10/04/2019 SOP-eendaagse 15 nov 2018 Docentprofessionalisering d.m.v. werkplekleren ‘To explore the potential of nature to improve the quality of life’
Welkom! Toelichting programma Huishoudelijke mededelingen Introduceren thema: docentprofessionalisering d.m.v. werkplekleren
SOP-eendaagse 15 november 2018 Docentprofessionalisering d. m. v SOP-eendaagse 15 november 2018 Docentprofessionalisering d.m.v. werkplekleren Tijd Wat? Waar? 9.45 – 10.15 Inloop koffie/thee/naamkaartjes Nr101: Gaia, Het Plateau 10.15 – 10.30 Welkom + uitleg programma 10.30 – 12.10 Wereldcafé rondom thema Werkplekleren 12.15 – 13.00 Lunch 13.00 – 13.15 Presentatie middagprogramma 13.30 – 14.00 WUR-special 1A: Writing lab Nr102: Forum, Bibliotheek, zaal 260 WUR-special 1B: WeConnect pilot Nr102: Forum, zaal 521 14.15 – 15.00 WUR-special 2A: LabBuddy Nr118: Axis, Grote Zaal WUR-special 2B: Academic Consultancy Training Nr102: Forum, zaal 503 15.15 – 15.45 Workshop Werkplekleren 3A: Lifelonglearning, Eduardo Hermsen (UT) Nr104: Atlas, zaal Atlas 1 Workshop Werkplekleren 3B: Peer-collegeobservatie, Natasa Brouwer (UvA) Nr104: Atlas, zaal D013 Workshop Werkplekleren 3C: Werkplekleren op afstand, Iwan Wopereis (OU) Nr104: Atlas, zaal Atlas 2 15.55 – 16.15 Update SOP-bestuur 16.15 – 17.30 Afsluiting en borrel
Hoe leren we? 70 – 20 - 10 70 % leren door te werken: nieuwe taken en uitdagingen op de werkvloer 20 % leren door samen te werken: feedback van andere mensen 10 % leren door geplande schooling, cursus of training
Werkplekleren Werkpraktijk is het vertrekpunt en het object van leren, niet een curriculum Combinatie informeel en formeel leren Impliciet leren wordt expliciet gemaakt door het leren in de werkpraktijk te bespreken Verschil met Leren op de werkplek: Focus bij leren op de werkplek : vooraf bepaalde leeruitkomsten Focus bij werkplekleren: verbeteren werkpraktijk door bijdrage van de lerende
Werkplekleren is een manier van leren: Die draait om betekenisvol samen leren en presteren in de werkpraktijk Waarbij zelfgekozen werksituaties in een sociaal en betekenisvol leerproces worden omgezet naar leersituaties Die mensen niet op school hebben geleerd, dus die we moeten leren: bijvoorbeeld door regelmatig te reflecteren op werksituaties. Waarbij organisaties kunnen helpen door dit te faciliteren
Wat moet iemand kunnen? Reflecteren Voortdurende betekenisvolle dialoog voeren Bekijken en analyseren van elkaars gedrag en werkproducten binnen zelfgekozen werksituaties Elkaar feedback geven, feedback ontvangen en deze ook waarderen
Wat is belangrijk bij werkplekleren? Smartphone is het belangrijkste medium Beelden (foto’s en video’s) spelen belangrijke rol voor het vastleggen van werksituaties en voornemens Ruimtes om te kunnen reflecteren en leren van elkaar: online en fysiek
Vragen die werkplekleren oproept Organiseren van werkplekleren Online ‘winkeltje’/toolbox voor docenten Vormen van werkplekleren Leren van elkaar in communities/PLG’s Aansluiten bij de docent/rol docenttrainer Omgaan met diversiteit Formaliseren en waarderen in BKO/SKE/PE
SOP-Wereldcafé 7 Tafels met ieder een gastvrouw/heer Iedere tafel max 7 deelnemers 3 Rondes van 20 minuten Ieder neemt deel aan 3 gesprekken 10.30 – ronde 1 10.55 – ronde 2 11.20 – ronde 3 11.45 – presentaties belangrijkste inzichten per tafel