Kernprocessen, Kernactiviteiten & Ko

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
Advertisements

KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
VFO-studiedag ‘Naar meer gelijke kansen in en door onderwijs’ – 24 oktober 2003 Lieve Ruelens Wetenschappelijk medewerkster HIVA De uitstroom naar het.
Centrum voor Leerlingenbegeleiding
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
Conferentie leerlingenbegeleiding Workshop: Niet storen, hier wordt geleerd! Leerlingenbegeleiding en onderwijsleerproblemen.
ZORGAVOND dinsdag 29 september 2009
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Studiedag voor zorgcoördinatoren en zorgteams 18 november - Brussel
24 september 2007 Introductie op het onderwerp van de dag Peter Michielsens (vertegenwoordiger) Minister F. Vandenbroucke Het thema “zelfevaluatie en doorlichting.
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
CLB en CAR twee partners, samen sterk in zorg. Evoluties binnen de C.A.R. 1 Nieuwe conventie vanaf 01/05/2012 Centra moeten zich meer richten op ‘medische.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
prof. dr. Karel Hoppenbrouwers
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL In het kader van de wet Passend Onderwijs de Baas Coaching en Advisering (BCA)1.
Handelingsgericht samenwerken
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
VCLB- Tielt VCLB-PPT-voorstelling Verantwoordelijke:VCLB-directie.
Directiedag CLB 12 februari 2015
competentieontwikkeling
Op school en in de scholengemeenschap
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr 10 oktober 2012.
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
vanuit een herstelgerichte visie!
LOP Geraardsbergen Basisonderwijs Beleidsintenties 2008 – 2011 Algemene vergadering 3 juni 2008.
BaSO-fiche regio Gent ‘Zorg’ gedragen door basisonderwijs & secundaire onderwijs.
Doel ZAT “Zo veel mogelijk kinderen en hun gezinnen zo vroeg en zo snel mogelijk goede en afgestemde zorg bieden en leerkrachten in de klas ondersteunen.
Infopunt Onderwijs Wat vragen ouders? “De juf zegt dat mijn kind niet mee is in de klas. Maar ik vind dat hij heel slim is! Kan ik mijn kind laten testen.
Algemeen Diagnostisch Protocol
Infopunt Onderwijs Gedeeld belang Voor alle partijen: Geslaagde schoolloopbaan/succesvol onderwijstraject als gemeenschappelijk belang.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Noord-Zuidsamenwerking Deinze De GROS vandaag en morgen Oost-Vlaanderen, een solidaire provincie We maken er samen werk van ! Februari 2014.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
LARS-coach nascholing Oktober 2016 LARS als digitaal leerlingendossier.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Netwerk IB WSNS Tilburg
Het zorgcontinuüm.
Handelingsgericht werken
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
Welkom.
LARS.
Lokaal loket kinderopvang
Naar een nieuw decreet lokaal sociaal beleid
CLB Wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen?
Nieuwe onderwijsregelgeving basisonderwijs
PGZ in het decreet.
Geïntegreerd breed onthaal
Het Vervolgteam Gent in samenwerking met Onderwijscentrum Gent en In-Gent. OKAN Toren van Babel Onderwijscentrum Gent.
Op zoek naar de Meerwaarde van het samenwerkingsverband
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Inleiding campusvoorrang
Reorganisatie Vrij CLB Kempen
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
Workshop – Rollen en verwachtingen binnen het team
De uitstroom naar het buitengewoon basisonderwijs: gewikt en gewogen
Inhoud 1. Aanleiding 2. Visie vanuit de 4 gemeenten 3. Functies
Transcript van de presentatie:

