Hoofdstuk 4 Kwantitatieve dataverzamelingsmethoden Nel Verhoeven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1.1 Waar worden enquêtes voor gebruikt?
Advertisements

Inhoud Wie is Gerrie Eijkhout? Introductie AsqY Online.nl
Inleiding Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je:
College 2 Between-subject en within-subject designs
Opvoedingsondersteuning: Oudercursussen en lastige pubers
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Experimenteel en quasi-experimenteel onderzoek
Hoofdstuk 7 Marktonderzoek.
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
Onzekerheidsreductie
Xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Inleiding onderzoeksleer Helleke Hendriks docent werktuigbouwkunde voormalig productonderzoeker bij Consumentenbond xxxxxxxxxxxxx.
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
CSE Vaardigheden.
Hoofdstuk 9 Verbanden, correlatie en regressie
Meten bij marktonderzoek
Het onderzoeksontwerp
Dataverzamelingsmethoden
Het onderzoeksontwerp
Hoofdstuk 12 Gegevens verzamelen in het veld, non-responsefouten en screening van vragenlijsten.
Dataverzamelingsmethoden
Hoofdstuk 4 Een onderzoeksontwerp bepalen: het belang en de inbreng van onderzoeksfilosofieën, -methoden en -technieken Methoden en technieken van.
Vormen van studie (ontwerp)
Leren met meer effect I en II
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
METHODEN 1 Jules Ellis. Organisatie Ik = Jules Ellis Spreekuur: Dinsdag 15: :30. Syllabus , reader , supplement Zelfstudieopdrachten.
Programma collegeweek 6
Blok 2 Collegeweek 1 De observatieopdracht Hoofdstuk 7: de toetsvragen op BSCW Onderzoek: Kindertelefoon.
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
Partiële r² Predictie van y gebaseerd op z alleen
Controle van bijkomende variabelen
Soorten en typen onderzoek
Kwantitatief onderzoek
Baarde en de goede Hoofdstuk 3: Onderzoekstype
INLEIDING ONDERZOEK MARKETING, MARKTONDERZOEK & COMMUNICATIE
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Baarde en de goede Hoofdstuk 11: Data-analyse
Communicatie en Instumenten
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Onderzoeksvaardigheden 3
Methoden & Technieken van Onderzoek
Methoden & Technieken van Onderzoek
onderzoeksvraag Soorten onderzoeksvragen Exploratieve onderzoeksvraag
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Methoden & Technieken van Onderzoek
‘Een heel onderzoek in 90 minuten. Kan dat?’
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 10 onderzoek met vragenlijsten.
Het einde van het begin Fasen in de (afstudeer)begeleiding Nel Verhoeven, 7 april 2016.
Briefing Opdrachtanalyse en Vooronderzoek
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 4 Hoofdstuk 6 Steekproef.
Onderzoeksplan en onderzoeksmodel Een kort resumé vorige colleges
MARKTONDERZOEK Deskresearch Field research Enquetes Diepte-interview.
Havo – vmbo-t/havo Profielwerkstuk college 3 Methode van onderzoek
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
Dataverzamelingsmethoden
Het onderzoeksontwerp
Deeltijd module 4 – oktober 2018 Shifra Bouter, MSc.
Experimenteren.
Onderzoeksstrategie: survey
Praktijkgericht onderzoek
NASK leerjaar 3 H6 Schakelingen §4 Transistor.
Toetsen van verschillen tussen twee of meer groepen
Evaluatie armoedebeleid Amsterdam
Verpleegkunde deeltijd module 4 Shifra Bouter, MSc.
Evaluatieonderzoek.
De voordelen en nadelen van betaalmethodes
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 4
Kwantitatief onderzoek
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 4 Kwantitatieve dataverzamelingsmethoden Nel Verhoeven Wat is onderzoek? Hoofdstuk 4 Kwantitatieve dataverzamelingsmethoden Nel Verhoeven © Verhoeven – Boom Lemma uitgevers

© Verhoeven – Boom Lemma uitgevers Leerdoelen Aan het eind van dit hoofdstuk: Kun je een keuze voor een kwantitatief onderzoekstype maken Kun je daarbij de juiste argumenten geven Ken je de onderdelen van een survey en een experiment, een secundaire analyse en een monitor Ken je het principe van triangulatie © Verhoeven – Boom Lemma uitgevers

© Verhoeven – Boom Lemma uitgevers Welk onderzoekstype? Oftewel, welke dataverzamelingsmethode? Afhankelijk van de onderzoeksvraag: Wat, welke kenmerken Waarom, hoe komt het dat… Welke ontwikkelingen, verwachtingen… Wat is de samenhang, wat is het verschil… Hoe wordt… beoordeeld Welke maatregelen… Welke ontwikkelingen Iedere vraag heeft een aantal bijbehorende onderzoekstypen  het belangrijkste criterium © Verhoeven – Boom Lemma uitgevers

© Verhoeven – Boom Lemma uitgevers Survey-onderzoek Probleemstellingen: zowel beschrijvend als verklarend Meten van houdingen, meningen, kennis Grote groepen mensen (respondenten) Liefst: aselecte steekproef  representatief Eén moment in de tijd Groot aantal (half)gestructureerde vragen en antwoorden Kwantitatieve analyse Nadeel: context niet bekend © Verhoeven – Boom Lemma uitgevers

© Verhoeven – Boom Lemma uitgevers Survey-typen Schriftelijke (post)enquêtes Telefonische enquêtes Face-to-face-enquêtes (Mobiele) Internetenquêtes En Panelenquêtes © Verhoeven – Boom Lemma uitgevers

© Verhoeven – Boom Lemma uitgevers Secundaire analyse Beschrijvende, vergelijkings- en definitievragen Tijdwinst Financiële voordelen: goedkoop Beschikbaarheid data: databanken Nadeel = bruikbaarheid: voldoet vaak niet precies aan de gestelde eisen Heranalyse van groot aantal bestanden = meta-analyse © Verhoeven – Boom Lemma uitgevers

© Verhoeven – Boom Lemma uitgevers Experiment Vragen over oorzaak & gevolg: Causaal verband (X  Y) X (onafhankelijk)  Y (afhankelijk) Controle van interne validiteit Experimentele groep (gelijke samenstelling): blootgesteld aan experimentele conditie © Verhoeven – Boom Lemma uitgevers

Aspecten van experiment Causaliteit X gaat aan Y vooraf, X en Y hangen samen, geen 3e variabele in het spel Interne validiteit Het veld in of het laboratorium Controlegroep of niet? Randomisatie Helpt het of werkt het?  Placebo Dubbelblind? © Verhoeven – Boom Onderwijs

© Verhoeven – Boom Onderwijs Experimentele vormen Zuiver Nameting, controlegroep Voor- en nameting, controlegroep Salomon 4-groepenontwerp Quasi Enkele groep, nameting Enkele groep, voor- en nameting Twee groepen, voor- en nameting Meerdere metingen © Verhoeven – Boom Onderwijs

© Verhoeven – Boom Lemma uitgevers Monitor Ontwikkelingsvragen: communicatie, beleid en evaluatie Longitudinaal onderzoek  metingen op verschillende tijdstippen Zelfde meetinstrument op alle tijdstippen © Verhoeven – Boom Lemma uitgevers