MIC-workflow Amstelring Titel presentatie MIC-workflow Amstelring “Incidenten melden, analyseren en continu verbeteren/ leren in het KwaliteitsinformatieSysteem” Big Mic: Hap voor hap van Melden naar Leren
Inhoud: Wat gaan we doen? Introductie Aanleiding: Waarom? Aanpak Dé MIC-workflow Resultaten: Wat levert het op? Wenselijke ontwikkelingen: Waar dromen wij van?
Waarom? Titel presentatie “ Ik meld en dan…..(ik hoor niks terug van mijn (hoog-risico)melding” “ Ik ben bijna een kwartier bezig met één MIC-formulier door de vele gegevens die ik in moet vullen” “ Moet ik echt álle laag-risico meldingen afhandelen via het coördinatieformulier?” “ Ik analyseer en dan……..” “ Het maken van (kwantitatieve) analyses kost veel tijd en is foutgevoelig” “ Alle stappen in de MIC-workflow staan op een andere plek (geen geheel)” “ Ik werk van het zorgdossier, maar moet op een andere plek een MIC maken. Kan dat niet anders?” “ Een melding afhandelen binnen mijn (zelforganiserende) team…kan dat wel?”
Aanpak Tanden in de “Big MIC”! Uitgangspunten: Ondersteuning leren in teams Vertaling → dagelijkse praktijk Inrichting nieuwe MIC-workflow met input van teams Trainingen nieuwe MIC-workflow “Implementatietoolkits” Instructies op KiS: handleiding én filmpjes Bezoek locaties en “opvolg meetings” Tanden in de “Big MIC”! kaders en team: uitgangspunt = team en leren. team zo goed mogelijk ondersteunen zowel technisch als procesmatig.
Dé MIC-workflow
Waar gaan wij het over hebben?
Voorbeeld integraal verbeterplan
Wat levert het op? Inzicht in meerwaarde melden en analyseren ↑ Leerrendement ↑ Administratieve belasting ↓ Inrichting ondersteunend binnen (zelforganiserende) teams ↑ Stappen MIC-workflow één geheel ↑
Waar wij van dromen... Nog meer 1 geheel Koppelingen optimaliseren Bijvoorbeeld: Nedap ⇿ KiS Medimo ⇿ KiS Nog meer 1 geheel Bijvoorbeeld: Verbeteractie gekoppeld aan trendanalyse Nóg minder administratieve handelingen (klikken) nodig binnen MIC-workflow
Stelling Voor een (klein) team is een trendanalyse overbodig als MIC-analyses op cliëntniveau worden uitgevoerd.
Analyseren Kwantitatief Kwalitatief Titel presentatie Analyseren “Goed, dat ik ieder moment kan inzien hoeveel incidenten zijn voorgevallen.” “ik heb er zin in” Kwantitatief Alle meldingen zijn ieder moment inzichtelijk Ondersteunend aan detecteren van “trends” Ondersteunend aan retrospectieve en prospectieve (risico)analyse Kwalitatief Ondersteunend aan (laagdrempelige) reflectie op incidentniveau d.m.v. de “prisma-light-methode” Ondersteunend aan doorlopen “prisma-analyse” (bij melden calamiteiten aan IGZ) reservedia “Een analyse: kan ik dat wel?” “Fijn, dat ik ‘door kan klikken’ naar het incident (cliëntniveau)”
Risicomatrix
Vragen?