De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kwantitatief onderzoek

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kwantitatief onderzoek"— Transcript van de presentatie:

1 Kwantitatief onderzoek
Advisering op basis van gedegen onderzoek

2 Context voor beleidsonderzoeken
Maatschappelijk probleem (e.g. klimaatsverandering) Beleidsvorming op basis van theorie en ervaring Beleid: sturen op specifieke groep (e.g. innovatiebeleid)

3 Beleidstheorie Inbreng Activiteit Resultaat Bijdrage Effect
Wat is het probleem dat opgelost dient te worden? Wat zijn de doelen? Welke middelen zijn beschikbaar gesteld? Inbreng Welke instrumenten zijn ingezet? Hoe dragen de instrumenten bij aan het oplossen van het probleem? Wat is de samenhang tussen instrumenten? Activiteit Hoe vaak zijn instrumenten ingezet? Hoe wordt de voortgang gemonitord? Wat is de verhouding tussen kosten en activiteiten? Resultaat Bijdrage Wat is de bijdrage van de activiteiten aan het oplossen van het probleem? Wat is het effect van het beleid? Wat is de maatschappelijke impact die behaald is? Effect

4 Beleidsevaluaties Op basis van kwantitatief onderzoek evalueren we de doelmatigheid en doeltreffendheid van uitgevoerd beleid Inbreng Uitgevoerd beleid Activiteit Resultaat Doeltreffend- en doelmatigheid van beleid Bijdrage Effect

5 Methoden Idealiter Sociaal experiment, maar in de praktijk doorgaans onmogelijk Praktijk Natuurlijk experiment: bedrijven vergelijken die wel en niet in aanmerking komen voor beleidsinterventie. Hierbij moet rekening worden gehouden met selectie-bias en causaliteit. Hiervoor zijn verschillende methoden beschikbaar: Selectie-bias Bedrijven die in aanmerking komen voor een beleidsmaatregel hebben andere kenmerken dan bedrijven die hier niet in aanmerking voor komen. Dit verschil kan invloed hebben op de te onderzoeken beleidsinterventie Regression discontinuity Difference-in-difference Instrumentele variabelen Propensity score matching Regressie-analyses Enquêtes voor aanvullende informatie Causaliteit Als er correlaties worden gevonden tussen de beleidsmaatregel en veranderingen in gemeten variabelen is er niet per se sprake van een oorzaak-gevolgrelatie. Dit moet nauwkeurig onderzocht worden Zie o.a. Theeuwes et al., (2012), Durf te meten

6 Enkele voorbeelden uit innovatiebeleid
Resultaat Verschil in uitgave R&D van bedrijven die wel/niet in aanmerking voor regeling komen Verschil in bestede uren aan R&D van wel/niet in aanmerking komende bedrijven Verschil in aantal/tijd opleidingstrajecten van wel/niet in aanmerking komende bedrijven Verschil in productiviteit van bedrijven die wel/niet in aanmerking voor regeling komen Verschil in aantal innovaties door wel/niet in aanmerking komende bedrijven Bijdrage Toename aantal innovaties sinds invoering van beleid Verhoogde overdracht van kennis tussen bedrijven De bijdrage is niet direct meetbaar, maar wel te onderzoeken in combinatie met aanvullend kwalitatief onderzoek

7 Beleidsvorming Op basis van kwantitatief onderzoek schetsen we een beeld van de verwachte uitkomsten van diverse beleidsvarianten Inbreng Beleid in ontwikkeling Activiteit Resultaat Bijdrage Verwachte uitkomsten Effect

8 Methoden Beschrijvende analyse
Op basis van de beschikbare informatie beschrijven we de bestaande situatie Benchmarking Door de effecten van een vergelijkbare situatie te spiegelen aan de in te voeren beleidsverandering schetsen we de mogelijke effecten van het beleid Modellering Op basis van beschikbare data modelleren we de effecten van de beleidsingreep Maatschappelijke kosten-batenanalyse Door grondig vast te stellen welke maatschappelijke effecten het beleid heeft stellen we vast hoe de maatschappelijke kosten en baten zich tot elkaar verhouden Enquêtering Door de doelgroep van het beleid te bevragen onderzoeken we het draagvlak en de verwachting van het voorgestelde beleid

9 Dataverzameling Online enquêtes
We verzamelen data door zorgvuldig opgestelde enquêtes uit te sturen. Om de respons te verhogen stellen we respondenten vooraf op de hoogte, preferent namens de opdrachtgever. Respons wordt verhoogd door diverse herinneringsberichten en optioneel een nabelronde. CBS-microdata KplusV heeft toegang tot CBS-microdata, waarin bedrijfsspecifieke en persoonsgebonden informatie op diverse schaalniveaus beschikbaar is. Deze informatie is vertrouwelijk en kan alleen voor onderzoeksdoeleinde worden gebruikt. Online databestanden We hebben veel ervaring met de samenstelling van data uit diverse bronnen, waarbij we niet-openbare (zoals REACH) en openbare databestanden opnemen om additionele inzichten verschaffen. Integratie en verrijking op basis van uw data We integreren uw data met de bovenstaande databestanden om zo tot verrijkte databestanden te komen. Op deze manier geven wij advies op basis van gedegen onderzoek.


Download ppt "Kwantitatief onderzoek"

Verwante presentaties


Ads door Google