GOK-netwerkdag martine.vanovermeiren@katholiekonderwijs.vlaanderen Op weg naar GOK 6 Voorbeelden van goede praktijk.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ZUURSTOF VOOR NEDERLANDS Taalscreenings en taalontwikkeling
Advertisements

Kansarmoede Omgaan met kansarmoede in de basisschool
SUPER SIM = project rond kleuterparticipatie en kinderarmoedebestrijding.
Inschrijvingsprocedure schooljaar Basisscholen Sint-Pieters-Leeuw
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
Buitengewoon Allochtone leerlingen
VFO-studiedag ‘Naar meer gelijke kansen in en door onderwijs’ – 24 oktober 2003 Lieve Ruelens Wetenschappelijk medewerkster HIVA De uitstroom naar het.
Flankerend onderwijsbeleid Heusden-Zolder Afdeling Welzijn en lokale economie op het kruispunt van onderwijs en welzijn Kathleen Vandenput Studiedag lokaal.
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Nieuwe regelgeving Gaat in vanaf 01/09/12
Aanmelden en inschrijven Schooljaar Infomoment 16 januari 2013 Maria Assumptalyceum Laken
Allochtonen in het hoger onderwijs
De weg naar het voortgezet onderwijs
Cijferboek sociale ongelijkheid in het Vlaamse onderwijs
Brede school in Berkenbos
INTEGRATIE van de OUDEREN in het BELEID. 1 De komende ouderengolf is een zeer groot maatschappelijk succes Lang leven, in goede gezondheid, met zijn tweeën,
1 SISO 2 MARCO POLO. 2 MARCO POLO XXL Waarom ? –Borgen diverse initiatieven –gestructureerde en gecentraliseerde aanpak –Netwerking tussen de diverse.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
Taalbeleid – Mater Dei Lagere school
Programma Diversiteit en Anti Discriminatie HBO-I Docentendag 30 maart 2010 Ineke van Halsema.
GELIJKE ONDERWIJSKANSEN
Infoavond 1 ste graad Donderdag12 september 2013.
Het ontstaan van een visie? Er is een behoefte: – Van de ouders – Van het team Inspiratie door anderen (artikels, studiedagen, oproepen, nieuwsbrieven,…)
Vandaag kampioen in wiskunde, morgen ook in gelijke kansen
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
De directeur en het nieuwe inschrijvingsdecreet. Start van de inschrijvingen Indien een school niet hoeft te weigeren omwille van capaciteit kunnen: 
LOP Geraardsbergen Basisonderwijs Beleidsintenties 2008 – 2011 Algemene vergadering 3 juni 2008.
Instrumentarium onthaalonderwijs anderstalige nieuwkomers Departement Onderwijs & Vorming 29 september 2015.
Gelijke onderwijskansen Lokaal OverlegPlatform Secundair Onderwijs Gent Welkom.
Tijdelijke en dringende maatregelen onthaalonderwijs Departement Onderwijs & Vorming 7 december 2015.
Methodiek: Plancyclus
Wijzigende regelgeving sector Basisonderwijs Ingrid Verstrepen.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Zorgbeleid. Fase waarbij we inzetten op een krachtige leeromgeving voor ALLE leerlingen. Preventief werken, goed instructie, differentiëren, veilig.
LOP Lokeren en armoedebeleid: Leerlingen maken het verschil! LOP Lokeren en armoedebeleid: Leerlingen maken het verschil! Studiedag LOP’s en armoedebeleid.
Brugfiguren onderwijs…. hulpverleners met een toverstokje?
Gelijke kansen op school: het kan!
Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg
Zorgbeleid Zorgbeleid.
Gelijke Onderwijskansen LOP/SO Gent
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Workshop basisonderwijs
GO! Campus De Vesten Herentals
Gok-nwd voor doorstarters
Netwerkdag 2 GOK leeft in ASO: de uitdaging aangegaan!
Voortgangsrapport schooljaar
Nieuwe onderwijsregelgeving basisonderwijs
Informatieavond groepen 8
Infonamiddag De werking van het Belgisch Onderwijssysteem
Gelijke onderwijskansen dankzij zorg. Jean Pierre Verhaeghe
Campusvoorrang Algemene Vergadering 4 juni 2012.
Het centrum voor leerlingbegeleiding
Draaiboek inschrijvingsbeleid
LOP Antwerpen Basisonderwijs 03/02/2016
Kansen in/voor onderwijs
GOK in BuO Korte geschiedenis
Voortgangsrapport schooljaar Lokaal overlegplatform
Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg
Aanmelden in LOP-regio Grimbergen, Machelen, Vilvoorde www
Buitengewoon onderwijs en het inschrijvingsdecreet
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
De uitstroom naar het buitengewoon basisonderwijs: gewikt en gewogen
OMGEVINGSANALYSE 2018 LOP Oudenaarde Basis
Infosessie aanmelden 2019 Merelbeke – 28 januari 2019.
GOK voor ‘starters’ 29/10/2019 GOK-starters.
Transcript van de presentatie:

