Centrale melding-en triage De weg naar implementatie 18 september 2018
Even voorstellen Jeanette de Graaf Manager acute psychiatrie GGZ Rivierduinen Adriaan Baan Projectmanager bekostiging acute GGZ
Ons werkgebied: Zuid-Holland noord
Datum: maart 2018
Organogram Raad van Toezicht Raad van Bestuur Centrale cliëntenraad Ondernemingsraad Centrale familieraad Raad van Bestuur Bestuursstaf (concern control) Bureau geneesheer directeur Opleider medisch specialisme Secretaris Klachtencommissie Vertrouwenspersoon Functionaris gegevensbescherming Directie Alphen aan en Rijn en Gouda Duin en Bollen / Leiden Incl. Eetstoornissen Ursula Leidschendam en Zoetermeer Incl. Kristal en Autisme Directeur Kinderen en Jeugd Servicebedrijf
Acute psychiatrie Beoordeling en behandeling van ernstige en risicovolle psychiatrische stoornissen die acuut gevaar vormen Crisisdienst Beoordelingslocatie voor personen die verward gedrag vertonen Intensive home treatment (IHT) Acute dagbehandeling Opname High intensive care (HIC) en Medium care (MC)
Psychiatrische eerste hulp https://www.youtube.com/watch?v=9SRv8ycimVQ
Centrale melding-en triage Van oudsher drie autonome regio’s binnen Rivierduinen Daarmee drie aparte crisisdiensten overdag Transitie in gang gezet naar meer centrale crisisdienst Sinds begin 2018 avond, weekeind, nacht centrale melding-en triage in Leiden en twee crisisteams Geleidelijk pad naar 24/7 centrale melding –en triage Opleiding voor triagist is uitgewerkt
Fasering implementatie Avond/ weekeind/ nacht centrale triage, met doorverwijzen, terugverwijzen, beoordeling op beoordelingslocatie of thuis Gestart met centraal crisisnummer 24/7, kantoortijden wordt er doorgezet naar decentrale triagist (SPV) in de regio Groeimodel naar 24/7 centrale triage Kwaliteit van triagist bepaalt effect van centrale triage Goede scholing is niet voorhanden, wel voor somatische screening
Wat gaat goed Avond-weekeind en nacht centraal nummer crisisdienst, beschikbaar voor verwijzers (ev aanvullen voor familieleden) Inmiddels uitgerold naar 24/7, centraal nummer met korte check op acuut en dan doorzetten naar decentrale crisisregio’s overdag Adequate triagist vangt avond, weekeind, nacht eerste lijn af En stuurt crisisdienst Buiten kantooruren uit of naar PEH of tweede beoordelingslocatie in Gouda Integraal gebruik van triagewijzer in de meldkamer, crisisdiensten zijn hiermee gestart (app beschikbaar)
Wat kan beter Bezetting meldkamer, moeilijk goed gekwalificeerde medewerkers te werken Centrale melding-en triage naar 24/7 op centrale locatie Centrale regie op decentrale crisisteams, waardoor regie op uitsturen teams Centraal overzicht vrije crisis bedden Angst bij crisisdienst dat bekende patiënt bij andere crisisdienst komt Data verzamelen wat nu veelal handwerk is handwerk en daarmee foutgevoelig Consequent gebruik triagewijzer
Vraagpunten Is de problematiek herkenbaar? Hoe ver zijn jullie in het proces implementatie GM Waar willen jullie naar toe? Hebben jullie vergelijkbare ervaringen? Wat is jullie verdeling thuis (outreachend) beoordelen en insturen naar beoordelingslocatie? Is de inzet van de GM haalbaar? (Zoveel mogelijk thuis beoordelen) Hoe gaan jullie om met dataverzamelen?
Stelling 1 Centrale melding en triage dient gekoppeld te worden aan de 112-meldkamer in plaats van bij de GGZ crisisdienst.
Stelling 2 Een triagist moet 50% werkzaam zijn binnen een crisisdienst om goed zijn triagefunctie uit te kunnen oefenen
Stelling 3 Bekende patiënten moeten niet centraal worden getriageerd