10/04/2019 SOP-eendaagse 15 nov 2018 Docentprofessionalisering d.m.v. werkplekleren ‘To explore the potential of nature to improve the quality of life’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Welkom op de Julianaschool
Samenwerking tussen vrijwilligers en beroepskrachten verbeteren
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
For quality of life Prof. Martin Kropff, rector magnificus, WUR 3 april 2013 Nederlands Congres Volksgezondheid.
BattleBots The school battle.
Verantwoordelijke Leni.
….een korte presentatie
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Hogescholen in Dialoog
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Professioneel-Kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-Kritische Instelling Dag 1.
Welkom bij Lomoz Themadag 15 september uur Inloop met Koffie/Thee uur Opening Lucy Dijkman uur Informatiebeveiliging in de Zorgsector.
Mentor Andrea. Doel : Via werkplekleren ondersteuning bieden aan doelgroepmedewerkers om uit te groeien tot een goede begeleider van jonge kinderen.
Korte introductie tot het principe
Werkgroep onderwijs en Leerpunt Ontmoetingsdag 13 februari 2008.
GLOBE Trainings- en Oriëntatiedag
Koninklijke Nederlandse Klim- en Bergsport Vereniging Sportklimtrainersopleiding TEASER FUNDAMENTALS.
Informatievaardigheden
Return to Sender.
Ontwikkelruimte voor innovatieve groepen
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Lesgeven in en over diversiteit
Economisch en Maatschappelijk toegevoegde waarde van gezondheid(szorg) en welzijn. Kick off bijeenkomst Professionele Leergemeenschap, 2 september 2015.
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Bijeenkomst 4 Thema: “Wat kan ik?” Docent: Pascal van Schajik
KICK-OFF 12/09/2014. Welkom Leeftijdsbewust personeelsbeleid/ Duurzaam personeelsbeleid Hoe binnen eigen organisatiecontext medewerkers betrokken, gemotiveerd,
Tot dusverre. Volgende week begint het bezoek van ouders met eigen tafel en... presentaties 15 minuten max waarin je toelicht waar jullie kdv.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
Bloggen op de Master Leren en Innoveren Netwerkbijeenkomst Studeren naast je werk / Blended learning 2 december 2015 Bartel Dorhout docent MLI
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
ONDERZOEK NAAR PROFESSIONALISERING VAN EN DOOR LECTOREN 17 april 2014 Jaarcongres Vereniging Hogescholen, Den Bosch.
Ontwikkeling en uitvoer MOOC bij de Hanzehogeschool Groningen Workshop - Open en online onderwijs is meer dan MOOC's.
Etalagebijeenkomst 9 maart Werkende studenten, didactiek en de kracht van een online learning community.
Ons leervermogen moet in de 5 de versnelling – maar hoe ? Pim Verheijen NSCU – bestuurslid / oprichter Cap Cloud - online platform voor performance, kennis,
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Welkom Gebruikersmiddag 8 nov Rekenblokken MBO. Gebruikersdag | programma 12.45Opening door uitgever; Peter HoogendijkZaal Stand van Zaken Rekenexamens;
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Welkom Schoolcaf é : ‘Andere Tijden’. Doel van de avond  Kennismaken met de verschillende mogelijkheden wat betreft schooltijden  In gesprek over voorkeursmodel.
Workshop Rendement in opleiden Transvorm – 1 juni 2015 Stephan Obdeijn en Carlijn Hoedemaker.
Onderwijs Zorg Combinaties “Jeugdhulp op school?!”
4C your way CONFERENTIE 16 Dec. 2008, Wageningen Competenties waarderen en perspectieven om door te leren Welkom.
Een krachtige leeromgeving… Omdat we geneigd zijn te blijven doen wat we altijd al deden en omdat we fouten maken het liefst vermijden en ‘het weten’ fijner.
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
Mondzorg - persoonsgericht
Kansen implementatie vakwedstrijden
Conexus Knoopdag Welkom.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Begeleiding bij Werkplekleren
If it doesn’t spread……it’s dead
2de nationale toetscongres Rene Hoep & Hans van Beekum 4 november 2016
Informatieavond Workshop ked-coaching 2 november 2016
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Stichting Praktijkleren
Kick-offbijeenkomst <datum>
Verschillen tussen leerlingen en differentiatie in de les
Training Vergaderen Een project van: In opdracht van:
Programma van vandaag uur ABCD-opdracht (2-tallen)
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Lotgenoten Bijeenkomst 7.
School & Jobs Kesteren Netwerk voor beter voorbereidend beroepsonderwijs dat nauw aansluit bij de vraag van de plaatselijke arbeidsmarkt
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