GOK-netwerkdag martine.vanovermeiren@katholiekonderwijs.vlaanderen Op weg naar GOK 6 Voorbeelden van goede praktijk

Even stilstaan Op dinsdag 6 maart 2018 is Leentje Gevaert, lerares Engels in Don Bosco Sint-Denijs-Westrem overleden. Ze gaf meer dan 20 jaar les op deze school. Collega’s en leerlingen zullen haar blijvend herinneren als een heel gedreven leerkracht. Daarnaast was ze ook de voortrekker bij heel veel activiteiten en in tal van belangrijke werkgroepen. Onze gedachten gaan uit naar haar echtgenoot, familie, vrienden en collega’s, voor wie dit overlijden een heel zware beproeving is.

Dear teacher

Doelen van deze voormiddag 2 voorbeelden van goede praktijk beluisteren In groep reflecteren over de aangeboden voorbeelden Inzichten krijgen in de uitrol van een 6de GOK-cyclus met daaraan gekoppelde aandacht voor ROK, TOK (proefdoorlichting) en nieuw decreet leerlingenbegeleiding

Mail van 5 maart 2018 Beste collega's Er komt een nieuwe GOK-cyclus vanaf 1 september 2018. Deze cyclus zal geheel volgens de geldende regelgeving verlopen. Op dit ogenblik heb ik nog geen extra informatie. Ik stelde aan Chris Smits reeds volgende bijkomende vragen: - Wat met de drempels in het buitengewoon onderwijs die er zullen voor zorgen dat heel wat scholen niet langer GOK-uren zullen hebben? Hoe kan hieraan tegemoetgekomen worden? - Wat met de scholen die een negatief rapport kregen bij de laatste controle? Behouden zij hun uren? Moeten zij een plan opstellen samen met de PB? Beginnen zij van een wit blad? Ik hoop jullie in de loop van de week meer informatie te kunnen bezorgen. Als jullie zelf nog vragen hebben, gelieve mij die per kerende toe te sturen. Dank alvast. Met vriendelijke groet Chris

Start van een nieuwe cyclus GOK 6 3 schooljaren Vanaf 1 september 2018 Meer info na de voorstellingen goede praktijk

2 voorbeelden van goede praktijk Visitatie, Mariakerke http://www.visitatie.be/nl/home VTS 3, Sint-Niklaas http://vtssn.be/buso/home.aspx

GOK 6 Volgens de geldende regelgeving! Uren toebedeeld op basis van indicatorleerlingen februari 2018 (bekijk het verschil met februari 2014 – laatste telling voor cyclus 5)

