Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HANDELINGSPLAN IN SCHOOL Margie van de Kerkhof, begeleider passend onderwijs
Advertisements

“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Lesgeven en begeleiden
Een lessenserie van drie lessen
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
OFC28 mediawijsheid les 3.
Handelingsplannen.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Presentatie Bijeenkomst 3
Theorielessen in projectmatig werken
Werkvormen in de klas Onderwijsassistent Leerjaar 2 Periode 3, week 1
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
LEERJAAR 1 SAW.  Wat wil ik gaan doen: A. Pedagogische werk > Kinderopvang (Niv 3 en 4) > Jeugdzorg (niv 4) B. Maatschappelijke zorg > Maatschappelijke.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Wjk.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Methodiek: Plancyclus
Sleutels, codes en aanwijzingen
Opdrachten en eindopdracht
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Studieloopbaanbegeleiding
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Wij zijn FLEX Finn Megan Anouk Nina
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Les 1 Hoofdstuk Ecologie
Een instructie schrijven
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Opdracht Opkikker Boek Methodisch Begeleiden Thema 1 Planmatig werken
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Toetsing Vakdidactiek 2.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Persoonlijke doelen maken
ADL Les 1.
Methodisch handelen Week 3. Methodisch handelen Week 3.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Methodisch handelen Week 2. Methodisch handelen Week 2.
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
Cijferloos lesgeven bij talen
ADL Les 1.
Project gamemarket Les 1.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Groepsopdracht Vakblad maken voor de doktersassistent
Transcript van de presentatie:

Methodisch handelen Week 1

Voorstellen

Omschrijving vak Wat is methodisch handelen? Methodisch handelen betekent dat je altijd dezelfde stappen zet om een resultaat te behalen en dat je de stappen altijd evalueert en eventueel bijstelt. Methodisch handelen is op een bewuste manier een plan inzetten om het kind vooruit te helpen. Wat ga je leren tijdens de lessen? In deze lessen ontwikkel je het methodisch handelen. Je leert om op een objectieve manier te kijken naar het kind. Hieruit ga je doelen formuleren wat de basis is voor het schrijven van een plan van aanpak. Het plan voer je uit en evalueer je.

Omschrijving vak Methodisch handelen leer je al vanaf het eerste schooljaar, bijvoorbeeld bij het werken met projecten. Methodisch handelen bij activiteiten leer je bij de ‘crealessen’, waar je leert activiteiten te organiseren en begeleiden en ‘op maat’ een zelfgemaakt middel ontwerpt om de ontwikkeling te stimuleren. Daar leer je ook een activiteitenprogramma te schrijven. Methodisch handelen krijg je aankomend jaar alle periodes

Lesdoelen Door deze lessen: Ontwikkel je vaardigheden om methodisch te handelen Hebben je inzicht in de wijze waarop ICT ingezet word in de BPV als ondersteuning bij het proces van methodisch handelen. Heb je kennis van observeren en ben je in staat methodisch te observeren Maak je een persoonsbeschrijving Heb je inzicht in verschillende instrumenten die je ondersteunen om methodisch te handelen Schrijf je een plan volgens de methodische cyclus

Formatieve toets(en) Bewijs ICT en sociale media in de BPV (alle PW-opleidingen) Verslag observeren, persoonsbeschrijving, hulpvragen (alle PW-opleidingen) Maken van een werkplanning (PW 3 en PW4 kinderopvang) Oefenbewijs methodisch handelen (niveau PW3) Bewijs methodisch handelen niveau 4 (GPM)

Planning per periode Periode 5 – ICT en methodisch werken (BPV); Periode 6 – Persoonsbeschrijving; Periode 7 – Observatieverslag; Periode 8 – Schrijven van een plan;

Afsluiting periode 5 Formatieve toetsing leerjaar 2 periode 5 Bewijs ICT en sociale media in de BPV

Aan de slag! Klas wordt verdeeld in groepjes van 3 Elke groep krijgt een set met kaarten waarop de stappen van methodisch handelen staan, zonder dat deze genummerd zijn! Bedenk met elkaar wat die stappen zouden kunnen betekenen Leg de stappen in een cirkel in de volgorde waarvan jullie denken dat het hoort Bespreek klassikaal wat er gedacht wordt bij de verschillende begrippen Geef antwoord op de vraag: waarom is methodisch handelen het hart van het beroep? Formuleer doelen voor dit vak

Bespreken

Opdracht ICT in de BPV Waar denken jullie aan bij ICT in de BPV? Wat kun je op internet vinden over ICT in de opvang? Wat wordt er bedoeld met hardware en software? Welke specifieke software is er in de opvang? Zoek drie verschillende specifieke software programma's voor in de kinderopvang en beschrijf wat hier mee gedaan kan worden? Wat kan de relatie zijn met ICT en methodisch handelen? Denk bij opvang aan; Dagopvang, Buitenschoolse opvang, Gastouderbureau, Peuterspeelzaal Zet deze vragen in een korte presentatie en presenteer deze (volgende week) aan de klas. De opdracht mag gemaakt worden in groepjes van 3-4 personen. Kies een digitaal presentatiemiddel wat je nog niet goed kent! Ieder groepje een ander presentatiemiddel.

Huiswerk Methodisch handelen Docent: Aletta Oterdoom (OTD) aoterdoom@davinci.nl Je onderzoekt voor de volgende les in de BPV welke verschillende ICT programma’s, apps er zijn en hoe social media in de BPV gebruikt en ingezet wordt. Je bereidt je presentatie voor met je medestudenten Laptop mee!