ADL.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Huiswerktips.
Advertisements

Mijn spreekbeurt: Wat is diabetes?
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
Hygiëne en doel van het schoonmaken
Hygiënebewustzijn voor medewerkers in de voedselketen
Rotary is een club van vrouwen en mannen die elkaar iedere week ontmoeten en dan elkaar vertellen over hun werk We helpen mensen die hulp kunnen gebruiken,
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Mijn stage bij het flierefluit Naam: chantal kobus Klas: 4a Jaar: 2008 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu.
Mijn hobby: is over cultuur van Ethiopië
Leren = Concentreren I II III.
Groep 1-2 Voorstellen en kort vertellen welke onderwerpen aan bod komen.
PAD Mindfulness en Yoga
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Haren wassen.
OFC28 mediawijsheid les 4.
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Docentinstructie: Het is aan te bevelen de eerste dia’s klassikaal te tonen en met uitleg te bespreken. Als na zes dia’s een korte demo van Celsius/Fahrenheit.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Artis.
Psychologieles 9 lesweek 9 NEARPOD
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
H3.5, Grote schonmaak 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat.
Zindelijkheid Vlot op de pot ? 8 oktober 2009 Hilde Theuwissen.
Educatiecentrum in een krottenwijk in Bangladesh
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Je huid bedekt je hele lichaam
ZGK-V les 2 Blaaskatheter, blaasspoelen, suprapubisch katheter
ADL Les 3 31 mei 2016 Berthe/Mirjam.
Huisvesting en Hygiëne
Maslow Behoeftenpiramide.
Observeren en rapporteren
ADL, les 2 31 mei 2016 Berthe/Mirjam.
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Gezondheid Les 1.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
IBS 2 de verpakking Lesweek 2..
Peer Buddy Nieuwkomer Metameer
Voorlichting, advies en instructie
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Thema Zintuigen.
Mijn spreekbeurt: Wat is diabetes?
Predictor Early Digital, test vanaf 5 dagen voor uw menstruatie uitblijft. Voor vrouwen die zo snel mogelijk willen weten of ze al dan niet zwanger zijn.
Scabiës behandeling met tabletten behandeling
Gezondheid Les 1.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Scabiës behandeling met zalfbehandelingabiës behandeling
Voel je wel in je vel !.
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Kamertraining Gezinshuis Terug naar de Toekomst
Wat doet media? Hoe wordt media gebruikt?
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Gedragsproblemen en stoornissen
Gedragsproblemen en stoornissen
gesprekstechnieken Les 2
ADL Les 1.
ADL Les 3.
KUN JE BOOSHEID ALTIJD ZIEN?
Is een onnatuurlijke en kunstmatig aangelegde opening.
ADL Les 1.
Anatomie en Fysiologie
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Stofwisselingsziekte…
Ontwikkelingspsychologie
Incontinentie… Wat is dat eigenlijk?
Mijn spreekbeurt: Wat is diabetes?
Transcript van de presentatie:

ADL

Vorige week Wat is ADL Waarom is het belangrijk ADL betekent: Algemene Dagelijkse Levensverrichtingen. Hierbij valt te denken aan: Wassen, douchen, aan- uitkleden, toiletgang, haar- en gebitsverzorging, eten en drinken etc. Cliënten hebben soms hulp nodig bij de ADL en dat leren we in deze lessen. Probeer de cliënt alles wat hij/ zij zelf zou kunnen doen ook zelf te laten doen. Ook al duurt het dan langer. Waarom is het belangrijk?: Mensen willen graag “goed voor de dag” komen. Er goed uitzien is belangrijk voor de eigenwaarde van een persoon. Een slechtte ADL is ook slecht voor de gezondheid. Met vieze nagels in een wondje open krabben kan een infectie ontstaan. Niet tanden poetsen veroorzaakt cariës en een slechtte adem. Etc. Als anderen geholpen moeten worden bij de ADL is het heel reëel te weten dat die ander daar misschien schaamte voor heeft. Dat is een belangrijk aandachtspunt in de hulpverlening. Mannen kunnen een erectie krijgen. Hierop moet de hulpverlener zijn voor bereid en op de juiste manier kunnen anticiperen. (Overleggen met een man wat te doen. Bijv. even stoppen en dan weer doorgaan? Geen koude washandjes of geweld gebruiken (knijpen of een tik er tegenaan geven)

