Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Advertisements

Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Duizenden mensen in de zorg zetten zich in 26 JUNI CHANGE DAY NEDERLAND Iedere dag staan er duizenden mensen in de zorg klaar om anderen te helpen. Zij.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
1. Wat bestuderen de natuurwetenschappen?
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Doelstellingen formuleren
Binden en verbinden van mensen of personeel…
Methodiek: ‘leer der te volgen methoden’. (Uit: Van Dale woordenboek)
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Marketing H.2 Marketingbeleid.
Thema 5 Begeleidingsmethoden
Van doelen naar reflectie
Denk aan de sociale competentie
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
Workshop doelgerichte communicatie Prof. Van Yperen NLP als filosofie en basis van dialoog Thuisbegeleidings- dienst Golfbreker als experiment en ervaring.
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Vaardigheid onderwijs
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Visie & Strategie.
Onderzoek doen een methodische aanpak
Visie & Strategie.
Handelingsplannen.
. Reacties tot nu toe………………………….. Veenlab. . Waaruit bestaat de pilot? Veenlabproject: Veenlab kennisrotondeproject. Veenlabmethode: de methode waarmee.
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Praktijkervaring en reflectie
Wjk.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Reflecteren.
Evaluatie Cursus.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Talent in Ontwikkeling
Anders kijken, anders doen
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Acceptatie en Adoptatie Thema Technologie bij jezelf: 1A_TVB01
Methodisch werken, wat is dat eigenlijk?
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
LOB zeven stappen naar succes
Thema 19 MZ 2 Werk en planning.
Talent in Ontwikkeling
Les 2 “Drie methodieken” thema 9.3. en 9.4.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Visieontwikkeling Les 5: 7 juni 2017.
Begeleiden les 2.
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Mijn visie op onderwijs
Projectplan schrijven & Financiën zoeken
Begeleiden Les 5.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Kwaliteitszorg les 3.
Methoden om te werken aan continue verbetering
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Onderzoek water!! WaterLab www. onderzoekwater.nl Kijkje terug
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
E health, Domotica en E-learning
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
ADL Les 1.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Methodisch handelen Week 2. Methodisch handelen Week 2.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Helicopterview Aansluitend op de vorige spreker nemen wij jullie mee: niet in de trauma helikopter maar, als symbool van helicopterview want zoals bij.
Kwaliteit in de zorgverlening
Versterken van jouw methodisch werken in het Jongerenwerk
Transcript van de presentatie:

Methodisch handelen Week 5 les 4

Als professional in het pedagogisch werkveld handel je volgens vooraf bepaalde stappen. Methodisch werken.

Kenmerken van methodisch werken Als je methodisch werkt, dan werk je volgens een bepaald patroon, volgens een stappenplan. Deze manier van werken is nodig om een specifiek doel te bereiken. Je denkt da over het antwoord op de vragen; Met wie heb ik te maken ? Wie is de cliënt? Wat is mijn doel? Waarom wil ik dat doel halen en wat moet ik ondernemen om dat doel te bereiken?

4 Belangrijke kenmerken heeft methodisch werken? Doelgericht; Vooruitkijken, wat is het doel, waar werken we naartoe, waar willen we uitkomen, wat willen we bereiken? Maar ook terugkijken? Hebben we het doel bereikt? Planmatig; De weg waar langs je gaat werken, beschrijf je in een plan. Elke stap die je zet, heeft te maken met de vorige stap en met de volgende stap. Procesmatig; Tijdens de uitvoering van een activiteit werk je naar het doel toe. Het proces blijf je in de gaten houden, gaat het nog goed? Moet we iets aanpassen? Bewust; Van jezelf, de activiteit die je kiest bij het doel.

Kenmerkend voor PW; Waar je ook werkt, je werkzaamheden beantwoorden altijd een vraag om begeleiding, om ontwikkelingsstimulering of om competentievergroting. Elke organisatie heeft doelstellingen geformuleerd om aan de begeleidingsvragen te kunnen voldoen. Op basis van die doelstellingen kiest organisatie de methoden waarmee gewerkt wordt.

Beleidsplan De gekozen werkwijzen en methodieken om kwaliteit te leveren natuurlijk ook vast. Dat gebeurt in een beleidsplan. Naar buiten toe laat het beleidsplan zien vanuit welke visie de organisatie handelt.

Opdracht Elke manier van werken, elke keuze voor ene bepaalde methode komt voor uit een visie? Wat is een visie? Wat heeft de visie van een organisatie te maken met hoe je werk als pedagogisch werker? Noteer de visie van jouw BPV-plek, deze kun je vinden op de website. Op welke manier zie je die visie terug in het methodisch handelen van jouw leerbedrijf? Maak een poster op A4 formaat waarin de visie van de organisatie duidelijk naar voren komt.

Boek blz. 48 Maken verwerkingsopdrachten its learning.