10/04/2019 SOP-eendaagse 15 nov 2018 Docentprofessionalisering d.m.v. werkplekleren ‘To explore the potential of nature to improve the quality of life’

Welkom! Toelichting programma Huishoudelijke mededelingen Introduceren thema: docentprofessionalisering d.m.v. werkplekleren

SOP-eendaagse 15 november 2018 Docentprofessionalisering d. m. v SOP-eendaagse 15 november 2018 Docentprofessionalisering d.m.v. werkplekleren Tijd Wat? Waar? 9.45 – 10.15 Inloop koffie/thee/naamkaartjes Nr101: Gaia, Het Plateau 10.15 – 10.30 Welkom + uitleg programma 10.30 – 12.10 Wereldcafé rondom thema Werkplekleren 12.15 – 13.00 Lunch 13.00 – 13.15 Presentatie middagprogramma 13.30 – 14.00 WUR-special 1A: Writing lab Nr102: Forum, Bibliotheek, zaal 260 WUR-special 1B: WeConnect pilot Nr102: Forum, zaal 521 14.15 – 15.00 WUR-special 2A: LabBuddy Nr118: Axis, Grote Zaal WUR-special 2B: Academic Consultancy Training Nr102: Forum, zaal 503 15.15 – 15.45 Workshop Werkplekleren 3A: Lifelonglearning, Eduardo Hermsen (UT) Nr104: Atlas, zaal Atlas 1 Workshop Werkplekleren 3B: Peer-collegeobservatie, Natasa Brouwer (UvA) Nr104: Atlas, zaal D013 Workshop Werkplekleren 3C: Werkplekleren op afstand, Iwan Wopereis (OU) Nr104: Atlas, zaal Atlas 2 15.55 – 16.15 Update SOP-bestuur 16.15 – 17.30 Afsluiting en borrel

Hoe leren we? 70 – 20 - 10 70 % leren door te werken: nieuwe taken en uitdagingen op de werkvloer 20 % leren door samen te werken: feedback van andere mensen 10 % leren door geplande schooling, cursus of training

Werkplekleren Werkpraktijk is het vertrekpunt en het object van leren, niet een curriculum Combinatie informeel en formeel leren Impliciet leren wordt expliciet gemaakt door het leren in de werkpraktijk te bespreken Verschil met Leren op de werkplek: Focus bij leren op de werkplek : vooraf bepaalde leeruitkomsten Focus bij werkplekleren: verbeteren werkpraktijk door bijdrage van de lerende

Werkplekleren is een manier van leren: Die draait om betekenisvol samen leren en presteren in de werkpraktijk Waarbij zelfgekozen werksituaties in een sociaal en betekenisvol leerproces worden omgezet naar leersituaties Die mensen niet op school hebben geleerd, dus die we moeten leren: bijvoorbeeld door regelmatig te reflecteren op werksituaties. Waarbij organisaties kunnen helpen door dit te faciliteren

Wat moet iemand kunnen? Reflecteren Voortdurende betekenisvolle dialoog voeren Bekijken en analyseren van elkaars gedrag en werkproducten binnen zelfgekozen werksituaties Elkaar feedback geven, feedback ontvangen en deze ook waarderen

Wat is belangrijk bij werkplekleren? Smartphone is het belangrijkste medium Beelden (foto’s en video’s) spelen belangrijke rol voor het vastleggen van werksituaties en voornemens Ruimtes om te kunnen reflecteren en leren van elkaar: online en fysiek

Vragen die werkplekleren oproept Organiseren van werkplekleren Online ‘winkeltje’/toolbox voor docenten Vormen van werkplekleren Leren van elkaar in communities/PLG’s Aansluiten bij de docent/rol docenttrainer Omgaan met diversiteit Formaliseren en waarderen in BKO/SKE/PE

SOP-Wereldcafé 7 Tafels met ieder een gastvrouw/heer Iedere tafel max 7 deelnemers 3 Rondes van 20 minuten Ieder neemt deel aan 3 gesprekken 10.30 – ronde 1 10.55 – ronde 2 11.20 – ronde 3 11.45 – presentaties belangrijkste inzichten per tafel