De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Vernieuwd Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg

Verwante presentaties


Presentatie over: "Vernieuwd Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg"— Transcript van de presentatie:

1 Vernieuwd Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg

2 Inleiding In 2015 en 2016 is gewerkt aan vernieuwing van het landelijk kwaliteitskader, toegespitst op de langdurige zorg vallend binnen de WLZ. Dat gebeurde vanuit een gezamenlijk initiatief van relevante partijen: landelijke cliëntenorganisaties, beroepsgroepen, zorgbranche, zorgkantoren, IGZ. Deze partijen hebben zich verenigd in een landelijke stuurgroep.

3 Inleiding In 2015 is het ontwerp van het vernieuwde kader gereed gemaakt, in het verlengde van een systematiek die in eerdere jaren is toegepast binnen de sector. In 2016 is het vernieuwde kader in 24 “proeftuinen” uitgeprobeerd. Visio W&D Noord Nederland was één van die proeftuinen. In 2017 wordt het Vernieuwd Kwaliteitskader landelijk ingevoerd.

4 Waarom een vernieuwd Kwaliteitskader?
Cliënten, cliëntvertegenwoordigers en zorgverleners missen in het voorgaande kader een voortgaande reflectie op de visie Pijlers werden door medewerkers gezien als een administratieve last met (te) weinig bijdrage aan verbetering van zorg en ondersteuning aan cliënten Externe partijen signaleren dat data multi-interpretabel zijn en te beperkt informatie geven over de kwaliteit van zorg aan de individuele cliënt met de nadruk op de relatie tussen cliënt en zorgverlener

5 Kern van het vernieuwde kader: 3 BOUWSTENEN
Kwaliteit rond de individuele cliënt vastgelegd in zorg-/ondersteunings- /cliëntplan De inzichten van cliënten gegevens die voortkomen uit de BIT vragenlijsten 3. Teamreflectie reflectie aan de hand van landelijk vastgestelde thema’s evt. aangevuld met zelfgekozen extra onderwerpen

6 Proeftuin W&D Noord Projectgroep vernieuwd kwaliteitskader met een brede samenstelling: cliënt/bewoner, vertegenwoordiger, begeleiders, managers, orthopedagoog, kwaliteitsmedewerker Eerste opdracht: bouwsteen 3 teamreflectie handen en voeten geven.

7 Proeftuin W&D Noord Introductie teamreflectie: Nieuwsbrieven.
Introductie heeft plaatsgevonden via managers. Parabel ‘de kleuren van de waarheid’ Formulier ‘de kleuren van ons team’ Handreiking teamreflectie: beschrijving van een handige werkwijze Intranetpagina met thema’s, vragen en stellingen die gebruikt kunnen worden.

8 Als input voor de teamreflectie is gebruikt:
Proeftuin W&D Noord Als input voor de teamreflectie is gebruikt: BIT: hoe ervaren de bewoners hun kwaliteit van bestaan Ruimte voor Eigen Regie: welke informatie komt er uit de gesprekken met vertegenwoordigers en bewoners en medewerkers? Zorg voor Participatie: welke (maatschappelijke) rollen vervullen de bewoners nu en welke zouden ze eigenlijk willen/wensen?

9 Kwaliteitsrapport Eind 2016 heeft de projectgroep W&D Noord een kwaliteitsrapport opgeleverd bij de VGN. Dit rapport is ook gestuurd aan de CR, het domein, de RvB en de IGZ. Het domeinoverleg W&D heeft kennis genomen van het rapport en besloten tot de samenstelling van een landelijke werkgroep, van waaruit projectleiders in hun eigen directoraat uitvoering gaan geven aan het vernieuwde kwaliteitskader.

10 Landelijke werkgroep De landelijke werkgroep bestaat uit:
Marie-José van den Driessche, domeinportefeuillehouder kwaliteit en voorzitter Sandra Peper, manager W&D Noord Frank Roose, manager W&D Midden Mirjam Wagemakers, manager W&D Zuid Bert Kremer, medewerker kwaliteit en projectleider Proeftuin NN Willemijn van Gogh, adviseur kwaliteit W&D

11 Wie nemen zitting in de regionale projectgroep?
OP NAAR LANDELIJKE INVOERING VERNIEUWD KWALITEITSKADER GEHANDICAPTENZORG! Wie nemen zitting in de regionale projectgroep? Wat is nodig om van start te kunnen gaan? Waar vinden we meer informatie? Andere vragen? SUCCES!


Download ppt "Vernieuwd Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg"

Verwante presentaties


Ads door Google