Kernprocessen, Kernactiviteiten & Ko Op zoek naar de samenhang

Watskeburt?! Wat is er de voorbije jaren allemaal gebeurd waar we rekening moeten mee houden, en wat verklaart waarom we bepaalde keuzes gemaakt hebben? Verandertrajecten in centra: vanaf 2015-2016 Centrum- en provincie-overschrijdend kernprocessen bepaald: mei 2016 Eerste voorontwerp decreet LLB: juni 2017 Tweedaagse ‘meerwaarde zoeken in centrumoverstijgend samenwerken’: oktober 2017 Prioriteitenbepaling door directiecomité: wat moeten we het meest dringend aanpakken voor alle vrije centra samen? Definitief decreet leerlingenbegeleiding: maart 2018 Definitief referentiekader CLB-kwaliteit 2017-2018, met daarin 2 belangrijke blokken: ‘vraaggestuurde begeleiding’ en ‘CLB adviseert het schoolteam’ Toezichtskader inspectie 2.0: juni 2018, met onderscheid ‘vraaggestuurde begeleiding’ – ‘aanbodgestuurde begeleiding’ – ‘versterken van schoolteam’

Watskeburt?!

TOEZICHTSKADER INSPECTIE 2.0 RAAMWERK KWALITEIT EN BELEID K1. Visie K2. Beleid het vlak van de dienstverlening K3. Organisatieontwikkeling K4. Kwaliteitsbeleid K5. Systematische evaluatie K6. Betrouwbare evaluatie K7. Bijsturen en borgen   KERNPROCESSEN ONDERSTEUNENDE PROCESSEN VRAAGGESTUURDE LEERLINGENBEGELEIDING OP DE 4 BEGELEIDINGSDOMEINEN  AANBODGESTUURDE OP DE 4 BEGELEIDINGSDOMEINEN VERSTERKEN VAN HET SCHOOLTEAM SAMENWERKINGSBELEID PERSONEELS- EN PROFESSIONALISERINGSBELEID B1. Onthaal en vraagverheldering B2. Handelingsgerichte diagnostiek B3. Handelingsgericht advies B4. Begeleiding B5. Draaischijffunctie   A1.Leerplichtopvolging A2.Begeleiding anderstalige nieuwkomers A3.Begeleiding buitengewoon onderwijs A4.Keuzeprocessen onderwijsloopbaan A5.Trajecten ifv verplichte adviezen A6.Systematische contacten A7.Vaccinaties en profylactische maatregelen V1. Beeldvorming V2. Signaalfunctie V3. Consultatieve leerlingenbegeleiding S1. Samenwerking met scholen S2.Samenwerking met welzijns- en gezondheidsorganisaties S3.Samenwerking met organisaties ifv specifieke doelgroepen P1. Selectie en aanwerving P2. Professionalisering P3. Coaching en beoordeling P4. Aanvangsbegeleiding WERKINGSPRINCIPES W1. Multidisciplinair W. Preventie W3. Subsidiair W4. Belang van de leerling W5. Beroepsgeheim W6. Laagdrempelige toegang W7. (Netoverstijgende) samenwerking TOEZICHTSKADER INSPECTIE 2.0 RAAMWERK

Concreet Opdracht Directiecomité 23 maart Werkgroep: Hans Vandelannoote / Hedwig Hellemans Jo Van Vaerenbergh / Annelies De Schauwer Pieter Goossens Tessa Neri / Greet De Graeve Goele Haesendonck Stefaan Jonniaux / Sven Samain Werkgroepvergadering 7 mei en 22 mei Terugkoppeling en goedkeuring Directiecomité Vrij CLB Netwerk 25 mei Presentatie eindresultaat op directiedag 7 juni Communicatie via VCLB-nieuwsbrief op 12 juni

Procesdenken binnen CLB – de samenhang Traject leerling x TRAJECT: van vraag naar antwoord KP1 KP3 KP3 KERNPROCES: samenhangend pakketje dienstverlening ‘teneinde’ O V HGD DR KERNACTIVITEIT: decretaal bepaalde opdracht O V V I S O I A S F FUNCTIE in LARS: registratie van activiteit in leerlingendossier Uitgangspunt voor de werkgroep: het werk van een CLB’er zoveel mogelijk in ‘logische processen’ vatten de koppeling tussen kernactiviteiten en functies in Lars zo logisch mogelijk doordenken. … … … … … … … … … … UITVOERENDE ACTIVITEITEN: waarneembare acties CLB’er/team

