‘Naar zelfverantwoordelijk leren’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

HAVISTEN COMPETENT
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
Werkveldtraining 26 september 2013
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Appreciative Inquiry & Leiderschap
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Eefje Buys 1BaTP C = leerling dient zelfstandig te werken, zelfstandig te leren en kan daarbij rekenen op begeleiding.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
Onze ideale school Naar aanleiding van het Amadeus lyceum.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Deze Workshop wordt verzorgd door het
Basisschool De Driesprong
Honoursonderwijs aan Nederlandse universiteiten
Kennismarkt OCW Connecting worlds: Samenwerking tussen onderzoek en onderwijs Linda Sontag (NRO) Annemarijke Jolmers (NRO) Rosanne Zwart (UU) Jordi Vermeulen.
Volksuniversiteit Zwolle
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Docentencongres #leerling2020/32. Ieder mens een belofte RRR……..??? Doen.
Toekomstgericht onderwijs
Studiekeuze: ontwikkelen van betrokkenheid en identiteit Inleiding decanensymposium 17 september 2015 Monique Volman.
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Hoe geïnspireerd samenwerken? Het teamwiel van Vroemen in uitdagingen
Tienerschool Heilige Familie Site Gallaitstraat/Schaarbeek.
Samenwerken met vrijwilligers. Leerdoelen Je benoemt de verschillende motieven om vrijwilligerswerk te doen. Je benoemt de onderdelen van een goede communicatie.
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
Je hebt iets te kiezen op het mbo!
Professionalisering en intervisie
Participerend Leiderschap
Stimuleren van ondernemend gedrag
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Coaching in regioleren
Onderwijs Ondersteunend Personeel
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
2de nationale toetscongres Rene Hoep & Hans van Beekum 4 november 2016
Informatieavond Workshop ked-coaching 2 november 2016
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
Avila College meer dan onderwijs school voor mavo en onderbouw havo
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
1. Uitgangspunten van de behandeling
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Persoonlijk Leiderschap
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Begeleiden Les 5.
Ontwikkelen met succes: dus de leraar aan zet!
Workshop “de coachende praktijkopleider”

Welkom op het Saenredam College
Introductie Engaging Dynamics
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
Richting geven aan Teamontwikkeling
Heb jij ballen voor scrummen?
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Team charter Instrument.
Cijferloos lesgeven bij talen
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Transcript van de presentatie:

‘Naar zelfverantwoordelijk leren’ Jasmijn Hamakers-Kester ResearchED.eu 21-01-2017

Waarom & waartoe

De bedoeling (de missie/ ziel) van het Vathorst College: Wij halen het beste uit onszelf, de ander en de wereld, waarbij ieder leert op een manier die bij hem/haar past. De principes van waaruit wij werken: Positiviteit Gezien en gehoord worden vanuit gelijkwaardigheid Hoofd, hart en handen (kennis, persoonlijke ontwikkeling, vaardigheden) Richting, Ruimte, Ruggensteun

Context v/d school https://www.youtube.com/watch?v=Zk7radTb9sA

3 doeldomeinen v/h (ons) onderwijs Bron: http://nivoz.nl/artikelen/wat-is-goed-onderwijs-over-kwalificatie-socialisatie-en-subjectivering/

Onderwijspijler Zelfverantwoordelijk leren Op het Vathorst College gaan we natuurlijk voor bovengemiddelde resultaten en mooie diploma’s. Maar dat is niet alles, we gaan ook voor een persoonlijke ontwikkeling waarin jij jezelf leert kennen. Via de pijler Zelfverantwoordelijk Leren begeleiden we je om aan het roer te staan van jouw eigen leerproces. Je leert om je eigen doelen te stellen en weet hoe je deze kunt bereiken. Bron: schoolgids 2016- 2017 Onderzoek -> praktijk Simons, P. R. J. & Zuylen, J. G. G. (1995). Van zelfstandig werken naar zelf verantwoordelijk leren. In P. R. J.

Didactisch coachen Gericht op het stimuleren van leren en motivatie –L. Voerman en F. Faber In dialoog vragen stellen, antwoorden vd leerling/docent/medewerker, feedback geven Professionaliseringsader door de gehele school Beeldcoaches in de school Vb: http://www.vfconsult.nl/wp-content/uploads/2014/02/Vragen-stellen-in-Didactisch-Coachen.pdf

Zelfverantwoordelijk leren in de BB > initiatief nemen en regie voeren op eigen leerproces reflecteren op strategie/aanpak en resultaten leerstrategieën toepassen samenwerkend leren Inrichting van onze onderwijsorganisatie dient bij te dragen aan de bedoeling, principes en de ontwikkeling van de bovenstaande vaardigheden. September 2016: gestart met het kiesrooster via Magister Januari 2017: eigen programma ontwikkeld

Formeel en non formeel leren -gedeeld leiderschap / zelf organiserend vermogen -didactisch coachen (praktijkgericht onderzoek en feedback) -onderzoek doen (TNO, NRO, Leerlab, t.b.v. studie,…) -opleidingsschool -leernetwerken -scrum -eigen initiatieven

Wat neem je mee en wat geef je terug? Ga naar www.menti.com Code 182504