Total Quality Management (IKZ) is een bedrijfsfilosofie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
In 48 uur de wereld rond De integrale organisatiediagnose in 48 uur
Onze kernwaarden.
Menno Karres Lead Auditor
De Sociale Barometer De compacte, snelle en doeltreffende personeelsenquête; echte verbeteringen, hogere waardering, groter draagvlak.
2013 EVALUATIES N+1. INLEIDING • Gelieve onze 2011 video te bekijken voor meer details aangaande het proces en de applicatie
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
STRATEGISCHE PLANNING
The CAF Procedure voor externe feedback
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Nationaal Innovatie Event
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Jeanne Driessen-Engels Utrecht 10 mei 2007
Logical Framework Approach
E-competentiescan. Wie kunnen de scan gebruiken? De medewerker Vult de scan in en krijgt inzicht in eigen handelen De leidinggevende Krijgt een beeld.
Ontwikkelen van een kwaliteitssysteem: een contingentieperspectief
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Hoofdstuk 8 Implementatie
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
“werken aan kwaliteit in de organisatie is een voortdurend streven naar verbetering, naar een excellente werking van de organisatie, zowel intern als in.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
© de vries business consultancy, 2008
Business Marketing Management
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Producten & Werkprocessen
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
2014 EVALUATIES N+1.
Visie & Strategie.
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
VVSG Opleidingstraject “Organisatiebeheersing en interne controle
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Mental Coachen Wat? Waarom? Wie?.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
Certificering van assetmanagement
Hoezo Great Place To Work ® bij Vanboeijen? © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN 30 september 2009 Erik van Riet VGN 30 september 2009.
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
Business Process Management
Hoe leren professionals?
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
SHEQ SHQ.
Procesmigratie van ITIL naar ISM
Human Resources Accounting
Zelfevaluatie GOK.
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Workshop – teamgroei begrijpen
Voorbeeld presentatie
Transcript van de presentatie:

Total Quality Management (IKZ) is een bedrijfsfilosofie gericht op het voortdurend verbeteren van de bedrijfsvoering op alle vlakken, in alle geledingen, met de medewerking van iedereen. Het doel is produceren van producten en diensten van verhoogde kwaliteit, gekoppeld aan hogere productiviteit en verhoogde efficiëntie Mobiliseren van alle medewerkers om kwaliteitsgericht te handelen en het voortdurend verbeteren en beheersen van alle bedrijfsprocessen, staan centraal 11-1-2019 KAHO

EFQM- Excellence model EFQM - ZELFEVALUATIE EFQM- Excellence model European Foundation for Quality Management Het EFQM-Exellence model is een gestructureerde methode om een inzicht te verkrijgen in het niveau van uitmuntendheid van een organisatie. Met als doel excellente resultaten te realiseren voor zowel de klanten, de medewerkers, de budgetverschaffers en de samenleving. 11-1-2019 KAHO

Resultaten Samenleving EFQM Excellence model BASISVEREISTEN RESULTATEN Leiderschap Medewerkers Processen Medewerkers Resultaten Sleutel prestatie - Resultaten Beleid & Strategie Klanten Resultaten Partner- schappen& Middelen Resultaten Samenleving INNOVATIE & LEREN Waar kan ik mijn activiteiten situeren in dit model ? 11-1-2019 KAHO

EFQM Excellence model geeft aan dat: de goede resultaten van onze Sleutel-prestaties, de goede resultaten bij onze Klanten, bij onze Medewerkers en bij de Samenleving, worden bereikt door een goed Leiderschap, een degelijk Beleid en Strategie, een goed Personeelsbeleid, een goed beheer van onze Middelen en Partnerschappen en een uitstekend management van Processen. 11-1-2019 KAHO

1 LEIDERSCHAP Hoe de leiders; - de missie en visie ontwikkelen en helpen om de beoogde resultaten te bereiken, waarden uitwerken die borg staan voor succes op lange termijn, deze waarden via geschikte acties en aangepaste werkwijzen doorvoeren. persoonlijk betrokken zijn bij de ontwikkeling en de toepassing van het managementsysteem. a b c d e 1 11-1-2019 KAHO

BELEID & STRATEGIE Hoe de organisatie haar missie en visie verwezenlijkt, door een strategie gericht op alle belanghebbenden en ondersteund door aangepaste beleidslijnen, plannen, doelstellingen, objectieven en processen a b c d 2 11-1-2019 KAHO

