Inspecties in beeld Almere, 14 februari 2019.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Resultaatgericht Samenwerken
Ervaringen in samenwerking
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Samen kunnen we meer … Partindag 2013 Workshop beleidsplan schrijven Lucy Engelen, Partin.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Beheer en onderhoud in de openbare ruimte Commissie Leefbaarheid vraagt op 10 juni 2004: “Is het mogelijk om beheerplannen (met achterliggende info) per.
De kracht van it suits IT Als groothandel of brandowner in fashion bent aan het juiste adres voor automatisering en professionalisering van al uw – generieke.
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
Nationaal Innovatie Event
Mensen maken de wijk Herijking wijkgericht werken Wim Kemp Wethouder voor welzijn, onderwijs, cultuur en wijkontwikkeling 10 december 2010.
De Onderwijscalculator 29 november 2009 Hergen Datema Artefaction.
Maatschappelijk Aanbesteden
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Gemeente en woningbouwcorporatie
Governance van de informatievoorziening
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
30 september 2005 Professioneel asset management Kunstwerken eindrapport.
Op weg naar professioneel asset management
Presentatie: Bedrijven InvesteringsZone
Governance van de informatievoorziening
Meerjarig onderhoud Presentatie Jos Oostveen
Werksessie Een openbare ontmoetingsplek in de openlucht 20 juni 2014 Peter van Heek (VKK-FDG)
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 3 Processen besturen
6 stappen in Risico management
De Wiekelaar als ontmoetingspunt De rol van Kulturhusen en de Wmo.
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2011/2012 Opdracht 3.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
Over organisatieverandering via programmamanagement versus lean management Thea van den Berg Suzan Vos Rijkswaterstaat.
Prestatie afspraken met Union1 Prestatie afspraken Gemeente Oud-Beijerland en Union Commissie Ruimte + Commissie Samenleving 3 december 2008.
Assetmanagement Een nieuwe manier van beheer. Assetmanagement in Dordrecht Wat is Assetmanagement? En wat is het verschil met de huidige werkwijze? Welke.
Certificering van assetmanagement
Provincie Noord-Holland “Kansen voor waterrecreatie” Sail, 21 augustus 2015 Bram Hulsman programmamanager Provincie Fryslân Het Friese.
Seminar asset management provincie Noord-Holland Grip op beheer en MEER Asset management in de gemeente Houten 4 maart 2015.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Beeld plaatsen ter grootte van dit kader Het nieuwe asset- management een bijdrage aan een toekomstbestendige infrastructuur 26 mei 2016 Marc van den Elzen.
Concept-voorstel nieuwe opzet programmabegroting t.b.v. de Raadswerkgroep ‘strategisch sturen met programma’s’ 18 februari 2010.
De Nota Kapitaalgoederen Assetmanagement Seminar
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Transitiepaden AFL Van school  Naar kenniscentrum AFL Van werken binnen teams in opleidingen  Naar samenwerken binnen en tussen domeinen en met de 5.
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
Gezondheid & de Omgevingswet
Resultaatgericht Samenwerken
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Sjors Slaats december 2015 Omgevingswet & de Raad Sjors Slaats Sjors Slaats december 2015.
De onderbouwingen per perceel
Aanbesteding HHs Collegeweb.
Wegen van waarden en randvoorwaarden
HELP! Beren op de omgevingsweg
STUREN OP BEELDKWALITEIT
Routekaart verbreed GRP
Waarstaatjegemeente.nl Horizontale Verantwoording
Les 1: Brainstorm en kennismaken
bij kwaliteit en outcome
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Human Resources Accounting
Instrument Team Intervisie
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
2.6 duurzaamheid in projecten
Fit voor de zorg Toekomstbestendig door slimmer en efficiënter te werken Waardevolle kennis en ideeën van jou als zorgprofessional Als organisatie toekomstbestendig.
Transcript van de presentatie:

