Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld
Verbetersleutel Verbetersleutel SVR Fase 1 Paper Mondeling Basis Pluspunt Presentatie x Structuur + essentie benoemen 1 Presentatievaardigheid (vlotheid, timing,…) Literatuurlijst APA-norm 0,5 Verwijzing in de tekst Medische luik vakjargon + uitleg link diagnose --> behandeling link medicatie --> VPK handelen Prognose VPK gegevens Parameters: noteren 0,25 Parameters: interpreteren 0,75 Gordon: basis info Gordon: surplus info PESDIES Lijst: volgorde Lijst: klopt met zorgvrager Lijst: Correcte benaming van ALLE problemen Probleem: Aard Oorzaak: van besproken zorgvrager Symptomen bij het probleem Doelstelling: correcte inhoud Doelstelling: SMART of RUMBA Interventies (HAPP) Interventies: van toepassing op de zorgvrager? Evaluatie: formulering Evaluatie: inhoud Evaluatie: voorstellen tot verbetering Kritische blik tussen realiteit en carpenito Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld
Verloop examen Voorbereiding: thuis: ken je patient en je patientenstudie De dag zelf: Je komt naar het examenlokaal op het geplande tijdstip; zorg dat je tijdig aanwezig bent Je brengt je stage-opdracht mee, en je mag je Carpenito + overzichtje verpleegproblemen per patroon ook meebrengen Je mag al je meegebracht materiaal gebruiken bij jouw presentatie Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld
Verloop examen Je krijgt 3 minuten tijd om jouw casus voor te brengen Daarna word je bevraagd omtrent verschillende items uit jouw opdracht Dit kan zijn over: Items die onvolledig zijn Items die onduidelijk zijn Items waarin we verdieping zoeken …. Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld
verdediging
Beknopte voorstelling Dit is de basis van jouw patientenvoorstelling; Deze vul je aan met volgende belangrijke items: Behandeling Gordon Verpleegproblemen Belangrijke zaken die we moeten weten over de zorgvrager Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld
Medische gegevens Zorg dat je het medisch traject van je zorgvrager kent, en dat je de belangrijkste items ervan kan weergeven Benoem essentiële zaken uit de behandeling Vergeet niet de ondersteunende therapieën
Medische gegevens Zorg dat je begrijpt wat je geschreven hebt Zorg dat je linken leggen met je verdere verhaal Linken tussen medicatie – Gordon – PESDIE zijn belangrijk Elke patiënt heeft een prognose; verwoordt deze op een professionele manier Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld
Verpleegkundige gegevens Maakte je een juiste interpretatie van de parameters? Zie je hiervan iets terugkomen in jouw PESDIE’s? Kan je uitleggen waarom parameters misschien niet genomen zijn? Welke vind je overbodig of tekort gecontroleerd, en waarom?
Patronen van Gordon Heb je alle patronen besproken? Waar maakte je relevante dagobservaties? Welke linken heb je gemaakt met de medische gegevens, medicatielijst, parameters, PESDIE’s? Waar had je achteraf bekeken nog dieper op moeten ingaan?
Verpleegproblemen Startte je met een lijst verpleegproblemen? Benoemde je de problemen zoals vermeld in carpenito? Waarom vindt je het probleem dat je als eerste benoemde het belangrijkste? Maakte je een duidelijke link met je medische gegevens, medicatielijst, parameters, patronen van Gordon? Is het een actueel, risico of mogelijk probleem? Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld
PESDIE Werkte je de meest relevante verpleegproblemen uit? Is er een link tussen je symptomen en Gordon? Is je doelstelling RUMBA’t geformuleerd? Of kan je je ons een RUMBA’t doelstelling formuleren? Zijn je interventies van toepassing op je patiënt? Formuleerde je correct een evaluatie? Hadden de interventies effect? Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld
Literatuurlijst? Gebruikte je nog andere bronnen? Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld
Theoretisch kader
Verpleegkundige diagnose P = probleem E = etiologie S = symptomen D = doelstelling R = relevant U = verstaanbaar M = meetbaar B = waarneembaar A = haalbaar + T tijdsgebonden Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld
Verpleegkundige diagnose I = interventies H = haalbaar A = aanvaardbaar P = professioneel verantwoord P = precies uitgeschreven Wie? Wat? Waar? Wanneer? Waarmee? E = evaluatie Vraagvorm met antwoord Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld
Verbanden P E S D I E Groene kader = goed voorbeeld; rode kader = fout voorbeeld