GOK 6 Volgens de geldende regelgeving! De 5 gelijke kansenindicatoren zijn onveranderd: Het gezin ontvangt schooltoelage (0.18) De ll verblijft buiten het eigen gezinsverband (0.8) De ouders behoren tot de trekkende bevolking (0.8) Het opleidingsniveau van de moeder is lager dan HSO (0.6) De thuistaal is niet het Nederlands (moet steeds in combinatie met 1/2/3 of 4: 0.2)

GOK 6 Volgens de geldende regelgeving! Vereist aantal indicatorleerlingen op 01/02/2018: Minstens 10% voor de 1ste graad en OKAN Minstens 25% voor 2de en 3de graad BuO (Type 1 en 3): Minstens 40% De punten worden omgezet naar uren: minimum = 6 uren

GOK 6 Volgens de geldende regelgeving! Doelgroep: Autochtone en allochtone kansarme jongeren in het gewoon secundair onderwijs die omwille van hun sociale, culturele en economische omstandigheden leer- en ontwikkelingsmoeilijkheden ervaren of risico lopen in een achterstandspositie te raken. Alle leerlingen.

GOK 6 Volgens de geldende regelgeving! Doelstellingen Uitbouw van een onderwijspraktijk die rekening houdt met de taalachterstand en de diversiteit van elke leerling Uitbouw van een krachtige leeromgeving waarin geen uitvallers zijn Bevorderen van de leer- en ontwikkelingskansen van kansarme leerlingen. Onderwijsachterstand van kansarme autochtone en allochtone leerlingen proberen wegwerken Vermijden van uitsluiting, segregatie en discriminatie Bijdragen tot de sociale cohesie. Bevorderen van een betere integratie van kansarme autochtone en allochtone leerlingen.

GOK 6 Volgens de geldende regelgeving! 3 schooljaren Schooljaar 1: BSA die leidt tot 2 thema’s met bijhorende doelen en een actieplan Schooljaar 2: uitvoering actieplan en zelfevaluatie Schooljaar 3: mogelijke GOK-controle

GOK 6 1ste graad 2de en 3de graad Preventie en remediëring van ontwikkelings- en leerachterstanden van studie- en gedragsproblemen 2. Taalvaardigheidsonderwijs 3. Intercultureel onderwijs Oriëntering en doorstroming bij in- en uitstroom 5. Leerling- en ouderparticipatie 6. Socio- en emotionele ontwikkeling

Waar kunnen we nuttige linken leggen? Nieuw Referentiekader voor OnderwijsKwaliteit (ROK) en daaraan gekoppeld Toezichtskader op OnderwijsKwaliteit (TOK) met aandacht voor: Het groeiproces van alle leerlingen Het zorgcontinuum en HGSW Cyclisch werken (pdca)

Waar kunnen we nuttige linken leggen? Nieuw decreet leerlingenbegeleiding

Volgens nieuw decreet leerlingenbegeleiding Leerlingenbegeleiding op school is verplicht Focust op 4 domeinen: Leren en studeren, onderwijsloopbaan, psycho-sociaal functioneren, preventieve gezondheidszorg Leerlingenbegeleiding = Leerkrachtenbegeleiding Veranderende rol CLB (=/= schoolondersteunend werken) ERKENNINGSVOORWAARDE

Waar kunnen we nuttige linken leggen? Stijgende opkomst van co-teaching, team-teaching, de peter/meter-leerkracht, inzet van vlinderleerkrachten Stijgend aantal scholen dat leerlingengesprekken voert (praten met i.p.v. praten over)

Waar kunnen we nuttige linken leggen? Rol en inschakeling van ondersteuningsnetwerken (uitbreiding van zorg en IAC) Nadenken over het grote plaatje van zorg: Wat heeft deze leerling nodig (tot op de klasvloer, bij elke leerkracht mogelijk)? Welke maatregelen kunnen voor meer leerlingen verrijkend zijn in onze schoolwerking?

Volgend moment van afspraak Woensdagvoormiddag 6 juni