Kernproces 1 Geen probleem Toevoeging vraagverheldering

KERNPROCES 1 Onthalen en verhelderen van de vraag teneinde kinderen/jongeren (en hun context) met een hulpvraag toe te leiden naar een gepast aanbod, intern of extern. KERNACTIVITEIT FUNCTIE in LARS Onthaal Vraagverheldering Draaischijffunctie Onthaal Vraagverheldering Draaischijffunctie Woordje uitleg bij voorstel tot gewijzigde invulling draaischijffunctie (enger interpeteren)

Kernproces 2 Geen sprake meer van ‘informeren’ Nieuwe kernactiviteit ‘handelingsgericht advies’ Op vraag van leerlingen of ouders Op vraag van leerkrachten/scholen, voor gekende leerlingen die akkoord zijn met overleg school-CLB Niet hetzelfde als ‘HGD-advies’ ! Handelingsgericht advies ≈ het vroegere ‘adviseren’ in Lars Handelingsgericht advies kan zonder HGD-traject  HGD-advies kan enkel in HGD-traject Gewijzigde invulling van consultatieve leerlingenbegeleiding: Onder KP6 voor anonieme en/of niet-aangemelde leerlingen Tekst ‘FAQ bij KP6’ is hierop aangepast

KERNPROCES 2 Handelingsgericht adviseren teneinde de vraagsteller de gepaste informatie te geven om in functie van de leerling gerichte stappen te kunnen zetten. KERNACTIVITEIT FUNCTIE in LARS Vraagverheldering Handelingsgericht advies Draaischijffunctie Vraagverheldering Handelingsgericht advies Draaischijffunctie

Kernproces 3 Nieuwe kernactiviteit ‘handelingsgerichte diagnostiek’  ‘analyseren’ wordt ‘handelingsgericht diagnosticeren’ ‘onderwijs- en opvoedingsbehoeften’, in lijn met Prodia Extra functie ‘HGD (handelen en) evalueren’ Om het afgesproken evaluatiemoment na een periode van handelen te kunnen wegschrijven in Lars (kan ook leiden tot ‘afsluiten traject’) Opmerking: ook subprocessen voorzien voor ‘begeleiden’?

KERNPROCES 3 Handelingsgericht diagnosticeren, begeleiden en coördineren teneinde leerlingen (en ouders) maximaal te laten participeren aan het onderwijsleerproces door goede afstemming op de onderwijs- en opvoedingsbehoeften. KERNACTIVITEIT FUNCTIE in LARS Handelingsgerichte diagnostiek Begeleiding Draaischijffunctie HGD-Intake HGD-Strategie HGD-Onderzoek HGD-Integratie en aanbeveling HGD-Advies HGD-(Handelen en) evalueren Selectief contactmoment Begeleiding Draaischijffunctie Formalisering attest/advies

Kernproces 4 Vanuit parallel met KP 3  analyseren wordt handelingsgericht diagnosticeren

KERNPROCES 4 Handelingsgericht diagnosticeren, begeleiden en coördineren teneinde via aanklampend werken de ontwikkelingskansen van leerlingen te vrijwaren en veiligheid te garanderen. KERNACTIVITEIT FUNCTIE in LARS Handelingsgerichte diagnostiek Begeleiding Draaischijffunctie HGD-Intake HGD-Strategie HGD-Onderzoek HGD-Integratie en aanbeveling HGD-Advies HGD-(Handelen en) evalueren Selectief contactmoment Begeleiding Draaischijffunctie Formalisering attest/advies

