Project zorgethiek Luc Van Hullebusch en Evy Liekens 12/12/2018.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onze kernwaarden.
Advertisements

Welkom bij ROHDE & GRAHL. ROHDE & GRAHL Amersfoort Onze missie ROHDE & GRAHL draagt bij aan het succes van haar relaties door het ontwikkelen van unieke.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Grenzen aan vrijwilligerswerk?. SGL Stichting gehandicaptenzorg Limburg Zorg beter met vrijwilligers 21 november 2013.
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Motivatie van de professional Willy Limpens
Hogescholen in Dialoog
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Onthaalbeleid stad Dendermonde
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
1 Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek Huize Ter Walle VZW C.I.G.B. ompetent van kop tot teen!
Ervaringen Implementatie in Nederland
Motiveren van vrijwilligers
Hoe krijg je het op gang?.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Presentatie Bijeenkomst 4
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Deskundigheidsbevordering gerontopsychiatrie
Ethiek.
Burgerinitiatieven.
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Discussiegroepen - resultaten
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
Organisatie en Beleid Bijeenkomst week 3 Werken in een team
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Even voorstellen Hennie Lüers, coach Kim Veldhuis, P&O.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Wanneer is de leerling tevreden? Wat is: krachtig leren?
Draagvlak voor functiecreatie Participatief ontwikkelen.
Balanceren tussen kwaliteit van leven en veiligheid Welkom Balanceren tussen kwaliteit van leven en veiligheid.
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
Bepaal jouw SuperPowers!
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Richtlijnen voor professionele begeleiders
Begeleiding bij Werkplekleren
Diversiteit & Inclusie
#EBJ16.
Zorgethiek als ethisch perspectief – de goede dingen doen
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Persoonlijk Leiderschap
“Ontwikkelingsgericht Leidinggeven, hoe doe je dat?”
Koppeling visie en praktijk
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Francis Durt Francis Durt Nancy De Bie animator campusverantwoordelijke verantwoordelijke pastoraal.
Twitter: #Zorgethiek Ruimte maken voor relaties in het woonzorgcentrum: Lerende GEMEENSchap zorgethiek Joke Lemiengre en Ann Lammens
Het School Ondernemerschaps(kwaliteiten)spel
Naar een waardengedreven organisatie
Zorgethiek in WZC Zuiderlicht
WZC Villa Rosa & ‘t Meiland
Wzc Nottebohm Chantal & Geert
Heb jij ballen voor scrummen?
Leiderschapsontwikkeling
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Project zorgethiek Luc Van Hullebusch en Evy Liekens 12/12/2018

Oproep lerende gemeenschap WAT VOORAF GING Aquamarijn Anima Care WZC, GAW, DVC, KV en herstelverblijf Missie: ‘kwaliteitsvolle, warme zorg bieden op maat van de individuele bewoner’ Oproep lerende gemeenschap Ons als jonge organisatie helpen? Ideale leerschool? Aquamarijn < Anima Care; verschillende afdelingen (wzc, aw, dvc, cvh/cvk) KORT! Jonge organisatie - die wil denken vanuit de bewoner (visie) – zoekend naar methodieken om medewerkers hierin te betrekken Oproep lerende gemeenschap: via bijscholing vernomen, ideaal om ‘visie helpen waar te maken’ , (als jonge organisatie immers nog veel te leren) -> theorie en tools om echt kwaliteitsvolle zorg te kunnen leveren??

Rol lerende gemeenschap DEELNAME PROJECT Intentie Kruisbestuiving werkgroep palliatie Ethiek in kleinste dingen van het alledaagse leven Zorgethische cultuur – ethische reflex → welzijn en kwaliteit (visie/missie!) Rol ZEC Rol lerende gemeenschap intentie/(oorspronkelijk) doel Heropstart WG palliatie via ZEC (nieuw) leven inblazen Oorspronkelijk grootse ideeën, nu eerder ethiek zien in de allerkleinste dingen van de dagelijkse handelingen Zorgethiekcultuur creëren om zo zorgkwaliteit en welzijn te realiseren Intrinsieke ethische reflex aanscherpen door ervaring/inleving/reflectie - Onze verantwoordelijkheid tav kwetsbare zorgvragers opnemen en medewerkers hierin ondersteunen Doel: kwaliteitsvolle menswaardige zorg op maat van de unieke bewoner in al zijn (onbecijferbare) facetten (visie!)

Rol lerende gemeenschap DEELNAME PROJECT Intentie Rol zorgethisch coach Ethische reflex bij medewerkers stimuleren, ‘automatiseren’ Zorgethische sensitiviteit aanscherpen Zorgethische competenties ontwikkelen Geen regels/procedures! Wel openheid voor discussie, ervaring, inleving, … Adviserend, faciliterend, educatief Rol lerende gemeenschap Rol ZEC (rol – positie – naar wie? – aantrekkelijk – moeilijk – aandacht naar – droom)  automatisme naar zorgethisch denken en handelen – tijd nemen/krijgen  ontwikkelen van een ethische reflex bij medewerkers waarbij ze hun denken en handelen systematisch kritisch in vraag stellen en beargmunteren Medewerkers zorgethisch sensitief te maken – raakbaar zijn voor het leed/nood van de ander – kwetsbaarheid zien en ernaar handelen we zoeken niet naar regels/procedures of pasklare antwoorden – wel ervaring/inleving (pro-actief) leren omgaan met ethische consequenties van beslissingen tav bewoners/mantelzorgers/medewerkers/maatschappij (scholen, VAPH) rol  educatief en adviserend (pro actief) en faciliterend (niet afdwingen) –niet belerend zijn , wel medewerkers laten leren (verhalend) – zorgeth competenties ontwikkelen door creativiteit mogelijk te maken -> motiveren en inspireren tijdens formele en informele momenten personeelsgerichte zorgethiek: vanuit zorgethisch perspectief optreden tav zorgverleners teamleden die elkaar inspireren om zorgethisch te werken en te groeien - Rol vd LC (eye opener – bestuiver – gelijkgestemden – begeleiden - bevestiging … ) Uitwisselen van ervaringen – geven van tips naar plan van aanpak – ondersteuning bij ‘moeilijkheden’