MEDEWERKERS Hoe de organisatie de kennis en het potentieel van haar medewerkers beheert, ontwikkelt en vrijmaakt op individueel, collectief als organisatie overkoepelend niveau. Hoe activiteiten worden gepland om het beleid en de strategie te ondersteunen en te leiden tot een doeltreffende uitvoering van de processen a b c d e 3 11-1-2019 KAHO

PARTNERS & MIDDELEN Hoe een organisatie haar externe partnerships en interne middelen plant, om haar beleid en strategie en de doeltreffende uitvoering van de processen, te ondersteunen a b c d e 4 11-1-2019 KAHO

PROCESSEN Hoe de organisatie haar processen ontwerpt, beheert en verbetert, om haar beleid en strategie te ondersteunen, en om volledige tevredenheid, en meer toegevoegde waarde te genereren voor haar klanten en andere belanghebbenden a b c d e 5 11-1-2019 KAHO

KLANTENRESULTATEN Meting van de perceptie van de externe klant over de organisatie in haar geheel (6a) Aanvullende interne metingen gebruikt voor de beheersing van de bedrijfsprocessen en activiteiten die in belangrijke mate de klantenresultaten kunnen bepalen? Resultaten bekeken door de bril van de organisatie (6b). 6 a b 11-1-2019 KAHO

7 RESULTATEN VOOR DE MEDEWERKERS Het in beeld brengen van de perceptie van de medewerker over de organisatie en zijn positie daarin (7a) Interne metingen, van prestatie-indicatoren, die een maat zijn voor de tevredenheid en de motivatie van de medewerkers (7b) 7 a b 11-1-2019 KAHO

8 MAATSCHAPPELIJKE RESULTATEN Wat de organisatie bereikt met betrekking tot de maatschappelijke omgeving (lokaal, nationaal en internationaal indien aangewezen) 8 a b 11-1-2019 KAHO

9 BELANGRIJKSTE SLEUTELRESULTATEN 9a. In beeld brengen en beschrijving van de sleutel - prestatie resultaten (tevredenheid van de aandeelhouders) 9b. Prestatie-indicatoren die je gebruikt om de sleutel-prestatie resultaten op te volgen, te begrijpen, te voorspellen en te verbeteren. 9 a b 11-1-2019 KAHO

R = Results (Resultaten Excellente organisatie) Scoren volgens Radar Logica R = Results (Resultaten Excellente organisatie) A = Approach (Aanpak => Effectief) D = Deployment (Ontplooiing => Efficiënt) A = Assessment (Evaluatie en beoordeling) R = Review (Wat geleerd?=> acties) 11-1-2019 KAHO

Europese EFQM erkenningen Bbest vzw Belgian Business Excellence and Success Transfer Europese EFQM erkenningen 11-1-2019 KAHO

Bbest is de NPO van EFQM Europe . Wie is Bbest ? Belgische kwaliteitsvereniging, een v.z.w. Membership organisatie, die de kwaliteitsgedachte wil promoten en activeren in alle Belgische organisaties. Bbest is de NPO van EFQM Europe . Bbest beheert als NPO de Europese Levels of Excellence, C2E en R4E voor Belgische kandidaten en levert de Europese EFQM certificaten af na een positieve evaluatie door EFQM getrainde validatoren en assessoren. 11-1-2019 KAHO

Twee niveau’s Committed to Excellence C2E het EFQM instap niveau, op basis van de 9 criteria van het EFQM model, eventueel na een zelfevaluatie op basis van een afgeleid model zoals het CAF model (Common Assessment Framework) Recognised for Excellence het EFQM niveau dat organisaties erkend, na minimaal 3 jaar evaluaties, met een + 300 score op het EFQM Model voor het Drie sterren R4E certificaat, met een + 400 score voor een Viersterren R4E en een + 500 score voor een Vijfsterren R4E Europese certificatie, uitreiking. 11-1-2019 KAHO

Wat is de toegevoegde waarde? Intern: verbeteringsgericht naar de eigen organisatie goed startpunt voor organisaties die naar uitmuntendheid willen streven helpt om een kijk te krijgen op de sterkten en de zwakten van uw organisatie gebaseerd op het gestandaardiseerd Europees EFQM zelfevaluatie model helpt om noodzakelijke verbeteringsprojecten prioritair aan te pakken een feedback rapport wordt verstrekt door externe assessoren met ervaring motiveert en geeft uw medewerkers waardering voor hun kwaliteitswerk 11-1-2019 KAHO

11-1-2019 KAHO