Kernproces 5 ‘Ouders en leerlingen’ wordt ‘leerlingen en ouders’ ‘Scharniermomenten’: mag het wat gelijkgerichter?  alle vrije CLB’s organiseren infomomenten op deze scharniermomenten: Overgang LO-SO Overgang 1ste graad SO-2de graad SO / overgang observatiejaar-opleidingsfase Overgang SO-HO/arbeid Voor specifieke onderwijscontexten en/of doelgroepen van leerlingen met specifieke noden (OKAN, BuO, DBSO) kan kernproces 5 een specifieke aanpak en invulling vragen. Voor bepaalde doelgroepen kunnen er ook andere relevante scharniermomenten zijn

KERNPROCES 5 Collectief en objectief informeren over het volledige onderwijslandschap, het studiekeuzeproces en de arbeidsmarkt teneinde leerlingen en ouders in staat te stellen tot het maken van juiste keuzes, die het welbevinden, de betrokkenheid en kwalificatie kunnen bevorderen. KERNACTIVITEIT FUNCTIE in LARS / In schooldossier: Collectieve informatieverstrekking

Kernproces 6 Was al geherformuleerd naar aanleiding van decreet Vertaling in Lars op moment dat schooldossier operationeel is

KERNPROCES 6 Signaleren en/of inhoudelijke expertise inbrengen in de school teneinde te faciliteren dat schoolteams en leerkrachten planmatig en zelfstandig de zorg voor al hun leerlingen opnemen. KERNACTIVITEIT FUNCTIE in LARS Signaalfunctie Consultatieve leerlingenbegeleiding In schooldossier: Signaalfunctie Consultatieve leerlingenbegeleiding

Kernproces 7 Gezien overgangsjaar m.b.t. systematische contactmomenten: voorlopig geen herformulering van kernproces Functies in Lars wel aanpassen aan terminologie contactmomenten

KERNPROCES 7 Het uitvoeren van medische activiteiten in het kader van preventie teneinde tijdig bepaalde (psycho-)somatische problemen op te sporen en te voorkomen  voorlopig ongewijzigd KERNACTIVITEIT FUNCTIE in LARS Voor de systematische contactmomenten: Geen Voor de vaccinaties: Voor de profylaxe: Onthaal Vraagverheldering Handelingsgericht advies Draaischijffunctie Voor de systematische contactmomenten: Systematisch contactmoment Selectief contactmoment Voor de vaccinaties: Vaccinatie Voor de profylaxe: Onthaal Vraagverheldering Handelingsgericht advies Draaischijffunctie

Synthese ‘Oude’ functies Nieuwe/aangepaste functies Onthaal Vraagverheldering Informatieverstrekking / Advisering Handelingsgericht advies Diagnostiek algemeen HGD-Intake HGD-Strategie HGD-Onderzoek HGD-Indicering HGD-Integratie en aanbeveling HGD-Advies  / HGD-(Handelen en) evalueren Formalisering attest/advies Formaliseren attest/advies Kortdurende begeleiding Begeleiding Afsluiten van een traject Afsluiten traject  Samenwerking met het netwerk Draaischijffunctie AC Systematisch contactmoment GC SC Selectief contactmoment Vaccinatie Sensibiliseren Signaalfunctie /  Consultatieve leerlingenbegeleiding Synthese

Synthese

En verder? Aanpassingen Lars Verdere verfijning naar KPI’s Functielijst (1/9/2018) Handleiding ‘hoe registreer ik…’ Verdere verfijning naar KPI’s Vanaf 2018-2019, i.s.m. overleggroep Kwaliteitszorg Op langere termijn Herwerking onderwerpenlijst Lars Uitbouw ‘schooldossier’ in Lars (equivalent van leerlingendossier)

Vragen? Opmerkingen? Suggesties? In verband met kernprocessen, kernactiviteiten, … stefaan.jonniaux@vrijclbnetwerk.be sven.samain@vrijclbnetwerk.be In verband met (technische aspecten) Lars helpdesk@clb-lars.be