Rol lerende gemeenschap DEELNAME PROJECT Intentie Rol zorgethisch coach Rol lerende gemeenschap Eye opener Bevestiging - gelijkgestemden Inspiratie Uitwisselen ervaringen, tips, ondersteuning, … Motivatie - Rol vd LC (eye opener – bestuiver – gelijkgestemden (met vaak gelijkaardige ervaringen)– begeleiden - bevestiging … ) Uitwisselen van ervaringen – geven van tips naar plan van aanpak – ondersteuning bij ‘moeilijkheden’ Telkens weer motivatie om met nieuweinformatie aan de slag te gaan

REALISATIES EN TOEKOMSTPLANNEN Dagelijkse handelen « Inspiratiegroep » Multidisciplinair Oefeningen op maat + discussies Inspiratie rest organisatie ‘Van binnenuit’ Z.A.T. Niveau Anima Care Stavaza in de organisatie (trots op weerhouden – ondernomen initiatieven - … ) dagelijks handelen: collega’s bijsturen’ in dagelijkse praktijk inspiratiegroep  belang van de multidisciplinariteit + ‘van binnenuit’ -> zich makkelijker mee identificeren; en dus duurzamer; oefeningen op maat -> collega’s aansteken op subtiele manier (zaadje); valkuil exposure

REALISATIES EN TOEKOMSTPLANNEN Zorg en aandachtsthema’s checklistS

REALISATIES EN TOEKOMSTPLANNEN Dagelijkse handelen « Inspiratiegroep » Z.A.T. Niveau Anima Care Vertaling naar andere huizen Uitwisseling Niveau Anima Care: vertaling (succes) verhaal naar andere huizen AC, onderling inspiratie opdoen, adviseren, …

Zorgethiek als beleidsprioriteit «GOUDEN TIPS » Zorgethiek als beleidsprioriteit ‘Regulitis’ vermijden – vrijheid essentieel Ethiek binnen aanwervings- en retentiebeleid Positieve benadering Veiligheid en waardering Zien wat al (goed) is Gouden tip RvB tot beleidsprioriteit intervisie – debriefing – zorgethisch denken als voedingsbodem voor het beleid – goede voorbeeld tonen in communicatie naar medewerkers en coaching geen ‘regulitis’ – regelluwte om vrijheid te kunnen nemen ifv ethisch verantwoorde zorg ethiek opnemen in aanwervings- en retentiebeleid bieden van veiligheid en waardering zien wat al is - motiverend

Wat moet ik doen? ↔ Wat kan ik hier voor de zorgvrager betekenen? INSPIRERENDE QUOTES Wat moet ik doen? ↔ Wat kan ik hier voor de zorgvrager betekenen? Checklistsyndroom –> nadenken, creatief omgaan met situatie/tijd; betekent ook dat je de zorgvrager moet kennen

De eenvoud is niet eenvoudig. INSPIRERENDE QUOTES De eenvoud is niet eenvoudig. Goede zorg lijkt zéér vanzelfsprekend van op afstand, maar als je er zelf in staat lijkt het veel complexer (we zien niet altijd wat goede zorg zou zijn, hebben niet genoeg aandacht voor de mensen maar meer voor de taak, …)

Het onbewuste bewust maken. INSPIRERENDE QUOTES Het onbewuste bewust maken. Vaak doen we het al heel goed, handelen we zorhethisch, maar zijn we er ons gewoon niet bewust van! -> ethische reflex aanwakkeren

INSPIRERENDE QUOTES Ik kan niet alles doen wat ik zou moeten/willen, maar ik doe mijn best om er zoveel mogelijk van te maken. 2 belangrijke aspecten: 1) middelmatigheid: we zijn niet perfect en moeten dat ook niet verwachten. Binnen onze eigen grenzen proberen we er het beste van te maken, dat betekent dat we het ook wel eens ‘slecht’ mogen doen (maar dat we dan ook ons best doen om dit recht te zetten) 2) schaarste: niet eindeloos veel tijd en alle nodige middelen voor handen, steeds werken binnen kader van mogelijkheden. Belangrijke vraag die je kan stellen is: Hoe kan ik de beschikbare tijd en middelen aanwenden, zodat de bewoner daar het verste mee komt? -> geen perfecte zorg nastreven, maar wel haalbare goede zorg

INSPIRERENDE QUOTES De bewoner kennen om zo de meest vruchtbare prioriteiten te stellen  zorg individualiseren = uitzonderingen individualiseren = voor iedereen worden uitzonderingen gemaakt, maar voor iedereen andere.