MIC-workflow Amstelring

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Analyse van incidenten
Advertisements

Op weg naar meerjarenafspraken van GGZ Nederland, IGZ en HKZ over de toetsing van veiligheidsnormen, aansluitend op de doelstellingen van het patiëntveiligheidsprogramma.
Proactief veiligheidsmanagement
managementrapportages leerplicht
Milieudienst Westfriesland November 2005 Dia nr. 1 Inhoud presentatie Aanleiding Introductie Milieudienst Westfriesland ICT Digitale handhaving Ervaringen.
7 juli 2014 NTA Quiz Wat weet u van de NTA?. 7 juli Eén van de kernonderdelen van een VMS is… een rapportagematrix een risico-inventarisatie.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Presenetatie Landelijke Studiedag Multiproblemgezinnen 30 mei 2013 Ellen Loykens Molendrift
Van Zwak naar Beter Jij maakt het verschil!!!. Quickwinst - MT stuurt aan, maakt een plan van aanpak - Confrontatie team met de feiten, volledige transparantie.
Ik wil zien verzuimmeldingdossierprocessturingpoortwachtercorrespondentierapportagematching © InfoRhei Disclaimer -Sitemap Klik op een tabje voor.
Bastiën van der Hoeff azM
Monitoringrapport Laat zien! wat we hebben gedaan Stand van zaken
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Resultaten studietijdmetingen (m.i.v. controle correctheid resultaten / vragen) Andere bronnen Andere bevragingen of hearings (OPL- of OPO-niveau) Andere.
Onderwijskunde Presentatie 10 december 2007
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
BIM PROTOTYPE:. [ N O V I T E I T ] [ N O V I T E I T ]
Actieonderzoek Een goede leraar worden Verdieping bij hoofdstuk 11
Patiëntveiligheid VIM in de praktijk
Ir.drs. A. van der Star MSHE UMC Groningen
Samen naar een veilig AMC
Het Patiëntveiligheidprogramma GGZ 2008 – 2011, Wat is precies ontwikkeld? *de opbrengsten van het landelijk programma *de waarde voor de praktijk.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Waarom applicatie rationalisatie een slimme keus is
Best practice Doel: voorlichting team
Verzuimmeldingcorrespondentiepoortwachter Ik wil zien processturingdossiermatchingrapportage.
Van ‘’blind’’ vertrouwen naar ‘’ziend’’ vertrouwen Sandra de Bont Directeur Votob 15 mei 2014.
(social) media monitoring bij De Nederlandsche Bank
PigVision VoerGroeiMonitor
Eddy Eyckmans – Group Health & Safety Manager Borealis
Audit van de OCMW's in het kader van de door de POD MI gesubsidieerde materies.
Calamiteit: donderslag bij heldere hemel
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
De Bouwplaats-ID, een goed idee?
Traject Departement Landbouw en Visserij. Agenda 1. Het Departement Landbouw en Visserij 2. Traject binnen het Departement Landbouw en Visserij 3. Aandachtspunten.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Handhavingsbeleid gemeente Landerd Voorbereidende raadsvergadering 11 september 2013.
Zorgcalamiteiten en het UMCG Jan van der Iest december 2015
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen.
Presentatie verdiepende kwaliteitsinstrumenten LSR Bestuurdersbijeenkomsten Benchmark gehandicaptenzorg Op 30 mei, 5 en 7 juni.
Zicht op elke druppel Arjan Budding Marije Stronks Waterschap Vallei en Veluwe.
Kenniskringen in De HHS Marinka Kuijpers Lector Pedagogiek van de Beroepsvorming.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Anders kijken, anders doen
JS&S Bedrijfssoftware
Corporate Juridische & Fiscale Zaken
Agenda Danial en Chris Business Process Management Achterzijde van het zorgproces Proces van zorg naar marge Management informatie op data uit Nedap Behoefte:
Instructie Deze presentatie geeft, samen met de demo van het Strategisch Ontwikkelingsplan, leidinggevenden een goed beeld van de verschillende stappen.
Disclosure belangen NHG spreker
Stichting Lek en IJssel
Analyse jaarverslagen RvC
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Veranderende rol van de bouwer
Anna Wie heeft er wel eens pijn in zijn mond gehad? …
Antibioticaresistentie en teamleren
Informatie-analyse 1: Er zijn veel manieren om een database te vullen
Partner in innovatie met de vernieuwingskracht van Generatie Y.
Vernieuwd Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
Deel je problemen, niet de oplossingen
Vera Jansen – projectleider sociaal teams 15 januari 2018
Doorontwikkeling pleegzorg in Zuidoost-Brabant
HANDLEIDING VERBETERREGISTER
Verbeteren in TriasWeb
MTO met TOM – Trots Op Mijn Werk.
Analyse jaarverslagen RvC
Veilig Incident Melden (wat roept het op?)
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Leerhuis WBC Aan de Pas Start
Transcript van de presentatie:

MIC-workflow Amstelring Titel presentatie MIC-workflow Amstelring “Incidenten melden, analyseren en continu verbeteren/ leren in het KwaliteitsinformatieSysteem” Big Mic: Hap voor hap van Melden naar Leren

Inhoud: Wat gaan we doen? Introductie Aanleiding: Waarom? Aanpak Dé MIC-workflow Resultaten: Wat levert het op? Wenselijke ontwikkelingen: Waar dromen wij van?

Waarom? Titel presentatie “ Ik meld en dan…..(ik hoor niks terug van mijn (hoog-risico)melding” “ Ik ben bijna een kwartier bezig met één MIC-formulier door de vele gegevens die ik in moet vullen” “ Moet ik echt álle laag-risico meldingen afhandelen via het coördinatieformulier?” “ Ik analyseer en dan……..” “ Het maken van (kwantitatieve) analyses kost veel tijd en is foutgevoelig” “ Alle stappen in de MIC-workflow staan op een andere plek (geen geheel)” “ Ik werk van het zorgdossier, maar moet op een andere plek een MIC maken. Kan dat niet anders?” “ Een melding afhandelen binnen mijn (zelforganiserende) team…kan dat wel?”

Aanpak Tanden in de “Big MIC”! Uitgangspunten: Ondersteuning leren in teams Vertaling → dagelijkse praktijk Inrichting nieuwe MIC-workflow met input van teams Trainingen nieuwe MIC-workflow “Implementatietoolkits” Instructies op KiS: handleiding én filmpjes Bezoek locaties en “opvolg meetings” Tanden in de “Big MIC”! kaders en team: uitgangspunt = team en leren. team zo goed mogelijk ondersteunen zowel technisch als procesmatig.

Dé MIC-workflow

Waar gaan wij het over hebben?

Voorbeeld integraal verbeterplan

Wat levert het op? Inzicht in meerwaarde melden en analyseren ↑ Leerrendement ↑ Administratieve belasting ↓ Inrichting ondersteunend binnen (zelforganiserende) teams ↑ Stappen MIC-workflow één geheel ↑

Waar wij van dromen... Nog meer 1 geheel Koppelingen optimaliseren Bijvoorbeeld: Nedap ⇿ KiS Medimo ⇿ KiS Nog meer 1 geheel Bijvoorbeeld: Verbeteractie gekoppeld aan trendanalyse Nóg minder administratieve handelingen (klikken) nodig binnen MIC-workflow

Stelling Voor een (klein) team is een trendanalyse overbodig als MIC-analyses op cliëntniveau worden uitgevoerd.

Analyseren Kwantitatief Kwalitatief Titel presentatie Analyseren “Goed, dat ik ieder moment kan inzien hoeveel incidenten zijn voorgevallen.” “ik heb er zin in” Kwantitatief Alle meldingen zijn ieder moment inzichtelijk Ondersteunend aan detecteren van “trends” Ondersteunend aan retrospectieve en prospectieve (risico)analyse Kwalitatief Ondersteunend aan (laagdrempelige) reflectie op incidentniveau d.m.v. de “prisma-light-methode” Ondersteunend aan doorlopen “prisma-analyse” (bij melden calamiteiten aan IGZ) reservedia “Een analyse: kan ik dat wel?” “Fijn, dat ik ‘door kan klikken’ naar het incident (cliëntniveau)”

Risicomatrix

Vragen?