18.3.6 Babyverzorging Wat heb je nodig bij babyverzorging: Aankleedkussen Kleertjes in de juiste maat Gezichtsdoekjes Luierdoekjes Babyzeep Badje Zachte handdoeken Luiers in de juiste maat Babybadje of tummy tub (speciale bademmer) Let goed op de temperatuur van het water. T 37. Deze kun je controleren door met je elleboog het water te voelen. Zorg ook voor een warme omgeving. Babay’s koelen heel snel af. Leg alles wat je nodig hebt van te voren klaar. Loop nooit weg bij een baby of kind tijdens het badderen. Of als die op de commode ligt. Voor baby’s wordt vaak speciale babyzeep gebruikt met een neutrale PH omdat hun huid nog gevoelig. Is.

18.4 toiletgang Zindelijkheid Hoe leer je een kind zindelijk te worden? Toiletgang van ouderen Waar moet je op letten? Baby’s en kinderen. Vraag de studenten of ze hier in hun stage mee in aanraking komen en of ze er iets over kunnen vertellen. Moment van zindelijkheid training verschilt van kind tot kind. Gemiddeld is een kind: Overdag 2-3jaar zindelijk. S’nachts rond 4jaar zindelijk. Kind moet lichamelijk in staat zijn om zindelijk te worden: controle over de sluitspieren en het voelen aankomen. Kind moet psychisch in staat zijn om zindelijk te worden: Ze moeten schhon willen blijven en een luier vies vinden. Kind leren zindelijk worden: Heb geduld! Regelmatig op een potje zetten (direct na eten, voor- en na slapen etc) en prijzen als er wat in komt. Leer direct de hygiëne aan. Gebruik wc papier en handen wassen etc. Toiletgang ouderen: Vraag de studenten of ze hier in hun stage mee in aanraking komen en of ze er iets over kunnen vertellen. Waar moet je op letten?: Gene of schaamte, privacy, hygiëne voor jezelf en de cliënt. Incontinentie= Het niet (goed) kunnen ophouden van urine en/ of ontlasting.

18.5 incontinentiemateriaal Luiers Slips Fixatiebroekje Pants Flex Matje Inleggers Opdracht: doe bij elkaar inco om (over de kleding heen) Wat ervaar je? Zie blz. 363 t/m 365 van het boek. De docent neemt incontinentiemateriaal mee naar de les om het de klas te laten zien. Dit materiaal is te vinden in de kasten van de 1e etage van de verpleegopleiding. Wel alles weer terug leggen. Opdracht: Laat de studenten inco materiaal bij elkaar omdoen. Over de kleding heen uiteraard. Dit kan ook staand. Client staat ook vaak bij de wc.

18.6 urinelijst en defecatielijst Op een urinelijst staat wanneer iemand drinkt, op welke tijden dit gebeurt en hoeveel hij plast. Redenen: Blaasontsteking Vaak plassen Niet goed kunnen plassen Ongewild urineverlies Nierstenen Defecatie = ontlasting. Op een defecatielijst wordt bijgehouden hoeveel/ hoevaak iemand ontlasting heeft op een dag. Bij menstruatie wordt meestal maandverband gebruikt of de cliënt moet zelf een tampon kunnen inbrengen. Bij een urine lijst moet wordt altijd de intake en output gecombineerd bijgehouden. Je hebt er weinig aan als je alleen 1 van deze 2 onderdelen noteert.

Opdracht: 20 minuten Lees in tweetallen blz. 371 en 372 van het boek. Beschrijf 2 voorbeelden van ADL waar jullie rekening moeten houden met schaamte en privacy. Beschrijf hoe je dit gaat aanpakken. Wordt klassikaal nabesproken

Huiswerk volgende week: Maak een start met de eindopdracht (zie volgende dia) Neem je tandenborstel, tandpasta en een handdoek mee naar school

Eindopdracht ADL Maak in een groepje een presentatie of een filmpje of individueel een verslag (minimaal 2 en maximaal 4 A-4tjes) van een ADL handeling. Benoem aspecten die bij de handeling horen zoals: - Waarom moet je het doen bij de cliënt? - Wat heb je nodig? - Hoe voer je de handeling uit? - Met welke aspecten rondom schaamte en privacy moet je rekening houden? Presentatie of filmpje wordt in de les van week 5 van dit blok gegeven of getoond. Een verslag dient voorafgaand aan de les te zijn ingeleverd bij de docent. Als er tijd over is kunnen de studenten vast beginnen aan hun eindopdracht van de ADL.