Total Quality Management (IKZ) is een bedrijfsfilosofie gericht op het voortdurend verbeteren van de bedrijfsvoering op alle vlakken, in alle geledingen, met de medewerking van iedereen. Het doel is produceren van producten en diensten van verhoogde kwaliteit, gekoppeld aan hogere productiviteit en verhoogde efficiëntie Mobiliseren van alle medewerkers om kwaliteitsgericht te handelen en het voortdurend verbeteren en beheersen van alle bedrijfsprocessen, staan centraal 11-1-2019 KAHO
EFQM- Excellence model EFQM - ZELFEVALUATIE EFQM- Excellence model European Foundation for Quality Management Het EFQM-Exellence model is een gestructureerde methode om een inzicht te verkrijgen in het niveau van uitmuntendheid van een organisatie. Met als doel excellente resultaten te realiseren voor zowel de klanten, de medewerkers, de budgetverschaffers en de samenleving. 11-1-2019 KAHO
Resultaten Samenleving EFQM Excellence model BASISVEREISTEN RESULTATEN Leiderschap Medewerkers Processen Medewerkers Resultaten Sleutel prestatie - Resultaten Beleid & Strategie Klanten Resultaten Partner- schappen& Middelen Resultaten Samenleving INNOVATIE & LEREN Waar kan ik mijn activiteiten situeren in dit model ? 11-1-2019 KAHO
EFQM Excellence model geeft aan dat: de goede resultaten van onze Sleutel-prestaties, de goede resultaten bij onze Klanten, bij onze Medewerkers en bij de Samenleving, worden bereikt door een goed Leiderschap, een degelijk Beleid en Strategie, een goed Personeelsbeleid, een goed beheer van onze Middelen en Partnerschappen en een uitstekend management van Processen. 11-1-2019 KAHO
1 LEIDERSCHAP Hoe de leiders; - de missie en visie ontwikkelen en helpen om de beoogde resultaten te bereiken, waarden uitwerken die borg staan voor succes op lange termijn, deze waarden via geschikte acties en aangepaste werkwijzen doorvoeren. persoonlijk betrokken zijn bij de ontwikkeling en de toepassing van het managementsysteem. a b c d e 1 11-1-2019 KAHO
BELEID & STRATEGIE Hoe de organisatie haar missie en visie verwezenlijkt, door een strategie gericht op alle belanghebbenden en ondersteund door aangepaste beleidslijnen, plannen, doelstellingen, objectieven en processen a b c d 2 11-1-2019 KAHO
MEDEWERKERS Hoe de organisatie de kennis en het potentieel van haar medewerkers beheert, ontwikkelt en vrijmaakt op individueel, collectief als organisatie overkoepelend niveau. Hoe activiteiten worden gepland om het beleid en de strategie te ondersteunen en te leiden tot een doeltreffende uitvoering van de processen a b c d e 3 11-1-2019 KAHO
PARTNERS & MIDDELEN Hoe een organisatie haar externe partnerships en interne middelen plant, om haar beleid en strategie en de doeltreffende uitvoering van de processen, te ondersteunen a b c d e 4 11-1-2019 KAHO
PROCESSEN Hoe de organisatie haar processen ontwerpt, beheert en verbetert, om haar beleid en strategie te ondersteunen, en om volledige tevredenheid, en meer toegevoegde waarde te genereren voor haar klanten en andere belanghebbenden a b c d e 5 11-1-2019 KAHO
KLANTENRESULTATEN Meting van de perceptie van de externe klant over de organisatie in haar geheel (6a) Aanvullende interne metingen gebruikt voor de beheersing van de bedrijfsprocessen en activiteiten die in belangrijke mate de klantenresultaten kunnen bepalen? Resultaten bekeken door de bril van de organisatie (6b). 6 a b 11-1-2019 KAHO
7 RESULTATEN VOOR DE MEDEWERKERS Het in beeld brengen van de perceptie van de medewerker over de organisatie en zijn positie daarin (7a) Interne metingen, van prestatie-indicatoren, die een maat zijn voor de tevredenheid en de motivatie van de medewerkers (7b) 7 a b 11-1-2019 KAHO
8 MAATSCHAPPELIJKE RESULTATEN Wat de organisatie bereikt met betrekking tot de maatschappelijke omgeving (lokaal, nationaal en internationaal indien aangewezen) 8 a b 11-1-2019 KAHO
9 BELANGRIJKSTE SLEUTELRESULTATEN 9a. In beeld brengen en beschrijving van de sleutel - prestatie resultaten (tevredenheid van de aandeelhouders) 9b. Prestatie-indicatoren die je gebruikt om de sleutel-prestatie resultaten op te volgen, te begrijpen, te voorspellen en te verbeteren. 9 a b 11-1-2019 KAHO
R = Results (Resultaten Excellente organisatie) Scoren volgens Radar Logica R = Results (Resultaten Excellente organisatie) A = Approach (Aanpak => Effectief) D = Deployment (Ontplooiing => Efficiënt) A = Assessment (Evaluatie en beoordeling) R = Review (Wat geleerd?=> acties) 11-1-2019 KAHO
Europese EFQM erkenningen Bbest vzw Belgian Business Excellence and Success Transfer Europese EFQM erkenningen 11-1-2019 KAHO
Bbest is de NPO van EFQM Europe . Wie is Bbest ? Belgische kwaliteitsvereniging, een v.z.w. Membership organisatie, die de kwaliteitsgedachte wil promoten en activeren in alle Belgische organisaties. Bbest is de NPO van EFQM Europe . Bbest beheert als NPO de Europese Levels of Excellence, C2E en R4E voor Belgische kandidaten en levert de Europese EFQM certificaten af na een positieve evaluatie door EFQM getrainde validatoren en assessoren. 11-1-2019 KAHO
Twee niveau’s Committed to Excellence C2E het EFQM instap niveau, op basis van de 9 criteria van het EFQM model, eventueel na een zelfevaluatie op basis van een afgeleid model zoals het CAF model (Common Assessment Framework) Recognised for Excellence het EFQM niveau dat organisaties erkend, na minimaal 3 jaar evaluaties, met een + 300 score op het EFQM Model voor het Drie sterren R4E certificaat, met een + 400 score voor een Viersterren R4E en een + 500 score voor een Vijfsterren R4E Europese certificatie, uitreiking. 11-1-2019 KAHO
Wat is de toegevoegde waarde? Intern: verbeteringsgericht naar de eigen organisatie goed startpunt voor organisaties die naar uitmuntendheid willen streven helpt om een kijk te krijgen op de sterkten en de zwakten van uw organisatie gebaseerd op het gestandaardiseerd Europees EFQM zelfevaluatie model helpt om noodzakelijke verbeteringsprojecten prioritair aan te pakken een feedback rapport wordt verstrekt door externe assessoren met ervaring motiveert en geeft uw medewerkers waardering voor hun kwaliteitswerk 11-1-2019 KAHO
11-1-2019 KAHO