Inspecties in beeld Almere, 14 februari 2019

Voorstellen Algemene informatie gemeente Súdwest-Fryslân Bruggen , vaarrecreatieve voorzieningen en oeverconstructie Inspecties Snelle prioritering Paspoorten GBI Appsbank (GBIapp-kunstwerkenplanning) Integrale planning Assetmanagment GBI Online live (PostgreSQL)

Algemene informatie gemeente Súdwest-Fryslân (SWF) De gemeente is het resultaat van meerdere gemeentelijke herindelingen (januari 2011). SWF ontstond uit de fusie van de gemeenten Bolsward, Nijefurd, Sneek, Wûnseradiel en Wymbritseradiel. 1 Januari 2014 werd een deel van de opgeheven gemeente Boarnsterhim toegevoegd 1 Januari 2018 werd de gemeente uitgebreid met een deel van de opgeheven gemeente Littenseradiel Totale oppervlakte 841,56 km2 459,64 km2 land 381,92 km2 water 89.700 inwoners 89 kernen, waaronder 6 van de Friese elf steden

Bruggen en vaarrecreatieve voorziening en oeverconstructie Onze gemeente telt 746 kunstwerken: 657 bruggen Beweegbare brug (39) Fiets-, voetbrug (301) Verkeersbrug (262) Viaduct (3) Duikerbrug (12) Tunnel (6) 89 vaarrecreatieve voorzieningen Steiger (84) Vlonder (5) 140 km aan oeverconstructies Beschoeiing (67 km) Damwand (43 km) Glooiing (17 km) Walmuur (13 km)

Inspectie In 2014 zijn al onze bruggen en vaarrecreatieve voorzieningen geïnspecteerd door onze technisch medewerker. De oeverconstructies zijn in 2016 geïnspecteerd. Aan de hand van deze inspectieronde is er ook meteen een jaar van uitvoering ingevuld binnen het kunstwerkonderdeel. In 2018 zijn we begonnen met een nieuwe inspectie bruggen en vaarrecreatieve voorzieningen.

Snelle prioritering Economisch belang: a) voor wegverkeer (zijn er omrij-mogelijkheden en hoeveel km dan extra) b) vaarverkeer beroeps- en recreatief (kosten stilliggen en imagoschade bij watersporters) Beeldkwaliteit: differentiatie in historisch dorps- en stadskernen, bedrijfsterreinen en buitengebied Voor snelle categorisering maximaal drie niveau’s gebruiken: hoog=3, middel=2, laag=1

Paspoort oeverconstructie

GBIapp-Kunstwerkenplanning

Economisch en beeldkwaliteit 3

Economisch 3, beeldkwaliteit 2

Integrale planning

Samen Werken is de Kracht van de Toekomst!! Asset management Samen Werken is de Kracht van de Toekomst!! Wat is Asset management? Assetmanagement bij Súdwest-Fryslân is een werkwijze om te komen tot een optimale inrichting en instandhouding van de openbare ruimte voor de Mienskip, inclusief de dienstverlening daarin.

