Hoofdstuk 4 Kwantitatieve dataverzamelingsmethoden Nel Verhoeven Wat is onderzoek? Hoofdstuk 4 Kwantitatieve dataverzamelingsmethoden Nel Verhoeven © Verhoeven – Boom Lemma uitgevers
© Verhoeven – Boom Lemma uitgevers Leerdoelen Aan het eind van dit hoofdstuk: Kun je een keuze voor een kwantitatief onderzoekstype maken Kun je daarbij de juiste argumenten geven Ken je de onderdelen van een survey en een experiment, een secundaire analyse en een monitor Ken je het principe van triangulatie © Verhoeven – Boom Lemma uitgevers
© Verhoeven – Boom Lemma uitgevers Welk onderzoekstype? Oftewel, welke dataverzamelingsmethode? Afhankelijk van de onderzoeksvraag: Wat, welke kenmerken Waarom, hoe komt het dat… Welke ontwikkelingen, verwachtingen… Wat is de samenhang, wat is het verschil… Hoe wordt… beoordeeld Welke maatregelen… Welke ontwikkelingen Iedere vraag heeft een aantal bijbehorende onderzoekstypen het belangrijkste criterium © Verhoeven – Boom Lemma uitgevers
© Verhoeven – Boom Lemma uitgevers Survey-onderzoek Probleemstellingen: zowel beschrijvend als verklarend Meten van houdingen, meningen, kennis Grote groepen mensen (respondenten) Liefst: aselecte steekproef representatief Eén moment in de tijd Groot aantal (half)gestructureerde vragen en antwoorden Kwantitatieve analyse Nadeel: context niet bekend © Verhoeven – Boom Lemma uitgevers
© Verhoeven – Boom Lemma uitgevers Survey-typen Schriftelijke (post)enquêtes Telefonische enquêtes Face-to-face-enquêtes (Mobiele) Internetenquêtes En Panelenquêtes © Verhoeven – Boom Lemma uitgevers
© Verhoeven – Boom Lemma uitgevers Secundaire analyse Beschrijvende, vergelijkings- en definitievragen Tijdwinst Financiële voordelen: goedkoop Beschikbaarheid data: databanken Nadeel = bruikbaarheid: voldoet vaak niet precies aan de gestelde eisen Heranalyse van groot aantal bestanden = meta-analyse © Verhoeven – Boom Lemma uitgevers
© Verhoeven – Boom Lemma uitgevers Experiment Vragen over oorzaak & gevolg: Causaal verband (X Y) X (onafhankelijk) Y (afhankelijk) Controle van interne validiteit Experimentele groep (gelijke samenstelling): blootgesteld aan experimentele conditie © Verhoeven – Boom Lemma uitgevers
Aspecten van experiment Causaliteit X gaat aan Y vooraf, X en Y hangen samen, geen 3e variabele in het spel Interne validiteit Het veld in of het laboratorium Controlegroep of niet? Randomisatie Helpt het of werkt het? Placebo Dubbelblind? © Verhoeven – Boom Onderwijs
© Verhoeven – Boom Onderwijs Experimentele vormen Zuiver Nameting, controlegroep Voor- en nameting, controlegroep Salomon 4-groepenontwerp Quasi Enkele groep, nameting Enkele groep, voor- en nameting Twee groepen, voor- en nameting Meerdere metingen © Verhoeven – Boom Onderwijs
© Verhoeven – Boom Lemma uitgevers Monitor Ontwikkelingsvragen: communicatie, beleid en evaluatie Longitudinaal onderzoek metingen op verschillende tijdstippen Zelfde meetinstrument op alle tijdstippen © Verhoeven – Boom Lemma uitgevers