Wat doen we nu anders door assetmanagement Keuzes helder en gekoppeld aan doelstellingen Uniforme aanpak en beheersing risico’s en KANSEN Van rennen naar plannen Juiste maatregel en geld inzetten waar echt nodig Integrale meerjaren planning Wat heeft het ons opgeleverd? Hoewel we nog niet helemaal klaar zijn met de invoering, merken we nu al heel veel voordelen en zijn er flinke verbeteringen gerealiseerd: Integrale Programma Kamer: Nieuw besturend proces Programmeren als centraal vertrekpunt, waarin alle activiteiten samen komen in een centrale integrale kaart. Een belangrijk aspect hierbij is het slim op elkaar afstemmen van nieuwbouwprojecten, beheer- en onderhoudsactiviteiten. Nieuwbouwprojecten worden daarom ook opgenomen in de programmaplanning om zo efficiënte combinaties te kunnen maken met instandhoudingsprojecten. Door adequate beheersing van het programma en van de projecten wordt de bijdrage van alle activiteiten aan de organisatiewaarden voortdurend bewaakt. Er is veel meer zicht op het totale beheerplaatje en de werkvoorraad met één duidelijke visie op het beheer van de buitenruimte. Het effect van assetmanagement op de medewerker is dan van rennen naar plannen. Van persoonsgebonden kennis meer naar gedeelde kennis & informatie. Helderheid over rollen en verantwoordelijkheden. Juiste maatregel en geld inzetten waar echt nodig: Sturen op een logische afweging en evenwicht tussen levensduurkosten, risico’s en prestaties. Welke maatregel heeft het meeste rendement. Betere financiële prestaties gedurende de levensduur van assets. Keuzes helder en gekoppeld aan doelstellingen: We kijken nu meer vooraf naar het gewenste effect voor de omgeving en evalueren achteraf om continu te verbeteren. Met informatie onderbouwde besluiten over investering in assets. Politieke keuzes kunnen worden vertaald naar de uitvoering. Aantoonbaar nemen van maatschappelijke verantwoordelijkheid. Beslissingen m.b.t. beheer en onderhoud zichtbaar gekoppeld aan de doelstellingen. Nadruk op coördinatie van processen en permanent processen verbeteren. Uniforme aanpak en beheersing risico’s en KANSEN We hebben een risicoregister ontwikkeld met een uniforme aanpak voor het beheersen van risico’s en het verzilveren van kansen. Dit heeft geleid tot een zekere mate van risicobewustwording en risico denken binnen onze gemeente. Er is nu meer inzicht in welke gebeurtenissen een bedreiging vormen voor het realiseren van onze (programma) doelstellingen en kunnen daar beter op sturen. Risico’s zijn inzichtelijk en daarmee kunnen we een veiligere buitenruimte creëren en kansen op het behalen van doelstellingen vergroten. Hulpmiddel voor de prioriteitenlijst van werkzaamheden. Gebruikers centraal en sturen op WAARDE: Beter inspelen op behoeften van de gebruikers (omgevingsbewust). Een leefomgeving waar een ieder zich ‘thuis’ voelt! De openbare leefomgeving is er voor iedereen en samen komen we tot een optimaal ontwerp, inrichting, beheer en gebruik van de openbare leefomgeving. We voegen met elkaar op een duurzame manier waarde toe aan onze leefomgeving zodat deze ‘schoon, heel en veilig’ maar ook ‘sociaal, aantrekkelijk en duurzaam’ is. Beter communiceren met bewoners. We beschikken nu over de juiste vakkennis en ervaring op het gebied van assetmanagement door training, opleidingen en workshops en het leren van andere organisaties. We hebben nieuwe ondersteunende instrumenten voor assetmanagement ontwikkeld die ons helpen om onze activiteiten uit te voeren. Onze instrumenten voor alle fasen in het assetmanagement zijn tot nu toe: Assetmanagementsysteem (iAMPro Assetmanagementmodel beheert door CROW) Strategisch AM Plan (SAMP) in concept Assetmanagement plannen Processen Rolprofielen (nog in ontwikkeling) Organisatiewaardenmatrix Prestatie indicatoren (KPI’s) Waardemonitor Openbare Ruimte Sturingsinstrument plannen en programmeren Risicoregister Levenscycluskosten (LCC) model SSK rekenmodel Activiteiten wel of niet uitbesteed Beheersysteem BOR (Gbi) Beheersystematiek Openbare Ruimte, vakgebieden Verhardingen en Groen Handreiking ‘Afweging prestaties, risico’s en kosten’ Gebruikers centraal Sturen op WAARDE Samen werken aan een leefomgeving waar een ieder zich ‘thuis’ voelt!

GBI Online

https://gbi.sudwestfryslan.nl/ E-mail adres: gvag@gvag.nl Wachtwoord: gvag1402